Hilda har fått sitt Hulda sällskap

Jag har sett när hon släppte denna ko på en löshoppningsbana och stod med en puppehink som lockbete för att kon skulle hoppa.

Samma ko som trycks ner ( som kalv) i liggande ställning bl a med hjälp av grimma och inte får resa sig om det ligger en filt på ryggen.

Är det sådant som gör kor "lyckliga"?
Men oj, det är ju absurt!
Kor är inte hästar och har inte kroppsbyggnaden för hoppning. Tycker det är nog illa när man ser folk rida på kossor..
 
[/QUOTE]
Så du anser att de som har få djur ska få göra som de vill?
Men vem och vart står det att hon inte kan sköta djuren korrekt? Det här handlar om en ko som saknade en annan ko. Och hon skaffade en annan ko. Ingen är perfekt, men hon tar hand om sina djur iallafall.
Bara att skaffa ett djur utan att följa lagkraven är att inte sköta djuret korrekt, och det har pågått ett bra tag.
 
Men det är jättebra att hon visar att det är viktigt att titta på individen och hur den trivs och mår. Djurskyddslagen är galen som den är idag. Dom borde se till hur djuren mår istället för att titta sig blinda på huruvida dom har en artfrände eller inte. Det kryllar av hästar tex som går med hästar dom inte tycker om hela dagarna men det är det inte många som tycker är fel.

Allt är inte svart eller vitt när det kommer till djur och hur dom trivs, det är otroligt olika. Det finns massor av bevis att djur inte enbart stirrar sig blinda på om deras vän är en artfrände eller inte.

Hulda borde fått gå med andra kor redan från början. Kor är inte gjorda för att röra sig så mycket som hästar gör utan behöver timmar per dygn att ligga ner och idissla. Det kan bli enorm fysisk och psykisk stress för en ko som tror att den är en häst och att behöva följa flocken runt i hagen. Nu verkar det ju ändå som om Hulda har det bra och alltid haft det men med detta sagt så behövs ett pilotfall som detta och att instanserna står fast vid att följa djurskyddslagen. Om hon hade fått dispens för Hulda kan jag tänka mig fler sådana här efterfrågningar kommer in och det vore olyckligt om pleti och kleti börjar skaffa billiga kor som sällskap till deras häst för att de är billigare....
 
En kompis till mig som bor i Colorado hade tva hastar. Sedan raddade hon en deprimerad ko fran en granne med mjolkfarm. Kon var mobbad av de andra korna och fick inte ga i flocken nar de gick ut efter mjolkningen. De andra korna var verkligen elaka och jagade bort henne ... sa min kompis erbjod agaren att ta "koelandet" for som det var kunde hon ju inte ha det.
Sedan gick kon med tva halvblods hastar. Alla tre trivdes mycket bra tillsammans och kon kom springande nar kompisen ropade ... eller hastarna ropade ... eller hunden "ropade". :p Uppenbarligen trivdes kon mycket battre utan ko-kompisar och med bara tva hastar, en hund, och en manniska som sin flock da hon inte langre gav intrycket av att vara deprimerad.
Det kanske var nagot fel med kon ... men oavsett behovde hon fa komma bort fran ko-flocken "so all was good".

Sedan tror jag att @Grazing mer funderade pa just misunsamheten en del har visade mot att det samlades ihop pengar till kvinnan som hjalp ... Nagot jag inte upplevt nagon annanstans an Sverige. Varken UK, Sodra Europa, Australien, eller Nord Amerika, har den dar klara, just misunsamheten ... som jag tror harror sig fran jantelagen.
 
En kompis till mig som bor i Colorado hade tva hastar. Sedan raddade hon en deprimerad ko fran en granne med mjolkfarm. Kon var mobbad av de andra korna och fick inte ga i flocken nar de gick ut efter mjolkningen. De andra korna var verkligen elaka och jagade bort henne ... sa min kompis erbjod agaren att ta "koelandet" for som det var kunde hon ju inte ha det.
Sedan gick kon med tva halvblods hastar. Alla tre trivdes mycket bra tillsammans och kon kom springande nar kompisen ropade ... eller hastarna ropade ... eller hunden "ropade". :p Uppenbarligen trivdes kon mycket battre utan ko-kompisar och med bara tva hastar, en hund, och en manniska som sin flock da hon inte langre gav intrycket av att vara deprimerad.
Det kanske var nagot fel med kon ... men oavsett behovde hon fa komma bort fran ko-flocken "so all was good".

Sedan tror jag att @Grazing mer funderade pa just misunsamheten en del har visade mot att det samlades ihop pengar till kvinnan som hjalp ... Nagot jag inte upplevt nagon annanstans an Sverige. Varken UK, Sodra Europa, Australien, eller Nord Amerika, har den dar klara, just misunsamheten ... som jag tror harror sig fran jantelagen.
Fast det här är ju en situation som folk har följt och varit rätt förbannade över från första början, inte konstigt att det suckas och himlas med ögonen när hon efter att ha drivit sin sak (mot djurskyddslagen) dessutom visar sig få betalt för eländet.
Människor får givetvis spendera sina slantar på vad de vill, men jag tycker inte man är missunsam bara för att man tycker att målet med en insamling inte är riktigt reko

Det är för övrigt absolut inte bara sverige. Folk älskar att kritisera folk som tigger pengar på nätet, världen runt. :)
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Hur brukar ni tänka kring igångsättning av häst? Hur länge skrittar ni tills ni börjar lägga in trav på schemat? Jag har...
Svar
3
· Visningar
937
Senast: Freazer
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
902
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 324
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 409
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp