Hills kattmat

Mirre

Trådstartare
Vad säger ni om det märket?
Bra eller dåligt? Skulle ni ge era katter det?
Om inte, varför?
 
Jag fick bland annat Hill's Prescription Diet z/d Food Sensitives rekommenderat av veterinär när vi påbörjade allergiutredning. Valde den för att det även fanns blötmat. Har dock märkt att hon blir hård i magen så ska prova något annat.
 
Vad säger ni om det märket?
Bra eller dåligt? Skulle ni ge era katter det?
Om inte, varför?
Både Hills och Royal Canin är jättebra foder för katter med särskilda behov.

För min ena katt är Royal Canin Digestive och Hairball räddningen.

Hade jag haft en helt frisk katt hade jag nog hellre gett något annat (billigare) foder, men som det nu är får båda katterna Royal Canin (av praktiska skäl) och jag har inga planer på att byta när jag (äntligen) hittat ett foder som fungerar för min stora.
 
När jag hade min uppfödning igång förra vändan serverades våtmat blandad variant efter tycke och smak, samt fri tillgång på högkvalitativt torrfoder Hills eller Royal Canin.

Nu får fröken färskfoder mush, varvat med våtmat blandad variant då hon inte vill ha ärtsoppa sju dagar i veckan, samt fri tillgång på Royal Canin torrfoder.

Jag har bara gott att säga om dessa foder. Men vill även tipsa på Orijjen, en uppstickare på torrfodermarknaden.
 
Jag ger inte torrfoder eller burkmat så av naturliga skäl - nej. Jag tror inte det vore det första jag skulle välja Om jag skulle börja med torrfoder heller.
 
Hills är bra om man behöver specialfoder - när Megara kräktes och jag åkte in och röntgade henne och det konstaterade att hon hade infektioner i nedre luftvägarna rekommenderades jag att ge henne Hills specialmat i små burkar. Som är speciellt framtaget för att vara närings/proteinrikt och smaka gott för katter som inte vill äta. Vilket jag och Megara kan skriva under på.

Megara blev helt galen i det och eftersom det är små (och dyra!) burkar som hon skulle ha med några timmars mellanrum så gick hon runt och skrek och bets och kurrade och bets och slickade och bets, i frenetiska försök att få mer.

Däremot när Nikita fick njurproblem så kraschade hennes mage av Hills njurfoder och hon fick RC istället som fungerade bra.
 
Utan Hills z/d har min katt ingen päls och återkommande infektioner i hud, öron, klor och tassar. Den andra katten åker med på köpet för att hantera måltidshygienen (ätstörning finns). Skulle ge rätt mycket för att kunna gå tillbaks till att varva Bozitatetror och stora hederliga burkar Mjau.

Svindyrt med Hillsburkarna, ett helvete att få tag på i europa under pandemin, tarmen går trögt på de små liven, samt att det är lite ballare innehåll i Bozita. Men vi har inget val. Hade jag ett val hade jag gett något annat.
 
Hills digestive care är det enda fodret min katt tål bland alla de som jag testat på honom. Provat bl.a. RC digestive care, och flera andra veterinärfoder.
 
Hills är bra om man behöver specialfoder - när Megara kräktes och jag åkte in och röntgade henne och det konstaterade att hon hade infektioner i nedre luftvägarna rekommenderades jag att ge henne Hills specialmat i små burkar. Som är speciellt framtaget för att vara närings/proteinrikt och smaka gott för katter som inte vill äta. Vilket jag och Megara kan skriva under på.

Megara blev helt galen i det och eftersom det är små (och dyra!) burkar som hon skulle ha med några timmars mellanrum så gick hon runt och skrek och bets och kurrade och bets och slickade och bets, i frenetiska försök att få mer.

Däremot när Nikita fick njurproblem så kraschade hennes mage av Hills njurfoder och hon fick RC istället som fungerade bra.
Det var jag också lärde mig på oberoende foderworkshops på den gamla tiden... Hills var då bra som "veterinärfoder" och RC bra överlag.

Men nu nästan 30 år senare, ser jag att mycket har ändrats i innehållsförteckningen på många foder och att det finns en hel del alternativ.

Men insektsfoder, vete 17. :D
 
Min ena får Hill's av hälsoskäl. Upplever att han fungerar bra på det, det ger önskad effekt.
Det är inte för evigt hoppas jag.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Det var jag också lärde mig på oberoende foderworkshops på den gamla tiden... Hills var då bra som "veterinärfoder" och RC bra överlag.

Men nu nästan 30 år senare, ser jag att mycket har ändrats i innehållsförteckningen på många foder och att det finns en hel del alternativ.

Men insektsfoder, vete 17. :D
Jag tänker att insekter borde vara bättre än spannmål i alla fall. Det är ju fint protein i dem.
Kimchi instämmer och försöker sno zophobas och mjölmaskar ur burken varje gång jag matar spindlarna, ibland får han en som godis. 😅
 
Senast ändrad:
Royal Canin har tydligen en jäkla prishöjning på gång, som mest 23% hörde jag, så testar själv ett nytt veterinärfoder, funderar lite på Hills, men skulle nog inte våga ge deras icke veterinärfoder då kastrerade hankatten blev dålig medans han åt det, fick urinsten.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag var till affären idag och skulle handla kattmat. Jag köper storpack av den maten och det var slut i affären. Tyvärr känner jag inte...
2
Svar
30
· Visningar
2 316
Senast: Wille
·
Övr. Katt SMAAK har ju dragit tillbaka en större mängd hundmat pga sjuka djur. Detta gäller tydligen även en del kattmat, närmare bestämt "Chicken...
Svar
13
· Visningar
1 456
Senast: Sassy
·
Katthälsa Någon som behandlat sin katt med Atopica kapslar? Vi har nämligen lite problem.. Katt behöver det pga pancreatit och enterit. Stått på...
Svar
7
· Visningar
366
Senast: Sol
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
13
· Visningar
602
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp