Hinderbommar

Veronika

Trådstartare
Är det någon som vet om det ska vara någon speciell färg om man ska måla hinderbommar, att det ska vara utomhusfärg förstår jag men om det finns någon som är bättre än någon annan och så ska det ju vara klara färger som syns bra??
Tacksam för svar! :bow:
Veronika
 
Jag är inte särskilt bevandrad i olika färgsorter, men kan i alla fall tala om att du inte ska köpa "plast" färg, dvs färg som lägger sig som en plasthinna utanpå bommarna. SKulle du ha sån färg så kommer den flagna av gansak snart efter alla islag som bommarna får. Dessutom så stänger plstfärgen in eventuell fukt i bommarna så att det finns risk att de börjar ruttna...
Köp en färg som TÅL många islag av hovar, du kan säkert få hjälp i färgaffären.

En annan sak man ska tänka på är att INTE välja högblank färg utan hellre en färg åt det mattare hållet. Detta för att undvika att ljuset (sol, el lampor) skapar reflexer på bommarna så att de blir svårare att se.

Enfärgade bommar är generellt svårare för hsätarna att bedöma avstånd till. Måla gärna ränder på bommarna, så undviker du onödiga problem om hästarna är orutinerade. Ju mer rutinerade hästar man har, desto mer kan man gå över till enfärgat... :)
 
bör nog vara en utefärg, så att den tål mkt. bör inte vara vattenlöslig. (lacknafta baserad)
 
Spelar INGEN roll om färgen är vattenbaserad eller lacknaftedito när färgen väl har torkat!
 

Liknande trådar

Anläggning Jag behöver hjälp känner jag. Har varit i min lokala färghandel och försökt köpa färg till stallet men får olika svar av personalen. Jag...
Svar
9
· Visningar
583
Hemmet Jag drömmer om en sådan där anslagstavla i metallnät att sätta upp i min nya kontorshörna. Det finns flera olika varianter, men de är...
Svar
16
· Visningar
724
Senast: Caoimhe
·
L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 771
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 351
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Jättehungrig katt

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp