Bukefalos 25 år, Läs mer! Arkivet

Hindertyp?

S

shampiz

Hej, jag undrar om någon vet vad det är för skillnad på en oxer och ett stigsprång? Jag har hört folk säga båda sakerna till samma slags hinder, så det kanske är samma sak egentligen. Någon som vet?

J

jojjo_blondin

stig språng: bakre bommen är högre än den främre kan skilja ganska stor skillnad, så det blir ett språng..

oxer: bommarna är paralella

D

Domaren

På ett stigsprång ska främre bommen och bakre bommen skilja minst 10 cm i höjd, på en oxer får dee vara lika hög.

S

Sunshine_Vilford

jag har fått lära mig att en oxer är längre än ett stigsprång (i förhållande till höjden), stämmer det?

A

alexa b

Sv: Hindertyp?

shampiz skrev:
Hej, jag undrar om någon vet vad det är för skillnad på en oxer och ett stigsprång? Jag har hört folk säga båda sakerna till samma slags hinder, så det kanske är samma sak egentligen. Någon som vet?
På ett stigsprång är den bakre bommen högre än frambommen. Oxer är bakre bommen i samma höjd som frambommen. Men båda är hindertyper som kännetecknas som en Oxer. :idea:

S

SanchoPancho

För att det skall vara en riktig oxer skall bakre bommen vara maximalt 5 cm högre än främre bommen. Mer än 5 cm så är det ett stigsprång. En oxer med lika höga fram och bakbom kallas paralelloxer.

Kort och gott, rätt och slätt ;)

N

neferra

oxer: som sanchopancho beskrev+ att längden skall vara=höjden +-10 cm
stigsprång, som tidigare beskrivet.. bakbom min 10 cm högre än fram, längd = ca 3/4 av höjden

O

Olinda

*lånar knapp*

Jag tror Shampiz har förstått skillnaden på oxer och stigsprång.. det är nästan två år sedan hon ställde frågan...:angel:

OBS! Denna tråd har inte fått några nya svar på 5860 dagar.
Kanske det är bättre att starta en helt ny tråd för det du vill säga?
Självklart kan du fortfarande svara i denna tråd om du anser det mer lämpligt.

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag och min mamma kom i en diskution om en sak och jag skulle vilja veta vad andra tycker :bump: Och det är, vad räknar ni som...
Svar
17
· Visningar
917
Kropp&Själ Hej alla! Jag har pluggat mycket tidigare och vet egentligen inte varför jag inte skaffat nån tidigare, men.... 🤷‍♀️ Nu tänkte jag...
Svar
4
· Visningar
181
Hoppning Hej! Jag är en 14-årig tjej som har ridit nästan hela livet och haft egna ponnyer och tävlat upp till LB. Nu har jag två c-ponnyer, en...
Svar
4
· Visningar
485
Utrustning Hej! Jag är sugen på att köpa en uhip jacka men undrar om de verkligen är pris värt? Jag har hört att det inte ska vara så bra kvalitet...
Svar
11
· Visningar
560

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi CXXXII
  • Smörgåstårterecept
  • Vegetarisk midsommargrill!

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd nr 24
  • Hönstråden II