Hindertyp?

S

shampiz

Hej, jag undrar om någon vet vad det är för skillnad på en oxer och ett stigsprång? Jag har hört folk säga båda sakerna till samma slags hinder, så det kanske är samma sak egentligen. Någon som vet?

J

jojjo_blondin

stig språng: bakre bommen är högre än den främre kan skilja ganska stor skillnad, så det blir ett språng..

oxer: bommarna är paralella

D

Domaren

På ett stigsprång ska främre bommen och bakre bommen skilja minst 10 cm i höjd, på en oxer får dee vara lika hög.

stämmer det dommaren har sagt.
Och när bakre och främre bommen är är lika höga, så kallar man den för parallel oxer!

S

Sunshine_Vilford

jag har fått lära mig att en oxer är längre än ett stigsprång (i förhållande till höjden), stämmer det?

A

alexa b

Sv: Hindertyp?

shampiz skrev:
Hej, jag undrar om någon vet vad det är för skillnad på en oxer och ett stigsprång? Jag har hört folk säga båda sakerna till samma slags hinder, så det kanske är samma sak egentligen. Någon som vet?
På ett stigsprång är den bakre bommen högre än frambommen. Oxer är bakre bommen i samma höjd som frambommen. Men båda är hindertyper som kännetecknas som en Oxer. :idea:

S

SanchoPancho

För att det skall vara en riktig oxer skall bakre bommen vara maximalt 5 cm högre än främre bommen. Mer än 5 cm så är det ett stigsprång. En oxer med lika höga fram och bakbom kallas paralelloxer.

Kort och gott, rätt och slätt ;)

N

neferra

oxer: som sanchopancho beskrev+ att längden skall vara=höjden +-10 cm
stigsprång, som tidigare beskrivet.. bakbom min 10 cm högre än fram, längd = ca 3/4 av höjden

O

Olinda

*lånar knapp*

Jag tror Shampiz har förstått skillnaden på oxer och stigsprång.. det är nästan två år sedan hon ställde frågan...:angel:

T

tant agda

:rofl: :rofl:
alltid lika roligt när ngn drar upp en jättegammal tråd

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag undrar om någon vet vad de här grejorna på tyglarna heter och har de någon funktion? Eller är det någon slags prydnad?🤔 Har...
Svar
12
· Visningar
928
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Hej! Jag är 17 och är livrädd för diabetes, iallafall typ 1. Något av symptomen stämmer in, exempelvis trötthet och så kallad...
2
Svar
22
· Visningar
965
Hästvård Mitt fullblod har rivit upp ett stort sår på sidan av bålen, men inte så stort att det behöver sys. Allt man kan läsa om modern sårvård...
Svar
17
· Visningar
681
Senast: inaa
·
Relationer Om ni ser att någon har ett hårstrå (eller en fiber eller nåt) på sin mat, vad gör ni då? Om någon har en krage som är knögglig - vad...
Svar
9
· Visningar
502
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar