Bukefalos 28 år!

Hindra fartdåre?

Lycanthrope

Trådstartare
Vi bor längs en grusväg, som är väldigt lång.
Det ligger flera små grupper med hus längs vägen.

En som bor längre bort kör alltid som en biltjuv förbi hus och allt.
Jag är rädd, för våra liv, hundarnas liv, hästarnas liv, grannbarnens liv (som kommer hit och hälsar på ibland).
Han saktar knappt ner när man rider/tömkör. Han saktar absolut inte ner när man är ute och går med hundarna.

Igår stod vi på grusvägen, vid kanten, med bil och släp och lastade ur. Det fick inte heller honom att minska farten. Vi bor dessutom ovanför en backe så man ser inte så mycket när man kommer nedanför.

Jag tänker kasta sten på bilen när jag rider :devil: "Hästen blev rädd och stampade runt, det flög visst lite sten" :angel:


Men vad kan man göra åt sånt här?
Grannar har sagt till flera gånger att han måste köra lugnare.
 
Sv: Hindra fartdåre?

Kan ni inte bygga farthinder, eller ställa ut såna lite större blomkrukor som man får köra slalom runt?

Har hört om någon som slängde ut en barn-trehjuling framför bilen på en fartdåre när han kom farandes (kanske var det här på buke?) hur det slutade minns jag inte, men det var något i stil med "så fort kan ett barn komma springandes på vägen, och uppenbarligen hinner du inte stanna.." :angel:
 
Sv: Hindra fartdåre?

Såna här menar jag:

Farthinder-bloml%C3%A5dor.jpg
 
Sv: Hindra fartdåre?

Det kör mycket traktorer och lastbilar med släp, så kan bli svårt med blomlådor och sånt :/

Det skulle jag gärna prova! Men det gäller ju att man är redo när dom kommer.
 
Sv: Hindra fartdåre?

Kan ni inte bygga farthinder, eller ställa ut såna lite större blomkrukor som man får köra slalom runt?

Har hört om någon som slängde ut en barn-trehjuling framför bilen på en fartdåre när han kom farandes (kanske var det här på buke?) hur det slutade minns jag inte, men det var något i stil med "så fort kan ett barn komma springandes på vägen, och uppenbarligen hinner du inte stanna.." :angel:
Kan vara här du läst det ja, för jag har skrivit om det här :D. Det var min mamma som gjorde så mot en dåre när vi var små. Det funkade alldeles utmärkt! Idioten lärde sig och köra sakta sen ;)
 
Sv: Hindra fartdåre?

vi hade en skolbusschauffor som holl pa sa dar for nagra ar sedan. Farsan fick efter ett tag psykbryt pa han och hotade att stalla traktorn i vagen nasta gang han kor forbi sa dar (han korde alltsa forbi garden i rasande fart forst, korde bort en km och vande och kom tillbaka lika snabbt). Det funkade.

Men man kan ju inte ha en traktor staendes pa vagen jamt.

Farthinder som nagon sa ar val en bra idee? men det ar ju mojligt att han inte ar sa radd om bilen och skiter i dem.
 
Sv: Hindra fartdåre?

lägg ut gupp? vi har sånna små, skit jobbiga gupp :devil:. kör folk fort flyger de :p.
blir ett väldigt kort, hårt skump när man kör över fortare än 20-30kmt. får krypköra över med hästsläpet så hästen inte ska tycka det är läskigt, vanliga asfalt gupp vid 50 områden är mycket snällare även om de är mycket större. har ingen bild nu tyvärr, de är borttagna nu för att underlätta snö röjningen.
(kan säga att vi har en rek max hastighet på 30kmt, dvs folk håller 50 :/, innan var här 70kmt, folk höll 90...)
 
Sv: Hindra fartdåre?

kl

Det är så jäkla svårt med folk som inte respekterar att det är folk o djur länga vägen.. risken finns att gör man nåt som tex kastar ut en trehjuling så kan människan bli jäkligt lack och vara än mer dryg i fortsättningen...

När jag bodde längs en 70väg (den alternativa e4an) så ställde vi ut en trehjuling uppe vid vägen samt hade en liten fågelskrämma med barnreflexväst ståendes uppe vid vägen ibland, det funkade ett tag men det finns fasen inte mkt att göra :/ vissa har så svårt att tänka längre än näsan :/
 
Sv: Hindra fartdåre?

Är det dom små svart? Sådana är jätte bra :devil:

TS: Kan ni inte ringa polisen och be dom prata med fartdåren?
 
Sv: Hindra fartdåre?

Mamma kastade en boll framför en när vi var små. Men det fungerade bara för stunden.
Pappa går ut med "korpen" och gör ett gupp. Det är lätt med grusväg och behövs inte vara djupare än någon dm. Lätt att göra igen när vägsladen gått förbi. Väldigt effektivt.
Sedan bra grannar som lyssnar.

Cyklar och barn leksaker längs vägen brukar inte hjälpa mer än någon dag, samma med skyltar. Leksaker och cyklar, troligen för att de ser placerade ut, aldrig att jag när jag var liten stälde cykeln fint mot en stolpe. Mer slängd där man såg något. Förklaringen fick vi av en lastbilsförare. De saktar ner om de ser barn. Låter sunt, om ett barn oväntat dycker upp på vägen har de inte en chans att stanna med den farten.
 
Sv: Hindra fartdåre?

Jag känner igen problemet, och det är inte kul alls.. :(

Det bästa är ju att prata med människan och förklara hur det känns för er, men vet att det finns människor som bara blir sura och inte förstår. Vi på landet är ju i behov av grannsämja då vi ibland behöver hjälpa varann. Men bättre att försöka med först trots allt. Åk dit och ring på!

Att sätta ut fartgupp etc är ganska svårt, framförallt blomlådor, eftersom man då hindrar plogen och andra stora fordon. Har ni en backe behöver ju också tex lastbilar lite fart för att komma upp när det är halt.

Men om prat inte hjälper, så föreslår jag att kasta ut grejjor framför bilen :angel:
Som sagt det kunde ju ha varit något levande som kom ivägen....

Vi tog hjälp av en granne som "väntade" med traktorn och körde ut i en kurva när mötande fartdåre kom...... Bilen hamnade i diket, traktorföraren hälsade glatt att om du kört som folk hade du kunnat stanna, nu får du vänta till jag har tid att dra upp dig. Så fick hon sitta där i 2 timmar och vänta på bärgning... :devil:
(Och jag har inte det minsta dåligt samvete för det, för vederbörande har nästan tagit livet av både folk och fä i åratal nu.Och det visade sig att människan inte förstod bättre, hade inget elakt uppsåt alls. Men har man provat bromsa och det inte går i den farten så lär man sig att köra saktare.)
 
Sv: Hindra fartdåre?

Alla råd om hinder på vägen... det låter helt vansinnigt! Klart man inte kan ställa ut hinder på vägen hur som helst. Och definitivt inte kasta ut saker framför bilen.

Vi hade en fartdåre vid ett stall, under sommaren behövde vi gå längs med grusvägen till sommarhagen, och det var väldigt smalt, trångt och dålig sikt (buskar och staket på sidorna) en bit. Vi satte upp en skylt innan vi gick iväg med hästarna, typ "varning, hästar på vägen" eller nåt sånt. Den stod inte vägen. Men idioten svängde ut i gräset och körde ned skylten.

Min enda idé är att söka tillstånd för någon form av "lekande barn"-skylt.
 
Sv: Hindra fartdåre?

Har ni en backe behöver ju också tex lastbilar lite fart för att komma upp när det är halt.

Jag skiter i om timmerbilarna som dundrar förbi ibland behöver fart, dom behöver inte dundra fram i över 80km/h på våran lilla grusväg ändå :(



Min vänliga granne har rykt ihop med fartdåren och skällt ut honom efter noter efter att han tokkörde förbi henne med snöskoter, när hon var ute med sin hingst. Så nu nästan stannar han när han möter henne, men andra skiter han i.

Men jag får väl börja gå mitt i vägen när han kommer, vill han gnälla om det så ska jag ge honom en avhyvling jag också.
 
Sv: Hindra fartdåre?

Det låter helt vansinnigt att ta saken i egna händer och slänga ut föremål framför bilen, förstår ni inte att det kan kosta bilförarens liv?! Prata med föraren och om det inte hjälper så får ni polisanmäla honom! Vad är det för hastighet som gäller på vägen?
 
Sv: Hindra fartdåre?

Min enda idé är att söka tillstånd för någon form av "lekande barn"-skylt.

Det kommer garanterat ignoreras. Tyvärr tror jag bara fula metoder biter på såna här idioter.

Han körde förra sommaren ihjäl en grannes hundvalp :( Kom dit och lämnade den och var helt neutral som om det inte var något särskilt.
 
Sv: Hindra fartdåre?

Det är 70km/h på vägen men jag tycker det är vansinnigt att komma farandes i den farten upp för dolda backar med hus omkring, och förbi folk och djur som är ute och rör sig.

Men han kör garanterat oftast fortare än så.
 
Sv: Hindra fartdåre?

Det låter helt vansinnigt att ta saken i egna händer och slänga ut föremål framför bilen, förstår ni inte att det kan kosta bilförarens liv?!
Nu vill ju inte jag orsaka hans dödskrock, men jag kan medge att jag inte bryr mig om såna människor kör av vägen. Sålänge dom inte skadar någon annan.

Han har som sagt haft ihjäl en valp, vart nära att köra på fler andra gånger.
 
Sv: Hindra fartdåre?

Jag funderade på två alternativ när jag bodde så jag hade alla fartdårar vid mig.

Fårskinn i diket, fiskelina och så ett rep.
Bind fast fiskelinan i fårskinnet och fäst sedan andra änden i ett rep.
När bilen kommer rycker man upp fårskinnet :devil:

Alt. Liknande konstruktion med en barnvagn.

Eller ha fyllda vattenballonger redo och släng ett par i framrutan när de kommer farande.
 
Sv: Hindra fartdåre?

Ett par strategiskt placerade gropar i vägen tycker jag låter som en bra idé. Det brukar vara rädda om stötdämparna, fartdårarna. De tror ju ofta att de är "bilexperter".
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 315
Övr. Hund Jag bor i östra Småland vilket innebär att vi länge varit förskonade och inte haft varg. Sedan något år finns ett revir 5-10mil...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
8 043
Senast: Lhas
·
Ekonomi & Juridik En grusväg, som inte är en uppfart och inte har någon skyltning, visst borde jag få rida här enligt allemansrätten? Längs vägen bor det...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 138
Senast: Inte_Ung
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 935
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp