Hingst bredvid sto, vems ansvar?

sandrafors

Trådstartare
Verkar som att stoet i hagen bredvid mitt sto ska bli utbytt till en hingst, nyss fyllda två år.

Vi har järnstaket och inga mellanrum mellan hagarna.

Nu kommer det ju inte att gå att ha dem bredvid varann, men OM vad gäller ang. ansvar osv?

Hingstägaren säger att han ska ha kvar "sin" hage och jag får skylla mej själv och göra som jag vill om jag ska ha kvar mitt sto i "min" hage bredvid.

Jag vill inte byta hage, och han vill inte byta hage.

Vad skulle hända om vi hade hästarna bredvid varann och någon skadar den andra? Om mitt sto sparkar hingsten, är det mitt "fel" eller hans problem?
Om hingsten skadar mitt sto, får jag stå för det eller kan jag kräva ersättning från hingstägaren?

Skulle mitt sto bli betäckt genom staketet och blir oönskat dräktig, -Får hingstägaren stå för abortkostnad eller är det jag? (Nu kommer jag ju aldrig låta det hända, men rent teoretiskt?)

Finns det några lagar/regler som säger att det är hingstägaren som har ansvaret att hålla sin hingst ifrån ston, eller är det lika mycket stoägare som får se till att hålla stona ifrån hingsten?

Vill veta vad jag kan komma med för argument och så...

Vi HAR dessutom avskiljda hingsthagar med trästaket och ström som inte är i direkt anslutning till nästa hage. (men dessa duger självklart inte, tjurighet och ovilja till förändring "jag har alltid haft den här hagen och ska fortsätta ha det". Måste väl säga att det är lite min åsikt med :P Jag VILL ha kvar "min" hage. hehe)

Planen är att hingsten ska kastreras, men hur länge bör man vänta efter kastration innan man vågar låta den stå bredvid ston? Är ju självklart beroende på hur "hingstig" hästen var innan, men finns det någon generell tid man kan sikta in sig på innan hormoner och hingstkänslor neutraliserats och hästen bli mer "vallackig" ?hahha...
 
Sv: Hingst bredvid sto, vems ansvar?

Vad säger stallägaren om saken? Denne har ju ansvar för anläggningen, och därmed också för att staketen håller hästarna inne i hagen (dvs stoet ute från hingstens hage, och hingsten ute från stoets hage).
 
Sv: Hingst bredvid sto, vems ansvar?

I första hand är det stallägare som har ansvaret, att se till så att staketet håller för vad som ska vara i hagen. Har man en hingst så ska staketet vara så pass redigt att det håller hingsten inne i hagen, och stona utanför, dvs de ska inte kunna ta sig in under normala förhållanden. Att hästar spränger staket för att de blir rädda är inte samma sak.

Sedan kan ju stallägaren ha avtalat ansvaret mot hingstägaren i undantagsfall, i de fall man tar hingst enstaka gånger. Men då åligger det hingstägaren samma ansvar som ovan, och blir också ekonomiskt ansvarig för de skador hingsten ev åsamkar.
 
Sv: Hingst bredvid sto, vems ansvar?

Funderade faktiskt själv över samma sak förra året då grannen hade 2 hingstar (4 & 5 år) med undermåliga staket för ändamålet, hade ALDRIG accepterat att mitt sto gick granne med en hingst.

Ringde lite olika myndigheter men de hade inget att säga i saken (om jag hamnade fel eller ej vet jag inte men personerna jag pratade med sa bara att det inte var deras sak).

Enligt Ridsportsförbundet Bygg för häst" så ska nedan gälla iallafall för själva staketet.

"Hingststaket
Staket för hingstar ska vara lika högt som hästens mankhöjd,
och bör inte enbart bestå av elband eller tråd."
 
Sv: Hingst bredvid sto, vems ansvar?

Det här med ekonomiskt ansvarig.

Låt säga att du har sto som tävlar 1,40 och ska gå svår klass till sommaren och har en toppenstam för hoppavel. Hingst X med halvmeriterad dressyrpappa och halvmeriterad hoppappa går i undermålig hage.

1. Hingsten tar sig lös och åsamkar skador som gör att stoet inte kan tävla mer och därmed inte meriterar sig i svår klass. Blir då hingstägaren skyldig att betala ut vad stoet var värt vid tillfället (låt säga 400.000) då försäkringen inte täcker hela värdet (sällan man kan ha användbarhetsförsäkring på stora värden)?

2. Hingsten tar sig ur hagen utan att någon märker något. Betäcker stoet och tar sig "hem" igen. Stoet upptäcks vara dräktig försent för abort. Stoet går full tid och föder föl. Kan därmed inte tävlas och kommer aldrig igen fullt ut på tävlingsbanan. Fölet är i princip omöjlig att sälja pga sin fars dåliga härstamning. Får hingstägaren stå för ALLA kostnader inklusive värdeförsämring (ej gått svårklass), kostnader för veterinär osv inför fölning, extra foder, lösdrift för fölunge osvosv?

Låter kanske petimeter och jag har verkligen dragit det till sin spets men det kan ju bli stora konsekvenser...
 
Sv: Hingst bredvid sto, vems ansvar?

Bara en fundering, men om stallägaren som i detta fall, har speciella hagar anpassade för hingstar och hingsägaren inte vill använda dem, utan sin "vanliga hage". Då borde väl ansvaret ligga på hingstägaren?
 
Sv: Hingst bredvid sto, vems ansvar?

Vissa saker måste nog gå som stämning, dvs att få ut för värdeminskning kräver nog en rättslig process som stoägaren måste väcka.

Gällande fölet så kan man ju idag testa via DNA så att fastställa hingsten är ju inga problem, sedan får man som sagt ta kostnaderna med hingstägaren. Dessvärre är det nog också så att man aldrig kan få full ersättning för något som är förväntat. Så ibland kan det vara värt att rucka lite på sina principer för att skydda sig själv och sin häst, även om man inte skulle ha behövt det utan att det borde ha varit tvärtom.
 
Sv: Hingst bredvid sto, vems ansvar?

Stallägaren är inte aktiv med hästarna själv, men den tillhandahåller hingsthage. Om hästägaren inte väljer att använda speciell hage, borde det väl inte vara stallägarens ansvar? Det FINNS ju hagar som funkar.
 
Sv: Hingst bredvid sto, vems ansvar?

Nu är det inte staketet som är problemet, alltså om det håller eller om det håller kvar hästen i hagen. Vi har järnstaket som inte går att spränga.

MEN i hagarna det gäller är det inget mellanrum emellan. Utan hästarna står precis bredvid varann med gemensamt staket som åtskiljnad. Vilket innebär att de kommer åt varann och kan sticka in huvudet och ben (sparkar) till varann. Skulle det gå illa lyckas de säkert med en betäckning genom staketet också.

Så det finns inget självklart som säger att ev. skador eller ve och fasa, ett oönskat föl! Ligger på hingstägarens ansvar? Gäller samma omvänt, om mitt sto sparkar hingsten illa är det inte mitt ansvar?

Blir ju knepigt om stallägaren har ansvar över hur hyresgästerna placerar sina hästar, om denne inte ens är insatt i situationen?
 
Sv: Hingst bredvid sto, vems ansvar?

det låter kanske svårt att få sådan ersättning för hästen, men tror någon att hingstägaren skulle kunna bli skyldig att stå för veterinärkostnader eller självrisk på försäkring? Och bli betalningsskyldig för abort på häst? Om det finns något som talar för att "det är hingstägarens ansvar att hålla hingsten borta från ston - inte stoägarens ansvar", så har jag ju ett argument att gå på att hingsten får flytta till HINGSThage. Annars kan ägaren bli ersättningsskyldig vid skador.

Men är kanske svårt... ?
 
Sv: Hingst bredvid sto, vems ansvar?

Ja hingstägaren är väl den som får ta skadeståndsansvaret i de fall denne väljer annan hage än befintlig hingsthage, vem är då ansvarig för stallet om den sk stallägaren inte är det? Flyter ni bara runt och gör som ni vill?:confused:
 
Sv: Hingst bredvid sto, vems ansvar?

Nu är det inte staketet som är problemet, alltså om det håller eller om det håller kvar hästen i hagen. Vi har järnstaket som inte går att spränga.

MEN i hagarna det gäller är det inget mellanrum emellan. Utan hästarna står precis bredvid varann med gemensamt staket som åtskiljnad. Vilket innebär att de kommer åt varann och kan sticka in huvudet och ben (sparkar) till varann. Skulle det gå illa lyckas de säkert med en betäckning genom staketet också.

QUOTE]

Vore det inte enklast om du drar ett extra staket 1-2 meter in i din hage? Går att ordna med hinderstöd, skräpdäck på fälg med stängselstolp i, eller liknande lösningar även nu på vintern (om ni nu inte har frostfritt så det går att sätta ner trampstolp)?
 
Sv: Hingst bredvid sto, vems ansvar?

Precis min tanke!

Tänk på hästarnas säkerhet och hälsa i första hand.

Ang fråga nr 2: Shettisen kastrerades som tvååring och var "normal" i huvudet efter två veckor.
Väldigt hingstig treåring (halvblod) kunde gå ut bredvid stona efter en dryg månad.
Allt beror ju på individen men de flesta hingstar jag träffat på har lungnat sig efter ca en månad efter kastreringen. Ju yngre dess då bättre.
 
Sv: Hingst bredvid sto, vems ansvar?

När hade hingstägaren tänkt att kastrera?

Vi har en 2 och ett halvt årig hingst hemma och han har inte fattat att han är hingst och bryr sig inte det minsta om ston.
Så om det är så att hingst ägaren tar hem sin hingst och ganska omgående kastrerar den så kanske det inte blir något problem:)

Annars är ju iden om att sätta en tråd innanför staketet bra, men sen vem av er som ska göra det kan ju bli en diskussion. Men om jag vore hingstägaren skulle inte jag vilja ha min hingst i direkt anslutning till ett sto, utan skulle själv sätta upp en tråd för att minska skaderisken.

Hoppas det löser sig för dig.

MVH Russin8
 
Sv: Hingst bredvid sto, vems ansvar?

Problemet är väl inte svårare än att DU vill inte att DITT sto ska komma till skada, så alltså flyttar du henne. Om det är rätt eller fel spelar ingen roll, hingstägaren verkar ju inte ha problem med att hingsten går bredvid ston.
 
Sv: Hingst bredvid sto, vems ansvar?

Varför haka upp sig på att det just är en hingst? Kan gå lika illa med vilka hästar som helst när man har ett enkelt staket mellan hagarna. Det är en risk man tar och vill man inte ta den risken så får man flytta hästen helt enkelt, uppenbart är den andra hästägarn beredd att ta risken.
 
Sv: Hingst bredvid sto, vems ansvar?

Det ställs ju lite andra krav när det gäller hingst, det går ju inte att komma ifrån. Kanske är det också så att stoägare faktiskt väljer ett stall pga frånvaron på just hingst, dyker det då upp en sådan utan förvarning så är det väl kanske inte så konstigt om frågorna hopar sig. Men ansvaret faller antingen på stallägaren, eller som det nu verkar i detta fall på hingstägaren.
 
Sv: Hingst bredvid sto, vems ansvar?

stallägaren äger stallet, skördar hö och beställer spån... har en f.d bondgård som det nu står uppstallade ca 30 hästar. Han har inget med hästarna att göra och bestämmer inget mer än vad man ska betala i hyra och man ber han om hjälp om något behöver fixas och repareras. Han har aldrig bestämt i vilka boxar och hagar hästarna ska stå. Han tillhandahåller hagar, sedan är det upp till oss i stallet att fördela dessa... Kan ju säga att det blir tjafs ibland.

Känns väldigt konstigt om han skulle vara ansvarig om en av hyresgästerna ställer en hingst bredvid en annans sto.. ?

Hingsthagar finns för att man ska kunna ha hingstar utan att störa andra hästar. Men vi har ju inga skrivna regler eller kontrakt på att hingstar MÅSTE stå i dessa hagar.

Vi har 1-3 hingstar per år i stallet ungefär. En del står "staket i staket" bredvid valacker vilket går bra. Men nu ska han ju ställa en bredvid mitt sto :mad: JAG tycker ju inte att det är upp till mej att flytta utan att det är han som kommer med en hingst som borde anpassa sig efter hur hagfördelningen ser ut..
 
Sv: Hingst bredvid sto, vems ansvar?

Jag vill inte ha en hingst på två år bredvid mitt sto. Om han är på henne genom staketet(järnstaket) kan hon sparka och skada benen, bli biten eller sparka honom väldigt illa och när hon går i brunst kan han försöka betäcka henne! Förstår du varför jag hakar upp mej på att det är en hingst? Ett sto eller valack som hon redan känner skulle inte betäcka henne genom staketet.

Självklart kan hon sparka mot eller bråka med en annan häst som inte är hingst, men det har inte hänt än, de som står bredvid har även stått i box bredvid och de har varit kompisar.
 
Sv: Hingst bredvid sto, vems ansvar?

ja jag kommer nog bli tvungen att flytta, men jag tycker att den som kommer med en ny häst, dessutom hingst borde vara den som får anpassa sig efter de andra. När det dessutom finns hingsthagar.

Jag kommer inte låta min häst skada sig. Men det jag ville veta var om det FANNS några regler och vems ansvar det är om det skulle hända något.(rent teoretiskt) Skulle det vara så att det är hingstägaren som har ansvar och kan bli ersättningsskyldig vid skador så har jag ju ett argument till varför jag tycker att det är hingsten och inte mitt sto som ska flytta.

Just nu är det ju så att båda säger jag vill ha kvar min hage, och vem har rätt? Ingen har ju mer rätt att ha kvar hagen om ingen bär mer ansvar? Om så är fallet blir de nog jag som flyttar. Annars kan jag kämpa för att få som jag vill. Vill ha den här hagen för att hennes boxkompis står i hagen bredvid, jag har själv byggt en stabil trägrind till den och det är så smidigt att ha samma hästar som släpps ut i samma "utsläppsgäng" bredvid varann. Då behöver de aldrig bli lämnade ensamma för de får komma in och ut samma tid.
 

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 103
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 104
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 901
Senast: Stereo
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 967
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp