Hingst i Blekinge?

Y

ybubblan

:confused: Jag är helt nybörjare inom det här med betäckning, hingst o.s.v. men tänkte ta reda på lite mer.
Jag har två ston, en paint (ej reg.bar) och en korsning paint/arab. Har funderat på att betäcka någon av dem men vet inte riktigt var jag hittar lämpliga hingstar. Har sett annonser i hästtidningar och där kostar det ca 10 000:- och uppåt för att betäcka, tycker det är mycket pengar när man bara har blandraser eller kostar det så mycket?
Hur hittar jag hingstar i Blekinge med närhet för jag tycker det borde finnas hingstar även här så man slipper köra 30-40 mil.
:confused:
 
Sv: Hingst i Blekinge?

Vad är du intresserad av att betäcka med för ras? Har hört talas om en jättetrevlig appaloosa hingst i Blekinge. Vet ej priset. Sen finns det några trevliga halvblodshingstar på millegarne gård, men det kanske inte var vad du tänkt dig? Tror det skall finnas en arab hingst i Karlskrona också..
 
Sv: Hingst i Blekinge?

Börja med att ställa dig frågan "Vad skall du med fölet till" då vet du bättre vilken hingst stoet skall till. Då är det inte säkert att rätt hingst finns i Blekinge.

Vet du hur mycket det kostar allt som allt att föda upp ett föl ? I så fall borde du också veta att själva språngavgiften i de flesta fall är en pyttedel. Du kommer nog att få lägga ut betydligt mer totalt sett än 10 tusen.
 
Sv: Hingst i Blekinge?

Det jag tänkt att använda fölet till kräver inte någon tävlingshingst och jag är inte nybörjare vad gäller att ta hand om och hantera hästar så jag är väl medveten om vad det kostar.

Frågan var om det finns någon som vet var man hittar de hingstar som finns i Blekinge med omnejd.
Eftersom de måste vara avelsgodkända kanske det finns något register man kan hitta dem i?
 
Sv: Hingst i Blekinge?

Vad är det för hingst du letar efter. Ponny eller stor. Vet att det fanns en Quaterhingst i Blekinge. Arab finns det i Ronneby. Ponnyhingstar finns det inte så långt från Blekinge. Register, det beror helt på vilken ras du vill ha. Du kan hitta hingstar på respektive rasföreningar. :)
 
Sv: Hingst i Blekinge?

Jag vet inte riktigt vilken ras jag är intresserad av, låter kanske lite dumt...
Har tänkt att eftersom mina inte är så höga så vill jag nog ha någon som ligger på minst 150-155 för att fölet skall bli häst men samtidigt inte för hög eftersom jag inte är så stor.
Kravet jag ställer på hingsten är först och främst psyket och att han inte är för "smal" utan en hållbar och stark individ som samtidigt är smidig.
 
Sv: Hingst i Blekinge?

Okej, det lät som om språngavgiften diskvalificerade hingstarna du har títtat på och då blev jag lite skeptisk.

Jag skall ge samma tips till dig som jag alltid ger - köp ett föl eller en unghäst med de kvalitet du vill ha, det blir mycket billigare och framför allt du vet vad du får. Om du absolut måste avla så använd en hingst med samma ras som redan finns i stoet.
 
Sv: Hingst i Blekinge?

Xeline skrev:
Okej, det lät som om språngavgiften diskvalificerade hingstarna du har títtat på och då blev jag lite skeptisk.

Jag skall ge samma tips till dig som jag alltid ger - köp ett föl eller en unghäst med de kvalitet du vill ha, det blir mycket billigare och framför allt du vet vad du får. Om du absolut måste avla så använd en hingst med samma ras som redan finns i stoet.

Tja... skulle alla följa ditt råd skulle det ju inte finnas några föl/unghästar att köpa :confused:
 
Sv: Hingst i Blekinge?

Nu förstår inte jag helt hur du menar?
Kan du utveckla det lite?
Varför skulle det inte finnas renrasiga, eller registreringsbara avkommor att köpa?
Jag tycker Xeline gav ett bra råd, som dessutom brukar vara rimligare, än att avla fram en avkomma utan papper.
Om du själv fick välja mellan en renrasig häst med papper, och en häst utan godkänd stam, vars föräldrar inte är registrerade, för samma pris, vilken skulle du då välja?
mvh
 
Sv: Hingst i Blekinge?

Jag var lite ironisk...

Om alla skulle köpa föl/unghäst istället för att avla så hade det ju inte funnits några att köpa eller??
 
Sv: Hingst i Blekinge?

ybubblan skrev:
:confused: Jag är helt nybörjare inom det här med betäckning, hingst o.s.v. men tänkte ta reda på lite mer.
Jag har två ston, en paint (ej reg.bar) och en korsning paint/arab. Har funderat på att betäcka någon av dem men vet inte riktigt var jag hittar lämpliga hingstar. Har sett annonser i hästtidningar och där kostar det ca 10 000:- och uppåt för att betäcka, tycker det är mycket pengar när man bara har blandraser eller kostar det så mycket?
Hur hittar jag hingstar i Blekinge med närhet för jag tycker det borde finnas hingstar även här så man slipper köra 30-40 mil.
:confused:

Vid betäckning av ston med blandade raser paint/arab eller e. okända men kanske som din en Paint. Är det bäst att inte blanda in ytterligare raser eller förvärra situationen.

Det finns en förening som heter Svenska skäckföreningen (paint). Deras hemsida finner du på http://hem.passagen.se/skackforening/

Där kan du säkert få tag på någon att fråga vad du skall välja för typ av hingst, kostnader och var dom bor.
peråke
 
Sv: Hingst i Blekinge?

Men Svenska Skäckföreningen och Paint är väl inte samma sak!!!!

Paint är ju en westernhäst, en färgvariant, likvärdig med Quarter och Appaloosa i typ och användning.

Och Svenska Skäckföreningen är ju för alla skäckar, alltså många fler än de som räknas som Paint.

Häls Embla
 
Sv: Hingst i Blekinge?

EmblaAsk skrev:
Men Svenska Skäckföreningen och Paint är väl inte samma sak!!!!

Paint är ju en westernhäst, en färgvariant, likvärdig med Quarter och Appaloosa i typ och användning.

Och Svenska Skäckföreningen är ju för alla skäckar, alltså många fler än de som räknas som Paint.

Häls Embla

Nej det är inte samma sak, men det finns paint hingstar på Svenska skäckföreningens hemsida.

En Paint som inte går att registrera och en Paint/Arabkorsning kan inte avla sig in i paint stambok. I Paint är enbart renrasiga Paint registrerbara sammt korsningar med, Engelskt fullblod och Quater erkända.

Av den anledningen hänvisade jag INTE till PAINT föreningens hemsida.

De i Sverige som vet bäst om korsningar med paint och paintar som inte är registrerbara är troligtvis just Svenska Skäckföreningen som inte är någon avelsförening med rätt att registrera hästar, utan en intresseförening för Skäckar. Svenska Skäckföreningens medlemmar registrerar sin olika korsningar och raser i den förening de hör hemma.
peråke
 
Sv: Hingst i Blekinge?

Tack för förklaringen. Det var bara det jag ville ha fram, att alla skäckar inte är Paint. Såg inte att det stod att stoet var ej reg. bar.

Häls Embla
 
Sv: Hingst i Blekinge?

Affa skrev:
Jag var lite ironisk...

Om alla skulle köpa föl/unghäst istället för att avla så hade det ju inte funnits några att köpa eller??

Om ALLA köpte sej unghästar/föl istället för att avla på "vad som helst" skulle UPPFÖDARE kunna leva på sitt "jobb" och aveln kanske skulle se annorlunda ut ...

Men men du är ju naturligtvis fri att göra VAD DU VILL...
Men om de nu e kostnaderna du tycker e för höga vad gäller betäckning mm så kan jag garantera att det är MKT billigare att köpa föl/unghäst som kommer ha ungefärlig mankhöjd på 150-155 cm..
 
Sv: Hingst i Blekinge?

corzette skrev:
Om ALLA köpte sej unghästar/föl istället för att avla på "vad som helst" skulle UPPFÖDARE kunna leva på sitt "jobb" och aveln kanske skulle se annorlunda ut ...

Men men du är ju naturligtvis fri att göra VAD DU VILL...
Men om de nu e kostnaderna du tycker e för höga vad gäller betäckning mm så kan jag garantera att det är MKT billigare att köpa föl/unghäst som kommer ha ungefärlig mankhöjd på 150-155 cm..

Men jösses!
VAR har JAG kommenterat kostnaderna??! Det enda jag gjorde var att konstatera att om alla skulle sluta avla och köpa föl/unghäst istället för att avla så skulle det till slut inte finnas några att köpa.

"Men men du är ju naturligtvis fri att göra VAD DU VILL..." - Tack så mkt, det var ju snällt av dig. Kan ju tillägga att jag då inte ens har något korsningssto att betäcka om jag nu skulle vilja det...
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 883
Avel Förra året när en av våra ston skulle betäckas med en utländsk hingst beställde jag direkt från hingsthållaren. Den ligger i Tyskland...
2
Svar
24
· Visningar
3 241
Senast: chap13
·
Avel Jag är rätt säker på att jag kommer få en del negativa komentarer nu och det är jag beredd på, kritisera mig gärna men snälla förklara...
2
Svar
26
· Visningar
4 124
Senast: yennork
·
Avel Jag har ett sto som jag ville betäcka i år. Jag letade hingst och hittade en som jag tyckte skulle passa mitt sto. Jag kan tillägga att...
Svar
13
· Visningar
1 952
Senast: EmblaAsk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp