hingst med annorlunda färg

evevol

Trådstartare
ska betäcka mitt sto sto till sommaren. hon har ingen märkvärdig stam annat än att farfar är donnerhall. ska inte sälja fölet utan ska ha det själv. skulle vilja ha en hingst som rör sig bra och ger lite nättare avkommor. ett + är om hingsten har någon annorlunda färg. har kollat på zafferano men finns det andra hingstar med intressant teckning eller färg? (exteriör kommer såklart gå före färg)
 
Bara för att hingsten själv har kul färg/tecken så behöver det inte nedärvas- jag hade nog satt färg som allra sista kriterium. Det är få godkända halvblod som har annorlunda färg eller teckning

Börja som du själv tänker i andra änden - vad vill du ha för avkomma, vad har stoet för starka sidor och vad är hennes svaga sidor. Hellre förstärkningsavel än kompensationsavel, men helst både ock.
 
Bara för att hingsten själv har kul färg/tecken så behöver det inte nedärvas- jag hade nog satt färg som allra sista kriterium. Det är få godkända halvblod som har annorlunda färg eller teckning

Börja som du själv tänker i andra änden - vad vill du ha för avkomma, vad har stoet för starka sidor och vad är hennes svaga sidor. Hellre förstärkningsavel än kompensationsavel, men helst både ock.

Håller med till 100 %. Låt färgen vara det sista kriteriet, inte minst eftersom det inte alls är säkert att du får en avkomma med gulanlag för att du använder en isabell/gulbrun hingst, eller en skimmel för att du betäcker med en skimmelhingst (ovanligare på dressyr- än på hoppsidan).
Vad finns det mer i ditt sto förutom Donnerhall?
 
Håller med till 100 %. Låt färgen vara det sista kriteriet, inte minst eftersom det inte alls är säkert att du får en avkomma med gulanlag för att du använder en isabell/gulbrun hingst, eller en skimmel för att du betäcker med en skimmelhingst (ovanligare på dressyr- än på hoppsidan).
Vad finns det mer i ditt sto förutom Donnerhall?

Nu råkade du citera mig istälelt för trådstartaren ;)
 
SWB har en väldigt bra hemsida där du kan läsa på om avel och hur du ska välja hingst. Där står även rekommendationer och råd om vilka ston som passar på hingstarna. Du kan även få privata hingstrekommendationer om du är medlem.
Fundera ut vad du vill ha för föl. Ska du ha till dig själv eller vill du kunna sälja vidare...
 
Här hittade jag nån som roat sig att räkna på sin egna häst
https://pernillajobs.wordpress.com/2017/05/10/vad-far-folet-for-farg/

Här kan du räkna sannolikheten att fölet får för färg
https://www.animalgenetics.us/Equine/CCalculator1.asp

"Speciella" färger är oftast recessiva = dålig chans att föl, vars moder har en "tråkig" färg, får en "rolig" färg

Vilka färger menar du är recessiva? Varken skimmel, skäck eller gulanlag i allafall. De är alla dominanta förutom att gulanlaget ter sig olika om det är i en eller två uppsättningar
 
Vilka färger menar du är recessiva? Varken skimmel, skäck eller gulanlag i allafall. De är alla dominanta förutom att gulanlaget ter sig olika om det är i en eller två uppsättningar
Är inte brun en grundfärg (Donnerhall var väl brun?)
Så brun är väl dominant mot den gula

Äsch glöm vad jag skrev jag är fruktansvärd dålig på färggenetik hos hästar..... Känns som om det verkligen är det oviktigast när jag väljer hingst
 
Är inte brun en grundfärg (Donnerhall var väl brun?)
Så brun är väl dominant mot den gula

Äsch glöm vad jag skrev jag är fruktansvärd dålig på färggenetik hos hästar..... Känns som om det verkligen är det oviktigast när jag väljer hingst
gul, skimmel, skäck etc kan ses som "mönster" som läggs uppepå grundfärgen.
Nästan alla "mönster" är dominanta dvs de syns om de finns. Men, i de flesta fall finns anlaget för mönstret i enkel uppsättning, vilket i praktiken innebär att det bara finns i hälften av spermierna eller äggen, så förstår du varför inte alla avkommorna ärver förälderns mönster.
 
Är inte brun en grundfärg (Donnerhall var väl brun?)
Så brun är väl dominant mot den gula

Äsch glöm vad jag skrev jag är fruktansvärd dålig på färggenetik hos hästar..... Känns som om det verkligen är det oviktigast när jag väljer hingst

Håller med om att färg är oväsentligt vid hingstval - förutom det som ameo skrev nedan - så var Donnerhall fux.
 
TS skrev ju bara att det "var ett plus" om hingsten hade spännande färg, ni behöver ju inte dra växlar på det.

@evelol vilken färg är ditt sto?

Fast rubriken är ju hingst med annorlunda färg och TS har ju inte precis specificerat så mycket mer än att hon vill ha en nättare avkomma med bättre gång - vilket ungefär alla godkända hingstar skulle kunna bidra med tänker jag.
 
Betäcker du med zafferano så är det 50% chans att avkomman blir någon av de gula färgerna. Rätt bra odds ändå, särskilt när man tänker på att om du betäcker med t ex en brun så är chansen 0% till gul avkomma. Och han verkar lämna ett väldigt trevligt temperament för hobbyhästar 👍 skulle själv hemskt gärna vilja ha en e. Zafferano. Som den rena hobbyryttare utan ambitioner jag är så prioriterar jag en fin snäll medioker isabell långt före en gångartsmässigt bättre brun häst och skulle betala mer för isabellen.

Exteriörmässigt är det ju svårt att säga något alls när man inte vet mer om ditt sto, men generellt lämnar väl inte Zafferano nättare hästar.
 
Betäcker du med zafferano så är det 50% chans att avkomman blir någon av de gula färgerna. Rätt bra odds ändå, särskilt när man tänker på att om du betäcker med t ex en brun så är chansen 0% till gul avkomma. Och han verkar lämna ett väldigt trevligt temperament för hobbyhästar 👍 skulle själv hemskt gärna vilja ha en e. Zafferano. Som den rena hobbyryttare utan ambitioner jag är så prioriterar jag en fin snäll medioker isabell långt före en gångartsmässigt bättre brun häst och skulle betala mer för isabellen.

Exteriörmässigt är det ju svårt att säga något alls när man inte vet mer om ditt sto, men generellt lämnar väl inte Zafferano nättare hästar.

Nej, Chansen för gul är 25%, inte 50%, eftersom han bara har ett gulanlag.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 025
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 515
Senast: Masse
·
Avel Jag går och funderar lite på vad jag ska välja för hingst till mitt sto till våren. Stoet är import Litauen och hyfsat ok ihopsatt med...
Svar
15
· Visningar
2 093
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
34 605
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp