hingst med annorlunda färg

Jag betäckte mitt gulsvarta sto med en isabell, alltså gult från båda håll och stor sannolikhet till gul avkomma. Det blev en fux! Så ingenting är säkert ;)
Och jag betäckte två fuxston med fuxhingst och visste då att bägge fölen skulle bli fuxar. För att lite variation på fölfärgerna tog jag en svart hingst till mitt svarta sto.
Resultatet?
Det fölet blev det rödaste fuxfölet av alla det året.......
 
Avel är svårt och ny forskning visar tyvärr att det är ännu svårare nu när man sett att gener inte är konstanta utan ändrar sig under din livstid, beroende på hur dina föräldrar lever. Så även om du ärver 50 /50 kan vissa gener utvecklas mer fördelaktigt eller tvärtom beroende på hur föräldern levt sitt liv. Därmed borde gener kunna påverka dig mer eller mindre


Jo men där kan man ju inte heller säga att den ena påverkar mer eller mindre, specifikt. man kan ju inte påstå att stoet (eller hingsten för den delen påverkar mer) som en säkerhet eller som en tanke.

Tänker också att under själva befruktningen är det ju det som finns som påverkar. Att generna under livet sedan muterar och givetvis kan påverka nästa avkomma inte är relevant hos just denna.

Däremot är det jäkligt intressant.
 
Det är inte helt sant att generna kommer till exakt 50% från vardera föräldern, för mitokondrie-DNA kommer alltid från modern. Och det finns utöver de gener som delas 50/50 från föräldrarna.

Tänker också att under själva befruktningen är det ju det som finns som påverkar. Att generna under livet sedan muterar och givetvis kan påverka nästa avkomma inte är relevant hos just denna.
Generna muterar inte nödvändigtvis. Men det finns något som kallas epigenetik, som innebär att omgivningen styr i vilken mån specifika gener uttrycks.
Bidrar med några länkar. (har inte läst själv vad som står just här, men de kom överst på google…)
http://coolqh.bloggagratis.se/2012/02/29/7439954-vad-paverkar-folet-arv-eller-miljo-epigenetik/
https://www.asvt.se/images/pdf/forskning_studier/Arvbarhet mer än gener.pdf
https://fof.se/tidning/2006/2/artikel/darfor-kan-vi-inte-kopieras

Tillägg:
Det står en del om epigenetik i artikeln om mottagarston (embryotransfer) i Ridsport nr 18.
 
Det är inte helt sant att generna kommer till exakt 50% från vardera föräldern, för mitokondrie-DNA kommer alltid från modern. Och det finns utöver de gener som delas 50/50 från föräldrarna.


Generna muterar inte nödvändigtvis. Men det finns något som kallas epigenetik, som innebär att omgivningen styr i vilken mån specifika gener uttrycks.
Bidrar med några länkar. (har inte läst själv vad som står just här, men de kom överst på google…)
http://coolqh.bloggagratis.se/2012/02/29/7439954-vad-paverkar-folet-arv-eller-miljo-epigenetik/
https://www.asvt.se/images/pdf/forskning_studier/Arvbarhet mer än gener.pdf
https://fof.se/tidning/2006/2/artikel/darfor-kan-vi-inte-kopieras

Tillägg:
Det står en del om epigenetik i artikeln om mottagarston (embryotransfer) i Ridsport nr 18.



Fast mitokondrie-DNA sitter väl i kärnan på de gener de får från mamman? Dvs i de gener som kommer från modern, de tillkommer ju inte 50% + mitokondrie.
 
Fast mitokondrie-DNA sitter väl i kärnan på de gener de får från mamman? Dvs i de gener som kommer från modern, de tillkommer ju inte 50% + mitokondrie.

Mitokondrie-DNA sitter i Mitokondrien. Mitokondrien är cellens kraftverk. Så de finns i alla celler på ett annat ställe i cellen än det vanliga DNA:t. Mitokondrie-DNA:t kommer från modern. Så jo, det är 50% + mt-DNA.
 
Mitokondrie-DNA sitter i Mitokondrien. Mitokondrien är cellens kraftverk. Så de finns i alla celler på ett annat ställe i cellen än det vanliga DNA:t. Mitokondrie-DNA:t kommer från modern. Så jo, det är 50% + mt-DNA.


Alltså, jag fattar inte. Enligt det man läser ärvs det, ja, men anses inte ligga till grund för arvsmassan, eller har jag fattat fel?
Om det inte gör det....är det något man anser ligger till grund för arvsgenerna och hur avkomman påverkas?

Nu menar jag inte att avkomman skulle klara sig utan mitokondrie såklart utan mer att det skulle påverka i sådan grad att man vågar säga att stoet påverkar avkomman mera på genom-plan?
 
Alltså, jag fattar inte. Enligt det man läser ärvs det, ja, men anses inte ligga till grund för arvsmassan, eller har jag fattat fel?
Om det inte gör det....är det något man anser ligger till grund för arvsgenerna och hur avkomman påverkas?

Nu menar jag inte att avkomman skulle klara sig utan mitokondrie såklart utan mer att det skulle påverka i sådan grad att man vågar säga att stoet påverkar avkomman mera på genom-plan?

Hur mycket det påverkar vet jag inte. Jag kan bara säga att mt-DNT ligger utanför den vanliga DNA-strängen. Sen vad, hur och vilken utsträckning den påverkar vet jag itne.
 
Det finns en cremellohingst på fryst till Sverige, eller färskt om du kör över stoet till Tyskland ( står ej på EU station). Han lämnar alltid gult till avkomman, Qaside MD heter han, han har en sida på FB där man kan se honom och en del av hans avkommor. Godkända plåtar och dokumentation finns hos SWB, så det går att lösa ettstolicens på honom. Han har xx i andra led, så det finns chans att han lämnar lite ädlare.
Quasi Gold MD som är fadern tyckte jag bättre om. Men jag blev inte klok på om hingstarna står i Australien eller tyskland?
 
Om man nu som hobbyavlare vill avla på färg så måste jag säga att Zafferano är ett klokt val. Han verkar väldigt sansad, inget nervknippe som sprattlar omkring plus att han verkar kunna lite av varje. Redig som vi säger i Småland. :up:

Det hade varit betydligt värre om vi haft en gul med mycket blod och nåt riktigt svårt bakom som drog massa hobbyavlare på grund av färgen.
 
Om man nu som hobbyavlare vill avla på färg så måste jag säga att Zafferano är ett klokt val. Han verkar väldigt sansad, inget nervknippe som sprattlar omkring plus att han verkar kunna lite av varje. Redig som vi säger i Småland. :up:

Det hade varit betydligt värre om vi haft en gul med mycket blod och nåt riktigt svårt bakom som drog massa hobbyavlare på grund av färgen.
Jag gillar också Zafferano men jag har även alltid gillat Quaterback därav väldigt förtjust i den Quasi Gold, plus att den gick väldigt bra i fälttävlan :)
 
Quasi Gold MD som är fadern tyckte jag bättre om. Men jag blev inte klok på om hingstarna står i Australien eller tyskland?

Quasi Gold är fin, men då kan man inte vara säker på att få gul om det är färgen man vill åt då han inte är cremello som Qaside är. Båda hingstarna står i Tyskland på Hengststation Heiner Rohmann, finns på fb och har en hemsida, men det är inte en EU station, och därav skickas enbart fryst till Sverige.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 887
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 455
Senast: Masse
·
Avel Jag går och funderar lite på vad jag ska välja för hingst till mitt sto till våren. Stoet är import Litauen och hyfsat ok ihopsatt med...
Svar
15
· Visningar
2 048
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
33 587
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp