Bukefalos 28 år!

Hingst med bra fertilitet?

hejzan

Trådstartare
Hej!
Betäcker mitt sto, men tyvärr blev hon inte dräktig på första försöket och sperman från den aktuella hingsten har nu försämrats under säsongen. Vi hoppas naturligtvis på att hon tar sig nu på andra försöket, men om hon inte gör det måste jag byta hingst - och jag har ingen aning om vilken jag ska titta på???:confused: HJÄLP!!
Stoet är efter Diedron, u.e. Optimist. Korrekt i kroppen förutom att hon är ngt inåttåad. Bra rörelser. Ung. 160 cm. Bra temperament, arbetsvillig.
Jag vill ha förslag på en halvblodshingst med bra temperament, som lämnar ganska små avkommor (jag är kort och vill inte ha en 170cm-älg....) och som har väldigt bra fertilitet. Stoet har ju hoppstam, men jag är mer intresserad av dressyr - så gärna en dressyrhingst eller helst multitalang. (Får man välja så vill jag inte ha en skimmel... hon är själv fux)
Eftersom jag dessutom förlorar min redan erlagda språngavgift så är jag ju sugen på t.ex. Flyinge eller Tullstorp eftersom man inte behöver betala där förrän stoet är dräktigt - vet inte om det finns fler hingsthållare med det upplägget?
Kan ni hjälpa mig???:confused::bow:
 
Sv: Hingst med bra fertilitet?

Jag har mycket god erfarenhet av Tornesch. Han har mycket god fertilitet fick själv dräktigt i år på första försöket. Man betalar språngavgift på 18 dygn tror jag det var och sedan kan du välja om du vill betala på 90 dygn eller levande föl avgift.
Jag har även ett annat sto som vi har haft problem med att få dräktigt och hon blev dräktig med Tornesch, detta var förra året så som sagt min erfarenhet är mkt bra. Det finns en tråd som handlar om Tornesch där man kan läsa olika synpunkter om honom. Noterbart är att f.o.m i höst så fort avelssäsongen är över kommer han att åka till Malin Bayard, hon ska ta över och tävla honom. Det borde innebära att han är en häst med en massa kvaliteer. Förutom att han ju redan har bevisat en hel del.
 
Sv: Hingst med bra fertilitet?

Jag kollade också på Tullstorps hingstar pga deras villkor (bara betalning efter 45 dagar, dvs blir inte stoet dräktigt behöver jag inte betala ngt mer än för skicken:)). Hur är Okeanos i temperamentet? Hur stort lämnar han? Ngn som vet? Charon vet jag inget om?
 
Sv: Hingst med bra fertilitet?

Tyvärr vet jag inte hur de är men det är kanske någon annan som kan hjälpa dig med det.
Jag gillar de utseendemässigt.
Jag ska inte betäcka förrän om ett par år så jag har gott om tid att utforska om hingstarna:)
"Mitt" hbl-sto är redan dräktig med Richfield, även min isis är också dräktig :D
 
Sv: Hingst med bra fertilitet?

Min dam är 14 år och nu dräktig på första försöket med Hip Hop. Han har ju förvisso hoppstam, men han har väldigt bra fertilitet.. även feliciano sägs ju ha det. Där betalar man bara 18 dygn, sen levande föl. Lycka till
 
Sv: Hingst med bra fertilitet?

Feliciano står enbart på AI (och FAI) på hemmastationen. Det är nog ett tecken på att fertiliteten håller på att försämras.
 
Sv: Hingst med bra fertilitet?

Lambourghini & Black Coffee kan man välja hur man vill betala antingen språng+90 dygn eller ändast levandefölavg:)

Lambourghini är en mycket fin multihingst:)
 
Sv: Hingst med bra fertilitet?

Don Primero ska ju ha monster bra sperma sägs det ju, han är ju dressyrinriktad och inte så stor själv.. Vet dock ingenting om villkoren..
 
Sv: Hingst med bra fertilitet?

Min dam är 14 år och nu dräktig på första försöket med Hip Hop. Han har ju förvisso hoppstam, men han har väldigt bra fertilitet.. även feliciano sägs ju ha det. Där betalar man bara 18 dygn, sen levande föl. Lycka till


Feliciano har INTE bra fertilitet nu för tiden p g a hög ålder, därför står han inte på TAI i år.
 
Sv: Hingst med bra fertilitet?

Jag som gillar multitalanger har dräktigt med Lambourghini i år.
Första brunsten, andra gången stoet insemineras, 17 år.

Däremot skulle jag i ditt ställe valt en lite lättare hingst. Har träffat avkommor till Diedron och Optimist, och även Optimist själv, och de har alla varit av stadigare typ.
 
Sv: Hingst med bra fertilitet?

Fast alla "mina" Lambosar har blivit av det lättare slaget oavsett möderne. Så jag hade inte varit rädd för att ta Lambourgini även till grövre/tyngre ston.
Har i år två ston dräktiga med Okeanos på första försöket med TAI. Ett sto dräktigt med Black Coffee på första med färsk. Till sist ett med Feliciano på färskockså på första.
När det gäller Fille så ska inte fertiliteten vara dålig utan det är istället så att hans sperma inte tål det medel som tillsätts för transport. Samma som med Flyinges Roven XX.
 
Sv: Hingst med bra fertilitet?

Men Filles sperma har ju tålt det ämnet tidigare?
Det är faktiskt inte den info jag fick direkt från en som borde veta.

Kul att dina Lambosar är lättare än sina mammor! Mitt sto är hälften fullblod och eftersom Lambo är åtminstone 25% blir min avkomma över 35% så personligen är jag inte orolig över att få en tung avkomma!
 
Sv: Hingst med bra fertilitet?

Jag fick infon direkt från hästens mun, så att säga. D v s när jag lämnade mitt sto hos honom.
 
Sv: Hingst med bra fertilitet?

Har hört att Highlight har bra fertilitet. Ligger bra till i både gångarts och hopp BLUP. A-prem. Lämnar tydligen bra temperament. Vet inte hur det ligger till med storleken dock... Lycka till och hoppas du får dräktigt oavsett vem du väljer!
 
Sv: Hingst med bra fertilitet?

då har vi samma källa:confused:

Ja då blir det ännu mer ???????????????:confused:
Fasr mitt sto och min bekants sto blev bägge dräktiga på första försöket i år. Om det sen är tur hos oss, skicklighet på stationen eller bra fertilitet har jag ingen aning om. Bägge ston är något äldre ston betäckta för första gången.
 
Sv: Hingst med bra fertilitet?

Fast jag skulle inte kalla mitt sto varken tungt, kraftigt eller stadigt - fast det klart hon är ju ingen "fullblodsräka" heller:smirk: Ett högst vanligt litet halvblod (ca 163) helt enkelt. Jag ska försöka lägga in en bild på henne (jag kommer inte ihåg hur man gör så jag får väl läsa på lite först...)
Förresten alla hingstar är ju älghöga! Jag vill ha en häst som blir mellan 155 - 165 cm - hur gör man då en sån... :confused:
Lambourghini - hur sjutton ser han ut från sidan? Stuteriets hemsida har bara ett hoppkort där man inte har en chans att bedöma exteriören. Black Coffee är ju snygg och deras priser är ju helt klart förmånliga så här lite sent på säsongen för oss lätt desperata :) Ngn som vet hur stort de lämnar? Och temperamentet - hur är det?
Highlight var jättefin, men han blir för dyr att chansa på så här sent (när en språngavgift kanske redan är i sjön så att säga:mad:).
Ngn som vet något om Tullstorps hästar - finns det någon som kan passa där? (de har också bra villkor)
Jag har också kikat på Flyinges Qualle - hur stort lämnar han (han är ju ine så stor själv). Temperament?
Ja jisses - det blev mycket att fundera på så här hastigt och lustigt... inte kul! Hoppas att det mot alla odds tar sig denna inseminering så jag slipper bestämma "om" mig!
 
Sv: Hingst med bra fertilitet?

Hmm, han var ju inte ful:smirk:
Sökte på forumet och han verkar ju lämna ett bra temperament också! Tja, kanske kanske. Frågan är om han har lika bra spermakvalitet som t.ex. Qalle? (Om jag ändå måste byta hingst vill jag att det ska vara så stor chans som möjligt att det tar sig).

Mer förslag snälla!!

Här kommer några bilder på damen i alla fall:
(Hon ser ju nästan ut att ha taxkorta ben på korten såg jag nu... jag är nog lätt partisk i frågan om hennes exteriör:smirk:).
12194074.jpg

En til:
12194071.jpg

En ansiktsbild:
12194069.jpg
 

Liknande trådar

Avel Tar tacksamt emot tips på hopphingst med bra fertilitet. Hade bestämt mig för hingst för 2013 men backade på denna då jag läste att...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 427
Senast: Görel
·
S
  • Låst
Avel Nu kommer jag med ännu ett inlägg, tänkte fråga helt enkelt vad ni skulle kunna rekomendera för hingst till mitt sto, behöver tips och...
Svar
4
· Visningar
1 291
Senast: ameo
·
S
Avel Vet inte om man får "hänga" ut hingstar här men gör ett försök. Undrar om ni har några tips på hingstar som lämnar trevliga...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
9 096
Senast: Tina64
·
Avel Tänk att man har hängt på Bukefalos avelsforum i alla år utan att ställa den förmodligen vanligaste frågan.. :D Men nu är det dags...
2
Svar
23
· Visningar
2 760
Senast: Thera
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp