Hingst med sällskap i hagen

Fiorano

Trådstartare
Eftersom jag blivit med hingst är jag väldigt nyfiken på hur andra håller sina hingstar. Är det fortfarande så att det direkt innebär att hästen alltid går ensam i hagen?

Snart är karantän slut för min och framöver kommer hans nya stallkompis som är en 14-årig valack. Min dröm är såklart att de ska kunna gå tillsammans. Hittade en studie som visade att skadefrekvensen inte var högre för hingstar med sällskap än för andra hästar. Men just ihopsläpp är alltid kritiskt oavsett. Mitt stall har öppna boxar så de kommer få lära känna varandra på ett kontrollerat sätt inne först.

Studien visade även att hingstar som fungerade väl med andra hästar bör ha gått med sällskap sen ung ålder. Jag vet absolut inget om min hästs bakgrund. Uppfattat att det är vanligt att spanska hästar växer upp i flock? Men vet inte alls. Han är en bastard så tänker att han är uppvuxen ute på nån äng nånstans under en korkek😂.

Frågan är iaf vad er erfarenhet är av hingstar med sällskap. Gärna spanska hästar, då det verkar mycket vanligt att de kommer som hingstar till Sverige.

Kan tillägga att om min inte fungerar med sällskap och kan få ett värdigt luv så kommer han att kastreras. Iom att han är lite äldre är det ändå alltid en större risk med kastration och därför får han vara hingst så länge han är snäll och mår bra.
 
Min islänning var ju hingst när han köptes, hade gått med en ilsk shettis innan men inte uppvuxen i flock. Han fungerade inte med våran shettis, han hoppade bara upp på honom. Dock inte alls aggresiv. Möjligt att det hade fungerat med en större valack som sa till honom och inte bara sprang och sparkade. Han fungerade inte med andra islandshästar.
Kan tillägga att nu som valack är han helt problemfri och även ranglåg :)

Jag tror dock att det fungerar bra med de flesta uppvuxna med andra hästar :)
 
På skolan där jag gick i gymnasiet hade vi en nordsvensk hingst som gick ihop med en valack av samma ras. För det mesta gick det bra men tror han ”hoppade” på honom ibland, inte helt kul för kompisen kanske? Hingsten var typ ”kär” i den andra hästen men vet inte riktigt hur ömsesidig deras relation var egentligen 😂 valacken gjorde inte så mycket väsen av sig.
 
När jag köpte Fille var det 12 hästar i stallet varav 9 var hingstar. Nu har ett par till av dem kastrerats men alla går i olika små grupperingar. Fille gick t ex ihop med tre hingstar i somras. Vi har ju inga ston på gården så finns inte så mycket att hetsa upp sig över, och de flesta går bra ihop även om man ändrar konstellation av någon anledning.
Jag har lite reservation mot två stycken då de har nån "fixering" vid Fille 🙄 så såna tendenser vill jag inte ha in i hagen, men sånt är ju svårt att veta i förväg såklart.
Men överlag - alla våra hingstar går ihop med någon
 
Det finns många studier på hingstar och sällskap numera, även där de aldrig har gått med sällskap innan och där det ändå fungerar.

Det viktiga är hur hagen ser ut, vart det ev finns ston osv. Har du ston i närheten så behöver hagen vara STOR. Bästa är om det inte finns några ston i närheten, då finns inget att bråka om.

Jag hade min hingst ihop med ston och föl, och även unghingstar. Fungerade jättebra!
 
På ett ställe jag jobbade på för hundra år sen fanns några hingstar, ett gäng ston osv. Två av hingstarna ville döda varandra och placerades med ston mellan/runt om. De hade ston brevid i boxarna osv. Sen fanns det en hingst till som gick med sin familj, sitt sto med föl. Helt underbar hingst. I alla lägen, han hade nog helt säkert kunnat gå med andra hingstar. Just det ja, det fanns en till hingst (170+) som gick med ett falabella-sto. Blev han jobbig gick hon bara ut ur hagen. :laugh:

Du får helt enkelt se hur de beter sig i box/hage bredvid varandra innan du släpper ihop.
 
Det är väldigt individuellt om hingstar fungerar ihop med kompisar. Jag har ju förvisso mest haft ponnyhingstar, utöver ett par egenuppfödda swb-hingstar. I princip alla hingstar jag haft hos mig har kunnat gå i hage med andra hingstar och valacker, men jag har haft hingstar (shetland) på station som bara kunnat gå med ston på fribetäckning, men som blev mordiska av andra grabbar i hagen.
 
Min vuxna hingst (10 år) går med sällskap höst, vinter och vår. Även då det är ston på gården. Men när det är betäckningssäsong får han gå själv. Han har fungerat med alla varianter från fölunge till vuxen valack. Tvärtom har jag haft ettrig valack som inte kunde låta bli att bråka så det fick min hingst slippa haha.
Nu går han med en nybliven 3 årshingst. Det går fint men blir en hel del härjande och han har fått två täcken söndertrasade av den lekfulle ungdomen. :mad:. Surt men de har mkt glädje av varandra så får vara värt det. Täckar bara vid skitväder (han är halvklippt)
 

Bifogade filer

  • 139280885_146917600418637_8430565638736443176_n.jpg
    139280885_146917600418637_8430565638736443176_n.jpg
    302,7 KB · Visningar: 132
Eftersom jag blivit med hingst är jag väldigt nyfiken på hur andra håller sina hingstar. Är det fortfarande så att det direkt innebär att hästen alltid går ensam i hagen?

Snart är karantän slut för min och framöver kommer hans nya stallkompis som är en 14-årig valack. Min dröm är såklart att de ska kunna gå tillsammans. Hittade en studie som visade att skadefrekvensen inte var högre för hingstar med sällskap än för andra hästar. Men just ihopsläpp är alltid kritiskt oavsett. Mitt stall har öppna boxar så de kommer få lära känna varandra på ett kontrollerat sätt inne först.

Studien visade även att hingstar som fungerade väl med andra hästar bör ha gått med sällskap sen ung ålder. Jag vet absolut inget om min hästs bakgrund. Uppfattat att det är vanligt att spanska hästar växer upp i flock? Men vet inte alls. Han är en bastard så tänker att han är uppvuxen ute på nån äng nånstans under en korkek😂.

Frågan är iaf vad er erfarenhet är av hingstar med sällskap. Gärna spanska hästar, då det verkar mycket vanligt att de kommer som hingstar till Sverige.

Kan tillägga att om min inte fungerar med sällskap och kan få ett värdigt luv så kommer han att kastreras. Iom att han är lite äldre är det ändå alltid en större risk med kastration och därför får han vara hingst så länge han är snäll och mår bra.
Det är väl rätt vanligt att man håller hingstar åtskilda från andra hästar än idag.
Det varierar kraftigt hur de reagerar på andra individer. Och kan ju ändras kraftigt beroende på säsong och situation. Plus att det kan förändras med att hästen känner sig starkare/friskare etc eller tvärtom känner sig nedsatt.

Jag har jobbat med hingstar som försöker ta sig ur box, hage etc för att ge sig på andra hästar. Och jag har jobbat med hingstar som gått med sällskap, valack då om det inte är fribetäckning.

Iom att man så sällan kastrerar i Spanien/Portugal har jag jobbat med en del sådana individer och har vänner som importerat. Vissa individer har varit så himla milda, känsliga och osäkra individer att man valt att inte kastrera. Dels för att det är en risk. Men också för att man inte vill chansa med att få en ännu vekare individ.
Om hästen tagits mkt tufft i Spanien tex, kanske är lite småofräsch i kroppen också och sedan kommer hit, låts ha mkt friare tyglar så att säga, bättre käk, bättre hovslagare och hovar, blir av med diffusa smärtor, känner sig starkare etc kan det avspeglas även i hur pass hingstiga de är.

Sen triggar ju olika individer en hingstig hingst olika mycket i många fall. Min häst var hingst tills han var 3 år. Han hann få en del hingstbeteende innan han snöptes. När vi bodde hos mina tränare stod han så att ena hingsten, importerad Lusse med myyycket hormoner, kunde se honom. Min häst tyckte hingsten var intressant. Förmodligen pga kroppsspråket hingsten hade. Så han stod och stirrade på hingsten. Det ledde ju till att hingsten tyckte det var en otroligt ouppfostrad spoling som inte ens var hingst som glodde och utmanade honom. Nu stod de på varsin sida om en dörr som delar av stallet. Så vi fick ha stängt där. Annars hade hingsten tagit sig ur boxen och ev dräpt min kokosnöt till valack. Men de kunde ha andra valacker rätt framför honom.
Vi kunde aldrig ha honom och min i hagarna bredvid varann heller. Men andra valacker var ok. Andra hingstar gick inte heller.

Jag har även jobbat med en hingst vi tror var homosexuell. Han antingen struntade i eller sneade till på ston. Andra hingstar och många valacker blev han tydligt sexuellt upphetsad av. Väldigt udda och inget den erfarna tränaren sett förr! Han fick stå bredvid ett sto han struntade i. Och gjorde det även vid brunst. :laugh:
 
Jag har en äldre Lusitanohingst som kom till Sverige för 3 år sedan som 15-åring.

Han har gått med flera olika valacker sedan han kom. Hos förra ägaren gick han med två av hennes samtidigt vilket funkade bra. Hos mig har han mest gått med en valack åt gången och det har alltid funkar väldigt bra det också. En gång funkade det inte alls men det var för att valacken var rent utav elak mot min hingst som egentligen inte är så tuff.

Ett tag hade jag ytterligare en hingst, en 3-åring, och det gick ganska bra att ha dem tillsammans. Dock var 3-åringen väldigt tuff och det blev hårda lekar, vilket jag märkte att den äldre inte alltid uppskattade.

En gång har han blivit aggressiv och det var när jag släppte ihop 3-åringen med min äldre och hans dåvarande valack-kompis (som det alltid funkat så himla bra med). Han tog nykomlingen som sin och försvarade honom på blodigt allvar. Han ville på riktigt skada valacken. Jag tror det hade mycket med tidpunkten att göra, det var i mitten av maj. Detta var samma häst han suttit ihop med sen dag ett och han har alltid varit så vänlig och mild mot alla.

Min erfarenhet är att det ofta går bra ändå. Skulle det inte fungera med en viss valack tror jag inte det betyder att det inte går alls, mycket handlar ju om dynamiken mellan individerna och deras personlighet och sätt. Har mött många (iberiska och andra raser) hingstar som kan gå med andra men också många som inte kan. En faktor är såklart om det finns ston att konkurrera om, en annan att hagen är tillräckligt stor, samt tidpunkten man släpper ihop. Vissa kanske också behöver ”fasas in” med varandra och behöver gå med staket mellan sig ett tag.
 
Senast ändrad:
Jag har haft min hingst med andra hästar när det har funkat. Han gick med sällskap fram till fyra års ålder. Sen har jag försökt ha honom ihop med min andra ponnyvalack men det har tyvärr inte funkat.
Hingsten blir för på och blir för fysisk. Valacken blir grinig och det blir ordentliga sparkar och rena hugg.
Det har istället fått bli så att hingsten får ha sällskap i hagen precis intill. De kan nå varandra och smågnabbas men med möjlighet för valacken att gå iväg.
 
Min första häst var ju hingst och han hade gått med andra hingstar under hela uppväxten men dom hade separerat på dom när han var typ 2-3 år för han blev elak. När jag tog över honom så provade jag vid två tillfällen att ha honom med valacker och det gick bra i typ en vecka eller två för att sedan fullständigt gå bananas och spöa skiten ur valackerna. Vet inte vad som utlöste raseriutbrotten utan dom kom bara helt utan förvarning.

Han blev vid några tillfällen även fullständigt rasande på mig och bet mig, en gång vid longering, en gång blev han förbannad på en häst i hagen vi gick förbi och bet mig i ryggen samt en gång när jag drog sadelgjorden så vände han sig om och bet mig rejält rakt över höften. Detta var dock under hela 15 års tid så det hände ju inte ofta.. Men jag lärde mig att aldrig gå framför en hingst utan alltid vid sidan.. Bettet över höften var en total överraskning då han aldrig ens visat någon surhet vid sadling överhuvudtaget och han var ju överlag grymt snäll i övrigt. Eftersom han hade allvarliga fel i ryggen så vet jag ju inte om det kan varit det som gjorde honom aggressiv.

Jag valde att inte kastrera då han var så pass gammal när jag köpte loss honom så tänkte att beteendet ändå var så pass befäst sas. Plus då riskerna som var att kastrera vid tio års ålder.
 
Jag har haft positiva och negativa erfarenheter.
Hingstar som är uppväxta med vandra samt valackar i samma flock har jag upplevt gå bättre ihop med valackar.

Har samtidigt varit med om motsats också, så i ditt fall skulle jag rekommendera att den går nära varandra innan med rejält stängsel.

Har varit med om hingstar som under brunst kan vara brötiga med valackar men sen funka bra. Till rent av livsfarliga hingstar som hugger, där tror jag det var ett fall av att ingen vågade hålla på med honom samt under stimulering.

När jag gick på ridskola så hade vi 2 godkända hingstar på ridskolan. En new forest om jag minns rätt samt en welsh cob, fick senare ett russ med. Den enda jag ogillade var new foresten, han kunde vara opålitlig och fick ledas med hingstbett
 
När jag jobbade inom travet så hade vi hingstar och valacker tillsammans, det var inga problem. Stona gick en bit därifrån. Men hingstarna hade gått med sällskap ända sedan de var små. Den inlånade avelshingsten gick i en egen hage.

När jag köpte min 3,5 årige kallblodstravare så var han hingst, jag testade att släppa ihop efter 2 v bredvid varandra i stallet och hagar intill. Det gick inte, kallblodet var för på och jagade min andre valack. Kastrerade och sen gick det betydligt bättre.

Shetlandshingsten har tidigare gått med sällskap och det har gått bra. Han ska nu kastreras och sen släppas ihop med mina andra hästar.
 
Min förra häst var en import från Portugal. Uppväxt i flock men stått enbart på box från tre års ålder. Hon som importerade honom till Sverige hade honom först själv men sedan släppte hon ihop honom med en valack, gick helt problemfritt. När jag köpte honom släppte jag ihop med två valacker, gick bra. Ston fanns på anläggningen men det påverkade inte.

Jag flyttade sedan till ett annat stall och där gick han med flertalet valacker. Det fungerade bra, den enda gången som det inte funkade var när en ganska nykastrerad valack kom. Den var rastlös och efter några veckor fick min häst nog och bet den andra hästen i halsen. Ett rejält sår som behövde sys. Den hästen bytte sedan hage och det märktes inget på relationen mellan min och de andra hästarna som var kvar.

Kan tillägga att jag alltid prioriterat stora hagar och varit lyhörd för vilka personligheter som passar ihop.
 
Eftersom jag blivit med hingst är jag väldigt nyfiken på hur andra håller sina hingstar. Är det fortfarande så att det direkt innebär att hästen alltid går ensam i hagen?

Snart är karantän slut för min och framöver kommer hans nya stallkompis som är en 14-årig valack. Min dröm är såklart att de ska kunna gå tillsammans. Hittade en studie som visade att skadefrekvensen inte var högre för hingstar med sällskap än för andra hästar. Men just ihopsläpp är alltid kritiskt oavsett. Mitt stall har öppna boxar så de kommer få lära känna varandra på ett kontrollerat sätt inne först.

Studien visade även att hingstar som fungerade väl med andra hästar bör ha gått med sällskap sen ung ålder. Jag vet absolut inget om min hästs bakgrund. Uppfattat att det är vanligt att spanska hästar växer upp i flock? Men vet inte alls. Han är en bastard så tänker att han är uppvuxen ute på nån äng nånstans under en korkek😂.

Frågan är iaf vad er erfarenhet är av hingstar med sällskap. Gärna spanska hästar, då det verkar mycket vanligt att de kommer som hingstar till Sverige.

Kan tillägga att om min inte fungerar med sällskap och kan få ett värdigt luv så kommer han att kastreras. Iom att han är lite äldre är det ändå alltid en större risk med kastration och därför får han vara hingst så länge han är snäll och mår bra.
Ridskolan köpte in två Lussar som kom upp relativt nykastrerade, de funkade inte i lösdriften utan fick säljas.
 
Eftersom jag blivit med hingst är jag väldigt nyfiken på hur andra håller sina hingstar. Är det fortfarande så att det direkt innebär att hästen alltid går ensam i hagen?

Snart är karantän slut för min och framöver kommer hans nya stallkompis som är en 14-årig valack. Min dröm är såklart att de ska kunna gå tillsammans. Hittade en studie som visade att skadefrekvensen inte var högre för hingstar med sällskap än för andra hästar. Men just ihopsläpp är alltid kritiskt oavsett. Mitt stall har öppna boxar så de kommer få lära känna varandra på ett kontrollerat sätt inne först.

Studien visade även att hingstar som fungerade väl med andra hästar bör ha gått med sällskap sen ung ålder. Jag vet absolut inget om min hästs bakgrund. Uppfattat att det är vanligt att spanska hästar växer upp i flock? Men vet inte alls. Han är en bastard så tänker att han är uppvuxen ute på nån äng nånstans under en korkek😂.

Frågan är iaf vad er erfarenhet är av hingstar med sällskap. Gärna spanska hästar, då det verkar mycket vanligt att de kommer som hingstar till Sverige.

Kan tillägga att om min inte fungerar med sällskap och kan få ett värdigt luv så kommer han att kastreras. Iom att han är lite äldre är det ändå alltid en större risk med kastration och därför får han vara hingst så länge han är snäll och mår bra.

Hemma där jag är uppväxt går ju hingstarna i flock ihop på lösdrift, vissa var ju äldre ( 5 år) innan dem kastrerades andra yngre (2 år) beroende på om de hade chans som godkänd eller inte och de va aldrig några problem som jag mindes det.

Min PRE Maltes dock var hingst då han kom och hade gått på lösdrift i flock som liten, sedan ensam i hage från 3 år. Han kastrerades som 5 åring, gick utan problem med min andra valack som är låg i rang dem älskade varann åt ur samma hötunna osv, men det gick inte med en annan sent kastrerad spansk valack, de höll på att döda varandra på riktigt, hingstslagsmål verkligen med mål döda. De två hade ändå stått bredvid varann med öppna boxfronter många månader och till och med kliat varann men när de kom i hop i hagen var det rent slagsmål, aldrig sett något liknanden. Detta hände en gång till efter detta med Maltes och därefter vågade jag aldrig släppa ihop honom med någon annan. Den andre spanske går idag med annan ponnyvalack och de funkar jättebra.

Så lite lurigt även om man kastrerar. Nu verkar din väldigt timid så kanske inte kommer vara några problem alls (min var snäll men rejält hingstig i vissa situationer innan han kastrerades) men var försiktig bara, som sagt skenet kan bedra i stallet mot hur de blir i hagen :)
 
. Nu verkar din väldigt timid så kanske inte kommer vara några problem alls (min var snäll men rejält hingstig i vissa situationer innan han kastrerades) men var försiktig bara, som sagt skenet kan bedra i stallet mot hur de blir i hagen :)
Den ena monsterhingsten jag hade hemma kunde inte se andra hingstar utan att bli tokig, men var extremt snäll och lätthanterlig i övrigt. Med det menar jag att det kan skilja hur de beter sig mot människor vs hästar och då främst hästar av hankön. (alla hans avkommor som föddes efter att han varit här var extremt snälla och lätthanterliga)
1611049936722.png
 
Nu är min kastrerad sedan ett år tillbaka, men han har gått ihop med flera olika andra hingstar och valacker från han föddes (bytte stall/flock några ggr), och är en mycket social individ. Det kunde bli lite knuffande om jag släppte ihop honom med någon som var ungefär lika som honom i storlek, ålder och "tuffhet", annars så brukade de typ se direkt vem som skulle vara chef och inte bråka alls. Största problemet var väl att han kunde få för sig att "betäcka" vissa ponnyvalacker, något han iofs kan göra fortfarande efter kastreringen....

Sedan så hänger det mycket på hur valacken är med tycker jag, vissa kan "hantera" lite brötiga hingstar bättre än andra. Så de två individerna måste ju passa ihop helt enkelt (eller - svårt!). Min kompis hade en islänning hingst som var såpass mjuk i psyket så den kunde bara gå med "snälla" valacker annars blev den jagad från maten. Medan en annan kompis har en travarhingst som inte ens kan stå bredvid andra hästar inne i boxen, oavsett kön, utan måste ha hela väggar (inte galler) alt. en tom box emellan..

OM du delar hagen i början, så gör antigen ett rejält trästaket, eller ha dubbla staket med såpass avstånd att de inte kan nosa på varandra, så undviker du att din hingst trasslar in frambenet i staketet när den ska hälsa. (Min gick bredvid en ponnyhingst ett tag och vi lagade staket minst en gång i veckan, ett par ggr kom de även in till varandra då de rivit ner det.)
 
Vi hade väldigt blandat på gården där jag jobbade nu senast på island.
Vissa hingstar fick inte ens vara ute samtidigt i hagar där de kunde se varandra medans vissa av hingstarna gick med annan valack eller tillsammans med en annan hingst.
 

Liknande trådar

Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
2 963
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
814
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 758
Senast: Stereo
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 809
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp