Hingst med sällskap i hagen

Min vuxna hingst (10 år) går med sällskap höst, vinter och vår. Även då det är ston på gården. Men när det är betäckningssäsong får han gå själv. Han har fungerat med alla varianter från fölunge till vuxen valack. Tvärtom har jag haft ettrig valack som inte kunde låta bli att bråka så det fick min hingst slippa haha.
Nu går han med en nybliven 3 årshingst. Det går fint men blir en hel del härjande och han har fått två täcken söndertrasade av den lekfulle ungdomen. :mad:. Surt men de har mkt glädje av varandra så får vara värt det. Täckar bara vid skitväder (han är halvklippt)
Just det den ettriga valacken var en sent kastrerad PRE. Det blev aldrig riktigt bra och för stor skaderisk. PREn hade tyvärr aldrig gått i ordentlig flock.
 
Jag skulle aldrig släppa ihop hingst med valack. Skulle enbart ha hingst + valack ihop om dem gått ihop sen hingsten varit ung och funkar ihop. Har sett allt för många hingstar göra ordentligt bett och vara allmänt jobbiga emot sina valack kompisar. Och även hört om för många fall där allt var lugnt och vips en dag har hingsten blivit jätte aggressiv emot valacken.
Så skulle aldrig personligen våga ta den chansen.
I många fall har vi haft hingstar ihop med andra hingstar eller valackare tills dess att dem är 2-3 år, då brukar vi sära på dem till vintern pga skaderisk pga broddarna.

Om du inte ska visa hingsten och använda den i avel skulle jag absolut överväga att kastrera honom. Eftersom det då kommer bli lättare med sällskap och lättare i framtiden ifall du måste sälja honom eller stalla upp honom i något privat stall (många mindre privatstall tar ej emot hingstar)
 
Det är lurigt, vissa hingstar kan gå tillsammans med valacker och så plötsligt en helt vanlig vinterdag slår det slint och hingsten försöker ha ihjäl valacken. Å andra sidan hade jag två halvblodshingstar som gått ihop hela livet, det bråkades och de var rätt såriga men slogs aldrig på riktigt.

Den ena av ovanstående blev sedan kastrerad och fick benet avsparkat i hagen då han försökte betäcka en valack på sommarbete.
 
Jag skulle aldrig släppa ihop hingst med valack. Skulle enbart ha hingst + valack ihop om dem gått ihop sen hingsten varit ung och funkar ihop. Har sett allt för många hingstar göra ordentligt bett och vara allmänt jobbiga emot sina valack kompisar. Och även hört om för många fall där allt var lugnt och vips en dag har hingsten blivit jätte aggressiv emot valacken.
Så skulle aldrig personligen våga ta den chansen.
I många fall har vi haft hingstar ihop med andra hingstar eller valackare tills dess att dem är 2-3 år, då brukar vi sära på dem till vintern pga skaderisk pga broddarna.

Om du inte ska visa hingsten och använda den i avel skulle jag absolut överväga att kastrera honom. Eftersom det då kommer bli lättare med sällskap och lättare i framtiden ifall du måste sälja honom eller stalla upp honom i något privat stall (många mindre privatstall tar ej emot hingstar)
Principiellt är jag emot att hålla hingstar som inte används i avel. Å andra sidan kan jag inte riktigt försvara en kastrering av en äldre hingst som är väl fungerande. Det är heller ingen garanti att han fungerar bättre i hage som valack med så sen kastrering. Om jag skulle byta stall får jag ta det problemet när det isf uppkommer, samma med försäljning.
 
Det är lurigt, vissa hingstar kan gå tillsammans med valacker och så plötsligt en helt vanlig vinterdag slår det slint och hingsten försöker ha ihjäl valacken. Å andra sidan hade jag två halvblodshingstar som gått ihop hela livet, det bråkades och de var rätt såriga men slogs aldrig på riktigt.

Den ena av ovanstående blev sedan kastrerad och fick benet avsparkat i hagen då han försökte betäcka en valack på sommarbete.
Jag har flera vänner dom fått ta bort hästar pga benbrott. Det har varit i flock, ensamma i hage, lösa i ridhus, ihopsläpp mm. Det går aldrig att gardera sig helt från den sortens skador tyvärr.

Detta med hingstar det slagit slint för är jag väldigt nyfiken på, det är just det jag är mest rädd för. Har hittills inte fått någon som kunnat berätta en sådan situation de varit med om utan det är alltid tredjehandsåtergivning. Väldigt ofta med häst är sånt som någon tycker var en blixt från klar himmel samma som en annan sett många varningstecken på.
 
Principiellt är jag emot att hålla hingstar som inte används i avel. Å andra sidan kan jag inte riktigt försvara en kastrering av en äldre hingst som är väl fungerande. Det är heller ingen garanti att han fungerar bättre i hage som valack med så sen kastrering. Om jag skulle byta stall får jag ta det problemet när det isf uppkommer, samma med försäljning.
Vet ej hur gammal din är. Men mina 2 gick som hingstar tills dem var 4 år och 6 år, och är idag 22 år och 9 år och har inga hingst beteenden kvar trots att dem fick går som hingstar lite längre än normalt. Så ang beteendet skulle jag inte vara orolig för sen kastrering, däremot är det ju beroende på ålder rekommenderat att det görs i narkos på klink vilket är dyrare.

Ang att ta problemet senare så kanske det är för sent då hästen kanske är 17-20 år då när det blir ett "problem". Men som sagt det är bara en tanke från mig, finns ju ganska mycket "om och men" att tänka på med att kastrera en vuxen hingst, så ett sånt beslut är inte lätt att ta och du får ju göra det som känns bäst för er :)

Jag har flera vänner dom fått ta bort hästar pga benbrott. Det har varit i flock, ensamma i hage, lösa i ridhus, ihopsläpp mm. Det går aldrig att gardera sig helt från den sortens skador tyvärr.

Detta med hingstar det slagit slint för är jag väldigt nyfiken på, det är just det jag är mest rädd för. Har hittills inte fått någon som kunnat berätta en sådan situation de varit med om utan det är alltid tredjehandsåtergivning. Väldigt ofta med häst är sånt som någon tycker var en blixt från klar himmel samma som en annan sett många varningstecken på.
Jag har sett första hand när det "slagit slint" för hingsten, skulle tro att det ofta hänger ihop med hormoner beroende på årstider, hingsten blir ju liksom inte "galen/tokig/farlig", utan agerar ju ett normalt hingst beteende, problemet är att när vi har dem i hage kan inte den andra hästen komma undan även om det är en stor hage.
I mitt fall var det en D-ponny hingst som försökte döda en shettis valack, vi stod i samma stall, shettisen skenade som tur var igenom tråden och kom på så vis bort ifrån hingsten som stannade i hagen. Ett par fula bitsår i nacke och rumpa, men inga allvarliga skador, om däremot ingen hade vart i stallet eller shettisen inte hade kunnat skena igenom tråden hade jag inte velat veta vad som hade hänt.
 

Liknande trådar

Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 078
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
859
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
4 933
Senast: Sirap
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
12
· Visningar
1 388
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp