Hingst = Mycket jobb??

I

Idunvinge

Jag letar febrilt i hästannonserna efter stora hästar (1:a hand halvblod) men känner mig lite begränsad när det gäller sto, hingst eller vallack... :crazy:
Som det är nu så rensar jag bort annonserna med hingstar eftersom det verkar vara så mycket jobb. Vad händer om man möter ett sto ute på ritten t ex? Sto i hagen bredvid? Går det bra att ha 1 hingst och 1 vallack som sällskap?

Känns ju synd att rata dom för det finns ju många fina hingstar... Tilläggas kan ju att jag inte har ägt någon egen häst förut och inte har så värst mycket erfarenhet utav hingstar som ni kanske märker.
 
Sv: Hingst = Mycket jobb??

Personligen tycker jag nog inte att en hingst är det lämpligaste val som första häst, en hingst kan funka bra likaväl som att det kan bli väldigt jobbigt, det beror helt på hur hingsten är, hur den är uppfostrad och hur man själv är på att hantera den.
En hingst går iofs alltid att kastrera.
 
Sv: Hingst = Mycket jobb??

Det ÄR mkt jobb med att ha hingst. För mig är det väl värt besväret för jag anser att en bra hingst är det bästa man kan ha!
Men man ska vara medveten om att det kan vara svårt att hitta stallplats och att vissa människor vägrar befatta sig med hingstar så har du otur kan du få sköta alla in/utsläpp själv. (gör jag iofs eftersom jag har eget stall)
Även en hingst som kastreras sent kan ju ha kvar mkt "hingstighet" och man får tänka lite extra innan man släpper med nya hästar osv.
Men har man kunskapen så är en väluppfostrad hingst ingen större skillnad mot ett sto!
 
Sv: Hingst = Mycket jobb??

Jag har eget stall här på gården så det är inga problem så :) är ute efter en oinriden unghäst på 4-5 år... Vad kostar kastrering då?
 
Sv: Hingst = Mycket jobb??

Har ingen riktig koll på kastrering men runt 4-5' på klinik. Billigare hemma.
Tycker nog (och nu svär jag nästan i kyrkan) att man ska kastrera hingstar som inte ska användas i avel. Inte för besväret att ha hingst utan för att HÄSTEN oftast mår bättre som valack.
Låter ju riktigt illa eftersom jag själv har en sjuårig hingst:o
 
Sv: Hingst = Mycket jobb??

Vi betalar 1200 och kastrerar hemma. Jag tycker inte att det är så mycket mer jobb med en hingst. Nu har vi ju eget stall osv. Han går med en ardenner i hagen men skall gå med endel av stona i mars och frammåt. Han står i stall med avelsstona och det funkar kanon tycker vi.
 
Sv: Hingst = Mycket jobb??

Får man fråga varför du letar efter en oinriden fyra-femåring? Islandshäst? Jag menar annars, om du vill rida in själv, funkar det inte lika bra då med en unghäst från tre år och uppåt då?
 
Sv: Hingst = Mycket jobb??

Har du ingen erfarenhet av att ha egen häst är en hingst ett dåligt val.
En oinriden häst är också ett dåligt val som första häst.

Annars går det ju tämligen enkelt att förvandla en hingst till en vallack.
 
Senast ändrad:
Sv: Hingst = Mycket jobb??

Får man fråga varför du letar efter en oinriden fyra-femåring? Islandshäst? Jag menar annars, om du vill rida in själv, funkar det inte lika bra då med en unghäst från tre år och uppåt då?

En kompis till mig har ganska många års erfarenhet utav hästar och inridning utav unghästar. Hon tyckte en 4-5 åring kunde vara nåt eftersom jag vill ha lite av en utmaning. Vi tänkte hjälpas åt med inridningen så att jag och hästen får utvecklas tillsammans redan från början...
Elin (min kompis) tyckte att 4-5 var en bättre ålder då hästarna hunnit få lite bättre balans. Men det är klart, skulle vi hitta en jättebra 3-åring med bra förutsättningar så spelar ju inte åldern så stor roll. ;) Dessutom så sjunker ju priset lite också om man letar efter en oinriden unghäst...?

Är i första hand ute efter ett halvblod, ev annan stor häst, eftersom jag gillar att rida stora hästar...


Jag tycker bara att det är kul och bra att få tips och råd från många olika så man ser allt ur olika perspektiv
 
Sv: Hingst = Mycket jobb??

Om du hittar en hingst, som du gillar, köp den och kastrera!!!! Det finns så mycket hingstar ändå.
Det vore väl toppen att rida omkring på stallets/byggdens snyggaste valack.
 
Sv: Hingst = Mycket jobb??

Skulle nog akta mig för ett halvblod som inte är inridet vid 4-5 års ålder!

Då är det något som är fel.Man börjar vid 3 års ålder och avancerar så sakta med arbetet. Ofta med långa betesperioder.

Vad gäller balansen så har ju en bra häst en bra balans och det har ju inte så mycket att göra med åldern.

Men det är sant att växtvärken minskar med åldern och styrkan kommer fortare.

Men som sagt kombinationen hingst och oinriden vid 4 -5 års ålder det skulle jag akta mig för.Verkligen!

Och varje häst är väl en utmaning i sig så varför komplicera livet!
 
Sv: Hingst = Mycket jobb??

Om det är din första häst så kommer vilken häst du än köper att vara en utmaning, ingen häst är enkel. Ingen borde köpa en häst som de inte kan rida i alla gångarter både ute och i paddock som första häst. Det finns så mycket annat att jobba med, utan att man ska behöva oroa sig för om hästen skall bocka eller försöka sticka. Att köpa en unghäst kan vara ett bra alternativ för någon mycket erfaren, men oftast leder det bara till problem...
 
Sv: Hingst = Mycket jobb??

en kastrering på klinik här ligger på 2-2500 kr. då är hästen sövd och det utförs med operation (sys ihop). läkt och fint på en vecka- 10 dagar.

det roliga med att utbilda själv är att man kan ta "hela äran" för resultatet, men aldrig skylla på någon annan om det misslyckas ;)
 
Sv: Hingst = Mycket jobb??

Det är ovanlig att hitta vettiga halvblod som ör äinridna vid 4-5 års ålder, det brukar finnas en anledning till att de inte rä de i såfall :smirk:, att din kompis säger att det är bättre tycker jag tyder på att hon nog inte är så erfaren som hon har inbillat dig.

Första hästen ska inte vara en "planerad utmaning", du kommer få så många utmaningar som du inte anar ändå som nybliven hästägare.

Köp inte en unghäst, köp inte en hingst, inte för att vara elak men av det du skriver så verkar inte din kunskap (och inte heller din kompis) vara tillräckligt stor, köp en inriden ärldre häst och ha kul med, det kommer bli en utmaning det med.

*Choklad som själv gjorde misstaget att köpa en unghäst som första häst, dock ingen hingst, med facit i efterhand så hade det varit oändligt mycket bättre med en äldre läromästare för min ridning skull*
 
Sv: Hingst = Mycket jobb??

Tycker att du gör rätt i att välja bort hingst.
Visst behöver hingstar inte vara större "besvär" än andra hästar. Jag har själv en hingst som är jättesnäll och lätthanterlig och han går tillsammans med en valack. Men man måste ändå ALLTID tänka på att han är hingst. Massa säkerhet i ALL hantering för att det får ju aldrig tillåtas att det händer nåt när man har en hingst. Mycket större ansvar. Just nu har jag ingen medryttare på honom, men när jag hade det så gäller det verkligen att hitta rätt medryttare, för det får ju bara inte hända att man råkar ramla av och hästen kommer lös, och möter man en annan häst ute så kan det hända att dom kan bli lite stökiga och så.
 
Sv: Hingst = Mycket jobb??

Skulle nog akta mig för ett halvblod som inte är inridet vid 4-5 års ålder!

Då är det något som är fel.Man börjar vid 3 års ålder och avancerar så sakta med arbetet. Ofta med långa betesperioder.


Jag köpte en oinriden 6,5 åring och henne är det då inget fel på. :D Tvärtom, snällare och tryggare häst att rida in har jag aldrig stött på. Hon har ju vuxit färdigt och hunnit mogna mentalt. :p

Enda "felet" var att hennes tidigare ägare inte hunnit rida in henne helt enkelt.

/Maria
 
Sv: Hingst = Mycket jobb??

vi har tagit våra på åby för det priset ;)
 
Sv: Hingst = Mycket jobb??

Det går ju alltid att kastrera en hingst! jag är väl den som anser att de flesta hingstar som inte ska användas i avel ska kastreras!

har man inte eget stall så är det ibland svårt att få stallplats vilket jag förstår. det är mycket extrajobb med en hingst. är det ett större stall lär det garanterat finnas ston i närheten. inte alltid så populärt om det blir tjuvbetäckningar.

så ska man nu absolut ändå köpa en hingst av någon anledning så blir det extrajobb. på ridskolan hemma förut fick tex inte hingstar medverka under lektion om det inte var en vuxen som red...

Men det går ju som sagt att kastrera, är ju fortfarande samma fina häst med samma utbildning osv kvar även fast "bollarna" ryker:rofl:
 
Sv: Hingst = Mycket jobb??

Jag köpte en oinriden 6,5 åring och henne är det då inget fel på. :D Tvärtom, snällare och tryggare häst att rida in har jag aldrig stött på. Hon har ju vuxit färdigt och hunnit mogna mentalt. :p

Enda "felet" var att hennes tidigare ägare inte hunnit rida in henne helt enkelt.

/Maria

Ingen regel utan undantag naturligtvis.

Och sedan beror det ju på vad man har för mål med hästen. En häst som börjar gymnastiseras vid 5-6 års ålder har ju enligt alla konstens regler svårare att lära sig att utföra olika rörelser .

En gymnast, som börjar träna i vuxen ålder har det oändligt mycket jobbigare än en som börjat (och kanske lagt av under några år) under tonåren.

Fast varje häst är ju speciell och som sagt ingen regel utan undantag.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
21 201
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 445
Avel Jag är rätt säker på att jag kommer få en del negativa komentarer nu och det är jag beredd på, kritisera mig gärna men snälla förklara...
2
Svar
26
· Visningar
4 171
Senast: yennork
·
Kropp & Själ Jag blir så trött på mig själv! Det känns som att min kropp håller på att köra slut på mig själv, och jag hittar inga medel som kan...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
9 828
Senast: Vallmo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp