Hingst som är oförsiktig på hinder

weasel_

Trådstartare
Jag skickade in en fråga till en expert ang min hblhingst.

Såhär löd frågan:

Jag har en fråga angående min femåriga halvblodshingst. Han är nyligen inhoppad av mig och har varit hoppad lite lagom i cirka sex månader. Jag har hoppat mycket småhinder och enstaka oxrar upp till en meter, han är dessutom mycket löshoppad. Hingsten har väldigt bra teknik, hoppar "starkt" och är i luften länge.
MEN han slarvar väldigt ofta (löshoppning och kryss), tappar tekniken, river hela hindret och bryr sig inte. När detta inträffat brukar han få jogga lite, ta igen sig, sedan hoppa lite lägre och så höjer jag lite så småningom.
Han är duktig på att själv besluta när han ska hoppa av, men hoppar mer än gärna lite väl långt. Han reds in av mig och är bara riden i ett år. Så, vad kan jag göra för att få honom att bli mer rädd om sig och inte bara strunta i hindret?

Svaret:

Eftersom din häst verkar hoppa lite för långt och flackt tycker jag inte att du ska sänka efter att den har rivit. Den behöver lära sig att hoppa lite mer fyrkantigt och det gör den inte om man sänker. Din häst måste helt enkelt lära sig att ta hand om sig själv.

När du löshoppar ska du göra det över koppelräck och parallella oxrar, inte över stigsprång. På så sätt hjälper du hästen till en mer lämplig teknik.
Samma sak gäller i den uppsuttna hoppningen. Där kan du till exempel bygga upp en serie med bom in, sedan 6,10 meter till en parallell oxer (kan vara 50 centimeter till att börja med), sedan 6,70 till ytterligare en oxer (som också den kan vara 50 centimeter i början).
När du hoppat serien en eller två gånger på ett bra sätt kan du höja oxrarna till kanske 80 centimeter. Dessutom länger du ut första oxern lite grann mot hinder nummer två, så att hästen måste "explodera" lite mer och hoppa upp sig i sina språng. Känns detta bra kan du höja ytterligare någon gång.
Studshoppning kan också hjälpa en sådan här häst.

Hur tycker ni att det låter? Han är ju som sagt väldigt grön men jag tror att det kan bli nåt av honom i framtiden ändå :)
Jag tycker själv att det var ett mycket bra svar.
Jag vill ju hoppa styrke och gymnastikövn. men han slarvar som F*N på "små" hinder.. jag rider honom precis som på ett större hinder men han blir helt nonchalant, och särskillt på kryss.
 
Sv: Hingst som är oförsiktig på hinder

En häst som är ung och oerfaren behöver ofta få lära sig att förstå vad det där med hoppning handlar om, att lära sig att tänka själv. Nedslag och oförsiktighet(ibland övermodighet är något som hör till en unghäst och något man får räkna med. Det går upp och ner, och ibland sjunker man väldigt långt tillbaka i utbildningen.

Tycker själv att svaret låter bra, men är svårt att säga exakt utan att ha sett bild på hästen eller film när den hoppar. Kan det vara så att hästen är ganska grov/ stor? Den kanske har vuxit mycket och inte riktigt vuxit i sin kropp? En stor, lång och kanske lite tung häst måste oftast tränas mer på studsserier och lite kortare avstånd för att få fram snabbheten och strykan att orka korta/samla sig. Därför låter det som ett vettigt svar att träna mycket korta serier. Kanske inte så höga hinder eftersom hästen inte riktigt verkar vara på det klara med hur hinder ska tas ännu. Men med relativt korta avstånd som tvingar hästen tillbaka.

En annan aspekt av det hela kan ju vara du som ryttare. Jag fick känslan av att du inte var så rutinerad, och då kan det vara bra att ta hjälp av en mer kunnig ryttare som kan hoppa hästen. Så att det blir rätt från början och hästen får en positiv inställning till hoppningen:)

Träna småhinder men framförallt dressyr/lydnadsarbete. Kunna korta och länga hästens galopp, få den mjuk och smidig i kroppen. Jobba den över upphöjda galoppbommar osv.

Lycka till!
 
Sv: Hingst som är oförsiktig på hinder

Han är ett halvblod på 165cm och han växt mycket på kort tid, han är inte jätte grov men inte nätt..

När det gäller mig själv och hoppningen så är jag fullt kapabel till att hoppa in en häst och jag har även tagit hjälp av tränare när jag hoppat :) så jag är ganska ruttinerad, jag säger inte att jag är en expert på att hoppa men jag har tävlat i både hoppning, fälttävlan men är numera dressyrryttare på heltid men vill kunna hoppa tillsammans med min hingst så småningom.

här kommer lite bilder, endel dock väldigt dåliga..
23892143.jpg

25192183.jpg

24787225.jpg

23608140.jpg

24225484.jpg

23441336.jpg
 
Sv: Hingst som är oförsiktig på hinder

Som det ser ut på hoppbilderna hoppar han lite på fart. Sänker ryggen och blir flack. Därför är det utmärkt att hoppa serier och studsar med lite korta avstånd, för att få ihop honom lite mera. Med hjälp av serier slipper ryttaren störa hästen så mycket heller utan den får tänka själv.

När såsmåningom styrkan kommer i bak och rygg kommer han även kunna hoppa av utifrån fast utan att bli flack.

Viktigt är ju att du som ryttare sitter still och inte inverkar särskilt mycket, utan låt han få chansen att tänka till själv.
 
Sv: Hingst som är oförsiktig på hinder

Det låter som ett väldigt bra svar.

Dessutom så hör det unghästar till att de kan vara lite slarviga eller kanske inte orkar osv, men de brukar bli bättre ju mer rutinerade och starkare de blir.

Nu vet jag inte vad du har för avstånd när du löshoppar, men på bilden tycker jag att hästen hoppar av för tidigt - alltså kan inte avståndet från det lilla hindret till det stora vara så jättebra. Avstånd mellan hinderna är jätteviktigt på unghästar.
 
Sv: Hingst som är oförsiktig på hinder

Jag brukar variera avståndet lite sen så är han ju som sagt en slarvpelle så han kommer inte alltid in så bra på första pga att han är oruttinerad och går på lite fart än sålänge.

Men jag ska korta lite på avstånden så att han får hejda sig lite och hoppa upp sig mer :)
 
Sv: Hingst som är oförsiktig på hinder

Fast det är ju bara det lilla hästen kan komma fel på, och jag tror att du inte ska variera avståndet (inte så mkt så att hästen kan hoppa av så tidigt som på bilden) på en orutinerad häst. De har ofta tillräckligt att fokusera på med hinderna i sig.
 
Sv: Hingst som är oförsiktig på hinder

Hoppar hästen av allt för tidigt på hinder nr 1 så kommer avsprångspunkten automatiskt att ligga lite för tidigt på hinder nr 2.

Jag har inte varierat avstånd för att testa honom utan för att hitta ett avstånd som han blir behaglig med och för att få lite ideer och få veta mer om denna oförsiktighet så frågade jag en expert och ska ändra på endel saker nästa gång jag ska hoppa honom, uppsuttet som löshoppning :)

När jag hoppar honom uppsutten så hoppar jag oftast studs och små kombinationer men även endel upphöjda galoppbommar, jag hoppar sällan stigsprång utan mer räcken, precis som experten tyckte att jag skulle göra, nåt som är bra i alla fall :):)
 
Senast ändrad:
Sv: Hingst som är oförsiktig på hinder

Fel. Hoppar hästen av tidigt på hinder nummer ett kommer den att komma nära hinder nummer två eftersom språnget blir långt.
 
Sv: Hingst som är oförsiktig på hinder

men om hästen hoppar av för tidigt på hinder 1 så landar den ju närmare hinder 1 och tar då ett galoppsprång och kommer lite för långt ifrån hinder 2.

jaja, det var inte det vi skulle diskutera i denna tråden i alla fall så. Det jag undrade var vad ni tyckte om svarat jag fick.. om det låter klokt.
 
Sv: Hingst som är oförsiktig på hinder

Hej,
svaret du fick av "experten" verkar klokt.

Det jag undrar är om du bara hoppar själv eller omm du rider för tränare? En tränare med unghästrutin skulle nämligen ge dig samma svar och att rida för tränare är (oavsett din kompetens) alltid mer utvecklande än att bara sitta hemma och hoppa då du får direkt feedback på dina funderingar och direkt hjälp med de problem som kan uppstå.

(och som tillägg; hoppar hästen av långt ifrån a-hindret i en komb, landar den längre ifrån och får således kortare till b-hindret. Prova att göra en löshoppningskombination med tre hinder i stället för två; litet kryss/räcke, 6,7 m, litet räcke, 7,10m , oxer, så blir det lättare för honom att komma rätt på oxern)
 
Sv: Hingst som är oförsiktig på hinder

Jag tycker svaret låter klokt.

Hästen vill förmodligen inte riva, det är ytterst sällan en häst gör det med flit då det faktiskt gör ont. Kanske är det så att han inte riktigt har koll på sina ben, eller så är han lite lat när små hinder kommer, och försöker komma över så lätt som möjligt genom att inte riktigt hoppa över utan mer galoppera över.

Dessa fenomen är ganska vanliga hos unghästar, och det brukar bli bättre ju mer man hoppar. Som sagt, mycket studs och liknande är bra uppbyggningsövningar som kräver att hästen måste tänka lite vart den sätter fötterna.

En viktig sak att tänka på är att inte länga studsen för mycket även om den känns kort. Om hästen har en tendens att hoppa av lite långt ifrån kommer han förmodligen få det lite trångt i studs med normalavstånd. Trots detta, försök att inte påverka för mycket och hjälpa hästen genom att tex länga studsen eller föröka lägga den i botten av det första hindret. I början kommer det förmodligen kännas fel, men målet är att hästen ska tänkta till lite själv och förhoppningsvis ändra sin avståndspunkt.

Lycka till
 
Sv: Hingst som är oförsiktig på hinder

Nej det är tvärtom men vi kan lämna den diskussionen om du vill;)

Ang ämnet är jag av den åsikten att man inte fortsätter med löshoppningen när hästen väl är inhoppad med ryttare. Antingen är hästen försiktig av naturen eller så kommer den att hoppa bättre när den blir starkare i kroppen. En tumregel är också att språnget blir som det sista galoppsprånget före hindret.

Men men, häftig häst verkar du ha i alla fall, härlig färg hoppas att du får ordning på hoppningen och var inte rädd för att ta hjälp av duktiga tränare och ryttare, det är ovärderligt i hästens unga år.
 
Sv: Hingst som är oförsiktig på hinder

Den så kallade "experten" är KG Svensson.

Eftersom att jag mestadels är en dressyrryttare (och hästen ÄR en dressyrhäst har jag bestämt ;)) nu för tiden så har jag bara hoppat lite till husbehov och tagit ett par privatträningar för tränare med hingsten eftersom att jag har lagt mest tid på att stärka honom på marken.. Men nu när han ska igång efter att ha haft en välförtjänt vila i ca 1½ mån så ska han få bita i hindermaterialet :)

Han är vekligen en häst som behöver hopptränas regelbundet för att bli mer explosiv och spänstig, så nu ska vi ta tag i detta :)
 
Sv: Hingst som är oförsiktig på hinder

Min andra häst är 14 år och henne har jag tränat/tävlat i hoppning och fälttävlan men (är numera dressyrhäst/avelssto), men jag har inte slutat löshoppa henne för det.
Varför tycker du att man ska sluta löshoppa efter att hästen är uppsuttet inhoppad?
 
Sv: Hingst som är oförsiktig på hinder

jag tycker det låter som ett väldigt klokt svar :) bara att jobba på! :bump: Lycka till!
 
Sv: Hingst som är oförsiktig på hinder

Thx! behöver pepp nu när han ska sättar igång efter att ha haft en sköööön vintervila :)
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 217
Senast: zarmino
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 263
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej, jag har ett sexårigt sto och har haft henne från att hon var tre. Från att vintern efter att hon fyllt fyra har hon betett sig lite...
Svar
7
· Visningar
1 534
Senast: Freazer
·
Ridning Min häst som är 14 år hade inte tävlat när jag köpte henne och jag hade väl inga direkta planer på att tävla när jag köpte henne för 5...
Svar
9
· Visningar
1 425
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Barn och djur
  • Gryta och matberedare
  • Det sjukaste har hänt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp