Bukefalos 28 år!

Hingst+sto i samma hage

MaRomer

Trådstartare
Har en liten mini hingst på 74 cm i mkh. Guda snäll och har innan gått med hbl sto (hos förra ägaren).

Nu har omständigheterna ändrats och jag tvingas ta hem mitt sto på ca 160 i mkh pga hälta :cry: (Hon ska utredas)

Problemet är att jag nu måste flytta båda hästarna 3 mil bort för att jag ej kan få loss stallplats snabbt nog. Jag hade gärna haft dem i samma hage då det bara är de 2. Men har alltid haft reglen att sto + hingst inte ska vara i samma hage. De har tidigare gått jämte varandra i hage och ej brytt sig. Vågar man ha dem ihop eller är det 2 olika hagar? Stoet är väldigt reserverat och vill inte ha hä

För min del spelar det ingen roll. Men jag tycker synd att de ska gå ensamma. Stoet kanske får boxvila, så då blir det kanske ändå inte så. Men det vet jag inte fören nästa vecka.

Usch hela situationen är jätte jobbig för mig just nu:cry:
 
Sv: Hingst+sto i samma hage

Om du är beredd på att stoet kan bli dräktigt så funkar det ju. ;)
Storlek brukar inte spela någon roll om dom väl vill.
 
Sv: Hingst+sto i samma hage

Om du är beredd på att stoet kan bli dräktigt så funkar det ju. ;)
Storlek brukar inte spela någon roll om dom väl vill.

Haha nej den korsningen blir nog inte så bra;) (Falabella/minishetland + Finnhäst) Haha. Men så tänker jag med att det är dumt att chansa. Det blir 2 hagar ist!
 
Sv: Hingst+sto i samma hage

Tänk på att om stoet inte vill bli uppvaktad så kan din lille hingst bli väldigt illa sparkad ! Här hemma så går små för sig och stora för sig! För även en glädje spark rakt ut från en stor häst kan träffa illa på en minis
 
Sv: Hingst+sto i samma hage

Tänk på att om stoet inte vill bli uppvaktad så kan din lille hingst bli väldigt illa sparkad ! Här hemma så går små för sig och stora för sig! För även en glädje spark rakt ut från en stor häst kan träffa illa på en minis

Han har gått ensam sedan jag köpte honom för 1 år sedan just pga sparkrisken. Dock är detta ett lugnt sto som går undan och jag skulle aldrig ha dem i samma hage om någon av dem visar intresse av den andre. Nej det blir som sagt 2 olika hagar i morgon!
 
Sv: Hingst+sto i samma hage

Varför inte kastrera hingsten? Man använder väl ändå inte ens sån kornsing i avel?
 
Sv: Hingst+sto i samma hage

hingsten är nog en ren mini , tror MaRomer syftade på den korsning det kunde bli med stoet ;)
Tesora
 
Sv: Hingst+sto i samma hage

Haha nej den korsningen blir nog inte så bra;) (Falabella/minishetland + Finnhäst) Haha. Men så tänker jag med att det är dumt att chansa. Det blir 2 hagar ist!

Jag tolkar det som att hingsten är en korsning falabella / minishetland.
Är det brukligt att avla vidare på såna? :confused:
 
Sv: Hingst+sto i samma hage

ja tyvärr kanske jag ska säga , MaRomer inget illa ment till dig !
Men i mini aveln så används det mesta bara det är litet , Inte då rena amrisar (fast finns ju korsningar där med ) Men mest ren hingst på annan ras då.

Tesora
 
Sv: Hingst+sto i samma hage

En sak jag alltid undrat över är alla dessa falabella korsningar som finns överallt! Läser man om rasen så är den extremt ovanlig i hela världen ?
Men överallt även här i sverige så framförs det att små hästar är korsning eller rent av äkta Falabella ?

Intressant läsning http://sv.wikipedia.org/wiki/Falabella

MaRomer vet du hur det ligger till ? Med tanle på att din ska vara Falabella korsning ?

Tesora
 
Sv: Hingst+sto i samma hage

Är ditt sto 160 ? Jag trodde den var mer runt 155 Max ?

Jag hade aldrig tänkt tanken .
Vill de så vill de . Har sett föl sim kommit till ab att stoet klivit ner eller knäat i ngt dike om det behövs . Och sim flera sagt : skaderisken på den lilla är mkt hög .
 
Sv: Hingst+sto i samma hage

Jag skulle kastrera hingsten. Vad är meningen med att spara som hingst om man inte ska avla? Bara besvär både för dig och för den lille som måste gå ensam ...
 
Sv: Hingst+sto i samma hage

Precis. Om stoet vill, krånglar de till ett föl, oavsett respektive storlekar. Om stoet inte vill talar hon om det med bakhovarna. :devil:
 
Sv: Hingst+sto i samma hage

Jag hade nog inte ens funderat på den kombinationen, kanske mest just pga hingstens storlek i förhållande till stoet OM hon skulle bli förbaskad på honom.

Jag hade satt dem i olika hagar tills stoet var utrett, som du säger så kan hon ju få boxvila, och då är ju problemet löst alldeles av sig självt. :)
 
Sv: Hingst+sto i samma hage

Fast om ni läser längre upp så skriver hon att dom ska gå i varsin hage ;)
Tesora
 
Sv: Hingst+sto i samma hage

Här blev det massa påhopp på en gång.

Hingsten är 8 år och kommer inte kastreras då han fungerar ypperligt ihop med valacker i hagen och bryr sig inte det mista om brunstiga ston. En helt underbar kille helt enkelt. Och nej jag använder inte honom i avel, men jag vet att han fått 3 avkommor innan jag köpte honom. Han har tidigare stått inaccoderad och pga han är så liten + hingst har han gått ensam sedan kompisen åkte hem i september. Den dag vi får egen gård kommer han få en kompis att gå med. Tills dess får han klara sig utan hagkompis.

Ang stoet så är hon 157-160 i mkh, dock kan jag ej förstå varför detta är relevant? Stoet är halt och ska på vets rådan vila i 2 veckor för att sedan kollas upp igen. Och varför är det bara synd om hingsten att gå ensam? Stoet har gått ensamt den största delen av sitt liv (dvs i egen hage, hon har ej stått hos mig) Medens hingsten enbart har gått i egen hage på vintern.

Ang hage så ser ni att jag skrivit att de får gå i varsin hage. Och de bryr sig inte om varandra alls. Och står jämte varandra i stallet utan problem.
28014_10151080122271353_1108063456_n_509773d29606ee4cc7b6cedd.jpg
 
Sv: Hingst+sto i samma hage

En sak jag alltid undrat över är alla dessa falabella korsningar som finns överallt! Läser man om rasen så är den extremt ovanlig i hela världen ?
Men överallt även här i sverige så framförs det att små hästar är korsning eller rent av äkta Falabella ?

Intressant läsning http://sv.wikipedia.org/wiki/Falabella

MaRomer vet du hur det ligger till ? Med tanle på att din ska vara Falabella korsning ?

Tesora

Jag vet inte hur det ligger till, men min har ju stamtavla som bevis på att han har falabella i sig.
 
Sv: Hingst+sto i samma hage

Han är ju bara übersöt i sitt lilla täcke :love:
Men jag är nyfiken, inget påhopp!! Varför inte kastrera? Vad är meningen med att hålla honom som hingst (med hagproblem osv) om han ändå inte ska betäcka? Det är ju samma på PRE-sidan, massa PRE hålls som hingstar fast det egentligen inte finns nån anledning. Ofta ser man också folk verkligen poängtera att det är en hingst man har, får känslan av att det är lite status och häftigt? Nu menar jag inte att du tycker det, men det är nått jag reagerat på generellt.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 989
Senast: Stereo
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 255
Senast: nullo-modo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 584
Anläggning Hej ville höra lite åsikter. I stallet vi står har dom en egen liten lösdrift med 1års hingst och en 2årig hingst som är på bete där den...
2
Svar
21
· Visningar
2 693

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp