Hingst till Alf Palema-sto

M

malena1

Jag tänker betäcka mitt Alf Palema-sto till våren men jag är osäker på med vilken hingst. Vet ni någon hingst som visat sig fungera bra ihop med Alf Palema-ston eller har ni bara ett bra förslag?
 
Åh!! Mitt favvo ämne :)
Finns det nå roligare än att sitta och kolla upp och välja hingstar?? :confused: :rofl:

Jag utnämner mig absolut inte till expert, men jag tycker det är hemskt intressant och roliga att diskutera olika val.. (Hoppas fler hakar på tråden) :D

Alf Palema är ju en hel amerikansk hingst, linje avlad (3dej led) på både speedy scot och stars pride, så en outcross hingst eller en fransos är nog bra...


Men det vore kul och lite lättare att veta lite mer om ditt sto, som härstmning storlek osv... och ffa. i vilken prisklass du letar hingst ..
Vill du inte lämna ut namnet på stoet här kanske du kan PM:a eller bara ger far och morfar :) *svammlar*
 
Visst är det kul att kolla upp hingstar :).
Hon är ca 160 cm i mkh och av medelkroppsbyggnad. Tyvärr ingen stjärna på banan men alltför hårt körd som ung. Hon är otroligt snäll men lite vek till psyket så egentligen skulle jag nog behöva en vassare hingst.
Prisklassen vet jag egentligen inte eftersom jag inte vet hur mycket min far kan tänka sig att sticka till, inga fantasipriser dock. Har inte råd med t ex. Pine Chip och liknande. Det vore kul om någon vet någon hingst som gett bra avkommor tillsammans med ett Alf Palema-sto.
Farfar är Sandy Bowl och mamma heter Sanni Loss.

En bild på henne i det fria: http://medlem.spray.se/malenalarsson/Hastar/Alfrida/20030829/Alfrida2.jpg
 
Oki, snygg häst... fin modell :love:

Oki, ditt sto är linje avlad på Super Bowl, vilket är mycket bra blod... med rätt så gammalt..
Tycker absolut du ska välja en modern hingst

Malabar Circle Ås som är efter Malabar Man och Mack Lobell :love: Honom betäckte jag mitt Lindys crown sto med.. :rofl: Lite för dyr egentligen för att vara debut hingst, men ojoj vilken stam :d Alf Palema Alf Palema

Tap In är en mycket intressant och ffa billig hingst som faktiskt har lämnat bra, på ganska klent sto material. Han lämnar ofta ganska tuffa ston..

S:t Göran ska göra comeback... oxå en intressant hingst som tyvärr inte lockar särskillt mycket ston :confused: där får du in lite franskt oxå..

Prince R.s har min kompis flera åringa efter och det är nog de snyggaste jag sett... billig med franskt :)

Alf Palema har ju inte direkt rosat marknaden som morfar :( Hans vinstrikaste sto är 3 år och har kutat in 87 000 :- 18 0-3-1 ... Hon är efter Running Sea

Ett tips i jakten på hingst är ju Blodbanken
Varnng för beroendeframkallande sida.. :rofl:
När jag sklle betäcka mitt sto, gjorde jag en fräckis :angel: och skrev mail till nästan alla större stuterier och bad om avels råd... De rekommenderar ju såklart sina egna hingstar i första hand... men det är ju kul att få motivering till varför man ska betäcka just sitt sto, med just deras hingst :banana:
Ett smart drag kan ju vara att maila till palema och höra vad de säger... :)

*Ser fram mot vidare diskution*
Mvh. Johanna *sitter på blodbanken och letar* :D
 
Oki, snygg häst... fin modell :love:

Oki, ditt sto är linje avlad på Super Bowl, vilket är mycket bra blod... med rätt så gammalt..
Tycker absolut du ska välja en modern hingst

Malabar Circle Ås som är efter Malabar Man och Mack Lobell :love: Honom betäckte jag mitt Lindys crown sto med.. :rofl: Lite för dyr egentligen för att vara debut hingst, men ojoj vilken stam :d Alf Palema Alf Palema

Tap In är en mycket intressant och ffa billig hingst som faktiskt har lämnat bra, på ganska klent sto material. Han lämnar ofta ganska tuffa ston..

S:t Göran ska göra comeback... oxå en intressant hingst som tyvärr inte lockar särskillt mycket ston :confused: där får du in lite franskt oxå..

Prince R.s har min kompis flera åringa efter och det är nog de snyggaste jag sett... billig med franskt :)

Alf Palema har ju inte direkt rosat marknaden som morfar :( Hans vinstrikaste sto är 3 år och har kutat in 87 000 :- 18 0-3-1 ... Hon är efter Running Sea

Ett tips i jakten på hingst är ju Blodbanken
Varnng för beroendeframkallande sida.. :rofl:
När jag sklle betäcka mitt sto, gjorde jag en fräckis :angel: och skrev mail till nästan alla större stuterier och bad om avels råd... De rekommenderar ju såklart sina egna hingstar i första hand... men det är ju kul att få motivering till varför man ska betäcka just sitt sto, med just deras hingst :banana:
Ett smart drag kan ju vara att maila till palema och höra vad de säger... :)

*Ser fram mot vidare diskution*
Mvh. Johanna *sitter på blodbanken och letar* :D
 
Malabar Circle Ås som är efter Malabar Man och Mack Lobell :love: Honom betäckte jag mitt Lindys crown sto med.. :rofl: Lite för dyr egentligen för att vara debut hingst, men ojoj vilken stam :d Alf Palema Alf Palema

Anledningen till att det står så här, är att jag inte vet vad jag sysslar med :o och det är oxå anledningen till att jag lyckats få in samma inlägg 2 gånger... :confused:
 
Inte för att det är dags än på ett par år förhoppningsvis, men har du någon idé på ett sto e: Shing Noon (Pershing + Minerva-blod) - Lord of All ? :) 12,5% franskt på mödernet, mormors far.

Jag har sett några tvååringar efter Super Tilly som jag gillat modellen på. Han är ju rätt liten själv, men det har inte de jag sett varit... Mitt sto är modell mindre (153 cm) men hennes föräldrar och syskon är i normalstorlek så hon är förhoppningsvis bara en "miss i tillverkningen".

Jag har kollat runt lite på Blodbanken men är fullständigt värdelös på linjeavel osv... :angel:


/// Ghost
 
Oj, utnämn mig absolut inte till nån avelsexpert :o
Jag tycker bara det är kul att sitta och kolla... :)

Tror jag lokaliserat ditt sto ;) och första tanken som kommer är Turbo Thrust med honom får du in Speedy Crown och SuperGill Inte alls fel på ditt sto, som är av mycket gammalt blod...
Men jag ska kika vidare :)

Men oxå här skulle jag vilja få in lite nytt blod...
 
Blodbanken har jag kollat en del. Jättekul men jag blir inte så klok ändå. Jag har funderat lite på Gentle Star eller Zoogin men det är väl ganska gammalt blod där också.
Starchip Entrprise eller Silver Pine är ganska intressanta annars men Starchip är lite dyr och så var han väl inte speciellt hållbar som tävlingshäst.
Vi har ett föl i stallet just nu efter Silver Pine som är superfint och med kanonpsyke så det kunde ju vara något :).
Tap In vore ju kul eftersom man skulle kunna få en skimmel och så har han ju lämnat hyfsade hästar hittills.
Lite franskt vore ju inte helt fel förstås......
 
Jag är lite rädd för att kombinationen Silver Pine/Alf Palema kan ge lite för stort och klumpigt.
 
Ja det förstås! Det har jag inte tänkt på. Men jag vill helst inte ha en för liten och tunn hingst heller :confused:. Fy vad jobbigt sånt här blir, men kul också :).
 
Hej igen!

Med Gentle Star får du linje avel på Speedy Somolli i 3deje led... Inte alls illa, men ett varningens finger för Speedy Tomali som kan lämna ganska "knasiga" hästar :crazy: och jag har upplevt att de även kan vara rätt sköra *personlig åsikt* :confused:

Med Zoogin får du in Nevele Pride vilket ju är bra blod, men vill du ha in Nevele Pride blodet via Zoot Suit tycker jag kanske hellre att du söker en något lättare hingst, ( Zoogin präglar ju sina avkommor ganska starkt... :smirk:)
From Above tex. har ju Ambro Goal som morfar... och han har ju ett starkare möderne.. och sen är han ju lite lättare i modellen.. :d

Jag har själv en 3-åring efter Tap In ser precis ut som han, hon är vass som få och väldigt liten, men har lätt för sig. :love:
Jag har ju haft lite koll på hans avkommor och han har ju lämnat väldigt bra, speciellt med tanke på vilket sto material han fått.. En mycket prisvärd hingst! ;)

Andra hingstar:
Express Lavec Ger Speedy Crown och avkomman får 25% franskt...
En hingst som jag personligen gillar skarpt är Comets Tail han har guldstam och lämnar så ruskigt snygga hästar :love:
Med får du in Pine chip samt Bonefish :D

Det fina med avel är ju att det inte finns några rätt eller fel på förhand, det spelar ingen roll om du har Queen L eller Bibbi Girl... Du kan inte veta på förhand hur fölet blir ändå...
Jag ar alltid betäck mina hästar efter hjärtat...
 
Tyvärr verkar ju Zoot Suit-blodet inte fungera med honom som farfar. :(
Däremot kan man ju med ett Alf Palema sto mixa till en Gidde-blandning, genom att använda sig av en Ideal du Gazaeu-son, tex min Peace On Earth. (och ha pengar över till att ge den chansen till bra träning. :D)
 
Svårt att lista ut vem hon är med tanke på att pappa bara har 14 avkommor? :) Och det kan väl bara vara EN som kan räknas som skaplig? :D

Experter i all ära, jag är mest nyfiken på att få åsikter. Linjeavel på Speedy Crown (3+4) skulle en sån unge bli alltså?

Jag pratade med en avelsrådgivare om vårt pensionerade sto, och han föreslog faktiskt inte någon av de hingstar han själv företrädde till henne. I början av maj beräknas reultatet av denna rådgivning att se dagens ljus. :) Jag (och CK? ;)) väntar med spänning.

/// Ghost
 
Det har du ju rätt i :). Vad kostar Peace on earth nu gör tiden?
 
Det var ju ett bra pris för min plånbok. Jag läste nyligen om honom och om att han var billig för att ha lämnat så pass bra hästar. Synd att jag inte bor kvar i Örebro, då hade jag ju haft nära :).
Hur blir hans avkommor? Stora el. små, snabba el. starka o.s.v.? Vore kul att få höra lite reklam om honom :).
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
5
· Visningar
260
Senast: SiZo
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
1 980
Senast: Karro-Lina
·
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 907
Senast: Freazer
·
Avel Hej! jag behöver tips från er med mer erfarenhet. Jag har några ston på besök till min hingst, varav ett av dem aldrig varit betäckt...
Svar
9
· Visningar
1 209

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Avla utan fullständig stam?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp