Hingst till detta sto?+ Hjälp med exteriör...

Gabby_Ossi

Trådstartare
PICT3890.jpg

PICT3889.jpg

Moonlight.jpg


Zinsky**-Jaguar-Kaliber-Cyrano
162 cm

Det lutar nog mest mot att inte betäcka Moonlight i år, men till nästa år blir det nog. Vi är mest inne på en hopphingst som rör sig bra, men nu ska jag iväg och tävla henne i Dressyr, därför blir det inte i år. Hon börjar gå väldigt bra i dressyr, så kanske en dressyr hingst vore ngt..?? men samtidigt börjar hon oxå komma loss med hoppningen, löshoppade 1.10 (se bild) i helgen och jag hoppade bana med henne på 80 cm... (Hon är 13 men har inte hoppat i mer än 1 år...) samtidig går 6 åringen e Bernstein mkt bra i hopp så hon har det ju i sig....
Så nu kommer den stora frågan.... Vilken hingst skulle passa??

Och kan ngn utifrån exteriörbilden se vilka "svagheter" hon har exteriört som man borde undvika hos hingsten..? Vet att hon är lite för kort i kroppen och liten overhuvudtaget, alltså gärna en lite längra större hingst, över 170 helst.... Nå?? Ngn som kan hjälpa?
 
Sv: Hingst till detta sto?+ Hjälp med exteriör...

Nu är jag ingen halvblodsmänniska, men dock hästälskare och hunduppfödare (tittar mtk på extriör). Jag vet inte vilken typ av hingst jag skulle välja, men hennes för och nakdelar kan jag ge.. hoppas jag :D . En tanke, en kort häst har lättare för galopp och en lång har lättare för trav. Jag tycker att hon har lite lite knävinkel bak, men jag gillar vinklar, ju mer vinklar ju lättare för luftiga rörelser. Jag tycker om hennes långa fin hals och härliga bog. Tänk även på temprament, och titta gärna på avkommorna, se du en häst du gillar: titta vem som är pappa, han har ju lämnat det du gillar... lycka till med ditt val, själv valde vi en silverhingst till vårat sto.. :p
 
Sv: Hingst till detta sto?+ Hjälp med exteriör...

Tack :bow:
du har rätt i att hon har mkt bättre galopp än trav, och skritten ät oxå OK, men traven är inget speciellt... Därför gärna en hingst med bra trav, men de flesta hopphingstar har väl bättre galopp...
Tack så mkt för allt beröm :bow: :bow: :rofl:
hon har varit rätt hetsig, men lugnat ner sig betydliigt ;) men man kanske vill ha en avkomma som kan komma ut lite innan den är 12 år... :angel: alltså: Gärna lugnt temperament! :)
 
Sv: Hingst till detta sto?+ Hjälp med exteriör...

ag skulle nog välja en col hingst med medlerygg, då kanske du kan få en mångsidig häst, där du kan ha en ok trav, men ändå vägvinnade gallop? Att du upplever skritten som ok, den borde bli bättre ju mer hon lungar ner sig slappnar av.. Jag tycker du har en fin "liten" dam, synd bara på rasen :devil: :D

och för övrigt så, jag gillar lite kortare djur.. (hundar oxå) :cool:
 
Sv: Hingst till detta sto?+ Hjälp med exteriör...

men skritten är bra när hon slappnar av (i a f vad jag kan se... :smirk: ) hon har bra övertramp i a f...
 
Sv: Hingst till detta sto?+ Hjälp med exteriör...

ha :) det är ju härligt, eftersom den är så svårtränad. har du ng bild på den tilltänkta (som är på lut) :bump: ? *nyf*

Det är en sånn djungel detta med hingstar... :love:
 
Sv: Hingst till detta sto?+ Hjälp med exteriör...

Hmmm Vi har tänkt på Camiell Flamingo Z och Emmerton. Innan funderade vi på Alcatraz oxå, man vi gillar nt riktigt 90 dgr avgiften...
(har ingen bild, men finns på Flyinges hemsida, de 2 första)
 
Senast ändrad:
Sv: Hingst till detta sto?+ Hjälp med exteriör...

Jag tycker inte heller att det är något fel att hon är lite kort. Alltför långa ryggar kan medföra stora problem med bärighet och samlingsförmåga hos hästen och ge ett lågställt intryck även om hästen är högbent. Däremot ser hon nästan lite lågställd ut på första bilden, fast jag tror inte hon är det utan snarast kompakt? Lite låg halsansättning kanske? Ser trevlig ut på ridbilden!

Tänk på att en fölis oftast får var och en av sina egenskaper från antingen mamman eller pappan, sällan en gyllene medelväg. Så välj en hingst som förstärker ditt stos positiva sidor (så de inte riskerar försvinna) och kompenserar hennes mindre positiva. Viktigt är förståss att du gillar hingstens typ, temperament och att han har egenskaper som du värdesätter.

Generellt vill man väl ha en välproportionerlig och lätt högställd hingst. I ditt fall gärna en som är långlinjerad utan att vara "avlång". Välj en som kan både hoppa och röra sig. Välj en som har bra trav OCH galopp så du inte riskerar få mammans dåliga trav och en pappas ev dåliga galopp...

Nactus 854 kan ju knappast bli fel? A premierad, ger både gång och hopp. Kanske inte det modernaste valet, men han är ju A premierad av en anledning. Han är högrest med lång hals och fin överlinje, vilket borde kunna passa med ditt sto. Har för mig att folk gillar hans och avkommornas temperament också?

Eller varför inte Briar? Han är både hopp- och dressyrtalang, med bra vinklar och rörelser i både trav och galopp. Han är själv stor och ger väl hyfsat stort så vitt jag vet. Kanske kan ha lite hetsigt temperament dock. Det jag ser som hans nackdel är lite i min smak lång rygg, men det kan kanske bli lagom med ditt sto?
Eller hans halvbror Okeanos som också fått gott betyg som multitalang, ser trevlig ut och blir lite billigare?

Några andra fina hingstar som tycks vara multitalanger är:

Aerline

Last Liberty

Silvano 1047 Möjligen inte den bästa exteriören?

Ytterligare en tänkbar Tullstorp hingst är Saigon som är jättesnygg, men då gångartsinriktad. Vill du ha en hopphäst är det nog inte rätt val.
 
Sv: Hingst till detta sto?+ Hjälp med exteriör...

Vad tycker du om Flyinge Qalle då?
Han är efter Quite Easy som har gett många bra avkommor och är en väldigt trevlig hingst med bra temperament, hopp och rörelser.
Finns film och mer om honom på Flyinges hemsida.

Han är ju iof. inte jätte stor men du (om det är du som rider på bilden) är ju inte jätte lång själv och då är det väl bra med en lite mindre häst. Själv tycker jag 1.62 låter helt perfekt :angel:

Flyinge har också rådgivning där de kan rekomendera vilken (av deras) hingstar de tycker passar till stoet. Så hör av dig till dem!

Annars håller med föregående, det är viktigt att du inte tror att avkomman får bara det bra från föräldrarna. Det kan ju lika gärna bli bara det dåliga. Så det gäller att välja en hingst med så många bra egenskaper som möjligt, speciellt om du vill ha en allround häst.
Var också noga med att fråga runt lite och titta på avkommor så du kan få "inside information" om hingsten. En del hingstar nu har inte så bra temperament men det är ju inte precis något man skriver ut i annonsen. :smirk:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hingst till detta sto?+ Hjälp med exteriör...

Bayron och Rambo är två hingstar som själva tävlas i dressyr och som desutom har åttor på hoppning och avkommor som fått både hopp- och dressyrdiplom!
 
Sv: Hingst till detta sto?+ Hjälp med exteriör...

Camiell är bra, snygg o trevlig i teperamentet.
En hingst som har överraskat mig både till utseende och teperament är Qualle, han är ruskigt snygg. Så mitt tips är Camiell Flamingo Z eller Qualle om det är Flyinge hingstar du vill ha annars absolut Hayden han är en kanon doldis med super stam o temperament!
 
Sv: Hingst till detta sto?+ Hjälp med exteriör...

Jag vet inte om jag hade vågat med Qualle, då jag skulle vara rädd för att det hade blivit FÖR kort.

Jag kan förstå varför man lägger fullblod på ett Jaguar - Kaliber sto! ;) Låter som en typisk västgötastam!
Så även om du tycker att ditt sto är av mindre modell, så skulle jag inte lägga all världens tid på att hitta en hingst på över 170cm.
Inte sällan, när man lägger på xx, KAN avkomman ibland bli mindre, utan att nästkommande generation i sin tur, blir av mindre modell. Skulle nog med tanke på vad som ligger bakom, inte oroa mig för höjden så mycket. Snarare betänka att hon har ganska mastiga hingstar bakom sig.
mvh
 
Sv: Hingst till detta sto?+ Hjälp med exteriör...

jag svarar lite på alla nu!
Qalle är en bra allround, men lite för liten och kort.... som sagt skulle det bli riksk för Alldeleds för kort avkomma..

Ang storlek---> över 170 kanske var att ta i , men helst inte under 165. jo, det är jag som rider på bilden, men eftersom jag är 13 år hoppas jag att jag växer liiite till :p

Avkomman e. Bernstein är ca 165, det är nog rätt lagom för mig :) och med att kompensera, det är klart att avkomman inte bara får de bra egenskaperna, men det är ju större chans att få en bra trav om åtminstonde 1 av föräldrarna har det ;)
 
Sv: Hingst till detta sto?+ Hjälp med exteriör...

Jag tror att Camiell-Flamingo skulle passa ditt sto. Jag gillar honom väldigt mycket och tyckte att han såg väldigt trevlig ut på Flyinges visning i våras. Han rör sig väldigt trevligt med ett plus för traven för att vara hopphäst! På videon (på Flyinges hemsida) verkar det vara rätt bra tryck i honom på tävlingsbanan vilket tilltalar mig.
 
Sv: Hingst till detta sto?+ Hjälp med exteriör...

Jag har själv tittat lite på A-Dur, har inte han lämnat både hopp och lite dressyr???
 
Sv: Hingst till detta sto?+ Hjälp med exteriör...

Han har en avkomma med seger i Intermediere och en med placering.

Enligt hingstkatalogen ska han stå på Gurresta, men det gör han inte. Istället står han hos Hippo Essentia.
 
Sv: Hingst till detta sto?+ Hjälp med exteriör...

Du har ju även Corrado WL. Han har ju lämnat både dressyr och hopphästar. Är 169 cm i mkh
Majim G. Bra gång och hopp.
Vet inte om Magini fortfarande lever men annars har ju han också bra hopp och gång. Är dock inte så stor, 162 mkh.

/Malin
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 459
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 154
Avel Har smått börjat fundera på om det är dags att betäcka mitt sto igen, hon blir 16 år nästa år och hade föl som 5-åring. Åren går ju fort...
2
Svar
21
· Visningar
3 430
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 370

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp