Bukefalos 28 år!

Hingst till fullblodssto

Tingeling

Trådstartare
Hej alla duktiga avelsintresserade!
Jag är totalt grön på området, men vill verkligen lära mig mer!
Jag har bestämt mig för att äntligen göra en dröm till verklighet och betäcka i år.
Jag har (nästan....hon kommer nästa vecka) ett fullblodssto, som är e: Diktat ue: Fairy King. Hon är ca 160. Jag vill inte ha en jättestor häst, utan 160- 165 hade varit lagom. Jag tycker om fullblod för deras ädla utseende och till viss del deras explosivitet, men vill inte ha jättemycket nerver. Jag vill ha en sportmodell som ska användas till hoppning. Har inga jättehöga ambitioner, tror inte att jag kommer att starta mer än max 120, men om hästen har mer kapacitet är det ju bara roligt ( då kan ju någon annan starta den ) Stoet är vad jag förstått lugn och supersnäll. En sak som jag verkligen skulle vilja få mindre av är de typiska fullblodshovarna som "flyter ut" Har sneglat lite på Hip Hop. Vad vet ni om honom? Någon som haft honom till sitt fullblodssto? Vore jätteintressant isf!
Vilka hingstar tror ni annars skulle passa henne? Jag kommer att rådfråga ASVH, men måste tilläggsregistrera henne där först, så tills dess undrar jag vad ni tror?

Tacksam för svar :)
 
Sv: Hingst till fullblodssto

Hej!
Båda de hingstarna är ju trakttrånga.
Är det inte bättre att ta en hingst med "perfekta" hovar?
Tänker att det är väl inte säkert att en trakttrång häst och en med fullblodshovar får en "mittemellan" häst?
Kan väl lika väl bli en häst som just blir trakttrång?
Eller är jag fel ute?
 
Sv: Hingst till fullblodssto

Hej,

Det är ju såklart mycket mycket lättare när du sen har bild (er) på stoet och "känner henne" bättre.

Vill minnas att många fått tips om Fetcher N till Fbl...

Vad heter ditt sto?
 
Sv: Hingst till fullblodssto

Jag väljer Hasard till mitt fullblodssto e. Strong Statement xx. Hon är själv stor o kraftig och jag väljer Hasard för han är en nätt hingst av det mindre slaget. Dessutom har han en 9 på sina ben och det kompletterar mitt fullblods 7a på benen. Dessutom har han så fin hoppteknink och det är vad jag hoppas han förärver.
 
Sv: Hingst till fullblodssto

Hej! Har du tagit föl på fullblod tidigare? Vilken/vilka hingstar har du tagit efter då? Hur blev resultatet? Har ditt sto typiska fullblodshovar som mitt?
 
Sv: Hingst till fullblodssto

Vi har en Hip Hop-avkomma u. fullblodssto. Jättetrevlig i temperamentet och mycket hopp i honom. Försiktig i hoppningen men inte tittig.

Dock har han typiska fullblodsfötter och även lite veka kotor.

Lite filmer:

Treårstest
Första terrängträningen
Första hopptävlingen

Bildbomb:angel:
DSC09263.jpg

DSC08877.jpg

DSC08865.jpg

DSC03153.jpg
 
Sv: Hingst till fullblodssto

Åh, vad fin! Tack :) en sådan modell som jag vill ha :love:
Hur stor var fullblodet och hur stor är han nu?
 
Sv: Hingst till fullblodssto

Vi mätte aldrig mamman men hon var ganska stor, närmare 170, dock med mycket manke. Flip var 166 på treårstestet, kanske har växt någon cm sedan dess. Jag tycker själv han är i största laget till mig (jag är 158cm), han är inte helt lätt att rida ihop i galoppen, men tror nog det kan komma från mamman.

Bild på mamman:
PICT1867.jpg
 
Sv: Hingst till fullblodssto

Ok, jag vill helst inte ha närmare 170, då jag haft två hästar i den storleken och tycker de är för stora för mig, men eftersom mitt sto bara är 160, så är väl risken mindre att jag får det om jag väljer Hip Hop. Vet du hur Hip Hops hovar är? Står inget om dem på blup så jag antar att de är "normala" ?
 
Sv: Hingst till fullblodssto

Har sett både stora och små Hip Hop-are, han verkar inte typa jättestarkt ang storleken. Men han ligger ju på minus enligt blup så är nog större chans på en liten!
Hovarna har jag ingen koll på tyvärr.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 361
Senast: Migo
·
Avel Jag ska ev betäcka fullblodsstoet nästa år. Det är en 10åring (2006)som gått löp från 2008 fram till 2015, med ett avbrott 2012. Dock...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
11 493
Avel Lite spin-off på den mest kompletta hingsten-tråden som jag smygläst ett tag, men att blanda hopp- och dressyrblod känns närmast tabu...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 863
Senast: Karoliten
·
Katthälsa Misse blir två år i sommar, går in och ut som han vill. Storjägare och äter sina byten. Om det rör sig ska det dödas, har det dödats ska...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 383

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp