Hingst till fullblodssto

Hippocampus

Trådstartare
Jag ska ev betäcka fullblodsstoet nästa år.
Det är en 10åring (2006)som gått löp från 2008 fram till 2015, med ett avbrott 2012. Dock inga stor summor som hon sprungit in, men det tyder iaf på en vettig hållbarhet på stoet.

Hon är ett fullblod med mycket i huvudet, känslig och stressad om hon inte förstår uppgiften. Hon är lugn och bra i stallet.
Hon har en bra skritt, sämre trav och halvbra galopp. Hon har bra frambensteknik men spänner sig och bakbenen blir därefter, hoppar inte riktigt igenom kroppen men kan också ha med orutin att göra.
Ranghög, inte haft föl innan.

Brun, ganska kvadratisk, vackert huvud. Något lågställd. Ganska liten, strax under 160. Fina ben, hovarna är något platta men inte dålig kvalité, kan dock inte gå utan skor.

Jag vill ha en avkomma som är större än stoet (gärna runt 160-165) lite mer mod, lika bra eller bättre skritt och bättre trav. Exteriört vill jag gärna ha lite mer högställt.
För fälttävlan.

Hon är efter Songline xx.

Inte fryst (jag har många hingstar på den listan hehe).
Jag har tänkt på Canterbury och Aerline H.
Vad tänker ni på? (Inte intresserad av hip hop eller fetcher n).
 
Jag tog Canterbury på mitt fullblod (Jalmood-Mouin). Dels för att kompisar rekommenderade samt att han är så allround, bra front.
Min är 158 typ, helt ok gångarter, god hoppteknik, inte så bra front.
Jag vill ha en avkomma efter mitt sto, "ta föl en gång i livet" samt ha en schysst allroundhäst som jag kan ha kul med. Den behöver inte ha OS-kvaliteter så att säga. MSV-130 räcker gott och väl.

Jag är så löjligt nöjd. Jag har dragit någon form av vinstlott i psyket. Sen är han än så länge världens lättaste föl, han hälsar på alla, inte rädd, gör som mamma... I löööööve him :heart
 
Då verkar Canterbury vara spikad ;) Jag rider heller inte OS så ofta...men skulle den vilja gå OS får jag väl skicka iväg den..hehe.
Min är Songline-Exceller-Godswalk. Låter lite lik din med mankhöjd osv.
 
oh du har inte bild på din? Har haft en Songline-avkomma förrut själv som jag var jätte förtjust i och varit och ridit på två andra som båda var mkt lika min med.
 
Inte jättemånga bilder tyvärr. Här är ett kort klipp när hon för första gången hoppar ett hinder

Här en bild med täcke på
10606158_10153035524410030_6653201991916272291_n_zps20961806.jpg
 
Jag har också en avkomma efter Canterbury på mitt fullblodssto (efter Bd My Cheif). Den ärtvå år iår och så otroligt lik sin mor, de andra avkommorna efter Canterbury som jag sett har varit mer präglade av honom men min är en kopia av sin mor men med bättre front och hals, bättre gång och överlag bättre förutsättningar. Ser ut att få en välbalanserad galopp, graven mer ordinär, men jag rider en annan Canterbury avkomma med halvblod på mamman och i den är det mycket trav!

Har även avkommor med Luxus och Dylan N undan samma sto. Fölet efter Dylan är nara 4 månader än men ser ut att kunna bli en bra fälttävlanshäst!
 
Har ett fullblodssto e.Most Welcome ue.Diligo.Hon är av mindre modell kvadratisk har en treåring e.Caca.En hingst jag gärna rek men han är kastrerad (dålig fertilitet).Hon är nu dräktig med VDL Gisborne.Det andra stoet är eNumerous ue.Anabaa.Större sto 1.66 snygg.Dräktig med Hip Hop men jag hade Canterbury som det andra valet till henne
 
Jag har också en avkomma efter Canterbury på mitt fullblodssto (efter Bd My Cheif). Den ärtvå år iår och så otroligt lik sin mor, de andra avkommorna efter Canterbury som jag sett har varit mer präglade av honom men min är en kopia av sin mor men med bättre front och hals, bättre gång och överlag bättre förutsättningar. Ser ut att få en välbalanserad galopp, graven mer ordinär, men jag rider en annan Canterbury avkomma med halvblod på mamman och i den är det mycket trav!

Samma här, mamma upp i dagen fast med hals ;)

(bara 8v på bilden)

14034943_10153659422796962_2789311254827633159_n.jpg
 
Jag ska ev betäcka fullblodsstoet nästa år.
Det är en 10åring (2006)som gått löp från 2008 fram till 2015, med ett avbrott 2012. Dock inga stor summor som hon sprungit in, men det tyder iaf på en vettig hållbarhet på stoet.

Hon är ett fullblod med mycket i huvudet, känslig och stressad om hon inte förstår uppgiften. Hon är lugn och bra i stallet.
Hon har en bra skritt, sämre trav och halvbra galopp. Hon har bra frambensteknik men spänner sig och bakbenen blir därefter, hoppar inte riktigt igenom kroppen men kan också ha med orutin att göra.
Ranghög, inte haft föl innan.

Brun, ganska kvadratisk, vackert huvud. Något lågställd. Ganska liten, strax under 160. Fina ben, hovarna är något platta men inte dålig kvalité, kan dock inte gå utan skor.

Jag vill ha en avkomma som är större än stoet (gärna runt 160-165) lite mer mod, lika bra eller bättre skritt och bättre trav. Exteriört vill jag gärna ha lite mer högställt.
För fälttävlan.
Om du ska tänka rätt när det gäller avel, så ska du vända på det. Det vill säga sluta räkna upp allt du vill ändra på och fokusera på det som du vill ha kvar från stoet. Vilket är hennes positiva egenskaper som gör att du vill ha ett föl efter henne?
När du har listat dom, letar du efter en hingst som har samma bra egenskaper men så få som möjligt av dom dåliga, som du ju redan har räknat upp. Då har du störts chans att få ett föl som du blir nöjd med.
För stoet är de som kommer att påverka fölet mest. Finns t ex forskning som visar att storleken på avkomman blir mer som stoets än som hingstens. Man har då betäckt X antal ston i varierande storlek med samma hingst och funnit att ju större sto, ju större avkomma.
 
Ja det där med storlek är ett gissel.Hade ett sto på 1.58 som fick små ston o stora hingstar.Stona blev 1.55,1.58.Hingstarna 164, 172 o 1,80 !Sen har jag ett sto nu på 1.58 vars förstfödde nu ligger på 165 plus!
 
Om du ska tänka rätt när det gäller avel, så ska du vända på det. Det vill säga sluta räkna upp allt du vill ändra på och fokusera på det som du vill ha kvar från stoet. Vilket är hennes positiva egenskaper som gör att du vill ha ett föl efter henne?
När du har listat dom, letar du efter en hingst som har samma bra egenskaper men så få som möjligt av dom dåliga, som du ju redan har räknat upp. Då har du störts chans att få ett föl som du blir nöjd med.
För stoet är de som kommer att påverka fölet mest. Finns t ex forskning som visar att storleken på avkomman blir mer som stoets än som hingstens. Man har då betäckt X antal ston i varierande storlek med samma hingst och funnit att ju större sto, ju större avkomma.
Jag vet ett sto på 159 som fick ett sto e. Lemon 162 cm, hingst e. Cardento 165 cm, hingst e. Nactus 158 cm, hingst e. Uskudar des Malais 167 cm.

Ett annat sto fick först ett litet brunt sto och sedan en stor fuxhingst med samma pappa (Black Coffee)
Jag hävdar ff att det är ett lotteri...
 
Jag vet ett sto på 159 som fick ett sto e. Lemon 162 cm, hingst e. Cardento 165 cm, hingst e. Nactus 158 cm, hingst e. Uskudar des Malais 167 cm.

Ett annat sto fick först ett litet brunt sto och sedan en stor fuxhingst med samma pappa (Black Coffee)
Jag hävdar ff att det är ett lotteri...
Du förstår inte vad jag och forskningen menade. När man använde samma hingst till olika stora ston, blev avkomma större om stoet var större och mindre om stoet var mindre. Vilket då visar att stoets storlek har betydelse för hur stor avkomman blir. Inte för hur stor den blir bara att den blir större med ett större sto oavsett hingst.
Generna spelar stor roll och byter man hingst som i ditt exempel går det inte att säga något i förväg. Lite enkelt så får alla individer ett anlag från sin mamma och ett ifrån sin pappa d v s då som exempel storlek finns det två anlag för. Ett som syns och som ger den storlek som hästen får och ett som är dolt. Vilket av dessa som sedan förs vidare till en avkomma är det ingen som vet. Man vet bara att det blir ett från varje förälder. Därför om man verkligen vill göra sitt bästa för att få en viss storlek på en avkomma måste man gå generationer bakåt på bägge sidor och se vilka storlekar man kan förvänta sig att det finns anlag för.
Är en häst under 160 i flera led bakåt på bägge sidor kommer den hästen att lämna ett anlag dör den höjden. Då får man se vad den häst man parar med har för anlag som kanske är stort i flera generationer. Först där kommer "lotteriet" in och det gäller vilket att anlagen från föräldrarna som är dominant och kommer att ge avkomman sin storlek.
 
Jag vet inte hur storleken ser ut längre bak, det verkar inte så populärt att skriva ut mankhöjder i fullblodsaveln som i halvblodsaveln.
Jag vill helt enkelt ha en avkomma som är som stoet men gärna 3-4 cm högre samt med bättre front och gångarter.

Förutom Canterbury och Aerline H så har jag även tittat på Colmander. Men även fullblodshingstar som Hoppalong Cassidy xx men vet inte om det finns kvar på honom.
 
Jag vet inte hur storleken ser ut längre bak, det verkar inte så populärt att skriva ut mankhöjder i fullblodsaveln som i halvblodsaveln.
Jag vill helt enkelt ha en avkomma som är som stoet men gärna 3-4 cm högre samt med bättre front och gångarter.

Förutom Canterbury och Aerline H så har jag även tittat på Colmander. Men även fullblodshingstar som Hoppalong Cassidy xx men vet inte om det finns kvar på honom.

Antar att du är medveten om att ifall du tar en fullblodshingst till ett fullblodssto och använder semin så kan avkomman inte registreras som rasren?
 
oh du har inte bild på din? Har haft en Songline-avkomma förrut själv som jag var jätte förtjust i och varit och ridit på två andra som båda var mkt lika min med.
Hittade några till men inga uppställningsbilder. Fullblod på bete :D (hon har nog aldrig varit så rund i hela hennes liv innan hehe)
10401997_10153392523035030_4333650724094646694_n_zpsny3qnn7o.jpg


Huvud
11165221_10153293080470030_1899676038701202698_n_zpsgsmeruhb.jpg
 
Jag fick ett fantastiskt trevligt föl i år efter Etalon Lux N och undan mitt fullblodssto e Bosuns Watch. Hon var strålande fin innan hon blev mycket svårt sjuk och nu håller hon på att hämta sig.
Skulle lätt gjort om den kombinationen.
 
Jag fick ett fantastiskt trevligt föl i år efter Etalon Lux N och undan mitt fullblodssto e Bosuns Watch. Hon var strålande fin innan hon blev mycket svårt sjuk och nu håller hon på att hämta sig.
Skulle lätt gjort om den kombinationen.
Tack för svar! Hur har Etalon-ungar varit, vet du det? Med tanke på hans stam är jag lite nervös för temperamentet, varse sig Heartbreaker eller Lux Z brukar ge "duvungar". Jag vill gärna att avkomman behåller stoets temperament men inte vassare. Etalons möderne är ju himla fint annars.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 035
Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 678
Senast: Kisseninan
·
Avel Har smått börjat fundera på om det är dags att betäcka mitt sto igen, hon blir 16 år nästa år och hade föl som 5-åring. Åren går ju fort...
2
Svar
21
· Visningar
3 445
Senast: Freazer
·
Avel Hej, jag skulle vilja ha tips om hopphingstar att betäcka mitt D-ponny sto med! Meningen är att helst få fram en framtida tävlingshäst...
2
Svar
24
· Visningar
3 455

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp