Hingst till kallblodstravare...

cello

Trådstartare
Jag har tänkt betäcka mitt sto och funderar på hingst....



Stoet är 148 cm, har bra överlinje, mycket bra kors, länd, lår, bra ben och hovar, bra och frisk över lag!
Hon är mycket social och kelig och oerhört känslig.
Enligt mig har hon många positiva egenskaper som jag vill efterlikna så mycket som möjligt. Det är inte mycket jag skulle vilja förändra.. Hennes minus är något svag rygg och lite väl mycket temperament ibland. Det hänger dock ihop med hennes personlighet i övrigt, så det är inget jag skulle vilja byta bort på henne. Men hingsten behöver kanske inte vara ett nervvrak... ;)

Hon har fått två jättefina föl efter icke godkänd lusitanohingst, innan jag ägde henne. Tänkte jag skulle göra studiebesök hos dem nu när de vuxit till sig lite (2 resp 3 år).

Skulle helst vilja ha någon hingst av spansk typ, men vill ha en liten, max 155, och då är utbudet inte så stort. Några förslag på vad som kan passa? Kallblodstravare? Nordsvensk? Där har jag väldigt dålig koll. Connemara? Annat? Gärna bilder på egna avkommor! :D
 
Juste, hon används till rätt allround ridning, mycket skog och dressyr, lite AR osv, och jag har tänkt samma med avkomman. Är även nyfiken på WE, så vill ha en smidig och snabb häst som har lätt för samling, precis som hon. :)
 
Har du kollat hästnet ? Finns lite olika hingstar där. Även Lusitano föreningen och PRE föreningen har lite hingstar på sina sidor.
 
Har du kollat hästnet ? Finns lite olika hingstar där. Även Lusitano föreningen och PRE föreningen har lite hingstar på sina sidor.

Lusitano och PRE har jag kollat, och hittar ingen modell mindre. En PRE, men den stämmer inte i övrigt med vad jag letar efter.. Hästnet - var ska jag kolla då? Eller menar du hingstar till salu?
 
Var bara observant på att många av de hingstar som annonseras ut som avelshingstar inte är godkända, inte har stam, är konstiga korsningar, inte visade o s v. Det enda som gör dem till avelshingstar är att de har kulorna kvar.

Det är bättre att kolla upp godkända hingstar bland de raser du är intresserad av. Sådana avkommor får oftast ett större värde, de kan registreras på ett annat sätt och har möjlighet att delta i olika avelsevenemang.
 
Har inget att komma med vad gäller spanjorerna, men med de kriterierna på höjd hade jag tittat på morganhingstar. Har sett några kanonfina korsningar med morgan, bla en ponny morgan/welsh cob som gått SM i dressyr men även tävlat FT och hoppning. Verkar vara trevliga allroundhästar med i mitt tycke lagom typ. :)
 
Har inget att komma med vad gäller spanjorerna, men med de kriterierna på höjd hade jag tittat på morganhingstar. Har sett några kanonfina korsningar med morgan, bla en ponny morgan/welsh cob som gått SM i dressyr men även tävlat FT och hoppning. Verkar vara trevliga allroundhästar med i mitt tycke lagom typ. :)
Åh, jaaa! Det ska jag genast kolla!
 
Har inget att komma med vad gäller spanjorerna, men med de kriterierna på höjd hade jag tittat på morganhingstar. Har sett några kanonfina korsningar med morgan, bla en ponny morgan/welsh cob som gått SM i dressyr men även tävlat FT och hoppning. Verkar vara trevliga allroundhästar med i mitt tycke lagom typ. :)
Har du (eller någon annan) träffat någon av hingstarna i Sverige? Tänker på temperament och så..
 
Jag har tänkt betäcka mitt sto och funderar på hingst....



Stoet är 148 cm, har bra överlinje, mycket bra kors, länd, lår, bra ben och hovar, bra och frisk över lag!
Hon är mycket social och kelig och oerhört känslig.
Enligt mig har hon många positiva egenskaper som jag vill efterlikna så mycket som möjligt. Det är inte mycket jag skulle vilja förändra.. Hennes minus är något svag rygg och lite väl mycket temperament ibland. Det hänger dock ihop med hennes personlighet i övrigt, så det är inget jag skulle vilja byta bort på henne. Men hingsten behöver kanske inte vara ett nervvrak... ;)

Hon har fått två jättefina föl efter icke godkänd lusitanohingst, innan jag ägde henne. Tänkte jag skulle göra studiebesök hos dem nu när de vuxit till sig lite (2 resp 3 år).

Skulle helst vilja ha någon hingst av spansk typ, men vill ha en liten, max 155, och då är utbudet inte så stort. Några förslag på vad som kan passa? Kallblodstravare? Nordsvensk? Där har jag väldigt dålig koll. Connemara? Annat? Gärna bilder på egna avkommor! :D
Med sto på 148 cm skulle jag våga ta hingst upp till 160 cm och ändå få eftertraktad höjd.
Arabsto 147 cm + lusitanohingst 160 cm gav avkomma på 155 cm. Kan absolut tänka lusitano/PRE på din kallblodsdam för att få styrka och bärighet hos avkomman, vilket kompenserar just där kallblodet har svårare.
 
Med sto på 148 cm skulle jag våga ta hingst upp till 160 cm och ändå få eftertraktad höjd.
Arabsto 147 cm + lusitanohingst 160 cm gav avkomma på 155 cm. Kan absolut tänka lusitano/PRE på din kallblodsdam för att få styrka och bärighet hos avkomman, vilket kompenserar just där kallblodet har svårare.

Tack, då ska jag kika lite mer på de hingstarna. :)
 
Jag skulle nog valt en PRE hingst. De är ju oftast väldigt trevliga i temperament. Även om du tar en hingst som är över 160 är nog inte risken att fölet blir så stor själv. Oftast blir fölet någonstans emellan mammans och pappans. Mitt sto är 151 och betäcks med en hingst på 166, räknar med att fölet blir ca 158-160.
Måste säga att jag verkligen gillar ditt sto på bilden, blir nog en fin fölis efter henne!:)
 
Det finns en icke godkänd PRE hingst ( eftersom han inte har full stam ) som heter Magico som verkar vara en jättetrevlig och sund individ. Han är mycket vacker och har en ägare som tränar och tävlar western. Har sett honom några gånger och är lite kär....jag hade gärna haft en avkomma efter honom.
 
Det finns en icke godkänd PRE hingst ( eftersom han inte har full stam ) som heter Magico som verkar vara en jättetrevlig och sund individ. Han är mycket vacker och har en ägare som tränar och tävlar western. Har sett honom några gånger och är lite kär....jag hade gärna haft en avkomma efter honom.

Varför skulle han vara bättre än de godkända som finns?
 
Det finns en icke godkänd PRE hingst ( eftersom han inte har full stam ) som heter Magico som verkar vara en jättetrevlig och sund individ. Han är mycket vacker och har en ägare som tränar och tävlar western. Har sett honom några gånger och är lite kär....jag hade gärna haft en avkomma efter honom.
Och VAD säger att han är PRE ? Det enda som talar om att hästen är en ren PRE är att dom är isnkrivna i ANCCEs stambok !!! Allt annat är korsningar och ingenting annat !!!
 
Det finns en icke godkänd PRE hingst ( eftersom han inte har full stam ) som heter Magico som verkar vara en jättetrevlig och sund individ. Han är mycket vacker och har en ägare som tränar och tävlar western. Har sett honom några gånger och är lite kär....jag hade gärna haft en avkomma efter honom.
Och VAD säger att han är PRE ? Det enda som talar om att hästen är en ren PRE är att dom är isnkrivna i ANCCEs stambok !!! Allt annat är korsningar och ingenting annat !!!

Precis, han är en korsning, och inget annat:
http://www.haststam.se/horse/view/258477
 
Och VAD säger att han är PRE ? Det enda som talar om att hästen är en ren PRE är att dom är isnkrivna i ANCCEs stambok !!! Allt annat är korsningar och ingenting annat !!!

Men, herregud vad ni gick igång! Ts frågade efter tips på hingstar och det gav jag, det är helt fritt fram för er att också komma med förslag.
 

Liknande trådar

Avel Efter trettioelva muskelskador så börjar jag tröttna. Till våren tänkte jag ha en hingst redo, ifall att. :meh: helt ärligt, jag har...
2
Svar
35
· Visningar
5 242
Senast: Unafraid
·
Avel Hej, jag skulle vilja ha tips om hopphingstar att betäcka mitt D-ponny sto med! Meningen är att helst få fram en framtida tävlingshäst...
2
Svar
24
· Visningar
3 465
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 100
Senast: Jate Volim
·
Avel Går i lite tankar på att betäcka mitt ponny sto (145cm) tysk ridponny, då med mål att få en normal stor storhäst och därmed betäcka med...
2
Svar
31
· Visningar
4 644
Senast: Nafayette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp