Bukefalos 28 år!

Hingst till mitt sto?

M

midnight surprise

Hej!

Jag har ett d-ponnysto på 146.5cm. Jag skulle gärna betäcka henne nästa vår dvs. 2009... vet att jag ligger lite före nu men har nåra frågor.. Jag skulle gärna vilja betäcka med en stor hingst, typ 170cm+ så att fölet troligen växer över ponnymåttet och blir storhäst, så att jag kan behålla och rida, tävla och träna den när jag är över 18. Är det smart tror ni? hon är svensk ridponny och jag vet endast mamman i hennes stam så ingen topphäst så så att jag måste hålla rasen... Jag kan inte speciellt mycket om avel men tänker ta hjälp om jag betäcker henne naturligtvis.:smirk: hur stor kan fölet bli om hingsten är ca 172?

Hon är lugn och snäll, lång i ryggen och grovt byggd. Har tre fina gångarter och bra hoppteknik, skulle kunna jobba lite mer med ryggen bara... Jga skulle vilja ha en lite ädlare hingst, med kort rygg, bra teknik och fina gångarter..... lämpad både till hopp och dressyr.. den behöver inte ha gjort nåra enorma resultat men visat kapacitet... helst med lite mer motor i då min är lite småseg ibland..;)

helst inte för dyr då heller om dte går att hitta... hur mycket brukar det kosta och betäcka ett vanligt ponnysto med en "medelmåttig hingst"?

är det nån som vet någon hingst som kanske skulle passa mitt sto?Fråga gärna mer om henne, jag kommer inte riktigt på vad jag ska skriva...
Hon har haft ett föl förut... när hon var liten.. hon är 8 år nu skulle då vara 10 år alltså...

LillanochGustorlshoppningmm-5.jpg

Ser lite mer överbyggd ut än hon är fast hon är lite överbyggd..

LillanochGustorlshoppningmm.jpg



http://i148.photobucket.com/albums/s30/MidnightSurprise/Hoppbilder%20Lillan/IMG_1591.jpg

http://i148.photobucket.com/albums/s30/MidnightSurprise/Hoppbilder%20Lillan/IMG_1652.jpg
nej jag drar henne INTE i munnen! det ser bara ut så..:(:crazy::smirk:

http://i148.photobucket.com/albums/s30/MidnightSurprise/Hoppbilder%20Lillan/IMG_1650.jpg


Nån som har svar på mina frågor och förslag på hingst?:)
 
Sv: Hingst till mitt sto?

sorry för stora bilder... vet inte hur man förminskar..:smirk::crazy:
 
Sv: Hingst till mitt sto?

För det första som om du ska betäcka med en stor hingst så kostar det lika mycket som om du hade ett stort sto hos de allra flesta.
Ditt önskemål om att få en helt annan typ av häst än den du har idag är mycket svårt att göra. All avel är ett lotteri och bästa chansen att lyckas är att anväda en hingst och ett sto som är lika i typen och önska sig en avkomma som är lika sina föräldrar. Ju längre från det önskemålet man går ju mindre blir chansen till en "vinstlott".
 
Sv: Hingst till mitt sto?

Nästa vår hos oss kommer 2008 förhoppningsvis. för det är då mina ston är beräknade till o föla iaf.
 
Sv: Hingst till mitt sto?

Risken finns att fölet blir för svårt att föda för stoet, om det är för stort.
 
Sv: Hingst till mitt sto?

Det första jag tänkte på när jag såg din häst, var fbl hingst.
Nu finns det ju inte så många fbl hingstar i hbl aveln, desto fler som tjänstgör inom galoppsporten och där har jag noll koll.
Men Mr Carrera xx är väl en kanditat kanske, mkh 169 cm och rekommenderas för FT. Nu är ju han stor, som nån annan skrev, avel är ett lotteri och man kanske ska passa sig för stora hingsta på ponnyston, å andra sidan används fbl mycket i ponnyaveln.
Detta var mitt förslag! :banana:
 
Sv: Hingst till mitt sto?

Risken finns att fölet blir för svårt att föda för stoet, om det är för stort.


tror faktiskt att fölet anpassar sig till livodern. Min lilla ponnydam på 139 betäcktes 2002 med en hingst på 170+!!!!(inte av mig utan av förra ägaren alltså för jag skulle aldrig betäcka med en så stor hingst) men enligt uppgifter jag fått var det inga problem för mitt sto att föda fölet. Och nu när fölet har vuxit upp har det blivit runt 158 cm högt...

fast jag rekommenderar inte att betäcka med en för stor hingst även om det fungerar...Nu är mitt sto återigen betäckt (den här gången är pappan 138. Mer lagom tycker jag)
 
Sv: Hingst till mitt sto?

Hon är nog inte svensk ridponny om du inte vet stammen. Hon är reggad av ASRP, men som korsning.

Hur är hennes benställning ? (Jag undrar pga skydd i hagen)

När man inte vet bakgrunden till hästen är det helt omöjligt att svara på hur mkh på en avkomma kommer att bli.

Jag vet två stycken ponnyston som fått fyra avkommor var med hbl hingstar. De har blivit mellan 148 cm och 169 (de är inte så gamla än).
 
Sv: Hingst till mitt sto?

nejnej ja menar 2009, ska tävla 2008 med henne, därför så skrev jag att jag låg före..;):smirk:

ok ja jag tänkte inte på att det blir svårt att föda.. men som andra sagt, fbl används ju mycket i ponnyaveln..

Cirkus: Hon har jättefin benställning, lite brett mellan frambenen bara..;) och hon kan verkligen stå knasigt..:smirk: och det är inte i hagen, utan på ridbanan under löshoppning..:) därav skydd, hon har aldrig skydd i hagen...:)

med "vinstlott", menar ni att det kan bara bli som jag vill om jag har tur eller menar ni att det inte är så stor chans att det blir ett friskt/levande föl?

Tack för alla svar!!:D:D

mer förslag/råd??:angel::)
 
Sv: Hingst till mitt sto?

Med vinstlott menar vi att det du beskriver att du vill ha ut av avkomman är så olikt stoet att man måste välja en helt annan typ på hingsten. Det gör att chansen för att alla delar ska hamna precis där du vill blir mycket små. Om du tänker så här att du skulle vilja ha ett föl som såg ut som stoet. Då hade du ju valt en hingst som var lik henne. I det fallet är det stor chans att avkomman blir lik sina föräldrar.
Vill man ändra på en sak som t ex ryggen. Då väljer man en hingst som har den rygg man vill ha. Men risken/chansen finns ändå att fölet får stoets rygg.
Ju fler saker man vill ändra på fler saker är det som bli fel mot vad egentligen ville upp nå.

Men att ditt sto skulle sämre chans att få ett friskt och levande föl än något annat sto det är det inte tal om.
 
Sv: Hingst till mitt sto?

Ja och en kompis d-ponny vart tjuvbetäckt av ett fullblod på 174 cm. Stoet dog vid födsel och fölet är missbildat idag.
 
Sv: Hingst till mitt sto?

Vill du ha en helt annan typ av häst än vad ditt sto är, varför inte lägga pengar på en "färdig" sådan häst.

Chansen att du får en helt annan häst än ditt sto är ganska så liten.
 
Sv: Hingst till mitt sto?

jag vill hemskt gärna ha ett föl efter mitt sto eftersom jag tycker att det finns så otroligt mycket bra att ärva från henne och hon är bara bäst liksom! jag tror att hon är en underbar mamma och får underbara föl och därför vill jag ha en avkomma från henne. hennes första föl som jag aldrig sett är över ponnymåttet.:)
 
Sv: Hingst till mitt sto?

Fölets storlek anpassar sej i regel efter storleken på livmodern,dvs om man inte tar ngn extrem stor hingst till ett mkt litet ponnysto.Fick ett föl efter mitt ponnysto nu i sommar,stoet är 146,5 cm och hingsten var ca 170 cm.Var en snabb fölning och både mamman och fölet var okey.
 
Sv: Hingst till mitt sto?

Jag hade nog satsat på Flyinges Qalle om jag var dig.
 
Sv: Hingst till mitt sto?

Ursäkta, men jag säger bara SUCK. Ännu en som borde haft en valack istället.

Det kan låta taskigt, men ditt sto verkar inte ha i avelsboxen att gör överhuvudtaget (precis som mitt ena sto !). Hon må vara gulligast i världen och "bara bäst" i dina ögon. Men det du vill få fram är ju en helt annan häst än vad hon är - så liksom vad har hon att tillföra.

Alla föl är underbara.
 
Sv: Hingst till mitt sto?

att betäcka ett sto utan härstammning är ett lotteri,du vet ju inte vad du får.
Vist kan det bli en bra avkomma med en bra hingst med tänkt på att fölet kanske ärver det mesta av modern,jag skulle aldrig betäcka ett sto jag inte vet ngn om stammen på...

Tror risken är att du blir besviken när fölet inte ser ut som du tänkt elle vrhar den kapacitet du kanske trodde du skulle få från början.
Bättre då att du köper en lovande unghäst
För övrigt en super fin ponny låna ut henne som tävlningsponny istället när du blir för gammal att tävla. Hon är ju ung och har framtiden för sig.Vad tävlar ni för klasser?
 
Sv: Hingst till mitt sto?

Jag hade nog satsat på Flyinges Qalle om jag var dig.

Jag slutar aldrig att förundras över dina "hingsttips".. är bara nyfiken på hur du tänker?

Qalle till en rätt burkig ponny, som man gärna vill ha över ponnymåttet, och dessutom ha mer storhästlik och ädel?

Hur tänker du då?
 
Sv: Hingst till mitt sto?

asså vaddå, varför skulle ja haft en valack ist.?? och varför hör hon inte hemma i avelsboxen? spelar väl faktiskt ingen roll va stammen är, då jag inte har nåt som helst intresse och få fram någon hoppmaskin, uten en häst som kan sina saker och är väldigt lik mitt sto men jag vill ha den större och ädlare med gärna lite kortare rygg. Kanske har skrivit konstigt men jag vill bara ha fram det. Hon har allt att tillföra, bara inte den ädla kroppsformen och korta ryggen, det är en toppenhäst i allt bara lite justeringar kan behöva göras. Jag vill ha en hingst som är lik henne med bra steg och psyke och fin teknik, men med kortare rygg och som är större så att det finns en chans att den blir lik stoet men större och med kortare rygg.

Som sagt vill jag inte ha en tävlingsmaskin utan en trevlig häst att ha kul med!:D

Stinky: Jag funderar på att låna ut henne som tävlingsponny när jag inte längre kan tävla henne men jag vill fortfarande ha ett föl efter henne att rida in och träna. Vi tävlar LD, LC och ska starta LB snart (november kanske oktober) tränar ibland på LA höjder men hon har inte riktigt muskler och kondis för de höjderna än/nu.

Tror att hennes första föl är storhäst, typ 155cm eller nåt sånt.... fin häst lik henne men annan färg..


och Thera: vaddå "burkig"???
 

Liknande trådar

Avel Hej, hoppas få att få lite bra tips och råd här. Jag har ett D-ponnysto som jag vill använda för att få fram en liten storhästavkomma...
Svar
9
· Visningar
1 450
Senast: sorbifolia
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 580
Avel Hej! Mitt älskade sto har pga skada fått lägga ner sin tävlingskarriär. Hon fick 2019 ett föl e. Action Man Ask och nu är jag så sugen...
Svar
3
· Visningar
1 083
Senast: Fannybadh
·
Avel Hej, jag skulle vilja ha tips om hopphingstar att betäcka mitt D-ponny sto med! Meningen är att helst få fram en framtida tävlingshäst...
2
Svar
24
· Visningar
3 575

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Allergiutredning
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp