Hingst till ponny

Sanna Nilsson

Trådstartare
Hej, jag skulle vilja ha tips om hopphingstar att betäcka mitt D-ponny sto med! Meningen är att helst få fram en framtida tävlingshäst, vilket alltså innebär att det måste vara en hingst som lämnar stort. Jag kräver dock inte att få fram en bjässe, utan ca 160 cm i mkh räcker för mig då jag själv är liten. Jag behöver inte ha en massa tips om att jag inte borde betäcka min ponny med storhäst och att det kan bli en förvuxen ponny och blaablaa, det är jag mycket väl medveten om. Jag vet att det kan krävas ännu ett led innan jag får den storleken jag vill ha, det är inte det jag frågar efter, utan vill ENBART ha era tips om hingstar som kan passa mitt D-ponny sto! ;)

Stoet det är fråga om har en C-ponny som mamma, 50% arab och 50% new forest som tävlade msv hoppning. Pappan är Qalle - Quite Easy. Hon är alltså redan 50% storhäst. Hon är f.-06 och har aldrig haft föl. Hon är väldigt lik Qalle i kroppen, kort rygg, något sluttande kors, välproportionerlig, väldigt rörlig, god bakbensaktivitet, vägvinnande gångarter, något spänd överlinje. Hon har bättre bakbensteknik än frambensteknik i hoppningen. Hingsten får alltså gärna kompensera allt detta och inte heller vara alltför grov då hon själv inte är alltför ädel. Hon har ett väldigt bra temperament, arbetsvillig, modig, bra psyke osv. Hon tävlar själv MsvA/130 hoppning. :D

Så ge mig era bästa tips nu! :bump::bump::bump:
 
Jag skulle kolla på mkh blup och välja utifrån det.

Sen kanske slå en kik på det linjära indexet för där kan du också se lite mer exteriört vad som kan passa. Jag tror ju att en hingst som ger lite mer ädelt och högställt kan passa bättre på en ponny än en som ger mer massa.
 
Tack för svar :bow: Ja, jag har kikat en hel del på blup, men vissa stora hingstar nedärver mindre och tvärtom, därför jag vill ha tips om vilka hingstar som nedärver stort :D
 
Tack för svar :bow: Ja, jag har kikat en hel del på blup, men vissa stora hingstar nedärver mindre och tvärtom, därför jag vill ha tips om vilka hingstar som nedärver stort :D

Precis som @athena säger kan du sortera på mankhöjdsindex i BLUP och få en fingervisning på vad som finns i generna/nedärvningen på hingsten. Contant Q som jag nämnde ligger bland de som har högst mankhöjdsindex, men först och främst är det en fin prestations hingst ur ett mycket starkt möderne.
 
Det är det som blup är bra till. Om du sorterar hingstar på mankhöjdsindex får du svar på vilka som nedärver sig stort, oberoende av egen mkh.
Detta visste jag faktiskt inte om, att mankhöjdsindex visar nedärvningen. Tack så mycket, då blev det genast mycket lättare! :D

Men om jag istället frågar, vilka hingstar (av de som lämnar stort) tycker ni passar till Qalleston? :)
 
Detta visste jag faktiskt inte om, att mankhöjdsindex visar nedärvningen. Tack så mycket, då blev det genast mycket lättare! :D

Men om jag istället frågar, vilka hingstar (av de som lämnar stort) tycker ni passar till Qalleston? :)

Jag kontrar :) är du ute efter en grövre eller lättare avkomma?
Vilka hoppegenskaper behöver kompletteras hos ditt sto?

Jag gillar Heartbreakerblod och hade nog letat efter det - men det är ju jag det.

Just till Qalleston har jag alltså ingen aning om vad som kan passa.
 
Jag kontrar :) är du ute efter en grövre eller lättare avkomma?
Vilka hoppegenskaper behöver kompletteras hos ditt sto?

Jag gillar Heartbreakerblod och hade nog letat efter det - men det är ju jag det.

Just till Qalleston har jag alltså ingen aning om vad som kan passa.

Jag vill varken ha för ädelt eller för grovt. Jag gillar någonstans mitt emellan där hästen är "kompakt", hoppas ni förstår haha... Vilket också min ponny är, fast lite mer åt det grövre hållet, vilket alltså gör att hingsten gärna kan vara åt det lite ädlare hållet. Hoppegenskaperna är jag redan väldigt nöjd med så dessa vill jag hest bara bibehålla. Hon är som en gummiboll, kvick, hoppar runda stora språng, är modig osv.. Jag skulle dock vilja förbättra frambenstekniken en aning då hennes bakbensteknik är bättre. Även gärna en hingst med hög ridbarhet, då mitt sto är en aning obalanserad, mycket på grund av hennes goda bakbensaktivitet då det blir lite svårt för henne att vara helt i balans när hon har ett sådant påskjut.
 
Några förslag
Canterbury
Red Hot Chilli
Silber Sky F

Tack för förslag! Canterbury har jag kikat lite på, men är lite tveksam över hans mankhöjd? Jag gillar Cornet Obolensky skarpt, men tycker nog Bravour är en bättre kandidat än Silber Sky kanske? Red Hot Chilli är också absolut en kandidat... Finns ju hur många som helst att välja mellan, hur ska jag bara kunna välja en? :(
 
Precis som @athena säger kan du sortera på mankhöjdsindex i BLUP och få en fingervisning på vad som finns i generna/nedärvningen på hingsten. Contant Q som jag nämnde ligger bland de som har högst mankhöjdsindex, men först och främst är det en fin prestations hingst ur ett mycket starkt möderne.

Ska absolut kika lite närmre på Contant Q, han ser fin ut och ser ut att kunna komplettera mitt sto ganska bra :)
 
Tack för förslag! Canterbury har jag kikat lite på, men är lite tveksam över hans mankhöjd? Jag gillar Cornet Obolensky skarpt, men tycker nog Bravour är en bättre kandidat än Silber Sky kanske? Red Hot Chilli är också absolut en kandidat... Finns ju hur många som helst att välja mellan, hur ska jag bara kunna välja en? :(

När det gäller Bravour kan du se på hans avelsindex att han lämnar många grova och korta akommor. I ASVHs avelsråd på honom står "Bör passa till ston av lite lättare modell"
 
Jag vill varken ha för ädelt eller för grovt. Jag gillar någonstans mitt emellan där hästen är "kompakt", hoppas ni förstår haha... Vilket också min ponny är, fast lite mer åt det grövre hållet, vilket alltså gör att hingsten gärna kan vara åt det lite ädlare hållet. Hoppegenskaperna är jag redan väldigt nöjd med så dessa vill jag hest bara bibehålla. Hon är som en gummiboll, kvick, hoppar runda stora språng, är modig osv.. Jag skulle dock vilja förbättra frambenstekniken en aning då hennes bakbensteknik är bättre. Även gärna en hingst med hög ridbarhet, då mitt sto är en aning obalanserad, mycket på grund av hennes goda bakbensaktivitet då det blir lite svårt för henne att vara helt i balans när hon har ett sådant påskjut.

Jag tror att det är dumt med för kompakta hästar - de behöver lite längre rygg kan jag tycka om de ska hoppa de långa oxrarna. Dessutom så har jag sett en hel del QE hästar med lite karprygg så jag hade nog varit försiktig med det.

Om du hellre vill ha ädelt än grovt hade jag inte tittat på Bravour eller Contant Q. Jag har sett massor av treåringar på de test jag varit funktionär efter dom och de ger ganska grova avkommor bägge två.

Kan du tänka dig utlandshingst så tror jag att Cascadello I kan vara passande.
 
Jag tror att det är dumt med för kompakta hästar - de behöver lite längre rygg kan jag tycka om de ska hoppa de långa oxrarna. Dessutom så har jag sett en hel del QE hästar med lite karprygg så jag hade nog varit försiktig med det.

Om du hellre vill ha ädelt än grovt hade jag inte tittat på Bravour eller Contant Q. Jag har sett massor av treåringar på de test jag varit funktionär efter dom och de ger ganska grova avkommor bägge två.

Kan du tänka dig utlandshingst så tror jag att Cascadello I kan vara passande.

Prislappen där kanske är i häftigaste laget?
 
Jag tror att det är dumt med för kompakta hästar - de behöver lite längre rygg kan jag tycka om de ska hoppa de långa oxrarna. Dessutom så har jag sett en hel del QE hästar med lite karprygg så jag hade nog varit försiktig med det.

Om du hellre vill ha ädelt än grovt hade jag inte tittat på Bravour eller Contant Q. Jag har sett massor av treåringar på de test jag varit funktionär efter dom och de ger ganska grova avkommor bägge två.

Kan du tänka dig utlandshingst så tror jag att Cascadello I kan vara passande.

Smaken är ju som baken. Själv har jag bara bra erfarenheter av mer kompakta hästar och mer skador på längre hästar. När jag menar kompakta hästar så menar jag såklart inte jättekorta hästar, men jag gillar inte långa hästar :) Om hästarna räcker över oxrar eller ej tycker jag har mer med själva kapaciteten att göra än om de har lång/kort rygg. Min ponny - som är kort, hoppar med lätthet långa oxrar på 1,40-1,50, mycket tack vare att hon är en liten kompakt gummiboll :D Kan tillägga att hon aldrig varit skadad.

Tack för upplysningen av Bravour och Contant Q i alla fall! Jag är helt nybörjare på avelsfronten och har inte läst så mycket om hingstarna, men då ska jag stryka dom två i alla fall! :)
 

Liknande trådar

Avel Hej! Är lite i valet och kvalet att betäcka mitt 10-åriga SWB sto då en mindre skada kommer göra att hon behöver ha en lugnare period...
Svar
1
· Visningar
560
Avel Hej, hoppas få att få lite bra tips och råd här. Jag har ett D-ponnysto som jag vill använda för att få fram en liten storhästavkomma...
Svar
9
· Visningar
1 398
Senast: sorbifolia
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 028
Avel Jag har ett tag gått i tankarna på att betäcka mitt sto om ett par år, jag fyller 17 i år och har ett d-ponny sto - detta betyder att...
Svar
4
· Visningar
1 225
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp