Bukefalos 28 år!

Hingst till sto med temperament och egen vilja....

tipex

Trådstartare
Får tillbaka mitt sto nu i vår och tänkte göra ett nytt försök. Damen är 6år i år e:stanford-Elizar-Dragon. Hon har mkt bra självförtroende och ett otroligt bra psyke. Dock har hon efter en incident med kossor märkt att man kan stegra sig och komma undan på så sätt. Så när det inte passar kör hon på den linjen, främst i skogen.
Vilken hingst kan vara lämplig till mitt sto, vill ha någon som inte nedärver för mkt temperament utan ger övervägande fogliga och lugna avkommor.
Stoet är mer av den äldre modellen vilket stammen antagligen skvallrar om, men hon är ändå inte extremt grov eller tung.
Hon har en mkt bra skritt i grunden, dock har hon en ngt kort trav. Hoppar hellre än bra, fick 6:a på LHToch 8:a på LHA på löshopp på 3-års testet. Hoppar bättre med ryttare på ryggen.
Helst vill jag betäcka med en hingst som ger både hopp och dressyr.

Ser lite grötigt ut det här, tänker lite samtidigt.

Har även till viss del funderat på att lägga på en RP-hingst eller connemara för att behålla själv. Min haflinger ska betäckas med en Morganhingst så även det kunde vara ett alternativ för att behålla själv.

Ge gärna lite input, blev lite akut nu hade inte planerat att få hem henne förren nästa sommar.

/Jenny
 
Sv: Hingst till sto med temperament och egen vilja....

Jag kan tipsa om Lambourghini, har själv fött upp sju stycken avkommor efter honom. Alla har oavsett möderne blivit mycket enkla och lätthanterliga hästar.
Han är dessutom själv en multitalang vilket även mina avkommor har blivit.
 
Sv: Hingst till sto med temperament och egen vilja....

I vårat stall har vi ett avels diplom sto e: Standford, ue: Jaguar. Lite grövre modell men smidig häst ändå. Hon är snäll men har humör!! Påminner säkert om din häst. Hon har fått några föl. Av hennes avkommer så tycker jag att Warsteiner valacken har blivit både snyggast och snällast att jobba med. Har inte kvar valacken längre, men har kvar en annan Warsteiner häst(syster till diplom stoet) och hon är jätte fin, bra steg och riktigt bra temperament!! Men väldigt känslig! Båda Warsteiner hästarna jag har jobbat med har visat både dressyr och hopptalang. Jag tycker absolut att du ska prova Warsteiner!! :laugh:
 
Sv: Hingst till sto med temperament och egen vilja....

Last Liberty eller Aerline kanske?
Båda lämnar ju multiavkommor och med bra temprament. Sett/ridit många fina avkommor efter dem.
 
Sv: Hingst till sto med temperament och egen vilja....

Lambourghini låter som en bra kandidat. Hur har storleken på dina avkommor blivit?
Han finns inte med i asvhs faktablad med godkända hingstar, är det så att han kanske inte har licens för i år.
Vet inte riktigt vad jag vill med avkomman heller, för mig är det viktigt att det blir en med god ridbarhet och ett harmoniskt temperament om jag behåller den.

Vet inte vad som tilltalar en ev. köpare heller, hennes stam är kanske inte så eftertraktad längre. Själv gillar jag den lite äldre typen då jag får för mig att de är hållbarare, men de kanske inte kan mäta sig mot den nya sporthästen på tävlingsbanorna.
Min tränare har rekommenderat Don Primero men det känns inte helt rätt då han är dressyrhingst. Så vitt jag vet har han inte tillfört ngt inom hoppning.
Sist hon betäcktes var det med Magini då jag ville ha kvar det gamla blodet, blev dräktig men var tom igen vid 65dygn.
Hur vet man vilka som löst licens för 2009, måste man köpa hingstkatalogen för att få veta.

/Jenny
 
Sv: Hingst till sto med temperament och egen vilja....

Last Liberty är helt klart ngt att tänka på, hittade hans hemsida och han lät mkt bra. Det trevligaste hade ju varit om man kunde få träffa och se alla kandidater live.
Var kan man hitta information om Aerline, sökte på google men det gav inget resultat.
/Jenny
 
Sv: Hingst till sto med temperament och egen vilja....

Det enklaste är att gå in på ASVHs sida, http://asvh.globalinn.se/ och kolla deras faktablad, http://faktablad.equipe.nu/factsheet/
Hingstarna läggs in efterhand som de löser licens, många hingstar som finns i Hingstkatalogen (Ridsports) verkar inte lagts in än. Om hanteringen släpar efter eller om man vill avvakta, tills man ser om det finns intresse för hingsten innan man löser licens kan vara andra faktorer till att det inte kommit upp än.
 
Sv: Hingst till sto med temperament och egen vilja....

du borde lyckas om du skriver Aerline H :) Annars verkar Lucky Point ger mkt bra temprament, han är en hopphingst med mkt bra gångarter, finns på Hippo Essentia
 
Sv: Hingst till sto med temperament och egen vilja....

Mitt sto är också övervägande snäll men kan bli tjurig. Dödar fåglar, jagar katter och hatar små hästar. Men otroligt social, nyfiken och cool i rätt situationer. Väntat på att bli befriad när hon fastnat i hönät och även eltråd.
När hon är brunstig kan hon flyga i luften, tål inte att man lägger om skänkeln. När hon reser sig så är det upp och över, men smidig som en katt så slingrar hon till det i sista stund så hon landar på framhovarna igen!
På vilket sätt menar du att avkomman blivit känslig?
Avels stoets humör har möjligtvis inte blivit trevligare ju äldre hon blivit. Jag funderar tom på att sälja nästa år för att jag inte vill rida ut själv längre! Men då jag köpte henne som föl känns det svårt.
/Jenny
 
Sv: Hingst till sto med temperament och egen vilja....

Tack så mycket för bra information! Då vet jag lite bättre.
/Jenny
 
Sv: Hingst till sto med temperament och egen vilja....

Rent generellt brukar man inte lägga Warstiener på ett sto om man vill ha ett "trevligare" temprament på avkomman, om jag inte har fått allt om bakfoten.
 
Sv: Hingst till sto med temperament och egen vilja....

Är denna häst den samma som är uppfödd av signaturen "Shady" som finns på Buke ibland, du kanske skulle kontakta henne eftersom hon känner stammen bättre.
Det finns också en tendens att man föreslår hingstar och lovprisar avkommornas temperament, trots att det bara finns föl och unga oridna hästar efter dem, t. ex. Lucky Point HE som nämndes, hans första årgång är född 07.

Gammal regel, oprövat sto, beprövad hingst och vice versa.
 
Sv: Hingst till sto med temperament och egen vilja....

Jag vet att Lambo enligt blup ska ge litet men mina har inte blivit så små. Alla som är tillräckligt gamla har blivit större än sina mödrar. Så jag är faktiskt lite undrande över det resultatet på honom.

Jag vet att han ska vara i avel i år och på semin med levandefölavgift. De flesta hingstägare brukar vänta med att lösa licensen tills att alla de prov de måste på hingsten är klara. Så det är en av anledningarna till att långt ifrån alla hingstar finns med på faktabladen.
 
Sv: Hingst till sto med temperament och egen vilja....

Visst är det Shadys uppfödning. :)Sist hon skulle betäckas hänvisade "shady" mig till Görel. Shady känner så klart till stammen på mitt sto och även jag känner till en del om den sidan av släkten. Har själv ridit och tävlat mamman till mitt sto när hon stod på gotland, och träffat hennes syskon bortsett från en på moderssidan.
Mamman var lite knepig i sitt temperament oxå så det var känt för mig sedan tidigare, men hon hade mer en testperiod i början och när jag inte ridit henne på nästan ett år.
Hennes syskon som alla har olika fäder varierar oxå i temperament, den efter Briar blev väldigt svår och min flicka är inte alls i närheten av så farlig som den. Min var ex. from som ett lamm att rida in och har varit mkt accepterande tills hon träffade på ett gäng ungtjurar och sedan kom in i nåt trots.
Eftersom det finns en hel uppsjö av hingstar i dag så är det trevligt att höra andras erfarenheter och tankar. Självklart är det totalt ointressant att veta om hingstar där äldsta årskullen är yngre än fem. Yngre än det säger som sagt inte mycket om temprament vid ridning och ridbarheten, inte för mig iaf.
Som i Masses fall där hon/han fött upp sju avkommor efter samma hingst ger ju en bild som kan ge en ganska bra fingervisning.
Jag tänker inte gå och betäcka henne med en hingst som ngn tipsat om utan att kolla upp den mer ifall den får ett första intresse, vill inte ha några otrevliga överraskningar.
Därav funderade jag på Morganhingsten som jag ska använda till mitt andra sto. Han är 20+, gett mkt bra allround hästar med bra och trevligt temperament. Har fått träffa hingsten och tre av hans avkommor och dessutom fått provrida en av dem. Så där känns efterforskningen väl gjord.
Men det är ju lite tabu att lägga annat än för hblsaveln godkända hingstar på ett hbl!;)
/Jenny
 
Sv: Hingst till sto med temperament och egen vilja....

Mitt sto är också övervägande snäll men kan bli tjurig. Dödar fåglar, jagar katter och hatar små hästar. Men otroligt social, nyfiken och cool i rätt situationer. Väntat på att bli befriad när hon fastnat i hönät och även eltråd.
När hon är brunstig kan hon flyga i luften, tål inte att man lägger om skänkeln. När hon reser sig så är det upp och över, men smidig som en katt så slingrar hon till det i sista stund så hon landar på framhovarna igen!
På vilket sätt menar du att avkomman blivit känslig?
Avels stoets humör har möjligtvis inte blivit trevligare ju äldre hon blivit. Jag funderar tom på att sälja nästa år för att jag inte vill rida ut själv längre! Men då jag köpte henne som föl känns det svårt.
/Jenny

Dom Warsteiner hästarna jag jobbat med har varit känsliga att man måste ta det lugnt med dom aldrig bli arg då blir dom osäkra och förvirrade. Om dom bråkar är det oftast bäst att låtsas som inget har hänt och bara fortsätta lite mer bestämt eller fundera på om man kan göra på något annant sätt. För oftast när dom gör något fel är det att dom inte förstår eller att dom är okoncentrerade. Dom har inga envisheter eller tjurigheter utan väldigt framåt och livsglada hästar!!!:)
 
Sv: Hingst till sto med temperament och egen vilja....

Finns ju en till förutom Lambo som ger multitalanger och även bra temperament och det är Nobel.
 
Sv: Hingst till sto med temperament och egen vilja....

Anknyter till tidigare inlägg och tycker då inte att du ska välja Warsteiner, som inte gett så bra i hoppning vad jag sett. Lamborghini är ett bra val tror jag till ditt sto men även Hip Hop vet jag folk som använt pga temperament och hoppförmåga. Jeopardy kanske?

Ta inte för tung hingst bara, Stanford är för mig kraftiga hästar. Don Primero kan du glömma om du vill ha bra hoppförmåga men Nobel kan nog vara ett alternativ, som Masse nämnde. Qute Easy ger bra gångarter + fin hoppförmåga men jag är osäker på temperament och ridbarhet.

Om du väljer en morganhingst kan det bli svårsålt, dock kan du få ut en liten peng för avkomman, men avsevärt mindre än med halvblodshingst.

Lycka till med hingstvalet!:)
 
Sv: Hingst till sto med temperament och egen vilja....

Det kan som sagt ta lite tid innan alla faktablad är ute. När jag använde Lambourghini för två år sen fanns han inte med bland de som löst licens så jag ringde ASVH och frågade och då väntade de bara på ett provresultat. Det kom några dagar senare och så hade han licens.
Jag fick en unge med väldigt bra gång! Han har runda, luftiga, spänstiga och taktmässiga gångarter och är ue Ceylon. Mamman är spänstig men har inte alls den kvaliten på traven och galoppen som han fick. Han är ädel men det är hans mamma också.
 
Sv: Hingst till sto med temperament och egen vilja....

chezzistall.jpg

Här är en bild på henne, inte den bästa men den jag snabbt kunde hitta. Tycker inte hon är så grov...eller är hon det?
Warsteiner är inte aktuell, känslig+temperament låter som en farlig mix.
/Jenny
 
Sv: Hingst till sto med temperament och egen vilja....

Jag har läst lite om hingsten Jeopardy, han kanske kan passa ditt sto? :) De som har avkommor efter honom verkar väldigt nöjda med både temperament och hoppförmåga.
 

Liknande trådar

Avel Efter trettioelva muskelskador så börjar jag tröttna. Till våren tänkte jag ha en hingst redo, ifall att. :meh: helt ärligt, jag har...
2
Svar
35
· Visningar
5 320
Senast: Unafraid
·
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 176
Senast: Jate Volim
·
Avel Någon kunnig som kan tipsa om någon lämplig hingst till ett Jazz - Weltmeyer sto? Vilka kombinationer brukar bli bra? Vårt sto är ca...
Svar
11
· Visningar
1 758
Senast: tramp
·
Avel Hej, Jag har ett sto som efter en olycka ev kommer betäckas. Eftersom det inte var planerat iår behöver jag gärna lite tips och...
Svar
7
· Visningar
2 119

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp