Hingst tips till fbl sto!

F

Fullblodsdam

Leker lite med tanken om att betäcka mitt sto kanske till våren eller nästa år.
Så vad kan ni ge mig för tips, fick avliva mitt avelssto för 2 år sedan så jag känner mig lite ringrostig nu dessutom hade hon fullblod långt bak i stammen medans min nuvarande dam är rent fullblod..

Hon är ca 163-164cm hög, ädel i typen, rätt kort (135cm rygglinje) långa smäckra ben och ett litet vackert huvud, exteriört finns eg ingenting klaga på, möjligt att när hon inte är i tävlingskondition så kan hon se lite opropotionelig ut, rejäl bakkärra och en nätt framdel. Ser inte så snyggt ut, men jävla påskjut bakifrån istället så det står vi ut med.

Tempramentet är också väldigt bra, snäll, lagom "vass", modig, pigg och framåt, har dock en liten tendens till att stressa upp sig ibland då blir hon het som attan och har svårt att varva ner igen.
Hoppar med gott mod, är rädd om sig men ändå orädd och bjuder fint på hindrena. Blir gärna lite flack om man inte lägger henne i rätt tempo. Har ingen 10/10 teknik direkt men ändå helt godkänd (8a kanske?)
Har otroliga kliv i skritten men något markbunden i traven, galoppen är väldigt o-fullblodisk då den är hög och rund.
Har lätt att samla sig och göra byten, öppna och sluta.

Så minus för traven, det ibland stressiga humöret, och att hon är något kort i ryggen... Hittar faktiskt inte så mycket andra minus på henne men i mina ögon är hon den nästintill perfekta hästen så klart...

Så vad har ni för tips på hingstar jag ska titta på?`

Vill ha en hingst som har ett stabilt psyke i första hand, skall ha både bra gångarter och hoppförmåga.

Önskar mig ett föl som har mammas bra temprament (helst minus den lilla stressiga delen), gör inget om det blir några cm till på höjden och längden (vill dock inte ha en häst modell stridsvagn :crazy: ), bra gångarter (bättre trav än mor) och hoppförmåga.

Svensk eller utlänsk hingst oväsentligt.

Stammen på Min dam är Funambule-Valiyar
 
Sv: Hingst tips till fbl sto!

Dom jag kan komma på bara sådär är Aerline H och Camaro M. Fina hingstar med bra hoppteknik och fina grundgångarter.
 
Sv: Hingst tips till fbl sto!

Chess 880 är en i mitt tycke något underskattad häst. e:Cortez u:Felicia (samma mamma som Feliciano alltså). Mkt snygg och välbyggd, bra hoppteknik och ffa så har han ett supertemperament som han nedärver till sina avkommor!
 
Sv: Hingst tips till fbl sto!

Jag har ett sto föd 05 efter Chess u, fullblod som jag är mycket nöjd med. Stoet själv är ganska litet och har kort rygg.
Avkomman är ädel och långbent och har fått lite längre rygg än mamman, något jag inte ser som negativt. Hon är korrekt i benstället och har bra psyke. Mamman har lite lätt för att stressa upp sig ibland, hon har väldigt förutfattade meningar om hur saker och ting ska vara och blir det inte så så blir det väldigt jobbigt! Avkomman däremot är ingen som stressar upp sig utan tar allt med lugn.
Det jag skulle önskat var att hon hade lite mer elasticitet i kroppen, grundgångarterna (bra takt och energi) är helt okej men det lilla extra saknas. Det är iofs svårt att se när hon växer, hon glimtar till ibland så jag hoppas det fortfarande kommer.
Löshoppar gör hon riktigt bra :d Otroligt lyhörd!
Mamman är nu dräktig med Corlensky G, en hingst som är dubbelbegåvning. Han måste däremot klara bruksprovet i vår för att få betäcka.
Andra jag funderat på att betäcka med till våren är Hip Hop, Cortus och Jaguar Mail. En som står på listan sedan förut är Casir Ask, har sett fina avkommor till honom och med den stostammen tycker jag att han är värd att kollas upp!
 
Sv: Hingst tips till fbl sto!

*delvis knapplån*

Antar att ni menar Channon. Om inte jag minns fel fick väl han 77 på hoppningen. Jag skulle nog inte ta honom om jag skulle avla mot hopp men annars tycker jag att han är en mycket fin hingst. Han håller bra blod och är av bra modell med bra gång.

Annars är kanske som iof redan nämnts Hip Hop (de avkommor jag sett har dessutom bra gång) eller Camaro intressanta kandidater. Någon av Flyinges "fransmän" kanske?

Mvh / Fia
 
Sv: Hingst tips till fbl sto!

En snabb tanke som for igenom mitt huvud var Robin Z sonen Ronaldino H som godkändes iår...
 
Sv: Hingst tips till fbl sto!

Det låter som du har en hel del hingstar att välja mellan :). Var i Sverige bor du, så man vet om det finns någon hingst på naturlig betäckning i närheten. Det finns många godbitar som inte alla har samma möjlighet att betäcka med, varför inte passa på om du har en i närheten? Du har ingen bild på henne?
Hoppar hon 8:a mässigt så kan du skryta om att hon hoppa mycket bra ;)
Ulrika
 
Sv: Hingst tips till fbl sto!

Dom jag kan komma på bara sådär är Aerline H och Camaro M. Fina hingstar med bra hoppteknik och fina grundgångarter.

Camaro är en kanonhingst men på heta fullblodshuvuden har vi sett några exempel på ganska svåra individer. Jag hissar varningsflagg där.

Cortus är kanske ett tips, finns några fina hästar med lätt möderne efter honom. Pooh har fött upp en (eller två?) som verkar lovande (för fälttävlan). Han brukar ge lite både och, många hoppdiplom och en hel del gångarts dito. Rider inte Minna T en efter honom också. Bara ett förslag

Fille som någon skrev är nog ett toppval. Dyr dock och mycket tveksam seminkvalitet om du behöver skicka den.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hingst tips till fbl sto!

Camaro är en kanonhingst men på heta fullblodshuvuden har vi sett några exempel på ganska svåra individer. Jag hissar varningsflagg där.
Cortus är kanske ett tips, finns några fina hästar med lätt möderne efter honom. Pooh har fött upp en (eller två?) som verkar lovande (för fälttävlan). Han brukar ge lite både och, många hoppdiplom och en hel del gångarts dito. Rider inte Minna T en efter honom också. Bara ett förslag

Fille som någon skrev är nog ett toppval. Dyr dock och mycket tveksam seminkvalitet om du behöver skicka den.

Man lär sig nåt nytta varje dag!:idea:

Men Cortus däremot är jag lite skeptisk till. Har sett en hel del avkommor till honom och flertalet har varit väldigt mediokra. Tror att det krävs ett sto med säker förärvning om man ska använda honom. Annars har han verkligen kanonstam!
 
Sv: Hingst tips till fbl sto!

Vårt ena sto har en Cortusavkomma född-99, och jag tycker att det är den sämsta avkomman hon lämnat av alla sina.(Iofs klasss1 med 46 poäng.)
Kort och lite tråkig hals,saknar arbetsvilja och energi.
 
Sv: Hingst tips till fbl sto!

Jag har tre kandidater till våren till mitt fullblodssto, det är Feliciano, Last Liberty & Empire. Tror att dom skulle passa ditt sto också.
 
Sv: Hingst tips till fbl sto!

Jag har ett fullblodssto.

Har tittat lite på nobel då jag skulle vilja ha en snyggare typ på ev föl.

Så Nobel är mitt förslag.
 
Sv: Hingst tips till fbl sto!

Har Fille fått dålig spermakvalitet på transportsperman?

Mitt sto tog sig på en brunst förra året, och jag har hört om andra som tagit sig på en brunst i år.

Håller annars med de som föreslagit Fille, har fått en lätthanterad, sansad fölunge med gång över genomsnittet och som bör kunna hoppa högt eftersom han redan tar sig över boxdörren:D
Hans enda fel är att han är hingst;)
 
Sv: Hingst tips till fbl sto!

Surfade runt lite o hittade lite andra finingar, Carefull, Chicago Z och Empire. Chicago Z har jag sett live några gånger på tävling och tycker han hoppar trevligt och verkar vettig i skallen, dessutom är han ruskigt snygg, de andra två vet jag inte mycket om.

Chicago Z har väldigt dåliga exteriöra poäng.. Han har lång rygg, raka haser o veka kotor bla. Men har du ett korrekt sto kanske det kan vara värt att chansa. Han hoppar hursom alldeles fantastiskt! :love:

Careful är mkt fin! Han verkar ha stor kapacitet o stor ridbarhet. Mer info hittar du här http://www.tullstorp.nu/careful.asp

Empire VDL tittade jag själv på till mitt sto, men de var lite för lika... ;) Info om honom hittar du här http://www.penarpsgarden.com/
På videon jag fick hem verkar han ha väldigt mkt ridbarhet.

Lycka till med hingstvalet! :)
 

Liknande trådar

Avel Har smått börjat fundera på om det är dags att betäcka mitt sto igen, hon blir 16 år nästa år och hade föl som 5-åring. Åren går ju fort...
2
Svar
21
· Visningar
3 430
Senast: Freazer
·
Avel Efter trettioelva muskelskador så börjar jag tröttna. Till våren tänkte jag ha en hingst redo, ifall att. :meh: helt ärligt, jag har...
2
Svar
35
· Visningar
5 216
Senast: Unafraid
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 370
Avel Hej, jag skulle vilja ha tips om hopphingstar att betäcka mitt D-ponny sto med! Meningen är att helst få fram en framtida tävlingshäst...
2
Svar
24
· Visningar
3 437

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp