Hingst tips till fbl sto!

QuickStar

Trådstartare
Jag har redan valt ut några kandidater till mitt ena fullblods sto, men jag har skit svårt att välja slut kandidaterna - vill ha 2 st så jag har en jag ska använda och en i reserv men jag kan verkligen inte välja så jag behöver lite tips och råd utifrån.

Stoet är 4 år i år, rör sig hyfsat - lite markbunden som fbl gärna är men rätt luftig galopp, så - för skritt och trav men + för galoppen. Tempramentet är inte alls fbl-lik utan hon är störtcool så hingsten får gärna vara lite mer nerv i. Hon är dryga 162cm nu och ganska kort så lite mer höjd och längd vore inte fel. Hon visar gott mod vid hoppning och har inte alls tokig teknik.

Avkomman skall vara inriktad mot hopp/fälttävlan.

Så det jag söker är alltså en hingst som:
* är hoppstammad
* är något större
* är något längre
* rör sig trevligt = jämna poäng (ej nåt under 7p)
* hoppar med fin teknik

De jag har tittat på är:

Alligator Fontaine
Känns lite som ett "säkert kort", Har sett honom visad för hand i skritt och det ser ju trevlig ut- filmen på Flyinges hemsida visas han i galopp och hoppas = :d

Jaguar MailHar har ju stortleken för sig men det kanske blir lite väl mycket fullblod? Tyckte dock inte att hans gångarter var så där kalas :confused:

CathagenoStammen är ju :love: och han är ju gudomligt snygg, gillar att han är lite maffig-kan nog bli bra mot fbl?

Ludwigs ChampionUng och oprövad men ack så snygg!!
Skall man passa på kanske? Jämna och fina poäng

Har även tittat på tyskarna Licanto och Lancado

Lancado-95 170cm, mörkbrun, (Landadel-Contender-Wedekind) Landadel är efter Landgraf-Farnese. Fruktansvärt vacker och uttrycksfull hingst. Deltagit i vad jag fattar som motsvarigheten till SM i tyskland etc. Röt sig även trevligt och hoppar bra

Licanto -99, 168cm, mörkbrun e: Linaro-Cantus-Landgraf,
(Linaro är efter Landgraf-Calypso II) Mycket trevlig hingst och stammen är ju jättefin

Dessa är dom jag har tittat på, men om ni har nåt konkret annat förslag så är jag idel-öra :D

Eg. borde man ju gå på nåt beprövat eftersom stoet är ungt och oprövat men Ludwigs Champion är ju såååå fin :angel:
 
Sv: Hingst tips till fbl sto!

Alligator Fontaine
Känns lite som ett "säkert kort", Har sett honom visad för hand i skritt och det ser ju trevlig ut- filmen på Flyinges hemsida visas han i galopp och hoppas = :d

AF rek till små heta ston, han har inte så mkt gång själv men däremot bra hoppning. Har ju givit en hel del mkt bra hopphästar

Jaguar MailHar har ju stortleken för sig men det kanske blir lite väl mycket fullblod? Tyckte dock inte att hans gångarter var så där kalas :confused:

JM rörde sig bra mkt bättre under ryttare än vid hand och jag tror att det finns en hel del gång i honom. Galoppen är ju super och han är väldigt reglerbar. Passar utmärkt för fälttävlansavel.

CathagenoStammen är ju :love: och han är ju gudomligt snygg, gillar att han är lite maffig-kan nog bli bra mot fbl?

Personligt så gillar jag honom inte alls :crazy: , urdålig bakbensteknik och är tung. Till fälttävlan absolut nej, även om det är ett fullblodsto

Ludwigs ChampionUng och oprövad men ack så snygg!!
Skall man passa på kanske? Jämna och fina poäng

Honom gillar jag skarpt. Härlig hoppning och rörlig. Trots att han är lite grövre så är han lätt.

Lancado-95 170cm, mörkbrun, (Landadel-Contender-Wedekind) Landadel är efter Landgraf-Farnese. Fruktansvärt vacker och uttrycksfull hingst. Deltagit i vad jag fattar som motsvarigheten till SM i tyskland etc. Röt sig även trevligt och hoppar bra

Licanto -99, 168cm, mörkbrun e: Linaro-Cantus-Landgraf,
(Linaro är efter Landgraf-Calypso II) Mycket trevlig hingst och stammen är ju jättefin

De sista vet jag inte så mkt om direkt. Är de godkända för import??
 
Sv: Hingst tips till fbl sto!

Och stammen är???? Svårt att ge tips utan att veta stammen på märren speciellt som du verkar vilja få fram vissa egenskaper i avkomman.
 
Sv: Hingst tips till fbl sto!

Passar på att hoppa in i tråden.

vad skulle du rekommendera till ett sto linjeavlat på Northern Dancer? (hiltis hut-niniski) Bra hoppteknik men i övrigt rätt lik ts sto.
 
Sv: Hingst tips till fbl sto!

Personligen så gillar jag Cathageno mest, jag fick en underbar individ efter honom med Feliciano på mödernet.
Avkomman är ädel och fruktansvärt långbent:D
Gör trevligt temperament.
Jag gör gärna om den kombinationen
 
Sv: Hingst tips till fbl sto!

Pinsam jag är! Glömde stammen :( *skäms*

Den är: Duty Time- Trainers Seat-My Swanee

Alltså jag gillar Ludwigs Champion, tycker han är ursnygg och ur trevlig men det känns lite sådär att lägga på en oprävad hingst på ett oprövat sto. Fast det är ju lite gambling hur man än gör.
JM är också en favorit..

Men jag kan inte hjälpa att gilla Cathageno-han är så grymt snygg! Verkar ha vettigt huvud också...

Har inte bestämt mig än om jag ska betäcka mitt andra sto också eller om jag ska tävla henne i år.
Hon rör sig som en dröm, värsting övertramp, massa luft under magen och en trav som inte är utav denne värld (dressyr tanterna är gröna av avund :D ) lätt att samla sig och att sitta på är som att sitta i en uppförsbacke. Dessutom hoppar hon inte alls dumt och är riktigt bra i terrängen-vad som än dyker upp framför så fortsätter hon. Dock är det väldigt mycket nerv i henne. Hon har en lätt framdel med ngt kort hals och sen har hon en rejäl bakkärra och kort rygg. 164cm hög (drar 130cm i täcken så hon är KORT)
Vad skulle ni förslå till henne? Jag vet inte ens vilken inriktning jag ska välja :crazy:
Mina dressyrvänner tycker ju självklart att jag ska välja en dressyrhingst, dom som rider FT tycker jag ska satsa på FT-avel så man får ju råd från alla håll.
Stammen på sto nr 2 är Funambule**-Valiyar**

De två sista hingstarna i mitt första inlägg är inte godk i Sverige men i Tyskland (= jag reggar ev avkommor i Tyskland.)
 
Sv: Hingst tips till fbl sto!

Kom att tänka på en allsidig hopphäst som rör sig utmärkt; Nobel. Men han kanske är för kort i ryggen?
Pooh har ju använt honom i FT-aveln med framgång har jag för mig?
 
Sv: Hingst tips till fbl sto!

Nu har jag så gott som bestämt mig för att sto nummer 1 går till Jaguar Mail, reserv hingst blir Alligatorn alt. tyske Licanto.

Sto nr 2 (Funambule-Valiyar) går till Ludwigs Champion, Lancado alt Nobel som det ser ut nu men det kan ju ändra sig :D
 
Sv: Hingst tips till fbl sto!

Ska också betäcka ett fullblod i år. Jag var ev. lite inne på Ronaldinho. Vad tror ni om det? Stoet är e. Tammerfors ue. Montal. (Jo, jag har frågat tidigare i höstas, ursäkta att jag "tjötar")

Hon är ca 164 men upplever henne större, lååånga ben, bra gång, gått medelsvår hopp med plac. Bra temperament men kan behöva lite övertalning ibland. Och kan sätta sig på tvären när det passar, och gör det då med besked.:angel: , Men en klok dam som är underbar att hantera, sko etc. Lugn men bestämd ledare i hagen.

Har hört att Tammerfors avkommor kan vara lite hårda, likaså Montal, men har mkt lite erfarenhet av avkommor till dessa så jag är tacksam för lite tips om vilka linjer inom halvblodsaveln jag kanske bör undvika och vilka som visat sig fungera mycket bra.
 
Sv: Hingst tips till fbl sto!

Ta Alligator Fontaine, en hingst med bra temperament och så får du verkligen tillfälle att förstärka goda hoppegenskaper hos din märr.
 
Sv: Hingst tips till fbl sto!

Kom att tänka på en allsidig hopphäst som rör sig utmärkt; Nobel. Men han kanske är för kort i ryggen?
Pooh har ju använt honom i FT-aveln med framgång har jag för mig?

Jag har så gott som bestämt mig för använda honom till mitt fullblodssto i år. Hon har en avkomma född 2001 som är född hos Pooh som verkar bli trevlig (vi vet inget om den efter att den såldes som 1-åring).
Jag har sett ett par andra avkommor efter honom som Pooh också fött upp som har fått en väldigt trevlig typ, varav en fick 53p på fölchampionatet och går som hingstämne hos Gränsbo.
Jag har själv bara träffat honom i boxen och kan väl inte säga så mycket mer än att han kändes väldigt mild och har ett mycket vackert huvud som han verkar nedärva.
Jag avlar för inriktning mot fälttävlan och hopp och Nobel har ju segrar i 1.50 hoppning och msvA dressyr med sikte mot GP till sommaren.
Ett tips är att gå in på Pooh´s hemsida för att se fler avkommor till honom. Det förvånar mig inte om hon själv dyker upp här snart och skriver ett par rader om honom ;)
 
Sv: Hingst tips till fbl sto!

Majim G är en väldans tjusig hingst, iallafall på bild. har for mig att han står på semin i år.
Ulrika
 
Sv: Hingst tips till fbl sto!

Majim G är en väldans tjusig hingst, iallafall på bild. har for mig att han står på semin i år.
Ulrika

Gör han? I så fall ställer han till det. Jag som hade avfärdat honom pga att han står på naturligt och bestämt hingstar till mina ston...
Trevigt huvudbry iofs. :cool:
 
Sv: Hingst tips till fbl sto!

Jag vill minnas att jag såg det, inte 100% säkert dock.. Och jag förstår att han ställer till det för dig om han gör det.. ;)
U
 

Liknande trådar

Avel Jag har 2 ston som är bestämt att dom ska betäckas i år. Den ena är ett sto efter Quasimodo Z - Quick Star, hon har inte gjort något vad...
2
Svar
22
· Visningar
4 006
Avel jag har precis köpt ett 4 årigt fbl sto som jag har lite funderingar på o betäcka nu i år... Hon är E: Cajun Cadet och UE Jape...
2
Svar
21
· Visningar
3 305
Senast: token
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 452
Senast: Görel
·
Avel Jag går i hingstfunderingar till mitt sto som skall betäckas nu under våren. F. 2003 170cm hög e. Rubiquil (Rubinstein I) u. Inette ue...
Svar
0
· Visningar
1 513

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp