Hingst-tips till New forest-sto

dimmansstuteri

Trådstartare
Egentligen VET jag vad jag skall göra, men ändå... :smirk: Skickar ut frågan - vad skulle ni använda för hingst till dessa sto om målet är att få en (helst) stamboksberättigad avkomma med förutsättningar för att fungera på hoppbanona i högre klass (minst msvB)...

Stoet är ett New foreststo, slutmätt 140,0 cm, e.Dennie RNF 37-S u.Therese RNF 1024 ue.Hepitho NFH 45 - Lyndhurst Springtime NFS 636. Premierad AB, 42p (88899), msvB hoppning. Egen uppfödning.

Då hon är efter ELIT-hingsten Dennie RNF 37-S (den ponnyhingst som lämnat flest poängtagande tävlingsavkommor) så har hon 25% GW-blod, och hennes avkommor med GW-fri New forest-hingst ger en avkomma med 12,5% GW. Framöver kommer inte högre GW-procent än 6,25% att kunna stambokföras i Riksstambok, då Avd S kommer att stängas fr o m 2011. Det låter som en lång framförhållning, men betänk att stona ej kan stambokföras förrän de är tre år. Så... min sista chans att få en stambokförd avkomma efter ovanstående sto är att hon redan bär på ett stoföl, som föds 2007 och som jag kan stambokföra 2010. Riksstamboken har sedan flera år varit stängd för hingstar med mer än 6,25% GW.

Så...troligtvis kommer jag att fortsätta att betäcka henne med NF-hingst, även om avkomman ej blir berättigad till införande i Riksstambok, så det är inte tips på NF-hingstar jag är ute efter - utan - vad kan jag använda för hingstar av andra raser för att få en stamboksberättigad avkomma (hingst- och/eller sto)?
Jag är främst intresserad av hoppning, och vill avla för prestation, gärna avkommeprövade hingstar. Ras eller stambokstillhörighet är av underordnad betydelse, men jag önskar att avkomman håller ponnymått...

Hlsn Helena
 
Sv: Hingst-tips till New forest-sto

Du vill ha en säker prestationsförvärvare hoppning.
Du vill ha avelsvärde på avkomman (utesluter NF hingst).

Det här stinker RIDPONNY.

Ditt sto är i och för sig renrasig NF men har prestation och är efter Dennie vilket innebär att visas tillräckligt bra avkomma så är en dispens för sto stambokförd i erkänd stambok förstås en möjlighet när det gäller en son, en dotter kan stambokföras även med ett stambokfört renrasigt sto som mor.

Att avla ridponny för med sig både att avkomman skall anta ett ridponnyutseende samt har prestation.

Du behöver en hingst med stark ridponnytyp ordentligt fullblodsinslag (krävs om en son skall stambokföras) och då det viktigaste STARK prestationsförvärvning i hoppning.

I Sverige kan vi ha sådana ridponnyhingstar men INGEN är befäst, ingen ung är heller i en hoppförvärvingssäker blodslinje när det gäller hoppning. (om man ser int).

Men i Frankrike finns på fryst semin tror jag en Tysk ridponnyhingst som heter Mac Geyver, en hingst som både är gångbar int ponnysport, som högt avkommebedömd i hoppning. http://www.syndicatlinaro.com/macgeyverFR.html

En hingst som använts mycket i Fransk hopponny ridponnyavel 2006och är i en färvärvningssäker hopp hingstlinje och kan nås via transportsemin i Sverige är Tyska ridponnyhingsten FS Champion de luxe.
http://www.haras-du-feuillard.com/catalogue_etalons_cso.htm#championdeluxe

peråke
 
Sv: Hingst-tips till New forest-sto

Jag hade satsat på Aydin.
 
Sv: Hingst-tips till New forest-sto

Varför inte Poetic Justice? Han är ju iof stor själv men har ju lämnat C-ponnyer med C-ponny mamma. Bättre hoppförärvare är ju svårt att hitta. Vet dock inte vad det blir för avelsvärde på en sån här avkomma?

Jättesynd att de ändrar reglerna så där i New Forest. Förstör ju för er uppfödare.
 
Sv: Hingst-tips till New forest-sto

Nu kan jag noll om NF stammar det kanske korsar med din. Men vaför inte Gentleman ELIT han har nog inte många år kvar men fortfarande bra fertilitet.
Och det blir ju inte så långt att åka.
 
Sv: Hingst-tips till New forest-sto

Jag hade satsat på Aydin.

Titta på Totorps Gårds hemsida. Dom har ett ridponnyavelssto, e. Aydin
och undan NF-sto e Flight, som heter Mayday. Om man tittar på hennes föllista så verkar avkommorna kunna hoppa. Maydays avkomma e. Veronas Bo Gi ser dessutom kalasfin ut. Om man vill ha ett renrassto i RP aveln är det aldrig fel att börja med en fullblodshingst av något slag och jag tror att araben är en underskattad ras. Själv har jag ett NF-sto förhoppningsvis dräktig med Aydin, det gäller att passa på han är också gammal.
 
Sv: Hingst-tips till New forest-sto

Ja men arab/NF brukar väl bli jättebra? Danskarna har det som grund i sin sportponnyavel. Aydin har jag sett och han ser trevlig ut, Elcatero har jag inte sett live, men han ser mycket trevlig ut på hemsidan.
Annars kanske ett litet fullblod kunde vara något. Jag har svårt att tänka att en korsning NF/xx, NF/ox eller NF/x för den delen, INTE skulle ha ponnykarraktär.
Ulrika
 
Sv: Hingst-tips till New forest-sto

Nu kan jag noll om NF stammar det kanske korsar med din. Men vaför inte Gentleman ELIT han har nog inte många år kvar men fortfarande bra fertilitet.
Och det blir ju inte så långt att åka.

Håller med om Gentleman, hade två avkommor till honom på inridning, båda mkt trevliga, och ridbara! Absolut något om du vill forsätta på New forest linjen!
 
Sv: Hingst-tips till New forest-sto

Du vill ha en säker prestationsförvärvare hoppning.
Du vill ha avelsvärde på avkomman (utesluter NF hingst).
Avelsvärde på avkomman utesluter inte NF-hingst, men jag kan ej Riksstambokföra avkommor då de har mer än 6,25 % GW. Avkommor grundstambokförs (registreras) i avd S. Fortsätter jag med NF-hingst kan jag Riksstambokföra barnbarn (sto) och barnbarnsbarn (hingst, under förutsättning att modern är Riksstambokförd.) Avel är ju långsiktigt...

Det här stinker RIDPONNY
Det var ett intressant ordval...:crazy: Kan tillägga att morfadern till stoet, Hepitho NFH 45 är även stambokförd som Dansk Sportsponny, han har DSP 1. ;)

Ditt sto är i och för sig renrasig NF men har prestation och är efter Dennie vilket innebär att visas tillräckligt bra avkomma så är en dispens för sto stambokförd i erkänd stambok förstås en möjlighet när det gäller en son, en dotter kan stambokföras även med ett stambokfört renrasigt sto som mor.
Hur ges dispensen? Är det om hingsten kan tänkas bli godkänd som dispens söks (och krävs!) Känns lite som moment 22 i såfall, om det blir aktuellt att söka ev dispens när hingsten visas för avelsvärdering... M a o är det en chansning att föda upp en sådan individ och visa den för avelsvärdeing - egentligen är den inte berättigad så länge inte modern har fått dispensen.... Eller?

Du behöver en hingst med stark ridponnytyp ordentligt fullblodsinslag (krävs om en son skall stambokföras) och då det viktigaste STARK prestationsförvärvning i hoppning.
Japp, det är precis vad jag är ute efter. Har räknat procent fullblod på Minotaurus - räcker inte hans xx-inslag? I såfall är det ju dumt att gå över ån efter vatten, och leta efter RP-hingstar i Frankrike...

Hlsn Helena
 
Sv: Hingst-tips till New forest-sto

En avkomma med Aydin ger alltså en stamboksberättigad RP-avkomma, oavsett om det är hingst- eller stoföl? Men hur attraktivt är ev korsning arab-NF i RP-stamboken egentligen?

Vet du (eller någon annan) vad Aydin själv har lämnat när det gäller poängtagande tävlingsavkommor (och då ffa hoppning)?

Hlsn Helena
 
Sv: Hingst-tips till New forest-sto

Varför inte Poetic Justice?
Kan tyvärr inte få en stambokförd avkomma i den kombinationen, annars är han kanon! (och det är inte uteslutet att jag kommer att använda honom på något av mina NF-ston någon gång, trots att det bara blir en korsningsponny...;) )

Hlsn Helena
 
Sv: Hingst-tips till New forest-sto

Gentleman är en urtrevlig ponny, och ligger absolut på min "favoritlista" :D
Men, tyvärr kan jag inte få an stambokförd avkomma efter ovanstående sto och NF-hingst, då avkomman kommer att få 12,5 % GW-blod.
Troligtvis kommer jag ändå att fortsätta att betäcka henne med NF-hingst, och då tar jag den som står närmast (läs... den godkände hingst som jag har här hemma i stallet... - eller kanske hans "icke godkände" son :devil: ) ;)

Hlsn Helena
 
Sv: Hingst-tips till New forest-sto

Men i så fall tycker jag att du ska fortsätta med NF-hingst. Du får som du säger tänka långsiktigt istället. Och hoppas att du inte får vackraste hingstämnet innan "det är dax". Om ett par generationer vill säga.
 
Sv: Hingst-tips till New forest-sto

Vet du (eller någon annan) vad Aydin själv har lämnat när det gäller poängtagande tävlingsavkommor (och då ffa hoppning)?

Hlsn Helena

Problemet med Aydin är att han tidigare betäckt så fruktansvärt lite så det har inte funnits speciellt många avkommor i tävlingsbar ålder. Jag roade mig med att ta en tur ut i förrådet och kollade Blå Boken från 1999 och tom 99 hade han betäckt 20 ston. Hur många föl det blivit av detta vet jag inte.

Aydin har i alla fall tom 2005 2 st poängtagande tävlingsavkommor och det är Farasz ox som tävlat framgångsrikt i många år och är placerad tom HMA. Sen finns även May Day som är placerad i HLA. May Day är ju även mor till Mayhap som i sin tur är placerad i HMA.

Jag har alltid haft ett gott öga till Aydin, ända sedan jag såg honom på SM i hoppning någongång på 90-talet och tror liksom Pezon att han skulle passa utmärkt på new forest. Tycker det är synd och skam att vi har en så fin hopparabhingst och han inte har fått betäcka mer.
 
Sv: Hingst-tips till New forest-sto

Ja, det är jag väl innerst inne inställd på att göra, men jag är ändå nyfiken på vad för hingstar som kan ge en stamboksberättigad avkomma med mitt sto... Tycker att det är synd om ett bra sto inte kan lämna några stambokförda avkommor, jag kan ju inte höja hennes avelsvärdesklass, avkommor kan inte få någon värdebokstav då de inte kan Riksstambokföras etc... Men, som sagt, avel är ju långsiktigt, och målet för mig är inte att prodicera avelshingstar, utan att få fram en en ponny som fungerar på tävlingsbanan tillsammans med barn - och stona kan jag avla vidare på, med hopp om att nästa generation blir ännu bättre.
Då jag är mycket förtjust i NF-rasen, och har ett avelsmaterial som passar mitt mål, så är det kanske lika bra att jag håller mig den banan...:smirk:

Hlsn Helena
 
Sv: Hingst-tips till New forest-sto

Problemet med Aydin är att han tidigare betäckt så fruktansvärt lite så det har inte funnits speciellt många avkommor i tävlingsbar ålder. Jag roade mig med att ta en tur ut i förrådet och kollade Blå Boken från 1999 och tom 99 hade han betäckt 20 ston. Hur många föl det blivit av detta vet jag inte.

Aydin har i alla fall tom 2005 2 st poängtagande tävlingsavkommor och det är Farasz ox som tävlat framgångsrikt i många år och är placerad tom HMA. Sen finns även May Day som är placerad i HLA. May Day är ju även mor till Mayhap som i sin tur är placerad i HMA.

Jag har alltid haft ett gott öga till Aydin, ända sedan jag såg honom på SM i hoppning någongång på 90-talet och tror liksom Pezon att han skulle passa utmärkt på new forest. Tycker det är synd och skam att vi har en så fin hopparabhingst och han inte har fått betäcka mer.


Jag håller med Matti det är synd och skam att han inte används. Av dessa 20 betäckta ston vet jag att 6 ett år fick abortvirus så det kan inte finnas mer än 14 föl från denna perioden. Han får nästan bara arabston så i rp-aveln är han nästan inte använd alls. I mitt fall vill jag gärna ha ett stoföl efter honom som jag kan avla vidare på inom rp-aveln. Jag tror att ett sådant föl kommer att få ett högt avelsvärde. Ett sto e. Aydin och u NF-sto lämnar fullt stamboksberättigad avkomma enl. ASRP.s nuvarande regler, och det är praktiskt att ha ett sto med 50% fullblod. Det är detta sto jag sedan vill betäcka med Poetic Justice,Minotauros eller kanske något nytt stjärnskott. Som sagt avel är långsiktigt;)
 
Sv: Hingst-tips till New forest-sto

Ja, det är jag väl innerst inne inställd på att göra, men jag är ändå nyfiken på vad för hingstar som kan ge en stamboksberättigad avkomma med mitt sto... Tycker att det är synd om ett bra sto inte kan lämna några stambokförda avkommor, jag kan ju inte höja hennes avelsvärdesklass, avkommor kan inte få någon värdebokstav då de inte kan Riksstambokföras etc... Men, som sagt, avel är ju långsiktigt, och målet för mig är inte att prodicera avelshingstar, utan att få fram en en ponny som fungerar på tävlingsbanan tillsammans med barn - och stona kan jag avla vidare på, med hopp om att nästa generation blir ännu bättre.
Då jag är mycket förtjust i NF-rasen, och har ett avelsmaterial som passar mitt mål, så är det kanske lika bra att jag håller mig den banan...:smirk:

Hlsn Helena


Stoföl e. RP-hingst och undan renrasston kan stambokföras i ASRP men hingstföl kan enligt nuvarande regler inte bli godkända utan dispens. Men man skall inte glömma att det även går att registrera i Brittiska Ridponnyföreningen där samtliga licensierade hingstar från de brittiska ponnyraserna och connemara lämnar stamboksberättigad avkomma.
 
Sv: Hingst-tips till New forest-sto

Jo det här "stinker" ridponny, självklart vill ridponny dra nytta av de bästa prestationsförvärvarna inom ponnyraserna.

Att ha just GW blod i så hög % är ju egentligen en NF ridponny.

Dennie har ju visat att han förmår lämna avkommor i int ponnysport, just nu går F. Mozart i absoluta toppen i Tysk ponnydressyr och tävlas internationellt. Tyskarna gillar honom skarp och han skiljer sig inte ett dugg ifrån de Tyska ridponnyer han har ikring sig. I sportponnyavel är det mycket få hingstlinjer som förmått lämna avkommor som har dessa egenskaper att de i princip kan tävla i vilken gren som helst och konkurera.

Så av den anledningen skulle du förstås om du går över till ridponny med ditt sto välja en hingstlinje som är jämnbördig med Dennie. En hingstlinje som TYDLIGT visar avkommor med prestation inom alla grenar.

I ditt speciella fall så bor du i Sverige, i Svensk ridponnyavel krävs av "korsnings hingstar" (mor och far från olika raser) och som i skall kunna verka som hingstar att de för minst 25 % fullblod.

Satsar du på att få in en ridponnyhingst i Svensk ridponnyavel som för GW blod så skall du även tänka på att hingsten behöver bakas om något vad det gäller klädsel, TYP.

Att modern är ett renrasigt NF sto (hennes problem torde väl i ditt fall vara att hon inte riktigt är det, pga GW blod), är i dag inte med automatik en hingstmoder, men hitintills har man frångått det kravet om visad hingst uppfyllt rasvisa krav och just den biten är inte kontroversiell inom RP avel.

När jag så tittar vad som finns tillgängligt så utesluts Minotaurus då han själv för 25% fullblod, avkomman hamnar då på hälften.

Vi har även typ Elegant, PB, Hannasie som är hingstar som har den här typen av avkommebedömning att de lämnat avkommor i högre klasser i flera grenar. I ditt fall så har ingen av dem rent fullblod inom tre led, utan de har ponnyföräldrar i flera generationer och kallas "konsoliderade" och är av den anledningen inte riktigt lämpade för ditt sto.

Då skulle jag i stället gå på typ hingstar som Jarno, Colenhages P.T, BoGi, M. Dancer som har rent fullblod inom tre led och ligger högt i färskt fullblod.
Större chans att det "biter" typmässigt på ett NF sto. (min erfarenhet) och dom lämnar avkommor som har synligt 25% fullblodsinslag med ALLA ston.
Det är hingstar som i int. ridponnyavel kallas för "förädlare".

Men du vill ju ha BEFÄSTA hingstar som lämnar hopp, ingen av tillgängliga "förädlare" i Svensk ridponnyavel har ännu hunnit befästa sin prestationsnedärvning. Nu tror ja att kanske någon/några av de här hingstarna kommer att kunna klara det, men svaret får vi först om några år-- inte nu.
Utan att överdriva så är de alla i prestationsstarka hingstlinjer.

Skall du ha hingst med större säkerhet och fullblod inom tre led, så får du se dig lite längre ikring.
MC Geyver är nog en hingst som fyller dina krav, men han är bökig med import av fryst.
I Danmark finns hingstar ifrån Manfred Hansen´s uppfödningar hingstar som heter på N som prefix. Dessa N hingstar är rena hopphingstar och fungerar nog bra.. Son till Aron N osv. http://www.sportspony.dk/
Manfred Hansen ligger ju bakom mycket av Tysk hopponnyavel med Aron N, Linaro, Lombard, M. Geyver osv.


En Tysk hingstlinje som lämnat nu flera int. hopponyer och hingstar är den Holländsk födda ridponnyn Cocky Dundee e. Cocky Dundas XX. Han har flera godkända söner och sonsöner som syns både på BC i hoppning som på mästerskap både nat och int.
Nu är det som det ofta är i ponnyavel att de framgångsrikaste sportponnyhingstarna inte går i avel--utan tävlas och så är det 2007med dessa hoppande Cocky Dundas söner.

Men en finns i avel och det är "minstingen" Champion de luxe, nu är han en väldigt exploaterad hingst, som utbildas för att visas på hingsvisningar runtom i Europa och tävlas i dressyr. CDL visas som en cirkushäst och trycker runt i makalösa gångarter, men ser man på hans bruksprov så hade han ett tiomässigt bruksprov i hoppning, och hans nu MÅNGA godkända söner (två årgångar) visar att han förvärver både sin goda typ, gångarter och ivarjefall löshoppningsförmåga. I Frankrike är han populär, och dom avlar nog mest med tanke på hoppning.

Tja och jag tror att du skulle kunna lyckas att byta "ras" med det här stoet, men förstås att det ställer KRAV på hingsten.

1. Visad nedärvningsförmåga i hoppning alt, ung hingst i förvärvningssäker hopp hingstlinje.
2. Färskt fullblodsinslag inom tre led minst 50%, en "förädlare" och säker typförvärvare.

peråke
 
Sv: Hingst-tips till New forest-sto

Problemet med Aydin är att han tidigare betäckt så fruktansvärt lite så det har inte funnits speciellt många avkommor i tävlingsbar ålder. Jag roade mig med att ta en tur ut i förrådet och kollade Blå Boken från 1999 och tom 99 hade han betäckt 20 ston. Hur många föl det blivit av detta vet jag inte.

Aydin har i alla fall tom 2005 2 st poängtagande tävlingsavkommor och det är Farasz ox som tävlat framgångsrikt i många år och är placerad tom HMA. Sen finns även May Day som är placerad i HLA. May Day är ju även mor till Mayhap som i sin tur är placerad i HMA.

Jag har alltid haft ett gott öga till Aydin, ända sedan jag såg honom på SM i hoppning någongång på 90-talet och tror liksom Pezon att han skulle passa utmärkt på new forest. Tycker det är synd och skam att vi har en så fin hopparabhingst och han inte har fått betäcka mer.


Bara ett litet tillägg:
Aydins farfar Engano ox är även far till Bajano ox 836 (som gick msv hoppning och lär ha hoppat 170cm på en mässa) och Primo ox. Engano ox är alltså även farfar till Shalomon ox som blev godkänd för svensk ridponnyavel just för att han ansågs ha extra bra hoppegenskaper att tillföra ridponnyaveln. Aydin själv (146 cm) har även placeringar i 130 hoppning bland stora hästar så visst är det stora möjligheter att han nedärver sig väl i hoppningen.
 
Sv: Hingst-tips till New forest-sto

Hej Helena

Såg att du fått en del tips om Aydin...
Vi har ett blivande 2-års sto e. Aydin u. Nässlehults Salsa de Pepita (e. Källtorps Curry- u. Dagolina)
Hon är riktigt fin och fick 40p i sommras. Vi har ju lite samma problem med New forestaveln som du, i och med att SNF nu för tiden är "Curry-rasister" och vi har både Curry och FLGW-blod :crazy:

Om du vill se kort på Nässlehults Nice Design, som hon heter är det bara att säga till så kan jag mejla.

Vänliga Hälsningar
Jennie
 

Liknande trådar

N
Avel Jag har ett new forest diplomsto (Smedhults Cittra) som jag vill betäcka i år. Hon har tidigare lämnat ett godkänt diplomsto - Smedhults...
Svar
3
· Visningar
1 335
Senast: cirkus
·
M
Avel jag vet inte ngt alls om newforest ponnier, det är ju halvblod jag håller på med. Nu sitter jag och tittar på ett pass på en...
Svar
3
· Visningar
930
Senast: em76
·
Avel Till detta sto: Bilden är tagen tidigt på våren 2008. Strax innan hon fyllt två. Hon är nu ca 135 i mkh. RainDrop: Född 2006...
2
Svar
23
· Visningar
2 692
Senast: MaRomer
·
N
Avel Har ett New Forest-sto som jag lite löst funderar på att betäcka med ridponnyhingst nästa år (hon är dräktig med NF-hingst i år). Har...
Svar
13
· Visningar
1 229
Senast: nancy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp