Bukefalos 28 år!

Hingst-tips

L

Lilla_My

Snart är det dags för det där svåra valet, kanske kan vi här på buke inspirera varandra lite med hingst tips! Berätta om era ston och vad ni vill avla fram för typ av häst.

Stoet:
5-gångare
E: Bardur fra Bardartjörn EE. Haukur fra Holi
UE: Freyr fra Flugumyri
Färg: Mörkbrun
BLUP: 103
Bedömd: Nej
Bästa gångart: Tölt
Egenskaper som vi vill ska gå i arv till fölet:
Tölten, hon har stort steg och bra lyft samt kan när hon är tränad tölta i alla tempon. Psyket: lugn och stabil men mkt vilja när man rider! Att hon är kraftigt byggd och viktbärande. Alla kan rida henne: lugn som en ko med barn, turbotöltare med van ryttare.
Negativa egenskaper:
Hon är ganska lång och kan ha svårt för att samla sig. Krävs en del träning för att få grundgångarterna rena. Jag är ingen expert på exteriör men jag tycker hon har för mycket vinkel i hasen, borde ha rakare ben.

Fölet:
Vi vill ha en trevlig ridhäst med mycket fart och vilja. Inga SM-planer här men möjligen en och annan lätt tävling. Ska helst bli 5-gångare. Ska vara viktbärande då det troligtvis ska bli min sambos ridhäst(stoet är hans och han vill ha en yngre version av henne som han kan ha när hon blir gammal).

Hingstar vi funderat på:
Grasteinn fra Grafarkoti
Veigar fra Vakurstödum


Så kom igen nu och presentera era ston och tipsa gärna mig om hingstar. Om ni vet något om hingstarna jag nämnt ovan så vill jag veta allt!
 
Sv: Hingst-tips

Vilken rolig tråd! Dessvärre ska mitt kommande avelssto inte sättas i avel förrän om 5 år, hon är född -07, men jag inspireras gärna av er andra! :D Så kom igen :banana:
 
Sv: Hingst-tips

Här kommer mitt gammel-sto.

Kolfreyja frá Eyvindarmúla
e Kveikur frá Miðsitju
e Kolfreyja frá Vík

Svart, inte bedömd, Blupen har nog halkat ned under 100 vid det här laget. Bästa gångart är troligen pass men alla de andra är också fina.

Egenskaper som jag vill ska gå i arv är: Hennes fina gångarter, hennes aldrig sinande vilja och hennes "personlighet". Hon är lättbyggd men stark vilket jag också gärna vill att hon ska föra vidare.

Egenskaper som jag hoppas hingsten ska tillföra är: En tryggare häst, Kolfreyja är rejält nervös och blir lätt spänd, lättare för att gå i bra form, Kolfreyja blir lätt stel och styv i halsen och med allvarliga stjänkikartendenser. Kunde möjligen ha tränats bort men omständigherna har gjort att hon aldrig tränats på det sättet och dessutom vill jag avla fram hästar som har lite lättare för sig!

Fölen: Ska bli bra och flashiga ridhästar:D
Lägger in en bild på Kolla 16 år gammal och inte riden på flera år (hon fölade sent året innan och ombetäcktes inte så jag hade lite kul med henne på senvintern)

23200500_58_0003.jpg
[/IMG]

Kolla står på Island så vi kollar naturligtvis efter hingstar där. Funderar på Þristur frá Feti pga att han har kanonlynne och att vi har en 4 1/2 åring efter honom och Kolla som verkar lovande!

Oj:o det här blev ju en hel uppsats!
 
Sv: Hingst-tips

Ett sto efter Kveikur fra Midsitju, det blir man allt lite avundsjuk på:)
Vänner på island har ett sto E: Kveikur UE:Kolfinnur fra Kjarnholtum. Även hon har fem toppengångarter, är bedömd till 8.49 totalt. Och hon har ett riktigt toppenlynne! Synd att man inte är miljonär...
Kom i kontakt med Kveikur en del för ett antal år sedan när han var en betäckningsperiod på gården där jag jobba, en trevlig gentleman minns jag honom som.
 
Sv: Hingst-tips

Hon tillhör den första årgången Kveikurbarn, fick henne som lön för många år sedan, min dåvarande arbetsgivares pappa hade varit delägare i Kveikur när han var ung och använde honom som 2-åring. De hade en hel drös trevliga Kveikurbarn, sen gör ju Askur bra reklam för honom:D
Hon hade troligen varit mkt bättre om jag hade kunnat och vetat det jag kan nu då jag fick henne.
Vi började använda henne i avel ganska sent (inte förren vi hade köpt gård) så den äldste är 6 i vår och är lite för lik mamma....
 
Sv: Hingst-tips

Allmän undran:

Åker ni hur långt som helst för den "rätta" hingsten eller försöker ni hitta nån hyfsat nära? Själv skulle jag inte åka med ett sto till Skåne så jag koncentrerar mig på de hingstar som finns i södra och mellersta Norrland, kanske Dalarna (om jag ska betäcka i Sverige dvs)
 
Sv: Hingst-tips

Helt OT men en kul grej...

mor

23200501_00_0002.jpg
[/IMG]

och son

221200812_54_0033.jpg
[/IMG]

Garpur är efter Kjarkur frá Egilsstaðabæ och är lite spänd som mamma (inte lika mkt dock)
 
Sv: Hingst-tips

Veigar är ju en kanontrevlig hingst! Vi använde honom till två av våra ston förra året och nu väntar vi på att resultaten ska ploppat ut i april-maj:). Tror att du kan få en riktigt trevlig ridhäst om du skulle välja honom (+ bra hingsthållare).
Jag har några gamla filmsnuttar om du vill se? Han har dock utvecklats mycket sedan de spelades in.

Grásteinn är också en trevlig hingst som har mer kapacitet än hans bedömning visar. Dessutom så har han ju en intressant färg;). Film från bedömningen finns på Manketorps hemsida för de som vill se.
 
Sv: Hingst-tips

Ja, jag är mycket förtjust i Grasteinn, men man undrar lite över hans relativt låga poäng vad gäller ridegenskaper. Om det är så att hans fulla kapacitet inte kom fram vid visningen?

När det gäller Veigar: vilka egenskaper nedärver han mycket/lite? Jag vet inte så mycket om honom och har aldrig sett honom live, men han ger ett kraftfullt uttryck och det är det jag gillar. Hur pass stor är han? (Jag tänker inte nödvändigtvis på mankhöjd utan om han är "starkt byggd")
 
Sv: Hingst-tips

Bor i Skåne, intressanta hingstar ska finnas i södra sverige. Skåne, småland, halland, etc... Mycket längre Norrut än typ Göteborg tror jag inte vi vill åka. Det finns ju en hel del hingstar här nere, så man ska väl lyckas hitta någon lämplig...
 
Sv: Hingst-tips

Bor i Skåne, intressanta hingstar ska finnas i södra sverige. Skåne, småland, halland, etc... Mycket längre Norrut än typ Göteborg tror jag inte vi vill åka. Det finns ju en hel del hingstar här nere, så man ska väl lyckas hitta någon lämplig...

Planera in den 1 Mars då ordna Naggur hingst visning på Bökeberg vi hoppas det kommer många hingstar. Då kan du se dem i verklighet. Atgeir ska vara med och vi har skickat en inbjudan till Veigas och även Grasteinns ägare. Hoppas de kommer.
 
Sv: Hingst-tips

Det tror jag säkert, här uppe är det ju lite glesare mellan hingstarna men vi får ju upp en skåning i sommar!
 
Sv: Hingst-tips

Kul att Du är intresserad av bland annat Veigar. Han är en genomtrevlig kille och verkar nedärva sina goda egenskaper. Då jag är (del-)ägare i honom tror jag kanske inte att det passar sig att jag pratar allt för mycket om honom (är dålig på "forumregler").

PMa mig gärna om Du vill veta mer, komma och titta på honom (och Sibelius), kanske vill Du provrida också?

Valvis: Har inte fått någon inbjudan ännu, men kommer jättegörna, kul att Ni anordnar hingstshow i Naggur!

Gällande våra betäckningsplaner för våra ston så är det väl Veigar och Sibelius vi räknar med att använda. Funderar på Hraunar (eller Forni - vi är riktigt nöjda med hans avkommor) till ett fyrgångssto som vi gärna vill kombinera med med en mer utpräglad femgångshingst.
 
Sv: Hingst-tips

Vilken kanongrej för stoägare i området, om det var liiiite närmre skulle jag dyka upp!
 
Sv: Hingst-tips

Tack för tipset. Första Mars är nu inbokat! Spännande att se hingstarna IRL:banana:
 
Sv: Hingst-tips

Allmän undran:

Åker ni hur långt som helst för den "rätta" hingsten eller försöker ni hitta nån hyfsat nära? Själv skulle jag inte åka med ett sto till Skåne så jag koncentrerar mig på de hingstar som finns i södra och mellersta Norrland, kanske Dalarna (om jag ska betäcka i Sverige dvs)

Nu när stoet har föl vid sidan åker vi inte hur långt som helst men tidigare kunde vi nog tänka oss att åka rätt långt.
 
Sv: Hingst-tips

Stoet:
5-gångare
E: Svalur frá Glaesibae
UE: Adam frá Medalfelli
Färg: svart
BLUP: 111
Bedömd: Ja (ext. 8,27 rid. 7,84 tot. 8,01)
Bästa gångart: pass? men även tölt och skritt är bra.
Egenskaper som vi vill ska gå i arv till fölet:
Hennes framparti, mjukhet, lättheten i tölt och pass, intelligensen.
Negativa egenskaper:
Frambenställning. Svag galopp. Stressar upp sig lätt, men har blivit coolare med åren.

Fölet: Vi hoppas att fölet blir en bra ridhäst, gärna med tävlingskapacitet, med lätt för gångarterna, samarbetsvillig, vacker. Och gärna brun :)


Hingstar vi funderat på:
Tháttur frá Arnarholi
Mars frá Feti
Veigar fra Vakurstödum
Hrímnir från Ödmården
Admirall frá Skáneyland
Atgeir frá Vatnsleysu
Steini från Ekastorp
Ómi från Stav

Eftersom Svala inte ska föla i år kan vi tänka oss att åka en bit, kanske 20 mil.
 
Sv: Hingst-tips

Inom 10 mils radie vet jag bara om en hingst i sommar (men han är ju fin) så 20 mil är inte särskilt långt när man bor här...
 
Sv: Hingst-tips

Här (västra Småland) är inte heller hingsttätt. Och de som finns är vanligen nära släkt med stoet.
 

Liknande trådar

Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 709
Senast: Kisseninan
·
Islandshäst Har en idé om vilka hingstar jag skall använda iår, men har inte helt bestämt mig och vill ha lite tips. Både äldre och unga...
Svar
1
· Visningar
2 065
Senast: Gimlan
·
Islandshäst Jag har ett sto som är 15 år och aldrig haft föl. Hon har eksem och de yttrar sig som lindriga på överlinjen, MEN hon får större problem...
2
Svar
30
· Visningar
5 869
Senast: Habina
·
Avel Är det någon som vet vad denna hingst nedärver? Ska betäcka ett av mina ston nu( henne första föl), som är efter en dressyrhingst som...
Svar
3
· Visningar
1 664
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Personalmöten
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Musiktips

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp