Hingst val

daschni

Trådstartare
Mitt sto på Island skall betäckas nu i vår. har inte helt bestämt mig för vem hon skall till. har 2 kandidater.. hmm
ni kanske kan hjälpa mig?

Mitt sto är av den lite ädlare typen, med bra ben och bra hals. fint huvud. Hon har bra lynne men som gårdsägaren på Island säger om henne. Hon har VÄLDIGT mkt självförtroende och egen vilja!
Hon är 5 gångare med stort steg, väljer traven, så jag skulle gärna vilja ha en hingst med mkt och bra tölt, o de har båda dessa kandidater och mkt man o svans, då hennes är lite fjuttig!

här är mitt sto ( hon är endast 2 år på denna bild, då jag inte har korten på denna dator)

516544.jpg


och här är kandidaterna

Hrímnir frá Ósi
BLUP 117
9214452.jpg


Exteriör
Huvud 7
Hals-Manke-Bog 8
Rygg och kors 8.5
Proportioner 8.5
Ben (kvalitet) 7.5
Benställning 8
Hovar 8.5
Man och Svans 8.5
Exteriör 8.08

Ridegenskaper
Tölt 9.5
Trav 9.5
Pass 5
Gallopp 9
Spirit 9
Helhetsintryck 9
Skritt 8.5
Ridegenskaper 8.49 [/B
]Långsam tölt 8.5
Canter 8

TOTALT 8,32

Här finns ju STARKA gångarter!!!!
exteriören är inte fy skamm heller, men han kunde haft lite bättre på huvud o benkvalitet.

kandidat no 2 är

Gári frá Auðsholtshjáleigu
Blup 129
main.php


Exteriör Huvud 8
Hals-Manke-Bog 9
Rygg och kors 8
Proportioner 9
Ben (kvalitet) 9
Benställning 8
Hovar 9.5
Man och Svans 9.5
Exteriör 8.87

Ridegenskaper
Tölt 8
Trav 8
Pass 9
Gallopp 8.5
Spirit 9
Helhetsintryck 8.5
Skritt 7.5
Ridegenskaper 8.47 Långsam tölt 8.5
Canter 8.5

Stark exteriör och ridbedömning!
Hrímnir har lite starkare tölt, trv och skritt.


jag kan inte heöt bestämma mig!

villha en avkomma som skall bli framtida avelssto eller hingst om dom räcker fram, med bra starka gångarter och bra exteriör!
Tycker det är svårt att välja...
 
Sv: Hingst val

f: Þengill frá Hrafnkelsstöðum - numera valck, tävlingshäst med mkt bra gång!!
ff: Adam frá Ásmundarstöðum - tot: 8,36
fm: Gýgja frá Litla-Kambi - fd tävlingshäst
fff: Stígur frá Kjartansstöðum - to: 8,15
ffm: Siggu-Brúnka frá Ásmundarstöðum - 8,82
fmf: Reykur frá Hoftúni - tot: 8,42
fmm: B]Lipurtá frá Litla-Kambi [/B]- tot: 7,52
m: Snerpa frá Hrafnkelsstöðum -
mf: Galsi frá Leirum - ext: 7,68
mm: Blika frá Bakka
mff: Logi frá Skarði - tot: 8,40
mfm: Gletta frá Hofsstöðum
mmf: Frosti frá Selá - ext: 7,73
mmm: Snót frá Bakka
 
Sv: Hingst val

OM du få plats hos Gári så hade valet för mig varit enkelt. En underbar hingst som jag har hälsat på 2 gånger och som jag är totalt förälskat i.
 
Sv: Hingst val

f: Þengill frá Hrafnkelsstöðum - numera valck, tävlingshäst med mkt bra gång!!
ff: Adam frá Ásmundarstöðum - tot: 8,36
fm: Gýgja frá Litla-Kambi - fd tävlingshäst
fff: Stígur frá Kjartansstöðum - to: 8,15
ffm: Siggu-Brúnka frá Ásmundarstöðum - 8,82
fmf: Reykur frá Hoftúni - tot: 8,42
fmm: B]Lipurtá frá Litla-Kambi [/B]- tot: 7,52
m: Snerpa frá Hrafnkelsstöðum -
mf: Galsi frá Leirum - ext: 7,68
mm: Blika frá Bakka
mff: Logi frá Skarði - tot: 8,40
mfm: Gletta frá Hofsstöðum
mmf: Frosti frá Selá - ext: 7,73
mmm: Snót frá Bakka

Lipurtá frá Litla Kambi är mor till min Dád frá Arbae som var 3:a i T2 på SM 2010 och 3:a i B-flock på Geadingar SM. Hon är just nu 1:a över hästar kvalade till SM i år i T2.
 
Sv: Hingst val

Det bllir troligtvis Gári!! :-D han var den som vann slutronden, dessutom kommer han stå stationerad nära där mitt sto står :-) så nu skall vi bara boka en plats hos honom :-)
 
Sv: Hingst val

Dessutom är det i allmänhet inkl både betesavgift och ibland ultaljud på Island, så kostnaden för att betäcka på Island, även med de mest populära hingstarna (Orri undantagen) är oftast betydligt lägre än här i Sverige.
 
Sv: Hingst val

Dessutom är det i allmänhet inkl både betesavgift och ibland ultaljud på Island, så kostnaden för att betäcka på Island, även med de mest populära hingstarna (Orri undantagen) är oftast betydligt lägre än här i Sverige.

Skulle inte tacka nej till det här i Sverige! Grymt va dyrt det börjar bli och vilkor som gynnar hingsthållarna + SIF:s utgifter för att registrera avkomman. Hade det inte varit för eksemrisken hade jag nog flyttat min avel till Island, tänk vilka hingstar man hade kunnat få tillgång till:laugh:
Men samtidigt så verkar priserna på saluhästar ligga lågt på Island eller hur upplever ni dem?
 
Sv: Hingst val

Fast transporten hit har gått upp så vi funerar på att lägga av med vår avel på Island. Kolfreyja börjar bli så gammal också (22 i år) och vi kommer inte ersätta henne i alla fall.

Vi får se med Elding, gillar verkligen hennes avkommor också även om Kolfreyjas ligger mig lite varmare om hjärtat.

Jag tycker att alla "kringkostnader" i Sverige är alldeles för höga, när man betalt språngavgiften är massor kvar. En massa extra krångel är det också, på Island betalar man hela avgiften om stoet konstateras dräktigt när man hämtar det, är det inte dräktigt betalar man bara betesavgift (som oftast är ganska låg) och ultraljud.
 

Liknande trådar

Islandshäst Jag ska betäcka mitt sto hemma i Sverige och känner att jag skulle behöva få lite nytänkande förslag på hingstar. De senaste årens...
2
Svar
27
· Visningar
4 905
Senast: Devinshed
·
L
Avel Har ett tyskimporterat sto på 170 cm -99. premiesto och avelsgodkänd i tyskland där hon också fått 4 föl. (Har inte fått tag i...
Svar
8
· Visningar
1 421
Senast: Lulila
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Hingstarna stod i centrum på fredagseftermiddagen när den avslutande ridbedömningen på Landsmót hölls. Högst bedömd av...
Svar
0
· Visningar
716
Senast: Gunnar
·
Avel Nu behöver jag lite hjälp från er, kom gärna med synpunkter och ideer. Vilken hingst ska jag välja? Det jag vill få ut av min avkomma...
Svar
19
· Visningar
1 832
Senast: Thera
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp