Hingst + valack

BernT

Trådstartare
Kan man ha hingst och valack ihop i hagen?
Valacken är 10 och hingsten 2.
Hingsten är som en hingst är typ, :p lite kaxig och så men inte så farligt.
Valacken däremot är ett monster, extremt ranghög och sparkar både fram och bak.
En i stallet föreslog att vi skulle släppa ihop våra hästar (hon har hingsten) så att den kunde få umgås med lite andra hästar. Men jag är tveksam, funkar valck och hingst ens ihop?
 
Sv: Hingst + valack

min hingst är iaf snäll mot andra hästar. Han gick ihop med min travare förut i hagen, och nu går han med en annan valack.

min förra hingst va lika snäll.

Tycker det inte är så snällt mot hingsten (eller ngn annan häst) att släpas ihop med en sådan valack som sparkas fram o bak. En häst som sparkas så mkt som valacken - ska inte gå ilag med andra hästar. Söndersparkade ben o dylikt är inte roligt o va med om.
 
Sv: Hingst + valack

Min hingst gick ihop med sin halvbror (då var han iof också hingst) men det gick bra. Ena hingsten i stallet går med en valack och det fungerar jättebra.
 
Sv: Hingst + valack

Nej, jag tycker detsamma.
Valacken går själv nu, just för att han är så elak.
Förut gick han med en annan valack och den kunde han helt plötsligt börja jaga så att den sprang i fullt sken tills den kollapsade av utmattning.
Så nu går han själv och det får han nog fortsätta med :p
 
Sv: Hingst + valack

Min valack gick i flock med flera andra valacker och en treårig hingst. funka fin fint då hingsten var extremt ranglåg:bump:
 
Sv: Hingst + valack

det som är dumt är ju att valackens beteende kan ju smittas av på hingsten. Det är ju inte så roligt i framtiden. Så den som har hingsten borde tänka efter lite där.
 
Sv: Hingst + valack

Jag har ingen erfarenhet av att ha min häst tillsamans med en hingst (hon är sto :angel:) Men min häst är väldigt ranghög, och visade i sommras att det endast var Nypon som ick dela hagen med henne.

Vi provade släppa in en 3 åring i hagen = låg i rang. (visste då självklart inte att det skulle växa ut 2 horn i pannan på Mazarin)

Mazarin var bedrövlig och det funkade inte alls, Unghästen blev sparkad och fick en fraktur och är fortfarande inte helt fräcsh.

Så jag skulle inte släppa ihop din valack och unghästen om jag var er. Om din häst är hög i rang och dessutom elak, och ni släpper in en unghäst som oftast är låga i rang, så låter det inte så jätteroligt.
 
Sv: Hingst + valack

Jag har två valacker (14 och 5 år) tillsammans med två hingstar (1 och 2 år).
Det går jättefint, det är mycket bus och lek såklart, så lite skador får man nog räkna med. Men de bråkar absolut inte.
 
Sv: Hingst + valack

Våra hästar en hingt på 2 år och en valack på 5 år går tillsammans och de funkar jätte bra. Vist nog kan valacken vara lite gring när de gäller mat och så, men annars leker dom och busar.
 
Sv: Hingst + valack

Kan man ha hingst och valack ihop i hagen?
Valacken är 10 och hingsten 2.
Hingsten är som en hingst är typ, :p lite kaxig och så men inte så farligt.
Valacken däremot är ett monster, extremt ranghög och sparkar både fram och bak.
En i stallet föreslog att vi skulle släppa ihop våra hästar (hon har hingsten) så att den kunde få umgås med lite andra hästar. Men jag är tveksam, funkar valck och hingst ens ihop?

Normalt sett skulle jag säga att en ung hingst mår bra av att uppfostras lite av en äldre valack, lära sig lite hyfs. :D
Men i alla fall jag hade tvekat om det är en "sparkare". Det kan bli så tråkiga skador.
 
Sv: Hingst + valack

Jag har min hingst, 2 år tillsammans med en valack på 18 år. Det funkar jättebra. Valacken uppfostrar och tar hand om hingsten.
Men denna valack är känd för att vara en snäll kille om än ranghög.

Men jag har även erfarenhet av när det inte går bra med ihopsläpp. Min valack fick benet avsparkat av en "elak" annan valack.
Så jag skulle råda dej att inte släppa ihop din hingst med en känd "sparkare".
Men däremot med en annan snäll och vettig valack.
 
Sv: Hingst + valack

Skulle inte utsätta en 2-åring för den valacken! Spelar ingen roll om det är en hingst eller inte.

MVH Russin8
 
Sv: Hingst + valack

Jag personligen brukar se till att mina hingstar får sällskap. I nuläget har jag en 3 årig hingst, en 1 årig hingst, ett 9 årigt sto, ett 4 årigt sto, en 6 årig valack och en 13 årig valack tillsammans. Det fungerar super! De äldre uppfostrar i lagom mängd samtidigt som de allihop kan leka och ha skoj.

Om din valack slåss väldigt mycket skulle jag däremot inte släppa in unghingsten till den, med risk för tråkiga skador. Annars är jag av den åsikten att hästar i största möjliga mån ska få gå tillsammans.
 
Sv: Hingst + valack

Jaha:idea: dom är dräktiga:) Då förstår jag. Kanon att kuna låta hingstarna gå med ston. Ston brukar vara bra på att fostra.

MVH Russin8
 
Sv: Hingst + valack

Ja, det är toppen att ha dem tillsammans, stona sätter hingstarna på plats, de kommer superbra överens hittills. Bara att hålla tummarna för att det kan fortsätta så!
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 117
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej buke, jag skulle behöva era samlade erfarenheter av att ha blandflock, dvs med alla kön i samma flock. Jag har två dräktiga ston, en...
2
Svar
28
· Visningar
3 234
Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 806
Senast: Joro253
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 253
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra torrfoder
  • Valp 2024
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp