Bukefalos 28 år!

Hingstångest.... :)

moiran

Trådstartare
Jag sitter med två halvblodsston som enligt planerna ska betäckas i vår. Men jag blir inte klok på med vad... Jag var nere på Flyingedagarna i vintras och kikade men såg inget där som kändes som det självklara/perfekta valet (var finns alla svenskfödda hingstar nu för tiden??), och har inte så mycket koll på avelsvärlden som jag skulle önska (var letar jag hingstar? har surfat runt lite men hittar bara mer eller mindre halvtaskiga hemsidor med mer eller mindre värdelösa bilder... :crazy: vilka hingstvisningar kan vara värt att beskåda för min del? osv). Jag tar tacksamt emot tips och idéer! :idea:

Nåväl, en presentation av stona (ursäkta att bilderna är halvtaskiga, har tyvärr inga där de står uppställda snyggt :crazy: ):

Sto 1:
lop.jpg

Pajazzo - Iran - Drabant
158 cm
Mjuk, smidig, spänstig, klok. Bra skritt och galopp, hyfsad trav, bra hoppteknik. Har ett otroligt fint temperament. Tävlad i framför allt fälttävlan med goda resultat.

Hon har haft föl e. Eighty Eight Keys, efter önskemål från hennes uppfödare. Avkomman blev ca 153 cm, smidig, väldigt smart, lågrest, tuff/hård och ENVIS (:D) och med medelmåttig trav, men trevlig galopp. Och hon fick en rackarns personlighet.... :D

Önskas:
En ny fälttävlanshäst... ;) Jag skulle vilja ha en avkomma som blev lite större än modern. Och så har jag önskemål om att bättra på traven och resningen, men behålla elasticiteten och temperamentet.

Påtänkta hittills:
Richfield - nackdelar: liten och hovarna såg inget vidare ut. vill egentligen ha något mer "allround" till henne.



Sto 2:
zir.jpg

Pajazzo - Nepal
ca 170 cm
Tre stora fina gångarter och trevlig hoppteknik. Bra resning. Okomplicerad men något orolig i temperamentet (kanske mer miljö än arv, dock), men inte feg. Aldrig riden. Inga tidigare avkommor.

Önskas:
Här skulle jag nog vilja ha en förädlare och få en något nättare häst. Storleksmässigt gör det inget om avkomman blir halvdecimetern mindre heller - jag är inte särskilt lång...

Påtänkta hittills:
Richfield - nackdelar: så var det då det där med hovarna...
 
Sv: Hingstångest.... :)

Jag har ett ett-års sto e. Richfield, och hon har jätte fina hovar av bra kvalitet (hennes mor har rätt så platta fötter av sämre kvalitet). Hon har också ett jätte trevligt temperament och rör sig bra, bedömd med 8 på gången som föl. Hon kommer att bli runt 170 cm och är rätt rejäl, men fin. En mkt trevlig individ!
 
Sv: Hingstångest.... :)

Fina hästar du har!!

Jag håller med dig, letar med hingst och en del hemsidor där de har både hingstar och semin är inte uppdaterade sen -03.

Det är så svårt och man har förväntningar på avkomman.
Märkligt att folk inte vill marknadsföra sig bättre.
 
titta bredare

En enkel fundering från en avelsnörd.

Flyinge har inte längre de bästa hingstarna, deras ställning som ledande hingstdepå har försvagats massor och de har ffa inte så många längre. Idag är de en hingstägare bland andra. Till skillnad från förr i världen när det var på Flyinge man hittade det bästa. Den tiden är slutligt förbi. De har bra hingstar men har definitivt igen ensamrätt. Du hittar lika bra - och vad gäller dressyren ofta bättre - på annat håll.

Titta med andra ord bredare. En titt på www.tidningenridsport.se och kolla runt på brukprovshingstarna, Kolla www.asvh.se för att se omdömen och resultat.

Läs hingstkatalogen bak o fram och åter. Och ge dig iväg till de visningar som Hingsttåget har.

Ska du avla fälttävlan och har ett sto med så pass lite fullblod i så kanske det är läge att fylla på? Den nya fullblodshingsten Carrera (namnet?) är fin. HÄSTAKS Cuper är också fin och def en allroundtalang. I övrigt vet jag inte så mkt om hoppning och ft....

Richfield är fin nu. Men var oerhört slätstruken som fyraåring. Mao så mognar han sent. En del gillar inte det, för andra gör det inget. Men bra att veta. Och ffa - vad kan hans stam tillföra i hoppning???

Det stora stoet. Vad ska du göra med avkomman? Det avgör ju lite... Det finns ju en massa bra hingstar som inte är så himla stora.

Vad jag själv skulle haft i åtanke är att dina ston har väldigt gammal stam och där med risk att vara lite omoderna. Jag skulle i det fallet valt unga hingstar med höga bruksprovsresultat. Avkommorna ska ju trots allt var med i leken om 10 år. Då måte de vara i fas med resten av hästarna.

Bruksproven är säkra, ffa eftersom vi haft dem så länge i europa. Hingstarna är testade i flera generationer.

Och svenskt.... Vad är svenskt? Utrillo, Cortez, Irco Marco. Allt är importer ju. Inte ens dina stammar är spec svenska om man granskar noga..:-) Halvblodet är internationellt numera. Det som skiljer är vilken stambok man registrerar i.

På't igen bara!
 
Sv: titta bredare

Tack för dina funderingar! De värdesätts - jag behöver få lite frågeställningar kastade mot mig! :bow:

Att Flyinge "degenererats" har jag blivit smärtsamt medveten om. Problemet är att för någon som inte är så insatt, en sån som mig, så verkar det som Flyinge är mest tillgänglig och bäst på att marknadsföra sig. De har en bra, uppdaterad sida med priser, oftast bra bilder och dessutom en videosnutt med vardera hingsten, och sen har de ju alla sina väl marknadsförda hingstvisningar.... Men som sagt hittade jag inget på Flyinge som jag direkt föll för. För mig som kan ganska lite om avel, inte vet riktigt vad man tittar mest på idag på premieringar/bukprov etc tycker jag det är riktigt svårt att bedöma hingstar efter bukprov och bilder. Jag skulle vilja se en häst jag ska betäcka med i rörelse, och allra helst live... Men hingstkatalogen är välbläddrad!

Tack för tipset om Hingsttåget, det hade gått mig alldeles förbi. 20/3 i Kungsbacka är bokat. :) Synd att det inte står något om vilka hingstar som ska delta så att man kan läsa in sig lite på dem innan...

Angående "fälttävlansstoet" så är hon oväntat "fullblodsaktig" för att ha så lite fullblod i stamtavlan. Så för mig känns det inte så högprioriterat att öka på dosen fullblod. Plus att de flesta know-how:are som sett stoet och första avkomman tyckt att fullblod troligen inte är rätt på henne. Jag har dessutom alltid fått det inpräntat i huvudet på mig att fullblod generellt ger mindre avkommor på halvblodsston, och det "bevisade" sig ju på förra avkomman som bara kommer mäta runt 153-155 cm trots att Eighty Eight Keys är 167 cm, men det kanske är båg? Richfield är påtänkt bara på grund av sin elasticitet. Som sagt skulle jag vilja ha något mer allround, något med lite hoppförvärvning också. Men jag hittade inget bättre på Flyinge... :crazy:

Vad gäller det stora stoet har både hon och den halvsyster (på mödernets sida) vi äger trevliga "allround-anlag" med riktigt snygga gångarter, bra hoppteknik och stor arbetsvilja. Detta är något som jag vill föra vidare och förstärka. Men som sagt skulle jag vilja ha en nättare typ. Och om jag måste välja huvudinriktning så blir det dressyr.

Jag är medveten om att mina ston är av den "gamla sorten" med en omodern stam, och att framför allt den stora är väldigt omodern i typen. Jag personligen är rätt nöjd med det lilla stoets typ, förutom att jag skulle vilja ha bättre resning. Det är framför allt prestation jag avlar för. Men jag ska definitivt ta mig en noggrann kik på den unga hingstarna!

Och min kommentar om svenska hingstar... Jag känner inte att jag måste ha svenska hingstar. Jag blev helt enkelt bara ställd när alla hingstar utom en på Flyinge vad uppfödda i andra länder (Holland, Tyskland ffa). Är svensk avel så borttappad att hingstar från Holland och Tyskland är enda räddningen?
 
Sv: Hingstångest.... :)

Tack! Jag tycker också att de är fina! ;)

Kanske är det så att hingstägarna inte är så intresserade av att locka till sig stoägare som inte har stenkoll.
 
Sv: Hingstångest.... :)

Jag har själv andvänt Lambourghini till mina svenska ston av gammal modell ett par gånger med mycket bra resultat. Jag har fått ädla lätta hästar som verkar storleksmässigt hamna mellan 165 - 170 cm. Alla mina avkommer efter honom oavsett sto har fått bra gångarter och fin hoppteknik. Tror att alla borde med tiden passa för fälttävlan. Tyvärr har ingen som någon av dem varit intresserad av fälttävlan ännu.
Jag vet att det kan vara svårt att hitta info om honom på nätet, men ägaren har en del i pappersväg om hör med henne. Dessutom har hon ett antal andra hingstar att välja på.
 
Sv: Hingstångest.... :)

Efter att ha kikat lite extra på bukprovsresultaten ser ju Corlendsky G, som alla pratar om, ut att vara något att tänka på för det lilla stoet. Men i så fall måste jag ju övertyga mig om att det inte vore katastrof med en skimmel... :D Hur stor är han egentligen?

Penthagon såg också riktigt trevlig ut på bild och verkade ha ordentligt elastisk trav om man ska tro omdömet - precis vad jag leter efter. Han har ungefär den form och typ jag vill ha också, men han hade ju dåligt omdöme på löshoppningen. Inget för mig som vill ha fälttävlans-/allroundhästar, gissar jag, eller kan det handlat om en dålig dag?
 
Sv: Hingstångest.... :)

oj så fin Nexi,s bäbis är...vilken av dem är det där..visst har hon 2 st lambokillar??
 
Sv: Hingstångest.... :)

hur härlig som helst..synd att det inte var ett sto va:o
ser nästan ut som jag ville med "ettan"....(å jag visste ju då att det var en hingst i magen,tyvärr sa jag..)
 
Sv: Hingstångest.... :)

Vart står Lambourghini? Finns han på semin eller N?
 
Sv: Hingstångest.... :)

Han finns hos Elsie Fredriksson Starby Dressyrstall Ängelholm och han verkar på semin.
 
Sv: Hingstångest.... :)

Inte nu längre, men jag har föttupp honom och har kvar hans lillebror och mamma.
Lille bror är den svarta hästen i min avatar, fuxen är också efter Lambourghini.
 
Senast ändrad:
Sv: Hingstångest.... :)

Nä dom har ingen hemsida än, det har tydligen inte kommit längre än till planeringsstadiet.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 295
Hästmänniskan Varning för långt inlägg, läs gärna allt innan svar. Lite bakgrund om mig som kanske gör det lättare för er att hjälpa mig och kunna ge...
Svar
8
· Visningar
1 735
Senast: Verdandi
·
Avel Bara rent hypotetiskt nu, jag har inget sto eller något, är bara nyfiken :) Vad finns det för dressyrhingstar som lämnar mindre och...
6 7 8
Svar
154
· Visningar
15 103
Senast: Mabuse
·
Avel Funderar lite hur jag ska tänka kring försäljning av mitt sto och tar gärna lite tips av er med erfarenhet. Hon är dräktig nu och fölet...
Svar
6
· Visningar
1 569
Senast: maria_b
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp