Hingstansvar

S

__Stilett__

okey, nu har det hänt ngt som aldrig får hända.
en hingst tog sig lös till några ston och försökte betäcka.
Denna tog sig från sin hage till sto hagen. Han jagade stona och den ena blev väldigt chockad.

vem bär ansvar för ev. dräktighet (abort) och skador på stona? Även om det ej ev. hände ngt nu, tänk om det händer igen!

Hingstens hage var inte genomkollad! vilket jag tycker är en hingstägares ansvar. Stohagen var rejält genomkollad under flera dagar med nytt elaggregat och fungerade ström.
 
Så även med alla ev. kostnader som blir vid skada/abort?
nu verkade det gått bra denna gång, men hingsten finns nära och risken finns at det händer igen. Hingsten har ej något större hingstaket på sin hage utan går i en vanlig hage.
 
Det är hingstägaren som har fullt ansvar om inte det finne ett skriftligt eller muntligt överenskommelse om annat.

När jag stog i ett stall där det fanns en hingst så hadde jag ett papper som jag fick skriva under och på det pappret stog det allt om ansvar mm om hingsten skulle rymma och betäcka mitt sto. Det stog också vad hingstägarna hadde för skyldigheter gällande hagen mm.
 
vi har ej skrivit några sådana papper.
men vår hage ses över noggrant av oss, vi har vart där i flera dagar innan betesläpp och rensat bort allt som ej kan leda strömmen ordentligt. min pojkvän (utbildad elektriker) har även kollat så strömmen leder som den ska. Så ansvar för vår hage har vi haft, men uppenbarligen inte hingstägaren.
 
Japp, hingstägaren har som sagt var strikt ansvar för sin hingst. Rymmer den ur hagen och skadar andra hästar eller betäcker så är det ändå hingstägarens ansvar. NI ska ju inte behöva bygga hagar för att hålla andra hästar ute, era hagar ska ju hålla era hästar inne och hingstägarens hage ska klara av att hålla deras hingst inne. :idea:
 
Tack då vet jag, känner mig mkt upprörd över detta.
stona var endast 2 år gammla också.
 
Det kan tom bli så att stallägaren blir ansvarig, det beror mest på situationen. Men att accordera in en hingst utan avtal är korkat, ivarje fall om man nu inte gillar att det kan bli problem.

Oavsett så hålls stoägaren skadelös ekonomiskt, sen vem som ersätter stall eller hingstägaren får de själva göra upp inbördes.
 
Jag vet ej hur avtalen är sinsemellan stallägare samt hingsthållaren. (jag har inga papper mellan mig och hingstägare men anser mig inte skyldig att behöva ha det heller då jag bara hyr in mig och är stoägare)

nu har jag kollat till stona på kvällen.
dom äter nu samt dricker.

ingen har visat koliksymptom (peppar peppar ta i trä)
efter all stress, så jag hoppas det gick bra denna gång!

Men jag är väldigt rädd att det ska hända igen.
 
Min spontana reaktion är att det är en väldigt konstig hingst som vill betäcka om stona inte är brunstiga.

/Kung Tulle
 
Hur är det då om stoet hoppar in till hingsten? vem bär ansvaret då??

Om det står i kontrakt att stallägaren ansvarar för hagar- så är det ju stallägarens ansvar, inte hingstägarens!
 
Samma ansvar ligger även åt andra hållet, en hingst skall ha en hage som den inte kan ta sig ur. Den skall även vara utformad så att ston inte kan ta sig in, sen tycker inte jag att man skall ha hingst ute nattetid men det är vad jag tycker.

Om inte mitt sto är brunstig när hon träffar en hingst, så blir hon garanterat det. Det finns en och annan som är som små stycken, *host* harkel.
 
Och vem vet???

För 20 år sedan fick vi oss en lite överraskning då ett av stona lagt ut lite väl mycket efter sommarbetet. Två månader senare damp det ner en liten grabb.

Och tro inte att det var något liv i stallet den natten då hästarna var företagsamma och tagit sig ut. Inte för att man förväntar sig att de ska vara brunstiga i slutet av oktober heller. :crazy:
(Jag förstår att det låter oansvarigt att de ska kunna riva stallet och ta sig ut, men det hade sina orsaker då leverans an stallinredning till det nybyggda stallet var försenad.)

Vad vill jag ha sagt med detta då? Jo, att man ska kolla upp sina ston även om det "ser lugnt ut" just när man hittar dem.

/// ghost
 
Våra hingstar går i vanliga hagar- de har respekt för el och tar sig inte ut... vems är ansvaret om "ditt" sto tar sig in till min hingst?
Kan ju inte bygga en mur runt för at hindra "ditt" sto att hoppa in?
Jag bygger ju en hage som passar min hingst... då tycker jag att jag tagit mitt ansvar..
 
Det är dit ansvar även om stoet lyckas ta sig in till hingsten, åtminstone om du inte har företagit rimliga åtgärder för att ston inte ska kunna rymma in. För din egen skull bör du bygga staket som håller det mesta i hästväg både ute och inne.
 
Javäl det finns en del riktlinjer när det gäller hingsthage, dels med fast del samt även el i starkare tappning. Till det ett överhängsskydd som går in i hagen med el, dessutom skall staketet hålla en viss höjd och den beror på storleken av häst.

Våra hingstar går i vanliga hagar- de har respekt för el och tar sig inte ut... vems är ansvaret om "ditt" sto tar sig in till min hingst?

Om ett sto hoppar in till hingsten i den nuvarade hagen, skulle du få stå för kostnaden av en ev betäckning. Eller stallägaren, beroende på vad ni skrivit i erat kontrakt. Men jag kan sätta min hatt på att i de fall du står installad, har stallägaren frånsagt sig sitt ansvar när det gäller hingst. Smart drag av denne isåfall, för det är snudd på alltid stoägaren som går skadelös oavsett vem som tagit sig in till vem.
 
svar till:

vi har ej skrivit några sådana papper.
men vår hage ses över noggrant av oss, vi har vart där i flera dagar innan betesläpp och rensat bort allt som ej kan leda strömmen ordentligt. min pojkvän (utbildad elektriker) har även kollat så strömmen leder som den ska. Så ansvar för vår hage har vi haft, men uppenbarligen inte hingstägaren.

Men om eran hage var så säker hur tog han sig in i er hage då? :confused:
Jag är bara nyfiken.

Jag anser att det måste vara hingstägarens ansvar att se till att hästen inte rymmer. Men om det är något av erat sto som skulle fått för sig att rymma bort till hingsten, är jag inte lika säker på att det inte är erat ansvar. :confused:
 
Jag tror att det blir fel på våran diskussion eftersom jag håller på med trav och ni med ridning.. (Lobelia oxå) :)

Vi bygger inga murar om våra hingstar, de är normalt uppfostrade... :) Hos "oss" går hingstar i hagen brevid stona och det är inga problem... självklart funkar det inte på alla hingstar, utan några går avskilt från stona eftersom de annars bara springer fram och tillbaka och således magrar ur *svammlar iväg*

Att jag skulle vara skyldig om ett sto tog sig in till min hingst låter ju befängt!! :mad: Är jag då även skyldig om en häst hoppar in till min häst (sto) och mitt sto sparkar den... Tror jag inte heller på!

Har man lösaktiga ( :D) hopp benägna ston, får man väl bygga ej hoppbara staket runt dem, det ska ju inte hingsten behöva lida för..

Men som sagt, vi kommer från olika "planeter" i just denna frågan... Travet är ju vana vid hingstar på ett helt annan sätt än ridsporten.. :)
 

Liknande trådar

Avel Jag har hamnat i ett dilemma. Stoet efter Freestyle-De Noir är som sagt på seminstation, medan min helt underbara dressyr-valack, har...
2
Svar
20
· Visningar
1 710
Senast: cirkus
·
Hästvård Jag har en valack och en hingst sedan tidigare, men detta är mitt första sto och.. hej och hå! Helt annan grej. 😅 Mycket starka känslor...
Svar
17
· Visningar
2 682
Senast: Stereo
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 914
Senast: Stereo
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 602

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp