Bukefalos 28 år!

Hingstar & ansvar?

R

RebeckaKihlberg

Hingstar & ansvar?

Jag har funderat lite på de ansvar man har som hingstägare...försökt hitta info,men utan större framgång..så jag testar här.

Jag är ägare till en ponnyhingst & av rent slarv ifrån en i stallet igår som hade hand om utsläppet så kom han lös, lyckligtvis så hände inget,men de kunde ju slutat illa.
Så nu är mina frågor:

Jag står i ett kollektivt stall där alla hjälps åt med fodringar,utsläpp osv. om min häst kommer lös när någon av dom i stallet har hand om utsläppet och vållar någon annan skada eller skadar sig själv...är det då mitt ansvar?...antar att det är de,men vill vara säker!!

Om han tar sig in till ston och betäcker dom så är väl de mitt ansvar som ägare att betala ev. abort på stoet..eller?..finns det i så fall någon försäkring som täcker detta för mig?

Denna fråga har inget att göra med att han är hingst,men om han kommer lös och orsakar en trafikolycka...är det då jag som blir "skyldig" till detta?

Tacksam för kloka svar!
 
Re: Hingstar & ansvar?

Om en häst kommer lös och orsakar en trafikolycka är det ALDRIG ägarens fel. Det är ALLTID bilisten som kör på som har felat. (även om hästen är en hingst).

Enda möjligheten för en bilist är att isåfall bevisa att hästens ägare med VILJE har släppt ut hästen i avsikt att den ska orsaka en olycka.

Möjligen kan det ifall hästägaren haft skandalöst dåliga stängsel och hästen varit lös upprepade gånger och det trots påstötningar ej gjort förbättringar i stängslet anses att hästägaren varit ovarsam.

Men trots detta är det bilistens fel.

Jag vet för att jag har vid två tillfällen (med flera års mellanrum fått två shettisar trafikdödade...) och det var ett himla ståhej med bilförarna, försäkringsbolag etc. Den ena som var oförsäkrad fick jag ersättning av genom bilförarens bolag...

Och som ni alla vet- ett försäkringsbolag ger inte ifrån sig en enda krona om dom inte måste...

/Kung Tulle
 
Re: Hingstar & ansvar?

Blir ston tjuvbetäckta är det ju ALLTID hingstägarens ansvar.
Tydligen tom om stoet tar sig in TILL hingsten! Det sista sas här på forumet för ett tag sedan.

De i stallet som hanterar hästen förutom dig, måste ju bli ersättningsskyldiga utefter vad som står i ditt uppstallningskontrakt.
Så är det ju i allafall när det gäller annat än just hingstar och tjuvbetäckning.
Men det står ju ofta i kontrakten att uppstallningsvärden endast är ersättningsskyldig om den haft "grov oaktsamhet" som det brukar stå.
Och då är det ju SVÅRT att bevisa att det ÄR "grov oaktsamhet".
Det ska ju vara RÄTT grova saker för att det ska klassas som grov oaktsamhet tyvärr!
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 175
Senast: Skjøldur
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 091
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
4 834
Senast: Cilla
·
Ekonomi & Juridik Jag har en bekant som råkat ut för en olycka och det har fått mig att fundera på hur det är juridiskt med ansvar när det kommer till...
Svar
9
· Visningar
1 673
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • SD:s trollfabrik
  • Libbsticka
  • Vad gör vi? Del CXCVII

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp