Hingstar i samma hage?

weasel_

Trådstartare
Kolla lite på gamla trådar men lägger upp en ny.

Jag har en hingst på 6 år och hans avkomma på 8 mån.
6 åringen har jag haft i två år och innan det så gick han tillsammans med ca 20 ston och föl men hos mig har han fått gått själv hittills.
Det har såklart slagit mig att låta "Lillen" gå med pappa i hagen men man vet ju aldrig vad som kan ske.. :crazy:
Dom har hälsat på varandra massor med gånger och står bredvid varandra i box med hälften vägg/galler.

"Lillen" tuggar av underkastelse och hingsten bryr sig varken om honom eller lägger bak öronen.

Nu ska unghingsten åka på hingstbete över sommaren, men kan det vara skillnad när han kommer tillbaks? Är det bättre att testa att släppa ihop dom nu än efter betet?

6 åringen är förövrigt en jättetrevlig häst som är "vänlig" mot alla hästar :)
och Lillen är rätt snäll han med.. men busig..
 
Sv: Hingstar i samma hage?

Bara för att det kan gå att ha dem ihop nu finns inga garantier för att du kan det till hösten. Det kommer mycket att bero på hästarna som individer hur och om det går.
En faktor som kan ställa till det mycket är om det finns ston i närheten. Det kan få den äldre hingsten att försöka köra bort den yngre. Finns det bara de här två hingstarna på stället så chansen större att de kan gå ihop än om det finns fler hästar.
 
Sv: Hingstar i samma hage?

Den äldre hingsten går i hagen precis bredvid mitt sto och ett till sto som annars Lillen går tillsammans med, än så länge..
Han känner stona och är inte sådär överdrivet intresserad. Han har ju som sagt gått i flock och "vet" lite grand vad det innebär.

Nå, är det dummat att testa? Jag vill ju varken att den äldre eller den yngre ska behöva stå själva, och när jag ändå har två pojkar vill säga :)
Jag är lite delad.. jag är nästan hundra på att det skulle funka då jag känner min hingst och ser på honom så väl att han känns vänlig och trevlig även om en liten odåga står och muckar med honom när han äter kvälssmast i sin box :D Men ändå, man vet ju aldrig med dessa hästar..
 
Sv: Hingstar i samma hage?

Det finns ju många hingstar som klarar fint att gå ihop med andra hingstar, här på gården har vi en hingst som betäckt och han går fint med hela gänget valackar trots att stona går i hagen bredvid.
Han har inte reagerat det minsta på min 06:a, som var nykastrerad när det träffades och heller inte på vår 03:a som kan bete sig lite hingstigt. De har bara busat och mysigt för glatta livet.
En av valackarna skars som 6-åring och han och hingsten leker klart tuffare med varann, man hör att de har ett annat ljud i "pipen", men det går också superbra.

Du känner ju dina hästar bäst, och om du tror att det går så gör det säkert det. Du får väl hålla ett extra öga på dem och se om nått förändras när lillen blir äldre. Om jag var du skulle jag isf släppa ihop dem redan nu, så de lär känna varann när lillen är så liten som möjligt :)
 
Sv: Hingstar i samma hage?

ja.. men om jag nu släpper ihop dom, är det bäst att de får vara helt lösa eller tex ha den äldre hingsten i longerlina och vad ska man ta sig till om de ryker ihop, ha en vattenslang tillgänglig? en longerpisk?

Det skulle ju vara skönt för både unghingsten och den äldre att ha nåt att busa med :) och inte bara gå o lunka själva i en trist hage liksom..
 
Sv: Hingstar i samma hage?

jag har min tre ariga pre hingst tillsammans med en valdigt nykastrerad 2 arig welsh sec A, och det gar jatte bra, det ar klart att det ar lite fighting ibland men mer lek...stona gar brevid och det funkar, fast jag har som en escape hage med bara hoga tradar sa att den lilla kan smita in dar om det blir for mycket...prova du och se hur det gar...
 

Liknande trådar

Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 140
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 015
Anläggning Hej ville höra lite åsikter. I stallet vi står har dom en egen liten lösdrift med 1års hingst och en 2årig hingst som är på bete där den...
2
Svar
21
· Visningar
2 663
Hästhantering Jag har fyra ponnys, två valacker och två unghingstar. Hagar på ca 2h. Jag hade hoppats på att kunna ha alla tillsammans men det verkar...
Svar
7
· Visningar
2 139
Senast: Mli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Lösa hundar
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp