Hingstar som dött 2020

Ännu en hingst har fått lämna jordelivet Månprinsen A.M 13 år gammal. De har valt att inte kommentera orsaken till de.

Kallblodstravet har haft de tufft i år när flera av de stora fått somna in 💔
Kanske borde starta en ny tråd om detta, vet inte?

Men nu sägs det att den avlivades pga aggressivitet? Typ... och att det händer då och då med hingstar, att de blir som förbytta... tror någon citerats med "mord i blicken"...

Alltså? Är det vanligt så som i att det ses som "normalt"?
 
Kanske borde starta en ny tråd om detta, vet inte?

Men nu sägs det att den avlivades pga aggressivitet? Typ... och att det händer då och då med hingstar, att de blir som förbytta... tror någon citerats med "mord i blicken"...

Alltså? Är det vanligt så som i att det ses som "normalt"?
De kan hända med äldre hingstar ja, de kan bli beteende förändrade av olika orsaker. Har vart med och fått kastrera en hingst som passerat närmare tio år då hästen får den ena dagen till den andra blev helt förbytt och riktigt vidrig att hantera.Försvann så fort hormonerna gick ur kroppen på hästen och han blev världens snällaste igen och lever ett gott liv som vallack idag. Månprinsen ansåg de väl att han var för gammal för kastration enligt dem själva.
 
De kan hända med äldre hingstar ja, de kan bli beteende förändrade av olika orsaker. Har vart med och fått kastrera en hingst som passerat närmare tio år då hästen får den ena dagen till den andra blev helt förbytt och riktigt vidrig att hantera.Försvann så fort hormonerna gick ur kroppen på hästen och han blev världens snällaste igen och lever ett gott liv som vallack idag. Månprinsen ansåg de väl att han var för gammal för kastration enligt dem själva.
Jag undrade precis som @Seabaz när jag läste om Månprinsen och tackar för ditt svar. Vet man orsakerna till att detta kan ske? Tänker på att du skriver att det kan ske av olika orsaker, finns det forskning kring detta? Blir nyfiken :)
 
Jag undrade precis som @Seabaz när jag läste om Månprinsen och tackar för ditt svar. Vet man orsakerna till att detta kan ske? Tänker på att du skriver att det kan ske av olika orsaker, finns det forskning kring detta? Blir nyfiken :)
Faktiskt ingen aning aldrig grottat ned mig i de speciellt mycket. Men som i Månprinsens fall så skadade han sig ju ganska illa och som de flesta vet så kan ju smärta göra även den mest snälla häst odräglig.
 
Faktiskt ingen aning aldrig grottat ned mig i de speciellt mycket. Men som i Månprinsens fall så skadade han sig ju ganska illa och som de flesta vet så kan ju smärta göra även den mest snälla häst odräglig.
Aha, visste inte att han var skadad också.
 
Kanske borde starta en ny tråd om detta, vet inte?

Men nu sägs det att den avlivades pga aggressivitet? Typ... och att det händer då och då med hingstar, att de blir som förbytta... tror någon citerats med "mord i blicken"...

Alltså? Är det vanligt så som i att det ses som "normalt"?
Vi hade en hingst inhyrd på gården för några år sedan. Supersnäll hingst men när han började bli gammal och vi upplevde att han såg dåligt så blev han mer aggressiv och oberäknelig. Tänker att hingstar tenderar att blir än mer utåtagerande när de känner att de inte har lika stor kontroll på tillvaron längre eller har ont tex.
Min hamla valack blev mer ängslig än utåtagerande när hans syn försämrades. Men alla individer är ju olika.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Shetlandsponnyn Fritte som bott i Delsbo har dött. Med sin ålder på 49 år var han antagligen Sveriges äldsta häst.
Svar
0
· Visningar
109
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Victory Tilly har dött. Sveriges vinstrikaste häst blev 29 år gammal. – Det här är oerhört tuffa beslut att ta men också ett stort...
Svar
0
· Visningar
109
Senast: Gunnar
·
Avel Unghäststjärnan och travavelshingsten Tumble Dust har förolyckats efter en olycka i hagen, 14 år gammal.
Svar
4
· Visningar
1 270
Senast: em76
·
  • Artikel
Hästnyheter En svensk officer och generallöjtnant har gått ur tiden. Kungens trotjänare Mertil Melin har dött, 78 år gammal. Han arbetade under...
Svar
0
· Visningar
313
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp