Hingstar som ej löst licens

J

Jennie73

Undrar över de hingstar som finns med på ASVH:s hemsida som löst licens för 2006. En del hingstar finns inte med, t ex Cortez som min foderhäst ska insemineras med. Vad betyder det att det ej är löst nån licens för honom?:confused: Är det för att han är död?:confused: Såg att någon annan hingst som är död inte heller fanns med. Vad betyder det för fölisen? (papper osv)? :crazy:
Ha det gott!!
 
Sv: Hingstar som ej löst licens

Jennie73 skrev:
Undrar över de hingstar som finns med på ASVH:s hemsida som löst licens för 2006. En del hingstar finns inte med, t ex Cortez som min foderhäst ska insemineras med. Vad betyder det att det ej är löst nån licens för honom?:confused: Är det för att han är död?:confused: Såg att någon annan hingst som är död inte heller fanns med. Vad betyder det för fölisen? (papper osv)? :crazy:
Ha det gott!!
Du bör inte betäcka med en hingst som inte har löst licens utan istället kontakta hingsthållaren och be denne att han löser det innan du seminerar.

Helen
 
Sv: Hingstar som ej löst licens

Vad jag kan se på betäcknings och fölningsresultatet 2004/2005 så fick Cortez tre ston 2004 som resulterade i ett föl 2005, jag vet ej hur många ston han hade förra året, men nog så att licens löses om det finns intresse från stoägare att använda honom, och därför är den inte löst ännu. Håller med förra inlägget om att ni bör kontakta den som är ansvarig för att hingsten löser licens, i det här fallet Askö stuteri eftersom han finns med på deras hemsida under deras hingstar.
 
Sv: Hingstar som ej löst licens

Det kan ju vara så att de löser licens vid intresse, och att ASVH inte fått in noteringen bara. Mitt förstahandsval vad gäller hingst fanns inte heller med på 'faktabladet', jag frågade ägarna som sa att licens etc är löst, så det bör komma upp vilken sekund som helst på nätet typ. Och det gjorde det.

Så det bästa är som sagt att höra med hingstägaren hur det är.
 
Sv: Hingstar som ej löst licens

Alexandra_W skrev:
Det kan ju vara så att de löser licens vid intresse, och att ASVH inte fått in noteringen bara. Mitt förstahandsval vad gäller hingst fanns inte heller med på 'faktabladet', jag frågade ägarna som sa att licens etc är löst, så det bör komma upp vilken sekund som helst på nätet typ. Och det gjorde det.

Så det bästa är som sagt att höra med hingstägaren hur det är.
Visst är det så att man ibland väntar med att lösa licensen till stoägaren säger att dom ska komma med stoet/stona, speciellt vad det gäller hingstar på fryst där antalet ston / säsong inte är så många till antal. Därav mitt inlägg om att hingsthållaren bör kontaktas så att han får chansen att lösa licensen...

Helen
 
Sv: Hingstar som ej löst licens

"Nisse" på Askö vet redan att jag ska använda Cortez till min foderhäst. Sperman är redan levererad till Bollerup, åker dit med henne om ca 25 dagar. Ringer till honom imorgon och kollar att allt är som det ska. Det är säkert så att det ej kommit med på ASVH:s hemsida, eller att han helt enkelt ej löst licens ännu.
Ha det gott!!
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 287
Senast: cassiopeja
·
Hundavel & Ras ny här jag med,vill bara höra o ev få lite svar. min älskade mitzy Lhasa apso var drygt 10 år o jag var så glad att hon aldrig varit...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 184
Senast: Gnist
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 150
Övr. Hund Varning för långt inlägg och uthängning av mig själv som usel hundägare :o Men såhär. Jag kanske utnämner mig själv till bukes sämsta...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 622
Senast: Korekatten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp