Hingstar som ger stora avkommor??

Briar har tyvärr lämnat rejält ojämnt höjdmässigt vad jag vet (?). Antingen rejält stora eller ganska små. Vår 2-åring e Briar är runt 172 just nu och växer MASSOR, så vi är rädda att han ska bli över 180... (Stoet var knappt 1.60 och i princip ingen i hela hennes stamtavla var över 1.66, snarare mindre). Så har jag träffat Briar-avkommor som har varit runt 1.55 med normalstor mamma... men det där med höjd kan ju slå "hur som helst" om det vill sig illa.

Men fina blir de ofta och jag är *mycket* förtjust i Briar!

Jag har en bekant med en connemara-halvblodskorsning (pappan connemara) och han är en bit över 1.60 (4 år) men hans bror som är rent halvblod e Electro är över 175 skulle jag gissa, så... :crazy:

Så är höjden ett måste så är det ju bra mycket säkrare att köpa en unghäst tyvärr :smirk:. Har du ett större spann att röra dig på (från 1.55 o uppåt) så är det ju en annan sak.

En annan som jag har fått en känsla av att han lämnar stort är Cortus o ibland även Lasandos men det har jag inga belägg för. Har inte kollat BLUP:en på länge :o
 
egentligen e ju inte höjden sååå viktig. fast minst 160 vill jg ha..gärna högre då jag har långa ben.. fast d e konstigt.
satt på en 162 hög häst (unghäst som skulle utbildas i hoppning) o den tyckte jag att jag va lång på ..
men sen då jag red stoet i fråga som e 145 så kändes d bra.. hon gav intrycket av att vara mycke högre orida.. o alla trodde att hon va super maxad..men icke!!!
så om den blir 160 så kan den ju ändå ge ett stort intryck..
blir den inte tillräcklig hög så går dju o sälja elle så får mamma rida den.. kan ju bli en trevlig avkomma fast den inte e så stor.. stoet har ju toppstam o e riktigt snygg o meriterad så varför inte..
 
cortus har jag sett några riktigt stora avkommor efter.
själv har jag o en bekant varsitt sto efter royal(tror dock inte han används i avel mera). båda ser ut att bli ganska höga!
 
Hej!

Min renrasiga connemara är 160 cm, så det borde ju gå att fixa till en korsning som är 165. Min pållas föräldrar är båda ponnyer, så inget är omöjligt. Stora hingstar vet jag tyvärr inte om, då jag tycker min "ponny" är precis lagom../ Lavinia
 
Alldeles riktigt tänkt.

Och det är inte fölets kropp som är problemet utan dom långa benen.

Skulle aldrig betäcka en sån liten märr med en biffig halvblodshingt.
Men sånt lär man sig när man har använt tandad tråd några gånger.

AM
 
Skulle inte jag heller.
Kände inte den ägaren det är bara saker man hör.

Vi fick i år en hingstavkomma efter Roderik, med vårat sto på 158, han är tror jag 168? Men allt gick jätte bra.
Men förra året fick vi en med en hingst på 171. Men fölet dog tyvärr. Men det beror nog också på hur grov stot är. Våran är väldigt grov. :D

Man lär sig med tiden! :smirk:
 
Varför är de långa benen ett problem ? Vad händer igentligen när benen är extra långa ?

I somras fick vi hjälpa en *väldigt* långbent unge till världen. Det gick tackochlov bra till sist. Men det som var påtagligt var just de extremt långa benen.
 
Har du en märr av mindre storlek och till på råga även kort i kroppen och smal över korset så finns det ingen nämnvärd eller överdriven plats i stoet.
Om du sedan betäcker med en hingst som bevisligen lämnar stort så har man kanske skaffat sig problem.
Det är ju alltid benen som gör felläget.
Och har du ett "elakt" felläge så får du stycka ut fölet.

Dom fellägen vi har haft hemma har varit på just mindre ston som betäckts med stora hingstar.

En hingst vi hade hemma (men dock ej våran) betäckte 5 ston.
4 fellägen och en rättvänd.
Hur kul är det???

Vi vet nu, genom åren, när ston av mindre modell, då även korta i ryggen, och betäckta med "större" hingstar kommer att behöva hjälp... i stort sett alltid.

Så länge felläget är krökta framben eller framben slagna bakåt så går det att fixa, men om ungen vrider sig runt och har tre ben framåt, fastkilade så är det kört.
Dom gångerna det har varit kört så har vi fått ta Strömsholm.
När man sedan tittar på hur ungen såg ut så ser man vad långa ben kan ställa till det.

Och det är då... igen som man tänker:
Varför lyssnade inte ägarna på oss???
Vi sa ju, skaffa en bättre byggd fölmärr eller byt hingst.

AM
 
Jag känner till B-ponnyston som är betäckta med hbl och fölning har gått bra.
Anpassar sig inte fölet efter mamman?
 
Sv: Hingstar som ger stora avkommor??

FT_ryttare skrev:
nästa år ska vi betäcka om mitt connemara sto.. e i år betäckt med connemara hingst, men vill ha en stor häst efter henne då ponnytiden e slut (18 i år).
så vi vill ha en rätt stor avkomma(minst 165) eftersom både syster o ja e ganska långa.
d här e ju inget man kan bestämma..hur hög den ska bli men finns d nå hingstar som e kända för att ge stort??
fullblod elle halvblod. e mycke fullbod ( fullblodshingst i 3.dje led) i stoet. så hon e ädel o rätt het i tempramentet¨.

Kram

Wetano ger stora avkommor... min 3-åring är idag 168cm :love:
 
Sv: Hingstar som ger stora avkommor??

Rubinrot!! Bamse avkommor har jag sett ex. Rubrik ue. Nactus

rubrik2.GIF
 
Sv: Hingstar som ger stora avkommor??

Bourbon har gett en hel del stora avkommor, kompisens är 1,75 resp 1,73 och jag såg en till salu på 1,80.
F ö tittade jag på BLUPindexet från 2003, enligt den ger Cortez störst avkommor i genomsnitt, följd av Cyrill, Corrado WL,Testarossa, Briar, Freimoor, Swift, Opius, Weltbürger och Landlord, minst har Chagall, Marocco, Jaguar, Porfyr, Pegasus, Urbino och Trombon gett. Detta är förutsatt att hingstarna har parats med medelstora ston.
Det är ju svårt att veta hur de yngre hingstarna förärver sig.
 

Liknande trådar

Avel Satt och funderade på det där med hur storleken nedärvs till fölet och hur stor inverkan stoets resp. hingstens storlek har på fölet...
2
Svar
34
· Visningar
5 129
Senast: tuaphua
·
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 081
Senast: Jate Volim
·
Avel Jag ska ev betäcka fullblodsstoet nästa år. Det är en 10åring (2006)som gått löp från 2008 fram till 2015, med ett avbrott 2012. Dock...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
11 297
Avel Nu har jag visserligen inget sto, och lär inte låta betäcka något på en sisådär 15 år (minst!) heller. Men, men. Jag är ju som kanske...
Svar
14
· Visningar
2 266
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp