Hingstar som ger stora avkommor??

FT_ryttare

Trådstartare
nästa år ska vi betäcka om mitt connemara sto.. e i år betäckt med connemara hingst, men vill ha en stor häst efter henne då ponnytiden e slut (18 i år).
så vi vill ha en rätt stor avkomma(minst 165) eftersom både syster o ja e ganska långa.
d här e ju inget man kan bestämma..hur hög den ska bli men finns d nå hingstar som e kända för att ge stort??
fullblod elle halvblod. e mycke fullbod ( fullblodshingst i 3.dje led) i stoet. så hon e ädel o rätt het i tempramentet¨.

Kram
 
Jag tror att det kan vara svårt att få en såpas stor avkomma efter en märr som är ren Connemara. OM det hade legat större hästar bakom så hade chansen varit större. OM jag var er skulle jag satsa på att köpa en bra unghäst istället - risken att få en 155 häst är alldeles för stor.
 
Jag skulle inte chansa. Jag har ett sto som är 162 cm, men avkommorna är inte 165 cm ändå.

Om mankhöjden är viktig, KÖP en stor häst istället.
 
Jo, han löser licens om någon stoägare är intresserad.
 
Kolla BLUP-listorna, där anges avvikelse från medelmankhöjd i plus eller minus. Nu har det iofs inte kommit nån på länge, men de som är ett par år brukar finnas att få tag i. Kolla t ex gamla Ridsport, de brukar publicera BLUP:en varje år.
 
OK, vi hade ett rent halvbod e Moglie i stallet som var ponny (och inte "fuskmätt")
 
har en kompis vars häst e.strong statement u. ren connemara sto är 163 ..
så nog går d o få större avkommor.
så vet ni några hingstar???
 
Landlord brukar ofta ge ganska stort, men det är alltid en chansling, den kan lika gärna bli liten, speciellt när det gäller ett så pass litet sto.

HAr även sett ett par ganska stora efter EightEight Keys xx, men jag vet inte vad det är för möderna på dessa.
 
Briar själv är stor... och jag har sett flera stora efter honom! Men det är en chansning, då hans far är Magini och farfar Maraton....vars hingstlinje ofta kan lämna ganska små hästar!
Magini själv är ju "bara" 162 i mkh.... och risken är att detta slår igenom, särskilt om stoet är litet
 
hej!"
briar har jag sett en avkomam til med fullblodssto... helt underbar..vill ha lilla (stora) sippa!
har själv en maraton avkomma som e stor.. o stoet e inte så stort där.. men avkomman blev 170 +..
aerline då.. e helt såld på denna hingst!! va ger han?
 
Har förmig att både Trombon och Chapman ger stora hästar, fast är stoet litet finns ju risken att du får en liten stor häst, trist.
 
Brukar ja!! :p

Vad som händ emed min lillskit på 158 cm är fortfarande en gåta för de flesta! :D

Så jag håller med de flest andra. Är storleken viktig KÖP en häst. Mitt lilla sto är efter en hingst på 171 cm och ett sto på 164 cm!!! :)

/C
 
Håller med sig, man vet aldrig vad det blir, mina unghästars föräldar är ca 164-165 båda två, avkommorna så blir den ena ca 162 och en andra nog säkret 172.. :crazy:
 
Vet inte om det stämmer men om man betäcker med en stor häst som är riktigt stor kan inte fölungen bli för stor i magen och ev. fastna?
Det var en som fick med wetano förra året som fastna, men gick att få ut efter lite pyssel..
Och har får också annars stora avkommer.
Men jag vet inte. :confused: :confused:
 
Min är ju 1.60, Landlord som pappa, mamman var endast
1.56..så där är det inte så konstigt.
MEN hennes helsyster är ca 1.65.. :confused:
 

Liknande trådar

Avel Satt och funderade på det där med hur storleken nedärvs till fölet och hur stor inverkan stoets resp. hingstens storlek har på fölet...
2
Svar
34
· Visningar
5 128
Senast: tuaphua
·
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 081
Senast: Jate Volim
·
Avel Jag ska ev betäcka fullblodsstoet nästa år. Det är en 10åring (2006)som gått löp från 2008 fram till 2015, med ett avbrott 2012. Dock...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
11 297
Avel Nu har jag visserligen inget sto, och lär inte låta betäcka något på en sisådär 15 år (minst!) heller. Men, men. Jag är ju som kanske...
Svar
14
· Visningar
2 265
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp