Hingstar, storlek etc i "Crabbet" araber

moholmarabs

Trådstartare
Jag har last traden om storlek och vilken hingst manga vill valja. Flera had skrivit de vill ha HOGA hastar. Inte under 150 cm etc etc.

Ja sa ar det har med araber. Under aren som har gatt (sista 100) har araben i generellt blivit storre. Om man gar tillbaka till sent 1800 nar Blunts importerade fran Mellan Ostern, var de flesta hastarna ganska sa sma. Jag kan inte saga precis hur "sma" men vissa var runt 140-150 cm hoga. Visst fanns det de som var aven hogre, men vanligtvis var araberna mindre den "normal" hastar.

Sa varfor vill all ha araber som ar hogre? Kan det vara att folk har blivit hogre eller hoppas folk pa att kunna anvanda araberna i tavlingar dar tradiotionellt andra raser had dominerat marknaden. Visst ar det kul om din arab kan sla ut en massa varmblod, men nar man ser pa det, araber var inte byggda for hoppning, men springa pa slat (ok lite kullar) mark.

Det enda som jag kan jamfora med ar mina egna. De ar 80-95% crabbet blod i dem, storlek allt from 135cm till 150 cm. Byggda med "pannkaksfotter" pa fram andan och den mer ovala hovar i bak. Just sa de kan "landa" i sand med framandan och "sparka av" med bakfotterna. Jag brukar jamfora deras hovar med kameler lol.
Jag tycker om min storlek och letar hellre for en mindre storlek av hingst nar jag valjer att avla. Jag ar inte intresserad i en arab som kan trava med knana upp under hakan. Om det var mitt intresse skulle jag i stallet kopa en saddlebred eller annan ras som var avlad for det.
Jag ser manga som har araber, men de vill gora saker som tradiotionellt har hort till andra raser. Visst ar det underbart om man kan gora ALLT med sin arab. Jag har flera example pa araber som kan hoppa, eller ga i "hog" dressyr, men ser det mer som undantag den det normala regeln.
Vill ocksa tillagga, mina araber (framforallt Snuffles the infamous ) har gjort det mesta. Snuffie was inkord som 3 aring och var sedan anvand att ploja upp potatislandet med. Han var sedan anvand att "ride cattle" med, samt vanlig ridhast. DET ar vad araber ar om, att kunna anvanda dem i alla situationer. Visst, vissa ar battre pa vissa saker medans andra kanske skall anvandas for annat.
Men tillbaka till min rubrik. Varfor valja hingstar som ar hoga hoga och tro att folet som kommer ut ar battre pa det viset? Vad ar for fel med den storlek som de har haft for 1000 ar eller sa. Maste de vara sa stora?
Personligen har jag sett en eller tva hingstar har i sverige som jag skulle kunna tanka mig att avla pa. Resten ar antingen for hoga eller har inte det ratta temperamentet for vad jag vill ha. Men smaken ar ju delad.
Nu ar mina ramblingar over men skulle garna vilja ha andras synpunkter om hojd och val av hingstar for nasta sasong.
Kat
 
Sv: Hingstar, storlek etc i "Crabbet" araber

Svenskar är ju rätt långa om man ser i ett internationellt perspektiv. Plus att vi har lite "storhästnoja". :D

Men även rena Crabbetaraber kan vara riktigt stora de också. Magic Domino är ju ingen liten hingst t ex. Sedan hur pass vanligt det är vet jag inte.

De flesta riktigt små araber jag träffat (c-ponny size) har varit kraftigt linjeavlade/inavlade och ofta "rena" nånting medan många av de riktigt stora har varit "mixar". Vet inte hur mkt outcross faktorn påverkar där?

ca 155 cm är en storlek jag trivs med. Ska jag rida en D-ponnyarab vill jag att den ska vara rätt bitig och aveln går mot allt lättare araber upplever jag.
 
Senast ändrad:
Sv: Hingstar, storlek etc i "Crabbet" araber

Jag ar inte intresserad i en arab som kan trava med knana upp under hakan. Om det var mitt intresse skulle jag i stallet kopa en saddlebred eller annan ras som var avlad for det.

Det är nog inte majoriteten av svenska arabryttare heller, vi rider inte Park här i Sverige. De flesta araber här är allroundhästar och/eller går distans skulle jag tro.
 
Sv: Hingstar, storlek etc i "Crabbet" araber

hej.jag är ny på arab och kan inte så mycket historia,men jag har en egen hingst som kommer att bli runt 1.55.det är självklart kul om man kan göra många olika saker med sin häst men ibland när man pratar avel så känns det som om många tittar mest efter vad hingsten har presterat och inte lika mycket på om det är en "trevlig"hingst som passar och väger upp stoets nackdelar.
 
Sv: Hingstar, storlek etc i "Crabbet" araber

det är bra,men det är många som bara vill ha en snygg hingst
 
Sv: Hingstar, storlek etc i "Crabbet" araber

Lever man för att ställa ut och ingenting annat så. Många snygga hingstar har dessutom trevliga temperament så det ena behöver inte utesluta det andra.

Meriter inom flera olika områden är det däremot svårare att hitta hingstar som har. Snygga hingstar med sportmeriter är lite mer "exklusiva" i mina ögon.
 
Sv: Hingstar, storlek etc i "Crabbet" araber

Min arabvalack Zadek e.Bakir ox är 157 cm hög. ;)
 
Sv: Hingstar, storlek etc i "Crabbet" araber

det är sant.själv är jag mer på hobby nivå och värdesätter andra egenskaper högt
 
Sv: Hingstar, storlek etc i "Crabbet" araber

Vilka egenskaper är det vi pratar om då? :confused: Araber är t ex ju generellt rätt snälla hästar med bra psyken så det är inte så svårt att få tag på tycker jag. Jag är också hobbyryttare men det betyder inte att jag inte vill ha en häst med bra ridegenskaper.
 
Sv: Hingstar, storlek etc i "Crabbet" araber

jag menade inte så.jag menade att jag tycker att det är viktigt att man hittar en hingst som passar stoet bra och inte bara tar hingsten för att det är en snygg hingst på lagom avstånd hemifrån
 
Sv: Hingstar, storlek etc i "Crabbet" araber

Ja men där är vi helt på samma linje. :) Sen kan man ju ha "tur" också. Jag har t ex ganska många olika hingstägare runt om här. Det finns galoppfolk, utställningsfolk och distansfolk som har hingstar inom en helt överkomlig radie.
 
Sv: Hingstar, storlek etc i "Crabbet" araber

då kan man vara glad.mina 2 ston är dräktiga nu och kommer att föla mars och april,det är min hingsts första avkommor och det skall bli otroligt kul att se vad han ger,dock är det inte arab ston utan welsh och varmblod
 
Sv: Hingstar, storlek etc i "Crabbet" araber

då kan man vara glad.mina 2 ston är dräktiga nu och kommer att föla mars och april,det är min hingsts första avkommor och det skall bli otroligt kul att se vad han ger,dock är det inte arab ston utan welsh och varmblod

vad är det för hingst du har?
ålder stam osv.....
jag ska ju betäcka mitt sto i maj nästa år är det planerat
jag hoppas på antingen en hingst eller ett sto, alltså så vill jag inte att en dålig hingst föds för då blir det ju en valack....
men som sagt gärna hingst, sen tänkte jag ev köpa ett welsh sto som sällskap och fru till honom,
så jag är jätte nyfiken på din avkomma när den kommer...

har tittat lite på nättet men inte hittat så många blandningar...tyvärr....
nån annan som har bilder?

det här är ju då min dröm och eftersom drömmar sällan går i uppfyelse så kan ni ju ta det med en nypa salt...
 
Sv: Hingstar, storlek etc i "Crabbet" araber

jag har en arabhingst efter zulak,han är 2 år och har ett underbart temprament,han blir nog runt 1.55
 
Sv: Hingstar, storlek etc i "Crabbet" araber

Magic domino ar ett undantag skall jag saga. Han ar forstas valdigt trevlig att titta pa men om man inte kan komma upp pa hasten utan en stege, vad for skoj ar det?
Jag har en polish/Egypt/eng. valack har nu och han ar 153 hog. Och visst maste jag anvanda stege/stepstool. Faktiskt anvander jag stege/stepstool till alla hastarna, pa grund av jag personligen kan inte komma up pa ngt annat vis (handikapp). Men det ar faktiskt battre for hasten och dess rygg att "sitta ner" pa hasten den att "sitta upp". DET ar dock ett helt annat amne...
Men vem det som nu sa att de mindre hingstarna ar inbredda/linjebredda har ratt. Och det blir sa manga ganger nar man avlar fram och tillbaka. Just min personliga sak ar mindre araber, Snuffles den okanda, ar endast 142 cm men ser ut som en tank for ovrigt. Inte en smal, "latt", "rektangle pa 4 stolpar" typ av hast. Dock maste jag saga jag har inte sett manga av dessa i Sverige, kanske de inte har kommit annu?
Ocksa, ta med i berakningen nar ni valjer en stor (las hog) hingst, vad ar storleken pa stoet? Det ar ju konstaterat att folet manga ganger arver moderns storlek mer sa den faderns. Darfor avlar man en arabhingst till en Shiresto och far en lagom storlek halvblod lol..
Intressant detta, fortsatt garna med kommentarer.
Kat
 
Sv: Hingstar, storlek etc i "Crabbet" araber

Jag använder också pall vid uppsittning. Alltid, oavsett höjd på hästen. Är jag i skogen letar jag upp en sten. Det skonar inte bara hästen, utan sadel och stigläder också. Plus mina höftleder. :D
Så det spelar ingen roll hur hög hästen är för mig.

Min familj har haft ett gammalpolskt sto på 146 cm. Men det var en nätt liten dam. Jag red inte gärna henne, det kändes som om hon hade svårt att bära upp sig ordentligt och mina ben hamnade långt ner under magen om jag inte hade hoppläder. Och jag är ändå "bara" 160 cm lång. Hon fungerade bäst med småflickor på högst 50 kg. Perfekt liten häst för en ca 11-åring.

Jag vill ha en arab som är "stor" att rida. Dvs bär sig högt fram och rör sig stort (inte jobbig att rida ihop). Samt "fyller upp mellan benen", eller hur man nu ska uttrycka det. :o

150-155 cm är en väldigt vanlig storlek på arabston i Sverige upplever jag, så det är inte så ofta man behöver oroa sig för att ta en hög hingst på ett lågt sto. Mitt nuvarande sto är över 160 så de flesta hingstar är mindre än vad hon är.
 
Senast ändrad:
Sv: Hingstar, storlek etc i "Crabbet" araber

För mig är inte mankhöjden det viktiga utan hur hästen känns att rida och att den har vägvinnande rörelser.
Min hingst är 150 cm i mankhöjd men känns definitivt inte liten, jag får ofta kommentaren "det är synd att han är så liten annars skulle jag betäcka med honom".
Liten!?!? han är ju en normalstor arab och har givit både stora och små avkommor beroende på mödrarna.
Jag tror inte att vi får bättre araber för att dom blir högre, enligt forskning förlorar hästarna hållbarhet när mankhöjden drivs upp inom en ras.
Varför inte arabkorsning om man vill ha arabens egenskaper men en mankhöjd över 160 cm?
Nog för att vi har många hingstar som inte håller måttet i Sverige, men fler än två som kan vara intressanta måste det väl finnas?
Ingela
 
Sv: Hingstar, storlek etc i "Crabbet" araber

Kanske inte om man just vill ha en liten hingst med hög Crabbetprocent? De flesta mindre hingstar jag känner till är helpolska.

Jag ska tillägga att jag tycker det är trevligt att det finns araber i alla storlekar så länge de är proportionerliga.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Tjatter Jag har nu sytt ett par plagg till barnbarnen. Jag har inte sytt nagonting sedan 1986. Da flyttade vi utomlands och det fanns en...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 465
Senast: Raderad medlem 120709
·
Övr. Hund Jag rakade titta pa Engelsons hundforar klader nar nagon har pa Buke namnde den jackan. Nu ar jag nog lite kar. Jag vill ha en lila...
Svar
6
· Visningar
731
Hundavel & Ras Jag trodde jag hade hittat en bra uppfodare. Jag trodde jag hade hittat en eventuell parning som sag mer an intressant ut. Huruvida jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 991
Senast: Corminta
·
Småbarn Var dotter har borjat hitta pa alla mojliga sma historier som hon delar med sig av till den som vill lyssna. Lararna i skolan berattar...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 373
Senast: em-pirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp