N

nogat

Jag har en fråga till er med hingstar som får gå själva, varför? Jag har haft egna hingstar+ridit andras och dessa har aldrig behövt stå själva i hagen utan haft både en och flera valackkompisar. Detta har varit hingstar i olika åldrar och samtilga har varit väluppfostrade att hantera. "mina" hingstar har också alltid fått gå ute länge på dagarna i stora hagar då dom ofta har ett mycket stort rörelsebehov.Har även dom på sommarbete där det inte finns stall.Förstår inte alls hur folk tänker som har hingstar som får gå ute tre-fyra timmar/dag i små trånga hingsthagar.Nisom har det så varför?
 
Jag har själv en hingst, fast han har sällskap av två större hästar & har alltid haft sällskap.

Jag kan tänka mig att anledningen till att man inte vill släppa ihop hingstar med andra hästar kan vara att en hingst oftast sätt själv efter de att dom avvants & då kan det kanske bli problem när man släpper ihop med efter att den gått själv i x-antal år...dom har ju inte haft möjligheten att lära sig "hästens språk" på samma sätt utan kanske bara stormar på å blir bråkig!!
..men det är ju min teori. :crazy:
 
JAg har en massa olika hingstar som kommer o går, därmed så går dom ensamma, jag släppte ihop min ettåring med en nykastrerad 2 åring nyligen...nu står 2 åringen på box med sönderslitna ligament och 3 stora lösa benbitar i ena bakknät :crazy: som vi opererat bort.....

min 10 åring gick ihop med 6 andra hästar, både hingstar o valacker tills han var 3,5 år....sen gick det inte, han terroriserade alla andra och det var rent synd om dom...dom blev rädda för honom och det var inte schysst att ha dom ihop...har man hingstar som vill klättra i rang så är det svårt....sen har jag ju gudomligt snälla hingstar också, men dom är bara här korta perioder och så är dom inte mina så jag ser ingen anledning att släppa ihop dom....

SEN så kan det plötsligt en dag slå runt på dom (har sett mer än en gång) och kompisen skall helt enkelt elimineras, men så länge det går bra så är det ju helt ok.....

Jag tycker faktiskt inte synd om hingstarna, mina går ute länge på dagarna och har stora hagar och "alla" hästar finns runt omkring i hagarna, inne i stallet står dom bredvid både andra hingstar , ston o valacker...hingstar vill gärna var i gröten och det är skam att gömma undan dom för andra hästar....DÅ mår dom inte bra, då dom ofta har ett högre kontrollbehov av "flocken".....
 
Min går tillsammans med ett äldre halvblod (valack) och på somrarna går han på hingstbete. Har aldrig varit några problem alls.
 
Vår "hingst" (kastrerades för två månader sen, han blev så mager..) är en gammal travare. Han fick aldrig lära sig hur man gör mot andra hästar när han var liten, och alla hästar hitills vi prövat med har såklart visat sig underlägsna, men han fattade liksom inte det utan gav sig på dem, jagade dem osv tills vi särade på dem igen.. :( Alla utom en, en shettishingst på fyra år som han gick jättebra med! Dom lekte å hade jätteskoj tillsammans. Men ägaren till shettisen sålde, nu är han kastrerad, tjock och såvitt jag vet inte alls omhändertagen. Himla trist på en underbar kille, efter Titan t.o.m. Red o skötte honom i ett år. Fan att vi inte köpte honom! Ash, nu gled jag ifrån ämnet.. :smirk:
 
har en hlb/welsh hingst på 3år(till salu) som går med en shettishingst på 5år och en appaloosa på 9år och på andra sidan grusvägen går 5 ston.
detta går jätte bra även när stona brunstar då hingstarna vet vem av dom som bestämmer i detta fall appalossan.
dom är ute på lösdrift så dom har bara en ligghall att gå in i.och allt går kanon.
det som alla som har en hingst i en hage tänker på är nog att i början när man släpper i hop hingstar blir det lätt lite bråk om rangen och hingstar är ofta värda en del så dom vill nog inte att något ska hända.men har hingstarna ett bra psyke så händer det oftast inte något allvarligt då hästar är ett flyktdjur o inte ett rovdjur så dom dödar inte varanndra.
men det är min teori.
 
Våran hingst tog sig ut i hagen där det stod en valack. Valacken var inte allt för vacker efteråt...Hade vi inte fått tag i hingsten i tid hade nog olyckan varit värre....
 
Har jobbat med avelshingstar som varit oerhört revirmedvetna. Gud nåde den varelse somkommit ini hagen när de varit där. Varken folk eller fä. En hadelyckats trampa ihjäl en skötare i frankrike samt en flock ankor. En annan fick in en förrymdkviga i sin hage. Hade vi inte fått fram långpiskar vet jag inte hur det hade gått. Han bokstavligen lygte kvigan med ett stadigt tag i nacken.
Sedan har jag sett hingstar som gått tillsammans från föl upp till fem års ålder.
Generellt skulle jag inte sätta en hingst som används i avel tillsammans med andra av hankön. Tycker det blir för stora risker.
 
våran vuxna hingst går ensam, men detta är endast för att han mördar andra hästar!!! helt seriöst! det är svårt att rida ut med andra hästar, och man får inte rida för nära andra hästar vid tävling, för då sparkar han och hoppar på dem... :smirk:

men hingsten har en stooooor hage med skog och öppet område och en massa ställen där han kan springa av sig och kan hålla koll på att hästarna, så han lider ju inte av det.

de andra hingstarna som är yngre går tillsammans.
 
har man sådana hingstar som är så aggressiva skulle inte jag låta dom vara kvar i aveln det måste ju bli svårt att hantera dom.
skulle inte heller vilja ha en avkomma efter en sådan!
både appaloosan och shettishingsten i våran hage betäcker ägaren med men min ´korsning får inte betäcka och det går hur bra som helst!
 
Våra hingstar går själva..
den äldsta pga att vi inte har någon häst som
funkar tillsammans med honom i hagen längre!

3 åringen har vi satt i en egen hage för att valacken skulle få lite ro i hagen. Dom lekte för hårt.

Personligen börjar jag tröttna på dom här diskussionerna,
alla gör väl det dom anser bäst? dvs att det är lugnt i hagarna och skaderisken minimal :smirk:
 
Det behöver inte vara besvärligt när människor hanterar dom för att dom är aggressiva på andra hästar......en av världens bästa avelshingstar inom travet var så aggressiv mot människor att han "åt upp" flera stycken...men för det hade han bra blod och en del av hans avkommor fick aggressiviteten andra inte....själv har jag betäckt med en av den hingstens söner(som han vassa drag) men då får även avkommorna en tuffhet på banan som är åtråvärd..min ettåring är en riktig tuffing, men inte på ett elakt sätt..utan ett psyke som är utöver det vanliga....finns inget som "inte går" för honom...allt är en utmaning och skall genomföras.....
Det finns supersnälla avelshingstar som lämnar idioter, det finns elaka som lämnar snälla.....avkommorna brukar ju ha en mor också :p
 
Har en hingst som går själv, i en stor hingsthage hela dagen med de andra inom synhåll.

Har inte haft honom så länge, men innan jag fick honom har han alltid gått själv, så jag tror inte det är så lyckat att släppa ihop honom med någon.

Även om jag ville göra detta, var skulle jag hitta någon som är beredd att släppa ihop sin valack med min hingst och kanske går det bra, kanske blir den slagen gul och blå.
De hästmänniskor jag känner tycker om sina hästar och skulle inte utsätta dem för denna 50-50% satsning.

Man vågar helt enkelt inte, för även om det skulle gå bra, vad händer om det inte gör det?
Blir ens häst illa skadad så är det för sent att omvärdera sitt beslut!

/
Susanne
 
Det var inga problem att hantera dem. en av dem var dessutom en mindre gigant innomaveln och lämnademånga bra hästar efter sig.
Problemen????var att de var tvugna att gå ensamma i en hage för de betraktade det somsitt revir.
 
Jag har två hingstar som går tillsammans den ena har betäckt men inte den andra och det går kanon bra. Mina hingstar är väldigt lugna och trevliga dom bryr sig inte ens om brunstiga ston som står i boxen brevid. Men jag har erfarenhet av hingstar som apsolut inte skulle ha kunnat gått med nånn annan häst sen har jag erfarenhet av en hingst som gick tillsammans med både ston och valacker så det beror nog på indeviderna.
arrac :banana:
 
Jag svarar.. fast jag inte har hingstar som går för sig själva :)

Från avvänjning till försäljning går de tillsammans, nån enstaka har fått säras ut p.g.a *hormonspelet* fram på vårkanten!

Avelshingstarna (vuxna) går alltid med ett av *sina* ston året om, och det skulle aldrig i livet fungera att släppa en av dessa hingstar ihop med en annan hingst.. då skulle en av dom bli *en röd fläck på marken*, så ÄR det!!

Hingstar är hingstar.. vissa som växer upp tillsammans och inte betäcker kan fungera bra ihop, men så kommer det en dag.. *hormonerna sprutar ur öron & näsborrar*, då ligger en eller flera i flocken mycket risigt till, där måste man passa flocken dygnet runt (snudd på):o
 
Att man har sina hingstar separat beror ju i regel på olycksrisken. De flesta hingstar backar inte undan för en valack vad som än händer. Sen kan det ju vara så att de som unga inte fått chansen att få gå med andra hästar av någon anledning, och då är det nästan orättvist mot dem att sätta in dem bland andra hästar när de blir äldre då de kanske inte haft möjlighet att få lära sig de sociala mönstren i en flock. Min hingst gick med en annan valack alt en annan hingst, men så var det ju en mycket from herre!
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 070
Senast: nullo-modo
·
Dressyr Det är ganska få topphästar som går ute i stora hagar med kompisar. De finns absolut men är verkligen inte vanligt. Är inte helt med på...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 482
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 326
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 493
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp