Hingstar...

Ljulius

Trådstartare
Många har ju hingstar (däribland jag) och nu undrar jag hur ni har era hingstar? Går de själv ai hagen eller har de ngn att gå med?
Går de kanske själva under sommarhalvåret?
Ni som har dem själv, har ni mkt problem med stereotypa beteenden?

När man ska börja ha en ung hingst enbart själv, har ni några tips på aktivering? ( han har inga problem med att gå ensam, jag tänkte mer för att göra hans tillvaro lite roligare?)
 
Sv: Hingstar...

när jag haft unghingstar så har jag ganska tidigt släppt ihop med en gammal valack. det tycker jag är oslagbart ;) :angel:
 
Sv: Hingstar...

Hej!

Varför ska du ha hingsten själv?.. Ok de är ju bra att den kan vara själv, men det är ju bara dumt om de inte behövs. Det är väl då bättre att låta den gå med andra hästar valackar/hingstar. så den får lära sig hur man beteer sig i flock. Det bästa är att låta unghinstar gå med dräktiga ston, då lär dom sin plats här i livet, och det blir inte så stor uppståndelse varje gång den ser ett sto. Enfaste det är hingst man har så ska den få vara häst. Har själv en 1årig hingst, nu går han med ca 15 andra 1 åringar, sen i sommar kommer han få gå med andra valackar och hingstar och i höst får han gå med dräktiga ston. Kommer aldrig ha han själv om det inte händer något som gör att jag måste det.
 
Sv: Hingstar...

Hej!

Har själv en 1årig hingst, nu går han med ca 15 andra 1 åringar, sen i sommar kommer han få gå med andra valackar och hingstar och i höst får han gå med dräktiga ston. Kommer aldrig ha han själv om det inte händer något som gör att jag måste det.

Återkom gärna till hösten och berätta hur det gick med hingsten och stona... Personligen skulle jag inte våga släppa unghingst med dräktiga ston efter att han under sommaren gått med enbart hingstar/valacker men var och en gör precis som de själva vill. Jag tror unghingsten mår och aktiverar sig bättre av att gå med andra unghingstar/valacker och inte med stona som ju faktiskt kan kasta sina foster under tiden de går med hingsten. Säger inte att en ev. kastning skulle behöva bero på att stona går just med unghingst utan mer att om en kastning sker utan att hästägarna är uppmärksamma på det finns mkt stor risk att unghingsten gladeligen betäcker det längre icke dräktiga stoet.
Samma gäller självklart när man har dräktiga ston i t ex lösdrift tillsammans med äldre rutinerad licensierad hingst, så som jag vet många inklusive jag själv har periodvis. Blandar man hingst och ston under annan period än betäckningssäsongen krävs mycket kontroll så att det inte sker "olycksfall i arbetet". OBS att detta är min personliga åsikt!
 
Sv: Hingstar...

sen i sommar kommer han få gå med andra valackar och hingstar och i höst får han gå med dräktiga ston. Kommer aldrig ha han själv om det inte händer något som gör att jag måste det.


Ujujuj, den stackarn kommer inte få det lätt, 15 stycken hormonstinna drakar. ;)
 
Sv: Hingstar...

Brukar ha mina tillsammans med en eller flera trevliga valacker och det har alltid fungerat (haft många hingstar).

Tycker inte det är sjysst att isolera hingsten och tvinga den att gå ensam utan hästkontakt, bara för att han råkar vara hingst. De gånger jag sett folk göra så mot sina hingstar, har de också fått problem.

Mina hingstar har aldrig varit besvärliga på något vis och de flesta av dem har kunnat på bredvid ston (dubbla staket med mellanrum mellan).
 
Sv: Hingstar...

min hingst står på ridskola.
så har har kontakt med mkt andra hästar (ston, hingstar, valacker)
går ensam i hage men dock tätt brevid dom andra. Han har ungefär 15 hästar omkring sig runt sin hage.
Han ska fylla 5. Jag har inte vågat släppa ihop han med annan häst.
Han ska tidigare i sitt liv gått med annan hingst.
 
Sv: Hingstar...

Har en alldeles nyinköpt 2årig kallblodshingst som gått själv sen i höstas men nu går han med 2st 4åriga shettisvalacker och det funkar super. Han verkar överlycklig att få ha kompisar.
Han kommer förmodligen också bli valack så småningom mest för att det ska vara "lugnt" och åka på tävlingar senare i framtiden.
jag tycker också synd om hingstar (särskilt unghingstar) som får gå själva.
 
Sv: Hingstar...

fast det finns ju både ston o valacker som går själva också!

tycker dock att alla yngre unghästar ska ha jämnåriga första åren. Men sedan så är det ju inte ovanligt att dom har egna hagar, det har jag haft till tex mina ston/valacker också.

dock ser jag det givetvis som positivt om dom har en hästkompis dom fungerar med, oavsett kön.
 
Sv: Hingstar...

min hingst går själv är nu 3 år men i hagen bredvid (2meterimellan) går dom andra hästarna. han gick tillsammans med en annan hingst föra sommaren men det resulterade i en spricka i skenbenet. då han förhoppningsvis har en lång och givande karriär inom travet får han numera gå själv då jag ej vill ha flera olyckor.
 
Sv: Hingstar...

Många har ju hingstar (däribland jag) och nu undrar jag hur ni har era hingstar? Går de själv ai hagen eller har de ngn att gå med?
Går de kanske själva under sommarhalvåret?
Ni som har dem själv, har ni mkt problem med stereotypa beteenden?

När man ska börja ha en ung hingst enbart själv, har ni några tips på aktivering? ( han har inga problem med att gå ensam, jag tänkte mer för att göra hans tillvaro lite roligare?)

Självklart så har våran avelshingst sällskap i hagen hela året. I stallet så står han med ston och i hagen så ser han sina ston. I sommar skall han även gå med endel av stona.
 
Sv: Hingstar...

min hingst står på ridskola.
så har har kontakt med mkt andra hästar (ston, hingstar, valacker)
går ensam i hage men dock tätt brevid dom andra. Han har ungefär 15 hästar omkring sig runt sin hage.
Han ska fylla 5. Jag har inte vågat släppa ihop han med annan häst.
Han ska tidigare i sitt liv gått med annan hingst.
Men om han har gått med andra innan så vad är problemet? Att han har kulorna kvar?
 
Sv: Hingstar...

*kl*
Jag släppte ihop min då sexåriga hingst som inte gått med andra sedan han var åring, med min shettis valack och det var inga som helst problem. Nu har han även sällskap av welsh cob fölungen (hingst) och jag kommer aldrig ha honom ensam igen.
 
Sv: Hingstar...

Min hingst är i år 5 år och han gick själv tills jag bytte stall. Jag såg på Quisen varje dag när han gick i hagen brevid sin hagkompis att han saknade sällskap. han kunde stå och slicka honom och trycka sig emot honom hela dagarna över staketet. Så när jag bytte stall så bestämde jag och stallägaren oss för att släppa ihop hennes 3st 1 åriga hingstar och 7 åriga valack. Hagen är 3 hk så dom hade gott om plats tänkte jag och kuta runt på.
Och alla vart bundisar med en gång. Jag tror aldrig jag sett Quisen så överlycklig att få kompisar. och då har han aldrig gått med småhingstar eller valacker innan.
 
Sv: Hingstar...

min shettishingst ( 12 år) går tillsammans med ett shettissto på 30 år.
och min fullblodshingst( 4 år) går tillsammans med 2 äldre valacker och en 2 års hingst :)
och detta funkar hur bra som helst och blir det några problem så kastrerar jag hellre än att dom ska tvingas stå ensamma. jag tycker inte man ska ha hästar ensamma och speciellt inte unghästar dom behöver bus och lek och lära sig att bli hästar! :)
 
Sv: Hingstar...

Våra hingstar går tillsammans med andra hingstar och några vallacker. Samma sak på sommaren. Ensam är dom aldrig. Sammanlagt är dom 24 st i hagen.
 
Sv: Hingstar...

Men om han har gått med andra innan så vad är problemet? Att han har kulorna kvar?

därför att jag bara ägt hästen i 2 veckor och jag har importerat honom o aldrig sett han i tidigare hem och jag vet inte när han skulle ha gått med annan hingst. Vad jag uppfattade det som så var det några års sen han gick med en gammal avelshingst. och dom flesta är ridskolehästar (även hingstarna) här så det känns inte så passande att släppa ihop han med dessa. (o sen får jag nog inte heller..)
 
Sv: Hingstar...

jag vet en tjej som har 6 hingstar i olika åldrar till sammans på lösdrift o det funkar utmärkt :)
 
Sv: Hingstar...

Han har gått tillsammans med jämnåriga och äldre valacker ända tills för ågra dagar sedan... Han jagar och jagar och jagar dem, vallar och ska betäcka dem och ger sig inte fast de andra försöker bli av med honom.
Till saken hör att han skadade sig för ett par månader sedan och är "konvalescent" och därmed inte får aktiveras (ridas eller köras) men fick gå i hage med andra om han höll sig någorlunda lugn. Vilket han nu inte gör (sist sprang de tills de inte orkade längre, svetten dröp om dem och det var -15, vi hade försökt sära dem i nästan en timme. Han står dessutom i utebox, inte sååååååå kul att ställa honom där helt genomsvettig.)
Jag tror att det skulle funka bättre om han fick göra andra saker som stimulerade hjärnan, som det är nu kan vi bara göra ledövningar och problemlösning, och det är ju inte riktigt samma sak som att röja runt med 8 andra hingstar och valacker. Tanken är att han skall få gå med dem igen när han är frisk ( och det hoppas jag fungerar. Annars är han ju inte den enda hästen i världshistorien som går sjäv. Det finns rätt många, både ston och valacker som går själva av olika anledningar.)
Jag tycker inte heller det är speciellt kul att ha honom själv, men om allternativet är att han jagar livet ur de andra så känns valet enkelt.
Är det ingen som har förslag på hur man kan göra vardagen lite roligare?
 
Sv: Hingstar...

Går de själv ai hagen eller har de ngn att gå med?

Mina två äldsta (en är 12 och en är 20) går ensamma i sina hagar, men dom har bara två meter mellan hagarna så dom kan nosa på varandra om dom sträcker på sig ;) (inte för att dom vill det men...)
Sen har jag två unghingstar (en på 6 och en på 3) som går tillsammans i en hage. Dom två småttingarna (födda 2006) går fortfarande ihop med stona.
Går de kanske själva under sommarhalvåret?
Dom har samma indelning på sommaren som på vintern
Ni som har dem själv, har ni mkt problem med stereotypa beteenden?
Nä, dom verkar trivas med tillvaron ;)
När man ska börja ha en ung hingst enbart själv, har ni några tips på aktivering?
Jag håller ju på med körning så för min del är det mycket tömkörning, dragande på linor och andra konstiga föremål som låter mycket, mycket ledarskapövningar, att kunna stå still på kommando är ett måste, sen när man kommit lite längre så brukar vi gå ut o dra lite stockar i skogen så dom slår emot benen och dom blir vana vid att det skramlar och lever och tar emot ibland, detta tycker jag gör att dom blir väldigt harmoniska och lugna, det blir väl mycket att tänka på för dom små liven ;)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 355
Hästhantering I maj 2022 så hittade vi en underbar 16 årig Irländsk sporthäst som vi bestämde att vi skulle köpa. Efter godkänd besiktning så köpte vi...
Svar
17
· Visningar
3 316
Hästhantering Vår ponny är relativt ny hos oss och börjar skaffa sig en del olater. Som att han inte vill låta sig ledas. Leda in och ut från hagen...
2
Svar
33
· Visningar
3 038
Senast: SiZo
·
Hästvård Hej! Vi har en valack som igentligen är 8 år, men mer som 6 i huvudet. Kenta som han heter, är otroligt snäll att hålla på med, han är...
Svar
2
· Visningar
759
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp