Hingstars nedärvning?

S

Sofia72

Hej!

Vi har våra unghäst tester, BLUP index osv. Men hingstar nedärver andra saker än typ, gång etc. Då tänker jag på tex lösa benbitar, struppipning. Kanske inte de bästa exemplen men jag hoppas att ni förstår vad jag menar.

Finns det någon sådan statisik någonstan. För att ta lösa benbitar som exempel. Viss arvbarhet finns det på lösa benbitar efter vad jag har förstått. Både inom halvblodssidan och på travsidan har det alltid funnits hingstar som har ryktet om sig att "det skallrar om avkommorna".

Får vi stoägare möjlighet att sortera ut enligt oss "oönskade" hingstar med sådan information? Finns sådan information offentligt?
Mvh / Fia
 
Sv: Hingstars nedärvning?

Det är ju svårt att göra en statistik eftersom lösa benbitar och annat likagärna kan komma från stoet. Det skulle nog göra att vissa hingstar frå oförtjänt dåligt rykte.
I så fall får man väl göra en statistik på alla hästar för att få ett rättvist svar.
 
Sv: Hingstars nedärvning?

Vad gäller struppipning har det i tidigare hingstkataloger stått som specialinformation en hingst är opererad för detta. Jag har också för mig att jag sett att en hingst blivit opererad för krubbbitning.

Annars så är ju detta med att erbjuda hingstar till betäckning en fri marknad och ingen hingstägare kan väl vilja släppa info om att det skramlar om egna hingsten avkommor etc?
 
Sv: Hingstars nedärvning?

MissFideli skrev:
Det är ju svårt att göra en statistik eftersom lösa benbitar och annat likagärna kan komma från stoet. Det skulle nog göra att vissa hingstar frå oförtjänt dåligt rykte.
I så fall får man väl göra en statistik på alla hästar för att få ett rättvist svar.

Absolut. Lösa benbitar var nog ett mindra bra exempel ;) (Min åsikt är att ston i aveln också skulle röntgas)

Det jag tänkte var nog tvärt om - jag tycker detta skitsnack är otroligt jobbigt. Hur ska jag kunna få reda på vad som är sant och vad som inte är sant. Ringa hingsthållaren/ägaren känns lite dödsdömt :D !
Man hör så mycket skitsnack hela tiden och iof är det kanske mest lynne som diskuteras. I Frankrike har de börjat med mentaltest på hingstarna (vet inte hur det går till rent praktiskt) för att försöka få bort den djupt inpräntade åsikten om att franska hästar är knäppa/dumma/heta. Många tyska hingstar är också hårt drabbade av rykten.

Min tanke var om det fanns några officiella undersökningar som gjorts på hingstars mer negativa nedärvningar... Inte som skvaller utan som ren information - men det kanske inte är möjligt.

Mvh /Fia
 
Sv: Hingstars nedärvning?

Görel skrev:
Vad gäller struppipning har det i tidigare hingstkataloger stått som specialinformation en hingst är opererad för detta. Jag har också för mig att jag sett att en hingst blivit opererad för krubbbitning.

Annars så är ju detta med att erbjuda hingstar till betäckning en fri marknad och ingen hingstägare kan väl vilja släppa info om att det skramlar om egna hingsten avkommor etc?

Nej, det förstås! :D Det gäller alltså bara att hänga på Buke och snappa lite här och där och sedan sortera! ;)

Mvh / Fia
 
Sv: Hingstars nedärvning?

...och Holländarna följer upp OCD mycket noga.

Har för övrigt visat på stark nedärvning av detta.
 
Sv: Hingstars nedärvning?

Jag har sett att danskarna också bedömer temperament numera.
 
Sv: Hingstars nedärvning?

Men det är ändå tillåtet för holländska stoägare att betäcka med OCD-hingstar. Det som KWPN gör, är att upplysa graden av OCD på hingstarna sen får stoägarna själva bestämma vad dom vill göra. Och många stoägare bryr sig inte om problemen.
 
Sv: Hingstars nedärvning?

Det har diskuterats om det skule gå att använda statistik från djursjukhus och försäkringsbolag för att kanske inte kolla enskilda hingstar men mer allmänt ha koll på arvbarheten frö vissa åkommor. Men som vanligt är det problem med att få ut material och om det är för färgat m.m.

Det finns också exempel där man rentvått hingstar från rykten genom att kolla på just sjukhusstatistik och jämföra med resten av avkommorna för att kolla om det felet är vanligare på avkommor efter en viss hingst. Problemet är väl att om man försöker göra tvärtom genom att visa att en viss hingst nedärver vissa defekter så blir det farligt nära förtal.
 
Sv: Hingstars nedärvning?

KickiH skrev:
Men det är ändå tillåtet för holländska stoägare att betäcka med OCD-hingstar. Det som KWPN gör, är att upplysa graden av OCD på hingstarna sen får stoägarna själva bestämma vad dom vill göra. Och många stoägare bryr sig inte om problemen.

Visst och så ser jag att det bör vara också. Skall vara upp till mig som stoägare att ta hänsyn till precis som allt annat i hingstval. Benställ, psyke, halslängd osv.

Nej.. vänta här. Du skriver OCD hos hingstarna....? Är det verkligen så? Då minns jag fel i så fall, för jag hade för mig att det var OCD hos avkommorna.
OCD hos hingstarna bör vara nolltolerans! Men de kan ju ärva ner det ändå.

Måste jag kolla upp
 
Sv: Hingstars nedärvning?

Nog hade jag för mig att för att få registreras i KWPN måste hingstarna vara friröntgade från OCD? :confused: Däremot så ligger inget krav på friröntning av stona generellt, men ska de höjas till deras elit så ska även de vara friröntgade.
 
Sv: Hingstars nedärvning?

Medan Hannoveranerförbundet i sin jättestudie om OCD (tror 2000 föl eller ngt sådant ingick) konstaterade att sambandet med uppfödningen (utevistelse, rörelse, foder etc) spelade mycket stor roll för om en häst fick OCD (lösa benbitar).
 
Sv: Hingstars nedärvning?

Tror ni inte att det finns veterinärstuderande i Sverige som gjort sådan här forskning redan, bara att vi vanliga döda inte får reda på resultaten?
 
Sv: Hingstars nedärvning?

Int eså säkert att de får kolla journaler m.m hursomhelst i alla fall. Tänk om resultatet läcker ut...vilket prat det skulle bli.
 
Sv: Hingstars nedärvning?

Veterinärstudenter fick åtminstone förr i tiden tillgång till journaler för forskning. Vet en veterinär som undersökte struppipning efter en viss hingst när h*n gjorde sitt ex-jobb.
 
Sv: Hingstars nedärvning?

När jag besökte en klinik för några år sedan fick jag höra av en veterinär att en viss hingst låg klart högst i att förärva lösa benbitar enligt statistik som de hade på kliniken,jag kan tillägga att det är en stor hästklinik. Som sagt det var bara statistik därifrån, men en kompis till mig var då i hästköpartagen och hade tittat på en häst med den pappan, och vågade sedan inte köpa den pga detta, annars hade hon valt den, det var en unghäst för 30000:- och ville hon röntga den fick hon bekosta det själv, vilket hon då inte ville. Jag vet inte om veterinärerna får gå ut med sådan information eller hur tillförlitligt det är att gå ut med den informationen från en klinik.
 
Sv: Hingstars nedärvning?

Tror inte att de får gå ut med sådan info hursomhelst. Det ska nog i så fall vara i form av en vetenskaplig studie med jämförande av dels alla den hingstens avkommor och dels jämfört med obesläktade individer och dels med underlag på mammorna också.
 
Sv: Hingstars nedärvning?

Swedski skrev:
Veterinärstudenter fick åtminstone förr i tiden tillgång till journaler för forskning. Vet en veterinär som undersökte struppipning efter en viss hingst när h*n gjorde sitt ex-jobb.

Jag tror att jag vet vilket arbete du menar och om det är det så var det i det fallet mer meningen att få stopp på de rykten som gick och fria hingsten.

Tror i alla fall inte att det hade gått att publicera slutsatsen att hingsten nedärver struppipning utan då hade det krävts ytterligare mycket noggrannare undersökningar.

Hur det ligger till med journalerna ska jag dock låta vara osagt. Men man ska ju också tänka på att journaler som underlag för en studie ger en ganska biased studie eftersom det inte är alla hästar som kommer in på klinik.
 

Liknande trådar

C
Avel Jag tänkte den här trådenkunde vara lämplig nu när många frågar om hingstval till sina ston. Många av frågorna kring detta som brukar...
Svar
3
· Visningar
1 469
Senast: Guld
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp