Hingstbete 1-åring

HannaZ

Trådstartare
Har en snart 9-månaders unghingst som ska iväg på bete senare i vår.

Många menar att det är positivt med en äldre valack i flocken för att styra upp slynglarna så det inte blir lite flugornas herre över det hela. Samtidigt verkar det vanliga vara att man erbjuder plats på hingstbete eller lösdrift med enbart 1-2 åriga hingstar.

Har hittat ett bra och seriöst ställe vad det verkar men de har bara unghingstar i samma ålder.

Hur viktigt anser ni det vara med blandad flock åldersmässigt?

Undrar oxå ang att kastrera innan betet. Ev. för eller nackdelar för den kastrerade individen som sen ska gå med andra unghingstar?
Vill inte riskera att han betäcker sin mamma och jag kommer inte att kunna sära på dem i hagen innan han ska åka på bete så jag måste nog göra det snart (inte visat ngr tendenser än dock).
 
Har en snart 9-månaders unghingst som ska iväg på bete senare i vår.

Många menar att det är positivt med en äldre valack i flocken för att styra upp slynglarna så det inte blir lite flugornas herre över det hela. Samtidigt verkar det vanliga vara att man erbjuder plats på hingstbete eller lösdrift med enbart 1-2 åriga hingstar.

Har hittat ett bra och seriöst ställe vad det verkar men de har bara unghingstar i samma ålder.

Hur viktigt anser ni det vara med blandad flock åldersmässigt?

Undrar oxå ang att kastrera innan betet. Ev. för eller nackdelar för den kastrerade individen som sen ska gå med andra unghingstar?
Vill inte riskera att han betäcker sin mamma och jag kommer inte att kunna sära på dem i hagen innan han ska åka på bete så jag måste nog göra det snart (inte visat ngr tendenser än dock).

Jag har bara bra erfarenheter av att ha ihop med jämnåriga. Hade dock väntat med att kastrera till efter betet om det är din plan att kastrera. Är kulorna redan nere på den? Vi gör det oftast på hösten när kylan kommit och de flesta har varit runt 1,5 år när båda kulorna kommit ner..
 
Jag har bara bra erfarenheter av att ha ihop med jämnåriga. Hade dock väntat med att kastrera till efter betet om det är din plan att kastrera. Är kulorna redan nere på den? Vi gör det oftast på hösten när kylan kommit och de flesta har varit runt 1,5 år när båda kulorna kommit ner..

Tack!
Vilka är skälen till att vänta med att kastrera till hösten?
Tycker att jag känner kulorna men vi övar mest på att vänja honom att ta på skapet så jag har inte klämt så mkt och är inte helt säker. Tänker att veterinären får känna efter.
 
Tack!
Vilka är skälen till att vänta med att kastrera till hösten?
Tycker att jag känner kulorna men vi övar mest på att vänja honom att ta på skapet så jag har inte klämt så mkt och är inte helt säker. Tänker att veterinären får känna efter.

Infektionsrisken pga värme och flugor minskar när det är kallt.
 
Jag skulle gärna vilja kastrera mina innan betet. Runt mars hade varit perfekt.

Jag har två unghingstar och de är så olika i storlek så jag tänker att den store kanske är för tuff mot den lille på ett bete med bara de två. På våren är det ju inte så varmt, då är höstarna varmare tycker jag. Beror ju på om man väntar fram emot november - då är det inte så mycket flugor kvar. Men problemet nu är ju att hagarna är lite leriga (inte så farligt hos mig tycker jag men ändå inte helt torra) så man vill ju inte släppa ut någon med ett större sår i en lerig hage. Ett alternativ är att släppa direkt i sommarhagen efter kastrering. Men då ska det vara klart först med kalkning och gödning...
 
Jag skulle gärna vilja kastrera mina innan betet. Runt mars hade varit perfekt.

Jag har två unghingstar och de är så olika i storlek så jag tänker att den store kanske är för tuff mot den lille på ett bete med bara de två. På våren är det ju inte så varmt, då är höstarna varmare tycker jag. Beror ju på om man väntar fram emot november - då är det inte så mycket flugor kvar. Men problemet nu är ju att hagarna är lite leriga (inte så farligt hos mig tycker jag men ändå inte helt torra) så man vill ju inte släppa ut någon med ett större sår i en lerig hage. Ett alternativ är att släppa direkt i sommarhagen efter kastrering. Men då ska det vara klart först med kalkning och gödning...

Har oxå rätt torra hagar så det borde inte vara sämre än hösten. Kan ju vara ganska regnigt då oxå.
Min blir 9 mån strax och nästan 12 innan det är dags för betet så det känns lite risky med att gå tillsammans med mamman.
 
Är kulorna nere så är det inga problem med att kastrera på våren som ettåring. En positiv aspekt med att göra det tidigt är att kulorna inte är så stora och operationssåret blir därför mindre. Det är varken lerigare eller mer flugor på våren än det är på hösten. Och har du otur så kan det bli en riktigt regnig höst.
 
Kastrererades min 04 vid eller strax innan 10 månader.

Inga problem alls utan snarare en stor fördel då jag kunde ta bort mycket av krubbmaten då han slutade att springa längst staketet skrika på stona och la det tiden på att äta mer hö.
 
Jag släppte min på hingstbete när han just fyllt två och där gick enbart hingstar 1-2 år. jag kan ju inte säga stensäkert, men jag har svårt att tänka mig att en ung valack hade haft särskilt trevligt i den gruppen ifall det varit tillåtet.
Jag hade inte släppt om där fanns äldre hästar om jag inte kände den kusen väldigt väl.
Jag tycker att det var en superb erfarenhet både för mig och för hästen, han hade landat jättefint i sig själv när han kom hem och som jag hörde det var resten av hingstägarna också väldigt nöjda när de hämtade hem sina hästar.

Skulle inte heller kastrera så ung som under ett år, men det är mer en personlig preferens än baserat på någon särskild fakta.
 
Senast ändrad:
Jag brukar vänta med att kastrera till åtminstone 1,5 års ålder. Min erfarenhet av att släppa kastrater med unghingstar är inte heller särskilt god, om man inte har en särdeles tuff individ. Hingstarna leker på ett annat sätt. Jag hade inte gjort det utan i så fall släppt med 1-2 snälla individer istället.
 
Jag hade en hingstunge som jag fick kastrera vid 10 mån för ett gäng år sedan (i mars, bra årstid)). Vi hade bara ston på gården och han var rejält hingstig. När han till slut även hoppade över staketen för att komma in till dem och alltså blev satt på "husarrest" så kastrerade jag honom bums. Han gick på "hingstbete" den sommaren ihop med en 1- och en 2-åring, gick hur bra som helst, var t o m flockledare konstigt nog...
Planen var annars att ta honom efter betet.
 
Jag har från och till hingstbete här hemma. Min erfarenhet är att det inte är bra att blanda ett- och tvååringar i samma grupp. Tvååringarna är mycket mer på och leker mer än vad ettåringarna gör. Ettåringarna växer ofta mycket och behöver få vila mellan varven.
När dom är ett är dom ofta lite osäkra och ovana att inte ha någon äldre häst hos sig. Så där är min erfarenhet att en trygg äldre valack är guld värd för att dom små ska kunna slappna av.
Precis som en tuff äldre valack kan hålla tvååringar i schack och på det sättet får man en mer lätthanterlig hingstflock.
 
Jag hade en kompis vars ettårshingst åkte på stort hingstbete med enbart jämnåriga. Hens förhoppning var att hingsten skulle bli "satt på plats" och lära sig lite hästvett. Tyvärr slutade det med att hingsten blev flockledare och kom tillbaka på hösten ännu mer kaxig och svårhanterlig...

Själv har jag enbart erfarenhet av unghingstar (jämnåriga) som gått med en äldre stabil valack. Det gav två supertrevliga individer som helt klart tog lärdom av valacken. Den av unghingstarna jag hade kvar längst upplevde jag tom inte brydde sig om saker som han enbart sett valacken vara med om (tex skoning och klippning), så oavsett årstid tror jag man har stor fördel av att unga individer går med äldre och lär sig av dessa.
 
Vi hade för sådär 8 år sedan en underbar gammal herre, vallack sedan många år och tålig som tusan för unga slynglars beteende i hagen. Han gick tillsammans med vår dåvarande 1 åring och hon hade väldigt roligt ihop med honom och andra hästar. Han var helt enkelt en trevlig snäll farbror som lät dem dra och hänga i honom till en viss gräns sa han i ifrån på ett snällt sätt. Jag vill tro att han präglade henne att bli så trevlig att hantera som hon är idag. Så jag tycker snälla gamla farbröder är bra att ha i uppfostringssyfte. De lär dem saker, vaktar dem när de sover osv.
 
Är kulorna nere så är det inga problem med att kastrera på våren som ettåring. En positiv aspekt med att göra det tidigt är att kulorna inte är så stora och operationssåret blir därför mindre. Det är varken lerigare eller mer flugor på våren än det är på hösten. Och har du otur så kan det bli en riktigt regnig höst.
Tack! Inte tänkt på det där med mindre snitt.
 
Tack!
Lite blandade åsikter även här men kanske övervikt åt att det är bra med nån vuxen i flocken. Känns ju naturligt om man tittar på en flock i det vilda.
Verkar tyvärr lite svårlöst.
 
Jag tycker också det är bra med vuxna i flocken, men faktiskt helst två stycken, som kan avlösa varandra lite. De vuxna kan också behöva vila, och ffa så vilar (sover) en del vuxna inte riktigt lika bra med bara bäbisar som vaktposter. Det var i alla fall uppfattningen jag fick från ett par äldre uppfödare jag pratade med.

Går det inte att lösa blir det ju hästar även av dem som inte får gå med en eller ett par äldre hästar också, så jag skulle inte oroa mig jättemycket. Det är bara inte helt optimalt, men vi får ju ofta kompromissa lite med våra hästars miljö ändå. :)
 
Jag tycker det är bra om de yngre hästarna får gå med äldre som uppfostrar. Men tror inte det är så farligt att låta dom bara gå med jämnåriga heller. Min kille på 3 år har bara gått med jämnåriga sen han blev avvand, idag går han i blandad flock med både yngre, äldre, ston och valack. Han är en enormt trevlig häst som har lätt att passa in i flock då han även är väldigt snäll mot andra. Han hade heller aldrig gått med ston när han kom hit, va aldrig några problem.
 

Liknande trådar

Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 084
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
5 885
Senast: yamyam
·
Hästvård Jag har en nybliven 3åring som jag inte riktigt vet vad jag ska göra med när det kommer till hagsituationen. Han gick tidigare i...
Svar
9
· Visningar
2 182
Senast: Sleepy
·
Övr. Hund Jag har en något ängsligt lagd kh collietik på 3,5 år, kastrerad. Hon har varit i familjen i två år. Hon kan upplevas ”tråkig” för att...
2
Svar
20
· Visningar
2 679
Senast: em-pirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp