Hingstbete

T

Tingeling83

Hej. Jag har en hingståring. Till sommaren kommer det en till hingst på två år som det e tänkt ska gå på bete i hop.
Att ha hingst är nytt för mig och det här med hingstbete likaså.
Så min fråga är vad jag ska tänka på när dom släpps i hop och lite vad man kan ta betalt vad som bör ingå i pris mm. betet finns hos oss och stallplats finns. finns det särskilda kontrakt man kan skriva??
Tacksam för svar.
 
Sv: Hingstbete

Tänk dig före innan du släpper honom med en ett år äldre hingst.
Det är stor skillnad på behovet av lek och som mellan en ett och tvååring. Vill det sig illa får inte din ettåring den vila han så väl behöver.
 
Sv: Hingstbete

Åh det var ju bra att veta. Jag har ett halvblod och den andra e en new forest så storleks mässigt är dom ganska lika. men det e ju klart att 2 åringen e på ett annat plan :=) Tack för upplysningen ska höra mig för mer om det. Eventuellt kommer det en hingst till som e lika gammal som min, en ardenner. Men det kanske inte heller e så lyckat?
Tack för svar
 
Sv: Hingstbete

Vi har haft tvåårshingst med ett åringar på sensommaren när de vuxit till sig lite mer. Det har fungerat bra så länge vi haft även äldre valacker med som hållit de äldre "på plats".
I sommras blev det så att övriga beteshästar åkte hem och kvar blev bara en tvåårshingst och två ettårshingstar. När han blev högst i rang tog han den ena av dem till riktig hackkyckling och den andra till sin bästa kompis, så vi fick sära på dem. Andra gånger har det fungerat bra, det beror nog på individerna och dynamiken i gruppen. Den här tvååringen var ganska så "muckig" rent allmänt... Var uppmärksam på gruppen bara, det kan fungera jättebra!
 
Sv: Hingstbete

Tänk dig före innan du släpper honom med en ett år äldre hingst.
Det är stor skillnad på behovet av lek och som mellan en ett och tvååring. Vill det sig illa får inte din ettåring den vila han så väl behöver.

Håller med dig.

Dom få gångerna vi har haft tvåårshingst ihop med ettåringarna så har det alltid slutat på samma sätt.

Tvååringen grisar och blir lite väl dum åt dom små och så har han fått tagits ur flocken.

Detta trots äldre ledarvalack som vakar över dom.

Så dom sista åren så har inga tvååringar varit välkomna.

Däremot har alla raser fungerat ihop. Nordis, fullblod, halvblod, travare, större ponnysar och t.o.m. en tinker har vi haft.

Den sistnämnda var ju ett spännande projekt då han var skäck, vilket varken stora eller små hos oss någonsin sett.

Men eftersom tinkern inte visste att han såg "konstig" ut så brakade han rätt in i flocken och sa -Tjaba här är jag, vilka är ni?

Trodde faktist att jag skulle få se 17 unghingstar dra till skogs..men nä.

Ingen reagerade på hans "konstiga" färg.. Däremot trodde en av våra grannar att vi hade en ko-kalv med i hästhagen :D

AM
 
Sv: Hingstbete

Åh det var ju bra att veta. Jag har ett halvblod och den andra e en new forest så storleks mässigt är dom ganska lika. men det e ju klart att 2 åringen e på ett annat plan :=) Tack för upplysningen ska höra mig för mer om det. Eventuellt kommer det en hingst till som e lika gammal som min, en ardenner. Men det kanske inte heller e så lyckat?
Tack för svar

Jag hade ju hellre kört med ardenneråringen. Rasen spelar mindre roll.
 
Sv: Hingstbete

Som det ser ut nu så blir det ardennern och 2 åringen så får vi se hur dte går. Frågade en granne här med hur han gjorde när han bara hade ett hingst föl. han hade släppt den med en ett år äldre hingst och sen var resten i hagen äldre vallacker (från 4 år och upp). han har gjort så flera gånger utan att det vart något konstigt men det e ju som ni säger att jag måste hålla koll på hur dom sköter sig och hur gruppen håller ihop. :=)

MEN!!! Är det ingen som har någon aning om hur mycket man ta betalt per månad?? Finns det särskilda kontrakt att tillgå eller får vi göra egna?? Sån info är guld värd.
Vad har ni betalat när ni haft iväg era kusar på bete??
 
Sv: Hingstbete

Vid nyetablering så får de gå i upp till en vecka i en angränsande hage och bekanta sig med varandras lukt och närhet. Första två dagarna vid insläppet har vi kontinuerlig tillsyn.
Om det inte fungerar så tar vi ut bråkstaken igen och han får gå några dagar till i hagen bredvid. Fungerar det inte då kan vi inte ha honom här om det är en inackordering. Detta har bara hänt en gång och det var en treåring som för övrigt fick samma problem på nästa ställe.
Att sära på hingstar som bråkar gör man bara om man har ordentlig pondus och ledarskap och får hästarna att gå isär och valla den bråkande åt ett annat håll och in i annan hage el dyl. Man får inte känna någon som helst rädsla att gå ut och sära på dem, det känner de med en gång och då blir det svårare och farligare.
Det gäller att inte ha för små hagar heller, de måste kunna gå undan om det behövs. Vi har hagar på c:a 5 ha och det fungerar.
Vi har fri tillgång på grovfoder så det är aldrig konkurrens om fodret. Det kan stå upp till 10 st hästar samtidigt och äter ur rundbalen utan problem.
Vi har inga ston på gården utom ibland när vi har korttidsinackorderingar och gäster.

Vad det gäller lek så höll våra åringar minst samma tempo som 2 och 3 åringarna :cool: För att inte säga de äldre valackerna 4-25 år gamla. De äldre och större leker på ett helt annat sätt än med de som är jämnstora.

Vi har idag 6 st hingstar födda -06 till-08 och 6 st valacker mellan 4-25 år.
Vad det kostar beror på var det är men mellan 500-1500 mån är ganska vanligt. Vi har en och samma ras, Islandsfullblod ;)
Det finns lite bilder på vår hemsida: Stall Solbacken Tranaes

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift
 
Sv: Hingstbete

Däremot har alla raser fungerat ihop. Nordis, fullblod, halvblod, travare, större ponnysar och t.o.m. en tinker har vi haft.

Den sistnämnda var ju ett spännande projekt då han var skäck, vilket varken stora eller små hos oss någonsin sett.

Men eftersom tinkern inte visste att han såg "konstig" ut så brakade han rätt in i flocken och sa -Tjaba här är jag, vilka är ni?

AM

Det där hände för oss..Jag 'samarbetar' ju lite med ett travstuteri i form av utnyttjar deras seminveterinär för dräktighetskollar och vi släpper ihop våra unghästar i olika flockar för att få 'tillräckligt många'/ tillräckligt få till de beten vi har.
Första året när jag släppte in mina åringar med deras åringar så kom mina inbrakandes och skulle hälsa och deras åringar for runt som jojon för min ena var ju i fel färg..:o

När vi senare provade å släppa ihop min unghingst tillsammans med deras unghingstar trots att de stått i samma stall i runt en vecka,så fick en utav unghingstarna hjärnsläpp och drog genom staketen.. :o

Och en utav mina fölungar har skrämt slag på deras märrar när den kom sladdandes in genom ena stalldörren när den var på huppegupptäcksfärd..
(Stoet skulle ledas in i stalldelen där ultraljudet skulle utöfras,men fölungen hittade på egna hyss å försvann in i märrarnas stalldel istället för att följa med mamman.. :o )

Numera är deras hästar vana vid mina fläckisar,det enda de reagerar på är om de kör förbi på vår grusväg och ngn utav mina är i hagen brevid vägen och råkar ha täcke på sig,då är mina helt plötsligt farliga igen så de vinlgar lite hitan å ditan med kusken därbak..:rofl:
 
Sv: Hingstbete

Finns det verkligen ingen som vet vart man kan få tag på kontrakt ang bete.
Har försökt hitta på nätet men inte lyckats.
 
Sv: Hingstbete

Förra sommaren hade jag min 2 åriga welsh hingst med 3 st 1 åriga hingstar (welsh mountain, welsh och welsh partbred) och det gick jättebra, dom gick tsm två och två oftast och byta kompisar med varandra.
Var inga problem alls, 2-åringen bestämde och det visste de andra, ingen blev mobbad och ingen fick tas därifrån.

Nu går 2-åringen som nu då är 3 år tsm med samma Welsh mountain hingst och en ett årig welsh partbred hingst. Inga problem där heller trost att dom till åldrarna nu är 1, 2 och 3 år.

Tanken är att behålla welshen som avelshingst så småningom och låta han gå tsm med welsh mountain hingsten resten av livet så han inte får ett ensamt hingstliv.
 
Sv: Hingstbete

När du tänker släppa ihop dem så kolla först så att staketet inte är trasigt någonstanns & att elen fungerar! (förra året rymde våra unghingstar in till sto hagen när dem släpptes ihop & dem flesta var inte tama) .. tänk också på att avmaska innan (ska man göra med alla hästar innan sommarbete) .. och har dem skor så kan man plocka av dem om man är orolig (: Men det brukar ofta gå bra när man släpper ihop dem, nån spark & lite bråk i början får man tåla.. men än så länge är hingstarna så pass unga att dem ännu inte hunnit bli riktigt "hingstiga" ..
Här har vi 13 unghingstar i olika åldrar tillsammans och det går bra.. Bara bra att dem får gå tillsammans, (:
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 758
Senast: Stereo
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 048
Senast: super
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 368
Senast: Skye
·
  • Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 295
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp