Hingstekåring i Norge

P

Picea

Norge er den pyttelille lillebroren i Norden når det gjelder avl av ridehester. Danmark har nettopp avsluttet sitt gedigne arrangement i Herning, og halve Sverige fulgte bruksprovet I sverige.
I helgen ble det vist 15 hingster i Norge på årets hingstekåring. :crazy:

Jeg vet ikke om det har noen interesse, men det ble i hvert fall kåret åtte hingster, derav noen med svensk tilknytning:

Leonardo e. Quidam de Revel. Internasjonal Grand Prix.

Cliqouet e. Cascadeur u. Chanel (som RG Bengtsson hadde store fremganger med!). Internasjonal Grand Prix. Oh, den som hadde hatt en høystilt, edel hoppe med sprangbetont stamme...

Zalmiak Firfod e. Michellino. Tidligere ridd av Pernilla Andre, samme mamma som danske Zardin Firfod. Fornyet kåring.

Okkels e. Peter Pan (KWPN). På vei internasjonalt under Favoritas' rytter. Favoritas er forøvrig ikke kåret i Norge, forstå det den som kan.

Alfas Arnt e. Andiamo. Fornyet kåring.

JJ Rocco e. Riccione. Vist i Sverige og Danmark med dårlige poeng, men nå altså nykåret i Norge. Jaja, bra stamme i hvert fall.

Starlight e. Sandro Hit. Nykåret. Kjenner ikke morstammen.

Happy Irco e. Irco Mena - Little Q. Nykåret.

Øvrige svenske innslag ble ikke kåret. Det var Senator (Electro), Bacardi (Bayron) og Lord of Catwalk H (Lipton).

Også lurer jeg samtidig på om det går greit å fatte hva jeg skriver, eller om jeg skal svenske meg litt?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hingstekåring i Norge

Tack för att du delar med dig av vad som händer i " granngården ". Kan inte mkt om den norska aveln, därför några frågor: Hur många ston betäcks i norge varje år inom halvblodsaveln ? Hur många godkända hingstar finns det inom landet och har ni många på import ?

Finns det bilder på dessa nygodkända hingstar någonstans ?

Hälsningar Helen
 
Sv: Hingstekåring i Norge

clownen skrev:
Tack för att du delar med dig av vad som händer i " granngården ". Kan inte mkt om den norska aveln, därför några frågor: Hur många ston betäcks i norge varje år inom halvblodsaveln ? Hur många godkända hingstar finns det inom landet och har ni många på import ?

Finns det bilder på dessa nygodkända hingstar någonstans ?

Hälsningar Helen

Jeg vet faktisk ikke hvor mange hopper som blir bedekket i året, men det er et begrenset antall. Hvis en hingst får 30 hopper det virkelig WOW.

Pr. dato er det drøyt 20 kårede hingster + noen som pr. definisjon er kåret, men som befinner seg helt andre steder i verden.

Vi har ubegrenset tilgang til å importere sæd + oppsøke hingster i utlandet, den eneste betingelsen er at hingsten er kåret i et vestlig, anerkjent forbund tilknyttet WBSFH.

Det finnes ikke bilder eller info om de nygodkjente hingstene, men det blir lagt ut hingstekatalog på http://www.norskvarmblod.no etterhvert. Fjorårets katalog ligger der. Det skal være en interimkåring senere i måneden også, tilsvarende danskenes "efterkåring", så det kommer nok en hingst eller to eller tre til med.

Vi er et lite forbund uten egen stambokfører, så alt er seigt og tungt å håndtere, ettersom alt skjer via frivillige. Jeg er for eksempel ansvarlig for hingstekatalogen, og all informasjon må jeg få direkte fra hingsteeierne og rote meg frem til via kronglete omveier. Det kan i beste fall kalles sjarmerende.

Men det er fordeler ved å være et lite forbund også. Det er kort vei til toppen med synspunkter, for eksempel.
 
Sv: Hingstekåring i Norge

Picea skrev:
Men det er fordeler ved å være et lite forbund også. Det er kort vei til toppen med synspunkter, for eksempel.

En kort väg till toppen ser jag också som en oerhörd fördel som uppfödare. Det borde göra att man som uppfödare har mer tillgång till information om vilka visioner och planer som finns inom förbundet.

Skulle önska att vi i Sverige också hade en möjlighet att få ta del av vad som händer och sker i maktens korridorer - både vad dt gäller vivioner och framtida regler och ändringar som är på gång. Tänk om det tex. fanns ett forum på avelföreningarnas hemsida så man kunde debattera och föra fram synpunkter, med dom som " är valda av oss ". " Man måste ju få drömma lite ". :D

Vet att vi här på bukefalos diskuterade i en annan tråd om ett annat förbund som ev. skulle komma att starta här i Sverige - har inte hört något mer om det. Kanske någon annan har hört något ?

Hälsningar Helen
 
Sv: Hingstekåring i Norge

Jag är i princip halvnorsk så jag har inga problem med språket :D. Men superintressant att höra om vad som försiggår i väst, man hör sällan el aldrig nåt om aveln där (och som du ju säger är den väl inte så stor.).
 
Sv: Hingstekåring i Norge

Har skickat ett PM till dig angående en norsk hingst som jag hoppas att du kanske känner till.
 
Sv: Hingstekåring i Norge

Din norska funkar bra!
Var och kikade på Zalmiak, som är en trevlig hingst!
Tycker gott att du kan skryta på dig att det var Andreas Helgstrand som utbildade honom, innan Pernilla var på en sejour! ;)
mvh
 
Sv: Hingstekåring i Norge

Hur många ston betäcks i norge varje år inom halvblodsaveln ?
Jag har en norsk tidning här någonstans.... Det var "avelsextra", dvs extra mycket om aveln.
Hittar den inte, och känner nästan att jag måste upp på vinden och leta rätt på den!

Det året, och det tror jag var 01 eller senast 02, betäcktes under 100 ston. Troligen var det mindre, men jag avskyr att överdriva.
Jag vet att vi diskuterade, och reagerade på, att det var ungefär vad 1 hyfsad, svensk hingst hade.

Priserna på att föda upp hästar, är ju betydligt högre än här!
CC Ladiesdream, Laurin, Animo och Zalmiak var med det året, och Löjtnantshjärta fortfarande kårad, vad jag kommer på på rak arm. Men så många som 20, var det nog inte det året. Och dubbelt så många importer! Med danskarna i toppen, med läckra annonser!

När jag har varit runt och kikat lite, har stomaterialet varit tunnt. Kan det hänga ihop med att avelsvärdet på ston inte blir så högt, efter avslutad karriär tro?
När det är så dyrt att ta fram ett föl från dräktighet till färdig unghäst (tänker på foder och stallkostnader), så kan man kanske lika gärna åker till Danmark och köper en färdig häst, med de egenskaper man söker, som dessutom kostar mindre i sista änden?
Och därmed kanske man hellre satsar på en välstammad vallack? :confused:
Jag tar två exempel:
Zalmiak Firfod på ett polskt sto utan orginalpapper.
Come Back II på ett danskt sto utan orginalpapper.
Och i hagen bredvid, gick fullstammade (danskt och tyskt blod), läckra valacker.

Nu har jag inte gått i djupet i norsk avel på något sett, så detta är bara en reflektion!
Men en sak som förundrar mig.
- De flesta av de hingstar som verkar i norsk avel, bör fungera bra på xx. Och Norge har ju bra fullblod? Tror inte det hade varit en dålig grund att bygga stomaterialet på?
Men då är det väl det här med pengarna igen. De xx- ston, som är lämpliga för halvblodsavel, går väl rätt i fullblodsaveln?

mvh
 
Sv: Hingstekåring i Norge

Du har virkelig fanget essensen, Hoppsann!

Det er mange fullblodshopper som er innsatt i avlen. Dessverre ikke alltid fullblodshopper av god kvalitet, men det har blitt endel gode avkom av det likevel.

Det er viktig for ryttersporten å få stablet en bærekraftig egen avl på beina, og interessen har virkelig eksplodert de siste få åra. Det har nok mange årsaker; dels at man har Breeder's med en bra slump penger i potten, dels at flere toppryttere har begynt å engasjere seg og poengtere viktigheten av egen avl. Det er ganske sikkert mange flere grunner også, som tilgjengelighet på informasjon via internett osv. osv.

Noe grunnleggende har i hvert fall skjedd, nemlig at det finnes interesse for avl og avstamming blant rytterne. Den forandringen er stor og markant, og virkelig inspirerende for skruer som meg som har hatt nesen i stambøker halve livet. Denne bevisstheten tvinger dessuten frem høyere kvalitet på avlsmaterialet, ellers får man ikke solgt det man avler.

Det skjer mye nå, og det skjer fort. For 10 år siden dro "alle" til den samme hingsten, uansett type, avstamming og egenskaper hos hoppen. Sånn er det absolutt ikke lenger. For 10 - 15 år siden svarte rytterne stort sett HÆ? hvis du spurte om hvem hesten deres var etter, og slik er det heller ikke lenger. Heldigvis.
 
Sv: Hingstekåring i Norge

Kul att höra att jag inte är hellt ute och cyklar, även en blind höna kan finna ett korn! ;)
Det TAR tid att förändra saker och ting, det är nog så i alla förbund, inte minst här!
Jag hörde om en sak, som du kanske kan bekräfta, eller avkräfta.
Om man är framgångsrik i Breeders, och hästen råkar kvalificera sig till unghäst VM, så är det inte en självklarhet att du får rida hästen själv, trots att du själv har tagit fram den till den nivån?
Att hästen hellre skall lämnas till den spetsgrupp ryttare, som tävlar internationellt?
Jag hoppas att det inte är så, för det tar ju bort en värdefull morot...

Sedan undrar jag stilla, hur mycket man får betalt för en färsk 3 åring? För den CB II hästen såldes nog för 60'! Vilket jag tyckte var mycket för en häst utan fulla papper (kan de starta breeders då?), och som dessutom hade en mor med ganska mycket eksem... Sedan var den väldigt trevlig, skall erkännas! Och får man sålt en sådan häst, till det priset, vad får man då för en likvärdig häst med fulla papper?
Vilken lyx att få lov att kunna välja och vraka bland europas hingstar! Hade jag varit som du, hade jag passat på nu! ;)

mvh
 
Sv: Hingstekåring i Norge

Hesteprisene varierer enormt, men en kurant, innridd treåring koster vel fra 40.000 og oppover vil jeg tro.

Når det gjelder Breeder's og unghest-VM, så har jeg aldri hørt at noen kan blande seg og bestemme hvem som skal ri hesten, men dette er ikke noe jeg vet helt bestemt. Det er hesten som kvalifiserer seg og ikke ekvipasjen, i hvert fall, så rytterbytte er tillatt. Man ønsker seg vel gjerne best mulig rytter til hesten sin når det tross alt dreier seg om et VM. Hmm, dette må jeg finne ut.

Og visst er det deilig med få begrensninger når det gjelder hingstebiten. I reglementet står det vel faktisk at man må søke om å benytte en gitt hingst, men det er ikke slik i praksis. Man må bare sørge for dokumentasjon på DNA-profil og slikt selv.
 
Sv: Hingstekåring i Norge

Jeg vet faktisk om noen som hadde kvalifisert sin 5 åring til unghest VM for ett par år siden,var vel en av de første gangene Breeders Trophy gikk i Norge, tror jeg..
De ble iallefall forespurt fra rytterforbundet om ikke de ville la noen andre ri hesten for dem..De sa nei takk og red selv,så det er jo opp til hver og en å bestemme,men når de spør sånn direkte føler man seg jo litt nedvurdert ,da..
Norges rytterforbund burde vel heller presentere en liste med ryttere de mener er egnet og som har sagt seg villige,og hvis man har lyst til å bruke noen av disse istedet for å ri selv, kan man jo ta direkte kontakt med den aktuelle rytter..
 

Liknande trådar

Hästvård Jeg har en 17 år gammel kaldblodshingst som aldri har vært alvorlig syk. Han snørrer iblandt, ved f.eks. ekstreme værskifter i...
Svar
2
· Visningar
993
Senast: StallLojo
·
D
Avel Hvordan er reglene i sverige når det gjelder å bedekke et sto som er traver av stamme, men blir brukt til dressur? Jeg ønsker å...
Svar
1
· Visningar
918
Senast: Masse
·
R
Avel Vil gjerne bedekke Araber hoppa mi en dag, men i Norge synes jeg hingstene er for dårlig rett og slett. Så jeg titter etter hingster...
Svar
7
· Visningar
1 190

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Orolig
  • Vilka poddar lyssnar du på?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp