Hingsten Torboldt

B

**BORTTAGEN**

Skulle vilja veta mer om hingsten Torboldt. Läste på en sida att han inte rekommenderades för fortsatt avel 1994 tror jag det var. Både pga exteriören och prestation. Är det någon ide att köpa en avkomma efter honom till avelssto?
Kom med synpunkter!
 
Hmm....Om jag ska vá helt ärlig,så är jag inte helt insatt när det gäller halvblodshingstar. Vá intresserad av halvblodshästar när jag vá liten tills jag var 13år...
Vet en bekant vars morsa ägde en valack efter Torboldt. Han hette Little Boldt,tror jag dé vá....
En skimmel. Otroligt snäll häst, duktig hopphäst.. Men hade slängt av en ryttare några ggr,om jag minns rätt. Alltså denna valack! :rofl: Carolrita
--------------
hem.passagen.se/aspbarkfoder
 
på min gamla ridskola hade vi ganska många hästar efter Torboldt. Han hade stått på station på ett lokalt stuteri. Genomgående för dessa hästar var att de var lugna och sansade, inte dramatiska på nåt sätt. De hoppade väl okej men rörde sig inte särskilt bra. De lämpade sig helt enkelt mycket väl som ridskolehästar.

Jag hade inte köpt ett avelssto efter Torbold OM hon inte har egna prestationer och bra möderne.
 
Torboldt betäckte drygt 1000 ston, men fick ändå inte så många tävlingsavkommor. 1993 hade han en i svår hoppning. Han levde ju tyvärr inte upp till sin fantastiske pappa :( och alla avkommor jag träffat till honom har varit tunga och grova oavsett vilket möderne de haft!
 
Det verkar ju inte vara så smart att köpa ett avelssto efter honom. Kom gärna med mer synpunkter.Tack ni som svarat! :love:
 
Jag skulle köpa ett avelssto efter Torboldt om hon hade presterat något själv, eller har ett möderne/syskon/avkommor som presterat något. Annars inte.
 
Jag har en häst efter Torbold 514 Han är kanon. Smäcker till kroppen inte alls den gamla tunga halvblods typen. Mycket ädel. Snäll i lynnet. Han har en otrolig hoppteknik.Löshoppar 160 utan större anstängningar.
Har fått mycket beröm för hans kapacitet. Har hoppat 1,40 på träningar med en annan ryttare än mig då,håller mig till 1,20 cm än så länge.
Han är trakenare på mödernet.
Torboldt har lämnat mångsidiga avkommor.
Vill man ha en robust mångsidig häst att ha roligt med så kan man gott köpa efter Torbold 514 :bow:
 
Sv: Hingsten Torboldt

Jag har ett sto efter Eloge men morfar är Torboldt, hon är mycket ädel med underbart steg och vackert huvud. Inte tung alls snarare mot fältävlans hästarna. Jag letar efter bilder på TORBOLDT men kan inte hitta några. Är det någon som har bilder på honom eller vet vart jag kan hitta? Anledningen är att jag tänker betäcka henne men vet inte vilken hingst ännu. Någon här kanske har ett förslag eller två.

Mirja
 
Sv: Hingsten Torboldt

Älskade gammelmärren (1981-2006) var e Torboldt-Urbino och fick tre alldeles utmärkta avkommor e resp Nactus, Master och Tip Top.

Torboldt har inte lämnat så stora spår efter sig i tävlingssammanhang, men han blev pappa till många bussiga, trevliga, okomplicerade hästar.
Mitt sto hade sitt fantastiska psyke efter pappa men färg och storlek efter morfar.

Om jag letade nytt avelssto skulle jag inte backa för ett Torboldtsto.
Torboldt själv dog 1994 eller möjligen i början av 1995.
 
Sv: Re: Hingsten Torboldt

Vet en bekant vars morsa ägde en valack efter Torboldt. Han hette Little Boldt,tror jag dé vá....
En skimmel. Otroligt snäll häst, duktig hopphäst.. Men hade slängt av en ryttare några ggr,om jag minns rätt. Alltså denna valack!

Hej hopp!

Är du säker på att hästen var skimmel, hette Little boldt och var efter Torboldt?
Om jag inte har tokfel stod exakt en sådan häst på ÖFK i Örebro någon gång slutet på -80 talet.

Han var genomsnäll av gammalt svenskt stuk gällande temperament och exteriör (lång, framtung och rätt rejäl)
 
Sv: Hingsten Torboldt

det är den hästen hon pratar om! -har precis pm:at då jag var medryttare på honom innan öfk och följde även med honom dit några år som skötare. *nostalgisk*
 
Sv: Hingsten Torboldt

knapplån
jag hoppas ni är medvetna om att det är en FYRA ÅR gammal tråd som är uppknuffad...
 
Sv: Hingsten Torboldt

Har träffat en avkomma e.Torboldt som utåt sett var helt cool lugn o ngt tuff, men som när som helst bara kunde explodera (utan anledning)och alltid mot människan som var i närheten. I övrigt rätt trevlig, lite tyngre o tror lite överbyggd. Gått FEI (D-ponny). En vän har sagt att det inte är så ovanligt för Torboldt-avkommor, stämmer det? H*n hade träffat ett par fler avkommor med liknande temp., så jag undrar om fler har upplevt det?
 
Sv: Hingsten Torboldt

Såg ett mycket trevligt sto, Torkette e. Torboldt-Utrillo, på Riks 89. Hon gick så fint och reds väldigt trevligt, vilket kommenterades av speakern. Torkette har idag rätt fina avkommor efter sig.

Sedan vet jag två skräckexempel efter Torboldt, men det kan ju finnas olika förklaringar till varför hästar beter sig illa.
 
Hmm....Om jag ska vá helt ärlig,så är jag inte helt insatt när det gäller halvblodshingstar. Vá intresserad av halvblodshästar när jag vá liten tills jag var 13år...
Vet en bekant vars morsa ägde en valack efter Torboldt. Han hette Little Boldt,tror jag dé vá....
En skimmel. Otroligt snäll häst, duktig hopphäst.. Men hade slängt av en ryttare några ggr,om jag minns rätt. Alltså denna valack! :rofl: Carolrita
--------------
hem.passagen.se/aspbarkfoder
Jaa tänkte du på min mammas häst?? ;) han va underbar Little Boldt. En fantastisk häst trots han var stor o tung... men sååå snäll o hoppade högt.. :)
 
Sv: Re: Hingsten Torboldt



Hej hopp!

Är du säker på att hästen var skimmel, hette Little boldt och var efter Torboldt?
Om jag inte har tokfel stod exakt en sådan häst på ÖFK i Örebro någon gång slutet på -80 talet.

Han var genomsnäll av gammalt svenskt stuk gällande temperament och exteriör (lång, framtung och rätt rejäl)
Jaa det stämmer helt. Min mamma köpte Little Boldt från en tjej som hade köpt honom från ÖFK... :)
 
Jaa tänkte du på min mammas häst?? ;) han va underbar Little Boldt. En fantastisk häst trots han var stor o tung... men sååå snäll o hoppade högt.. :)

Observera att tråden du plockat fram är 11 år gammal och att den du svarat inte längre finns som användare på Bukefalos.
 
Vilka år stod Torboldt till avel? Vi betäckte ett Zaransto med honom och fick en avkomma som blev nästan 180 cm hög! Försöker komma på vilket år den avkomman var född (såldes till en 206 cm lång ryttare).
 
Vilka år stod Torboldt till avel? Vi betäckte ett Zaransto med honom och fick en avkomma som blev nästan 180 cm hög! Försöker komma på vilket år den avkomman var född (såldes till en 206 cm lång ryttare).

Han godkändes 1974 och de sista avkommorna är födda 1994 så då var 1993 hans sista säsong.

Var han inte drygt 170 själv? Jag såg honom i min ungdom och minns honom som stor och rejäl.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Hjälp mig. Ge mig pepp. Slå mig i huvudet. Jag har precis plussat med barn nr 3 helt oplanerat :crazy: Har en 7-åring och en 3-åring och...
2 3
Svar
58
· Visningar
5 747
Senast: Inte_Ung
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
38 177
Senast: Mineur
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 887
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
17 037
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp