hingstförslag.. hjälp!!!

myfairlady91

Trådstartare
jag håller på att vela fram och tillbaka för tillfället när det gäller betäckning av mitt sto.. Både när det gäller hingst och om jag ska betäcka!? :crazy: Det lutar dock åt betäckning.. Hade bestämt mig för Ludwigs Champion, men nu börjar jag vela.. kanske att det blir för stort/tungt?! Stoet i sig är inte så tung utan ganska lätt, dock ser hon ganska tung ut på bilderna nedan - men det beror på att hennes matte har gett henne ganska mkt mat att äta.. :o :rofl:

Så vad säger ni om hingstförslag?!? :confused: K är e Cortus-Ceylon, född 1998. Hon är 170 cm hög. Har inte haft föl innan. Är visad som 3, 4 och 5-åring. Var ej bra förberedd de första två gångerna. Hoppningen som 4-åring var rena katastrofen - mitt fel - vi avbröt och fick därför 3-3.. :o Som 5-åring fick hon 8-8-8-6-6 exteriört, 6-6-7-7 gång och 6-7 i löshoppning. Hennes mamma är ELIT-prem (tävlat Msv hoppning), syskon har tävlat upp till 1,45 hoppning, Msv Dressyr och Msv Fälttävlan. K själv har tävlat upp till 1,10 hoppning.

Nackdelar - kort i steget - oelastisk/oengagerad, svag ryggverkan vid hoppning, ridbarheten är inte kanon varje dag om man säger så.. :angel: Lite lång i ryggen.

Fördelar - Ädel och välproportionerlig. Vackert, uttrycksfullt huvud. Välansatt, välformad hals. Korrekt i benen. Bra hovar. Ett otroligt trevligt temperament när det gäller hantering etc. En ängel att ha med sig överallt.

20529003.jpg


20529004.jpg


Avkomman som jag hoppas på att få fram ska vara hoppinriktad men även röra sig bra. Vill ha en hingst som ger lite mer spänst/kvickhet. Ska helst vara levande fölavgift och ingen språngavgift då stoet har lite problem - hon blir dräktig men resoberar vid 30 dagar. Ska kolla upp henne ordentligt innan, har ringt och pratat med Kerstin Darenius.

Mina egna förslag: Ludwigs Champion, Tornesch, Quin, Carême..

Helst ingen hingst med Contenderblod i sig då mitt andra sto är efter Contender och jag vill ej ha mer av det blodet i stallet då K´s avkomma kommer att behållas om det blir ett sto för framtida avel!
 
Senast ändrad:
Sv: hingstförslag.. hjälp!!!

Har inget bra förslag just nu. Ville bara säga att du pratat med rätt semin vet till ditt krångelsto :bow::bow:
 
Sv: hingstförslag.. hjälp!!!

Jag skulle nog också välja bort Ludwigs Champion på det stoet !

Däremot så är de andra tre väldigt bra val jag kan tänka mig!
 
Sv: hingstförslag.. hjälp!!!

Bellini: ja det har du nog rätt i, KD är väl den bästa av vad jag har hört iaf! :laugh:

cirkus: Vilken av Tornesch, Quin och Carême röstar du på? Du har inget annat förslag?!
De LC avkommor som jag har sett här på buke har varit väldigt fina i typen. Så jag är ganska sugen på honom, gillade honom när jag såg honom förra året och tänkte ta honom på Magritte stoet. Men det blev Careful där..
 
Sv: hingstförslag.. hjälp!!!

Ja, jag tror att Empire skulle kunna komplettera ditt sto bra men det vore ju ännu bättre att hitta en välbeprövad hingst som man vet ger högställda typer o elastisk galopp men jag vet faktist ingen Elithingst som ger riktigt högställda avkommor om det är typen du vill åt.

Empire ger bra typer o har en riktigt bra stam bakom sig med en bra stostam så jag tror på honom!!! Speciellt till ett sto som ditt.
 
Senast ändrad:
Sv: hingstförslag.. hjälp!!!

En som ger bra gång och hopp är min favorit Quite Easy. Har ett sto efter honom som är kanon i temperamentet. Är hon lång i ryggen rekommenderas QE´s son Qalle. En lite yngre som jag tycker är väldigt fin är Callahan (Flyinge). Jag har sett honom live och han har en fantastik ridbarhet och balans. Lätt i typen.
 
Sv: hingstförslag.. hjälp!!!

QE hade nog blivit jättebra, men jag vill ej ta en hingst på fryst.. Qalle är en fin hingst, MEN jag vill inte ha en avkomma efter honom - det är något med honom som jag ej gillar.. vet ej vad riktigt! :crazy:

Callahan har för dålig exteriör för mitt sto, han är ju rakhasig och det är hon med.. hon behöver någon som har lite vinklad has - lättare att trampa under sig. Men jag håller helt klart med dig - Callahan har en fantastisk ridbarhet och balans.. Men inget för mitt sto, iaf inte som första föl - vill se lite vad hon lämnar först isf!

Men tack för tipsen :bow: :laugh:
 
Sv: hingstförslag.. hjälp!!!

Har du tittat på Niveau? Det är en kvick rackare det:D
Vet inte direkt hur bra han rör sig men hoppar jätte fint.
Står på Flyinge detta året.
 
Sv: hingstförslag.. hjälp!!!

Jag röstar på Tornesch !

Torneschpojken från vårt stall var på treårstest och fick så rackarns fina poäng, dubbeldiplom. Och han har verkligen förtjänat det - den är jätte, jättefin !
 
Sv: hingstförslag.. hjälp!!!

Har hört att det är väldigt lätt att få dräktigt med Tornesch, om nu stoet är lite "krångligt". Fick själv honom som förslag när jag var och lämnade mitt sto på semin igår, nu skulle ju jag ha en dressyrhingst så det var inte riktigt aktuellt för mig. Men de sa att man nästan kan ta hans skick via faxen och ändå få dräktigt.;)
 
Sv: hingstförslag.. hjälp!!!

Stoets första föl, så jag hade valt en hingst som har lämnat bra.
Och den jag tänkte på först var ju CAMARO M, som har lämnat mkt bra.
:idea:
 
Sv: hingstförslag.. hjälp!!!

Tror absolut på Cuper till henne, kombinationen Cuper - Cortus har ju gått rätt bra för Hästak, på årets treårtest i Tingsryd. Monopol Hästak (Cuper - Cortus - Caracas) var både bästa hopphäst och bästa gångarthäst i såväl Hoppning som Dressyr Monopol Hästak
Hopp 9 - 10 (totalt 53poäng), Gångarter 8 7 9 ( totalt 51poäng). Tvåan i hoppning med 10 10 var också efter Cuper. Dessutom fick ytterligare en annan avkomma hoppdiplom.
Har bara sett Cuper en gång, men som jag minns honom är han kort i kroppen och med mycket luft i rörelserna och bra avstamp och kvickhet i hoppningen. Enligt Hästaks hemsida fick han 9 av testryttarna på bruksprovet.
 
Sv: hingstförslag.. hjälp!!!

qsarmor: ja Cuper-Cortus kombinationen har ju verkligen gått bra! :laugh: det är därför jag funderar lite på honom!!!

wolken fee: Camaro M är en jättefin hingst, men inget för mig..


vad tror ni alla om Dee Jost Van Dyke?! kan det passa eller blir det katastrof?!?
 
Sv: hingstförslag.. hjälp!!!

Kanske inte det ideala valet om du även vill förbättra gångarterna. Men en väldigt fin hingst som säkert kan fungera bra.
 
Sv: hingstförslag.. hjälp!!!

det har du helt klart rätt i.. nä Dee Jost Van Dyke kan jag nog räkna bort..

är det någon som vet vad Heartbeat lämnar? stort? litet? normalt? han är helt klart en favorithingst, men sen är det ju det där med storleken.. :crazy:
 
Sv: hingstförslag.. hjälp!!!

har fortfarande inte bestämt mig.. ska till seminstationen i morgon igen, ev seminering på tisdag.. :crazy:
Just nu står det mellan: Ludwigs Champion, Lucky Point, Heartbeat, Hip Hop och San Brasil.. Heartbeat har lite för dyr språngavgift egentligen och han är ju rätt så stor.. 172 cm - kan bli lite för stort..
Hjälp mig nu att välja hingst.. vem ska jag ta av ovanstående hingstar?!
 
Sv: hingstförslag.. hjälp!!!

Om du inte redan hade sett det så har du Heartbeats bruksprovsresultat och avkommebeskrivning här:

Avlsgodkendt den: 13.03.05. Stangmål: 172. Født den: 13.05.2001.
KÅRING: Højtstillet, storrammet hingst af god type. Kønt hoved. Velformet, passende lang hals. Middellang, skrå skulder. Velmarkeret, lang manke. God overlinie. Muskuløst, middellangt kryds. Lemmerne passende føre og tørre, rette for og lange koder for. Velformede hove for, smalle hove bag. Bevægelsen middel i skridt, særdeles god i trav og galop.
Type: 8, hoved/hals: 8, skul/mank: 8, ol./bagp: 8, forl: 7, bagl: 7, skridt: 6, trav: 8, galop: 8, helhed: 8.

Bestået 30 dages test 2005 på Vilhelmsborg
Testerytterprøve: 752,9 - Gangarter: 637,9 - Springevner: 910,6 - I alt: 767,1

Avlsgodkendt: 05.03.2006, Stangmål: 172, Født: 13.05.2001
Springbetonet, højtstillet, storrammet hingst af god type. Kønt hoved. Velformet, passende lang hals. Lang, skrå skulder. Velmarkeret, lang manke. Særdels smidig overlinie. Muskuløst, langt kryds. Lemmerne passende føre og tørre, rette for. Velformede hove. Bevægelsen middel i skridt, særdeles god i trav. Særdeles god og rummelig med god balance i galop.
Type: 9, hoved/hals: 8, skul/mank: 9, ol./bagp: 10, forl: 8, bagl: 8, skridt: 6, trav: 8, galop: 10, helhed: 10.

FØLBESKRIVELSE 2007
Ensartede, passende store og muskuløse føl med et udtryksfuldt hoved. Stort, velmarkeret sadelleje og et velformet, muskuløst kryds. Særdeles god og velafbalanceret galop. Hingsten præget sit afkom positivt og kan benyttes på et bredt udsnit af springbetonede hopper.
46 føl besigtiget over to årgange.

Konkurrenceresultater:
Resultat fra Dansk Varmblods Unghestechampionat 2006 i springning uden for konkurrence.
Løsspringning: Teknik: 10,0 - Kapacitet/springevner: 10,0 - Galop/taksation: 10,0
Springning med rytter: Teknik: 10,0 - Kapacitet/springevner: 10,0 - Ridelighed/manerer: 10,0
Fremmed rytter: Ridelighed/manrerer: 10,0 - Kapacitet/springevner: 10,0
Samlet: Løssprringning: 1000,0 - Springning med egen rytter: 1000,0 - Fremmedrytter 1000,0 - I alt: 1000,0


Han har ju helt klart bra trav och riktigt bra galopp men en svag skritt, hans slutgiltiga betyg är 6810 på gångarterna. Och hoppningen är ju helt odiskutabel, tior rakt igenom... Tror att Heartbeat är ett väldigt bra val till din häst. Annars skulle jag nog satsa på Ludwigs Champion eller San Brasil av dina alternativ, har en kompis som fått ett jättefint föl e. San Brasil som rör sig mycket bra, så det blir favorit i repris med honom, tror att han är väldigt underskattad. Ludde-avkommor kommer det å andra sidan att finnas gott om, så om du vill ha något lite mer unikt så skulle jag satsa på Heartbeat eller San Brasil.
 
Sv: hingstförslag.. hjälp!!!

tack så mkt för all info om Heartbeat.. :bow:

Ludde, Heartbeat och San Brasil är de som står högst på listan, Hip Hop har jag valt bort.. Lucky Point är jag lite osäker på när det gäller blodet, linjeavlad på Landgraf och även Pilot i sig - kanske blir lite för mkt av det goda då stoet har Ceylon som morfar och har lite "humör" :angel:

Det enda då med Heartbeat är ju just språngavgiften och storleken, han har dock bra dräktighetsresultat från förra året och även bra dräktighet per brunst procent..

Får höra med seminstationen vem som har haft bäst spermakvalitet hittills! Så får det bli den hingsten.. ;) :D

Ska åka om en timme, har ju lite tid till på mig att kolla runt på avkommor etc..
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 985
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 527
Avel Vi har ett äldre sto som gett väldigt fina avkommor. Vi har sagt att stoet inte ska betäckas fler gånger med tanke på ålder. Efter...
Svar
1
· Visningar
1 042
Avel Har smått börjat fundera på om det är dags att betäcka mitt sto igen, hon blir 16 år nästa år och hade föl som 5-åring. Åren går ju fort...
2
Svar
21
· Visningar
3 444
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp