Hingstförslag

Mitrolle

Trådstartare
Har smått börjat fundera på om det är dags att betäcka mitt sto igen, hon blir 16 år nästa år och hade föl som 5-åring. Åren går ju fort och jag vill ha en avkomma att rida när hon blir äldre och kanske inte kan ridas mer.
Hon är e. Bayron 885 - Herkules 504 - Brabant 448 och har mest talang själv för dressyr, även om vi har tävlat lite hoppning och fälttävlan också. Hennes förra avkomma går 140 hoppning nu och är e. Nobel; har 3 ganska jämna bra gångarter och god exteriör. Tanken där var multitalang, och det är väl lite så jag fortfarande tänker, så jag är mest intresserad av hopphingstar som också kan röra sig/lämnar brett (dock ej sugen på Canterbury).
Mitt sto är ganska het att rida, kan bli spänd, men har lugnat sig med åren, är supersnäll att ha och göra med och min 3-åring kan rida på henne (med ledare förstås) och borsta benen osv, så psyket är överlag bra. Hon har en bra/ok skritt och en bättre trav, medan galoppen är väl egentligen sämst (blir lite kort och snabb). Exteriört har hon låga trakter och jag vill inte förstärka detta så viktigt är verkligen bra hovar på hingsten. Annars är hon ganska bra och har fått 8 på typen.
17021_10153700986705948_5447997428071559894_n.jpg


Jag har fått för mig att jag vill ha med lite Contenderblod, men det är inte hugget i sten. Vill gärna ha tips på hopphingstar med bra exteriör, god hoppförmåga, lugnt temperament och som även kan röra sig hyfsat. Är ett tag sedan jag var insatt i aveln så känner att jag skulle behöva lite input så jag får något att sålla ifrån bland alla som finns, se om ni tänker som jag eller inte :)
 
Contant Q.
Lämnar stort, de flesta är snälla men rör sig helt ok (vissa av de jag känner rör sig enligt många avelkunniga som dressyrhästar nästan med bra undertramp och luft i stegen) samt Contant Q har Contender blod.
 
Contant Q.
Lämnar stort, de flesta är snälla men rör sig helt ok (vissa av de jag känner rör sig enligt många avelkunniga som dressyrhästar nästan med bra undertramp och luft i stegen) samt Contant Q har Contender blod.

Hans linjära index säger dock något helt annat om just gångarterna och samma säger jag om de jag har sett och jag har sett rätt många på treårstest genom åren. Däremot så hoppar de trevligt.
 
Hans linjära index säger dock något helt annat om just gångarterna och samma säger jag om de jag har sett och jag har sett rätt många på treårstest genom åren. Däremot så hoppar de trevligt.

Jo jag vet det men efter ha sett och själv ridit ett antal Contant Q hästar så håller jag fast vid vad jag skrev. Självklart beror det på stoet också men de flesta jag tänker på har helt olika slags typer på stona därav att jag tänker mig att det mkt väl kan komma ifrån honom också.

Däremot @Mitrolle så är jag inte särskilt säker på att han lättar upp så mkt. Dessa avkommorna är elastiska osv men ganska långa och rejäla ben men ändå moderna i kroppen. Lite av sen typen jag själv gillar men som med alla hingstar så är det en smaksak om vad man gillar för typ av hingst. :)
 
Jo jag vet det men efter ha sett och själv ridit ett antal Contant Q hästar så håller jag fast vid vad jag skrev. Självklart beror det på stoet också men de flesta jag tänker på har helt olika slags typer på stona därav att jag tänker mig att det mkt väl kan komma ifrån honom också.

Däremot @Mitrolle så är jag inte särskilt säker på att han lättar upp så mkt. Dessa avkommorna är elastiska osv men ganska långa och rejäla ben men ändå moderna i kroppen. Lite av sen typen jag själv gillar men som med alla hingstar så är det en smaksak om vad man gillar för typ av hingst. :)

Jag har träffat/sett Contant Q ganska mycket och det är en fin hingst men jag tror inte att han passar i detta fallet.

Här är en bild på hennes dotter för några år sedan, hon är e Nobel och tävlas nu i 140-klasser av sin nya ägare.
12107023_10153700988655948_1351022218820163197_n.jpg


Så med den hingsten lämnade hon inte speciellt tungt utan en ganska normal häst :)
 
Åh, vilken trevlig modell på häst! :love:
Tänkte precis som Fenestra, spontant på Mr Vain GJ. :)
Tack! Just nu är hon dock lite mer knubbsäl i formen.. :angel: Jag tycker att hon är en trevlig modell på häst som passar mig bra, men hon kommer ju tyvärr inte finnas för evigt så det känns som jag måste fylla på med en efterträdare nu när jag sålde hennes förra avkomma när jag fick barn.

Åh va roligt att se bild på henne och inlägg av dig! Har följt dina hästar länge så det var skoj. Känner mig lite trist här men Mr Vain GJ är mkt fin!

Jag har också fått tips om den förut och det är en intressant hingst :) Ja jag har inte varit så aktiv här inne alls på flera år, och är inte så aktiv ridmässigt heller mer än på hobbyplanet sedan jag fick barn och sålde hopphästen, fick ta bort valacken och nu har jag bara Jolie kvar.
 
Jag har träffat/sett Contant Q ganska mycket och det är en fin hingst men jag tror inte att han passar i detta fallet.

Här är en bild på hennes dotter för några år sedan, hon är e Nobel och tävlas nu i 140-klasser av sin nya ägare.
12107023_10153700988655948_1351022218820163197_n.jpg


Så med den hingsten lämnade hon inte speciellt tungt utan en ganska normal häst :)

Ja han är fin och lämnar fina avkommor enligt mitt tycke men är inte min favorithingst så jag förstår att du väljer bort om du inte tycker att han passar. :)

Nobelavkomman ser ut som de flesta Nobelavkommerna jag har sett, inte jättemoderna sporthästar men inte heller riktigt den äldre SWB modellen. Gillar typen. Är det ngt liknande du skulle vilja ha?
 
Ja han är fin och lämnar fina avkommor enligt mitt tycke men är inte min favorithingst så jag förstår att du väljer bort om du inte tycker att han passar. :)

Nobelavkomman ser ut som de flesta Nobelavkommerna jag har sett, inte jättemoderna sporthästar men inte heller riktigt den äldre SWB modellen. Gillar typen. Är det ngt liknande du skulle vilja ha?

Ja kan absolut tänka mig liknande, det är en väldigt fin häst. Dock lite lång och stark för min smak i ridningen, hennes mamma är mer passande mig, gillar när det känns mjukt och lätt att rida :D
 
Jag tänker Copycat. Visserligen inte nån ädel kille utan mer lik Jolie men du gillade ändå att rida en kortare, rundare typen? Han är härligt spänstig.
 
Jag tänker Copycat. Visserligen inte nån ädel kille utan mer lik Jolie men du gillade ändå att rida en kortare, rundare typen? Han är härligt spänstig.

Tror det blir för grovt också. Hennes helbror var en rejäl bit, och visserligen lätt att rida, men om de generna råkar slå igenom får man något som påminner om en ardennerkorsning :D
 
Vad tycker du om Gamelus?

Ser ut att vara en med mycket energi och lite full fart, det har jag så det räcker :cautious: :bump:Är faktiskt lite lik hennes dotter i sitt sätt som jag ser på filmerna.

Har tittat runt lite och hittat en Casallco, vad tycker ni om den?
 
Ike :love:

Jag har inte koll på alla dina kriterier men vi har betäckt för fälttävlan och då letat efter hopphingst med gång senaste åren.
Förutom Colmander, Mr Vain mfl som redan nämnts så är jag väldigt förtjust i Ike, Cascadello, Farinjo des Mec, Crown Z, Cabachon, Bravour, Crelido (om han finns tillgänglig fortfarande?). Myrsjö fick ju in en ny hingst igår, dock dressyr men stammen Ferro-RamiroZ som jag personlig är intresserad av till vårat cardento-xx sto.
 

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 003
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 423
Avel Hej! Ska ev ta föl på min systers swb nästa år, hon är mer av den ganska breda o bastanta typen och 167 i mankhöjd, är själv 163 så har...
2
Svar
29
· Visningar
3 241
Senast: cirkus
·
Hästmänniskan Hej! Först av allt vill jag bara säga att jag fattar att det här kanske låter bortskämt och som jag inte är glad för det jag har och så...
2
Svar
26
· Visningar
4 232
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp