Hingstfundering inför vårens betäckning. Sezuan/Fürstenball

simpan

Trådstartare
Sitter och spånar och grubblar över vårens betäckning, trots att det är långt kvar.

Har ett fullblodssto som lämnat två fina avkommor, en efter First Wish och en efter Ludwigs Champion.

FW-avkomman är vrålfin! Dessvärre känsligare än man vill ha som "bättre Svensson"... Han har inte varit enkel att rida in med vansinnigt sadeltvång och panik inför sadeln. Otroligt trygg, stabil och trevlig i annan hantering. Riktig sportmodell, alltid i uppförsbacke men kräver en hel del av "sin person" i form av tillit och att man är mkt medveten om sitt kroppsspråk.

http://s316.photobucket.com/albums/mm342/snabeldraken1/Azrael%20o%20Queen/?action=view&current=datorhemma.mp4

Ludwigs Champion-avkomman är hans totala motsats. Fullständigt okomplicerad och har köpt allt vi gjort utan knot. Inridningen var en barnlek och han går från klarhet till klarhet. Hoppstammad som han är så är det hoppning som är hans grej men han har ändå bra gångarter.
Supersocial och mysig.

Dålig video där han ligger i framvikt men det är vad jag, ser såklart inte ut så i formen nu när han är mer riden!
Han är såld och jag har inte nyare film att bjuda på.

http://s1054.photobucket.com/albums/s498/sortomta/?action=view&current=13junihoppning.mp4

Mamman lämnar fina bakben och relativt mkt knän fram, behöver gångartsmässigt kompletteras med mer luft och swung.
Med tanke på den första galningen som kom ut så måste jag ha en hingst som lämnar BRA temperament. Mamman är supertrevlig och helt okomplicerad men kombinationen med First Wish var tydligen inte perfect match ang temperamentet. I övrigt mkt nöjd med honom men inte skallen... Vill gärna ha en till sån men med vettigare skalle, eller snarare med en skalle som är mer för Svensson.

Dressyrhingst ska det vara och jag hade smått bestämt mig för Fürstenball. Lite liknande blodslinjer som First Wish (genom Fürst Heinrich) men han är känd för trevliga ridbara avkommor.
Någon som har några spekulationer ang honom? Hur ser hans avkommors benställ ut.
Fürstenball själv imponerar inte otroligt mer än att han har bra typ, trevlig gång av den typen som jag tror behövs till mitt sto och rätt stam om jag ska spinna vidare på det blod som jag använt tidigare som blivit lyckat sett till typ och rörelse. Han är den Fürst Heinrich-avkomma som tilltalar mig mest.

En hingst som jag älskar är Floricello :love: och årets avkommor bådar gott för framtiden MEN han matchar inte mitt sto rörelsemässigt. De har lite samma typ av rörelsemönster och det blir nog lite tårta på tårta med honom, jag kommer att få en unge som rör sig som en PRE...

Någon jag fastnar mer och mer för är Sezuan. För 5 år sen hade jag sagt tvärt NEJ pga OCD men nu är jag tveksam. Läser allt jag hittar om OCD och inser att forskningen säger att endast 25% är ärftligt, stoet är röntgat ua.
Han rör sig verkligen som jag vill och jag tror att hans rörelsemönster matchar stoets mkt väl.
Någon som har koll på hans temperament?
Bakom honom ligger ju Zack, som lämnat både hett och galet samt lugnt och tryggt. Sedan Don Schuffro, Donnerhallblod- trevligt, stabilt och ridbart.
Vad ska man tro? Är det värt en chansning?

Att dessa två hingstar inte är tillgängliga via ASVH är jag medveten om men fullblod är välkomna i samtliga förbund så att registrera med gröna papper är inte nåt problem, vare sig det blir DV eller något av de tyska förbund som Fürstenball är godkänd i.

Några tankar och input till mitt hingstval?
Vill ha så mkt info som möjligt ang de två hingstarna, även om det är svårt att säga så mkt om Sezuan då han åar så ung och får sin första årgång till våren.

Tips på någon annan hingst som jag förbisett?
Väntar med spänning på Bruksprovet, kanske jag ändrar mig totalt när jag är där?
 
Sv: Hingstfundering inför vårens betäckning. Sezuan/Fürstenball

Jag tycker att du ska titta på Luxus.
Han verkar så otroligt ridbar, de gånger jag har sett honom har han imponerat med att vara enormt fokuserad och självklart så gillar jag hur han rör sig. Dessutom så tror jag att han förbättrar frampartier och det *kan* ju fullblod behöva (nu vet jag inte hur ditt ser ut).

Även han har ju Florestan och Weltmeyer blod (precis som First Wish)
 
Sv: Hingstfundering inför vårens betäckning. Sezuan/Fürstenball

Jag gillar inte Luxus, tycker att han är skittråkig (nu får jag halva buke efter mig). Fin men otroligt trist, ingen extra utstrålning, ser mer ut som en valack.

Jag vill inte ha W-blodet som First Wish har, Fürstenballs kombo med Florestan- Donnerhall tilltalar mig mkt mer om jag ska tänka på vett i skallen.

Stoet har rätt trista framhovar, bra kvalitet men typiska fullblodshovar som är platta , omöjliga att få trakt på trakt och gärna skjuter iväg i tån men ingen av avkommorna har ärvt det. Ngt plattfotade är de bägge men inget allvarligare.
Hon är som de flesta fullblod lite överbyggd och behöver som Cirkus skriver lättas upp lite i fronten. Däremot har hon inte det typiska "fullblodssteget", det är mkt mer knän och riktigt bra bakben men som jag skrev i originalinlägget så saknas luft och swung.

Hon är ngt intåad på höger fram i övrigt relativt korrekt i sina ben. Bild finns på Blup.

http://blup.se/sv-SE/horses/204427-the-queen-xx
 
Sv: Hingstfundering inför vårens betäckning. Sezuan/Fürstenball

Mina förslag på andra hingstar är trakehnerhingstarna Connery och Herzensdieb.
 
Sv: Hingstfundering inför vårens betäckning. Sezuan/Fürstenball

Smaken är som baken.
Jag gillar Luxus och tycker om hans utstrålning.

Är du ute efter Florestan - Donnerhall blod så finns ju även Firenze, men där tror jag att det kanske spricker på att hans framparti inte är optimalt.

Jag skulle inte välja Sezuan ännu. Vänta på att hans avkommor iallafall är födda.
 
Sv: Hingstfundering inför vårens betäckning. Sezuan/Fürstenball

Hej Simpan mfl, jag har dessvärre inga kunniga tips men kan konstatera att vi har samma hingstsmak. Jag letar också efter ett riktigt bra temperament till karismatiskt sto e. JJ Ray Ban ue. D-day som är lite egen (hehe) mamman är väldigt vass (d-day) men hon har fått fint förtroende och är mycket trevlig nu, så jag väljer att kalla henne personlig och väldigt känslig...(så jag vill ha dem)

Jag tycker Seuzan matchar hennes rörelser men lite tidigt att säga nu när hon är såpass ung. Vet heller inget om hans huvud, någon som vet??? Stoet är just nu två år, och ska betäckas efter treårstest om hon blir diplom som vi hoppas. Jag har hyffsad koll på stammar men är oerfaren uppfödare. Kanske du har tips?
Exteriört är hon lätt i typen, lång vacker hals, relativt kort,(än så länge) men har långa linjer bakom. Jag vill inte ha för kort rygg på avkomman.

Ang Fürstenball undrar jag hur det funkar när han inte är godkänd i ASVH.
Ridbarheten är ett stort plus och han har ju lämnat fint. Dessvärre har han veka kotor bak, men det verkar inte ha nedärvts vad jag förstår. Men det är en aspekt. Inga björnfötter tack.;)

Här är stoet Barcelona
http://www.blup.se/sv-SE/horses/231773-barcelona-12-swb

Tacksam för all input! Jag har ju lite tid på mig så det ska spånas, vändas och vridas på allt.
/ Karolina
 
Sv: Hingstfundering inför vårens betäckning. Sezuan/Fürstenball

Har du tittat på Dalwhinnie? Han lämnar vad jag sett så här långt otroligt fin typ på fölen och framförallt frampartierna är något extra enligt min smak. Han kommer från en stofamilj som lämnat jättemånga bra sport- och avelshästar och jag hade gärna använt honom på ett fullblod. Även om han är ung så har jag valt att lägga honom på mitt oprövade sto just för att avkommorna ser så himla fina ut och att stostammen verkligen lämnar snygga, trevliga och kapabla hästar gång på gång. Dessutom så har denna stostammen kombinerats med hingstar som även de levererat.
En annan hingst som ska vara otroligt trevlig och galet ridbar själv är Wladimir OA. Hans avkommor ser ut att vara mycket lika honom typmässigt och jag har bara hört positivt från folk som haft med hans avkommor att göra, även de är ju unga och jag har väl egentligen inte hittat lika många avkommor att granska från honom men jag tror mycket på honom som avelshingst.
Av de äldre så är absolut Don Schufro en intressant hingst och jag funderar själv på honom nästa år. Jag bor nära bron och tar mig lätt över den vid behov. Men livet blir inte lättare av att det finns fler att välja mellan..
Det finns så många..
 

Liknande trådar

Avel 3årstest - nya fadershingstar/möjlighet till Blup (SWB) Nu våras det snart för treårstest, och såklart är det lika spännande som alltid...
14 15 16
Svar
304
· Visningar
42 766
Senast: Gabby_Ossi
·
C
Avel Jag ska efter ett långt "hästliv" köpa ett sto lämpligt för avel, eftersom min tid (pga småbarn) helt enkelt inte räcker till för att...
Svar
14
· Visningar
1 418
Senast: Cavalo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp