Bukefalos 28 år!

Hingstfunderingar igen...

Rumpnissen

Trådstartare
Jag sliter mitt hår. Tredje gången jag går i betäckartankar. Kanske är tredje gången gillt som gäller? Båda gångerna tidigare jag tänkt betäcka har en bidragande orsak till att jag inte gjort det varit för att jag inte har någon klockren kandidat till mitt sto. Nu behöver jag hjälp igen. Jag har några funderingar men vill gärna att ni kommer med andra förslag som jag kanske tne alls övervägt.

Stoet är högställt och kortlinjerat, "normal" i typen. Lindrigt inåttåad på vänster fram, annars korrekta ben. Har bra trav, skritten och galoppen är det inga fel på men kunde ändå varit bättre. Har mycket nerv men (oftast) på ett positivt vis. Hon är e. Bernstein - Magritte - Lester. Tillhör stofamilj 65. Hoppar även ovanligt bra för att vara den stammen.

Hingsten ska ge:
Stort
Långlinjerat
Bra ben
Bra skritt

Samt i övrigt givetvis förärva bra typ och gångarter, men det gör ju i stort sätt alla hingstar ;).

Eftersom stoet inte betäckts tidigare är jag lite små-snål. Tidigare har jag bara kunnat tänka mig att betala levande föl avgift men nu har jag tänkt om, 90-dagars går också bra. Vill inte betala per dos eller t ex 5000 kr för språng. Det måste vara rimligt, om hon inte skulle kunna gå att få dräktig.

Just nu går funderingarna kring Channon (för kortlinjerat?), Kennedy (kortlinjerad?), Rubinrot (dåliga ben?), Rambo, Biggles (dåligt temp?) och Don Romantic.
 
Sv: Hingstfunderingar igen...

Jag tycker absolut Don Romantic av de föreslagna. Ampère som askö tar in är också riktigt fin. Sedan är jag mycket förtjust i Lingh som Flyinge har i år. Kanske läge att passa på?
 
Sv: Hingstfunderingar igen...

Tack för dina tips! Ampére hittade jag inte? Lingh har jag också tittat på. Tror jag la ner det eftersom det inte finns några BLUP-siffror. Å andra sidan verkar han ju ha det jag letar efter.
 
Sv: Hingstfunderingar igen...

Jag har både en Rambo- och en Bigglesavkomma i min närhet, de andra hingstarna har jag ingen erfarenhet av. Ramboavkomman (Rambo-Pascal-Nurmi) är lätt i modellen, rör sig trevligt och är framförallt jordens trevligaste häst att hantera. Än så länge är han bara 2 så hur han blir att rida vet jag inte än, men han tar absolut allting med ett upphöjt lugn, utan att bli loj. Han är modernare i typen än sin mor, och blir nog på ett ungefär lika stor som hon (ca. 160).
DSC_2740.jpg


Bigglesavkomman (Biggles-Amiral-Pascal) är 1 år och även den trevlig och vänlig, verkar dock ha lite mer humör är "Rambon". Blir nog större också och lite grövre. Visad som föl och fick 888787, klass 1 och fina vitsord. Har längre hals än sin mor och blir troligtvis lite större, domaren på fölmönstringen tyckte han hade likheter med en ung Amiral:love:. Har varit konstant snygg det här året, växer jämt och rör sig mycket trevligt.

Som föl:
DSC_0984.jpg


Nu i vinter:
DSC_2728.jpg


/S.
 
Sv: Hingstfunderingar igen...

Tack för dina tips! Ampére hittade jag inte? Lingh har jag också tittat på. Tror jag la ner det eftersom det inte finns några BLUP-siffror. Å andra sidan verkar han ju ha det jag letar efter.

Ampère är en ny hingst och finns på bild på ridsports hemsida. Jag skulle inte stirra mig blind på blup om jag vore som du, ibland säger det inte allt. Lingh är förmodligen en av de bästa hingstarna vi har att tillgå just nu. Det borde dock finnas siffror från KWPN på honom.
 
Sv: Hingstfunderingar igen...

Eftersom stoet inte betäckts tidigare är jag lite små-snål. Tidigare har jag bara kunnat tänka mig att betala levande föl avgift men nu har jag tänkt om, 90-dagars går också bra. Vill inte betala per dos eller t ex 5000 kr för språng. Det måste vara rimligt, om hon inte skulle kunna gå att få dräktig.
Då kan du stryka Ampere som säljs dosvis.
 
Sv: Hingstfunderingar igen...

Poul-Erik Lang får ju till det emellanåt ;).
i år har han ett sto med stammen Bernstein - Chagall- Figaro(u.Peso))dräktig med Hohenstraufen II.
ett annat sto: Bernstein - National Zenith xx- Iran (peso) dräktig med Chirlon.
detta var bara bernsteinstona, han har ju fler.
rubinrots ben-blup ligger på 95 så man kanske skulle tro att han varken förbättrar eller försämrar.
/U
 
Sv: Hingstfunderingar igen...

*lånar*

Med dessa kriterier kan Du stryka även Don Romantic som då kostar för mycket i språngavgift.
 
Sv: Hingstfunderingar igen...

Jag har ju också ett Bernstein-sto, med Neapel - Crown Point xx efter.
Hon fick sitt första föl förra året med Don Laurie (Don Schufro - Lauries Crusador xx). Don Schufro och Bernstein lär ju vara en bra kombination (tex. Bocelli) och fölet blev en mycket vacker individ, högställd, ädel och med ett mkt bra temperament. Av gångarterna blev galoppen bäst.
Don Laurie finns ju inte kvar längre, står i Finland och gör tydligen ingenting efter förra säsongen, ev. skall han säljas utomlands. Det finns ju fler Don Schufro-avkommor att använda.

Mitt sto är i år betäckt med Hohenstaufen II och fölar nu inom en månad.
Jag har bokat honom igen (byter ev. till Flash Dancer...beror på hur fölungen ser ut).
Hohenstaufen har ju en mkt bra skritt, verkar förädla och ha en bra skalle.
 
Sv: Hingstfunderingar igen...

Don Romantic är jag lite sugen på till vårt Bernstein-sto, när hon ska ha dressyrbebis. Nu är det inte aktuellt med betäckning igen på några år, men man kan ju inte låta bli att välja hingstar ändån :angel:
 
Sv: Hingstfunderingar igen...

3:gången gillt då kanske? ;-)

Rambo har jag varit och tittat på tre avkommor efter nu när jag letade häst, provred en av dem.
Varierande kvalitet, men gemensamt med dem alla tre är att de verkade ha ett väldigt trevligt temperament. Vakna men vettiga. Påstods kunna hoppa allihopa (såg det inte själv). De var 3-4-åringar som jag tittade på.
Jag blev förtjust i det jag såg i alla fall, hade fått för mig att han lämnade mer laddade hästar (men 3 st är ju ingen vidare mängd att bygga statistik på).

Det är ju synd att Bocelli blir "inavel", annars är det ju en toppenfin hingst från Don Schufro-linjen med överkomligt pris.

Svenskt vore ju skoj att behålla på ditt sto, är Chirlon ett dåligt val? Jag känner en avkomma efter honom som tävlar St Georg, helt fantastiskt fin. Maila så ska jag visa dig bilder på honom. Jag har tränat på Flyinge med det ekipaget ett par omgångar, så jag har sett hästen rätt mycket och känner ryttaren. Härlig talang för samling.

Annars är min "årets favorit" Rose Mathiesens Zuidenwind. :d
Holländarna brukar ju kunna hoppa också.
 
Sv: Hingstfunderingar igen...

Jag slår också ett slag för Chirlon! :love: Stammen är kanon! Vårt avelssto är e Bayron-Chirlon-Torbolt. Hon har ett alldeles underbart temprament och är ca 170 cm hög. Väldigt lik Chirlon i typen. Höjden måste hon fått från Chirlon;)
Funderade även på honom till mitt Magritte sto, som liknar ditt sto rent typmässigt, tyvärr dog hon.

Sedan säger jag Don Primero, trots att jag antar att han är för liten. Han och Don Shufro är mycket släkt. Borde inte DP-Bernstein oxå funka då? :cool:
 
Sv: Hingstfunderingar igen...

Svenskt hade helt klart varit roligast. Därför går tankarna kring Rambo. Chirlon skulle nog komplettera henne bra men jag tycker det är så tråkigt att använda så gamla hingstar :angel:.

Lingh funderar jag ganska starkt på just nu. Han är ju för läcker :love:.
 
Sv: Hingstfunderingar igen...

Lambourghini är inte så gammal!

Har en åring efter honom som är väldigt korrekt undan en mindre korrekt mamma. Han har tre riktigt goda gångarter, luftiga, spänstiga och taktmässiga, och hoppar riktigt trevligt!
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 576
Avel Jag ska ev betäcka fullblodsstoet nästa år. Det är en 10åring (2006)som gått löp från 2008 fram till 2015, med ett avbrott 2012. Dock...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
11 512
Avel Nu är jag ute i väldigt god tid, för ska inte betäcka om förrän 2017, men då det fölet (?) blir stoets sista förmodligen, vill jag satsa...
2
Svar
23
· Visningar
3 530
Senast: HMQ
·
Avel Hej, Jag har ett sto som efter en olycka ev kommer betäckas. Eftersom det inte var planerat iår behöver jag gärna lite tips och...
Svar
7
· Visningar
2 121

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp