Hingsthantering bland ston/ridning hingst runt ston

Fridaespaña

Trådstartare
Hej allihopa, undrar om ni vill dela med er av era tankar/ideer /tips runt ett 'problem' jag har med min hingst.
Jag har en 12-arig hingst (kallblod) som är hanterad och mestadels körd (ej pa trav) i sitt liv. Lung och trevlig kille inte väldigt hingstig som är van att vara runt ston som han känner.

Han är riden sedan 1,5 ar tillbaka (ej alltid regelbundet pga. olika omständigheter) hur som helst haller pa att sätta igang honom efter 2,5 manads vila da jag jobbat pa annan ort.
Där jag bor finns gott om ridvägar runt om i bergen och pa stranden sa jag har gott om möjligheter, dock sa finns det överallt omkring lösgaende ston och föl vilket innebär att jag har det ibland väldigt jobbigt att fa honom att koncentrera sig när jag rider ut (vilket jag oftast gör och vill göra för den delen), och för att ta mig till närmsta ridbana ca. 20 min. fran mitt hus maste jag passera alla dessa hästar som manga ganger tycker att det är väldigt trevligt att komma fram och hälsa eller följa efter oss.
Jag tycker det som funkar bäst är att försöka rida pa framat för att dels komma bort fran andra hästar och för att försöka rikta hans energi/koncentration bort fran dessa brunstiga ston (denna arstid är definitivt värst) men ibland sa blir han sa upphetsad att det ar svart att fa ngn 'kontakt' med honom vilket gör att jag maste säga ifran mer ordentligt vilket känns trakigt för att det blir sant tjafs/brak med honom.

Oops blev ett längre inlägg än jag tänkt mig...

Är det ngn som har ngt tips eller ide eller liknande omständigheter?
 
Sv: Hingsthantering bland ston/ridning hingst runt ston

Så du rider en hingst bland lösgående brunstiga ston? Det var nytt, har jag aldrig hört någon göra riktigt tror jag. Brunstiga jobbiga ston hade jag inte velat ha runt mig under ridningen oavsett och med hingst låter det ganska farligt. Tycker det är tillräckligt jobbigt när dom står i hagen och ropar och springer efter.

Vad händer om du ramlar av och så? Är det okej att han springer och betäcker eller så då? Om det skulle hända menar jag? Eller hur är det upplagt liksom?

Jag är bara nyfiken.
 
Sv: Hingsthantering bland ston/ridning hingst runt ston

Om hästen inte används i avel bör den kastreras, det vinner alla på inkl. hästen.
 
Sv: Hingsthantering bland ston/ridning hingst runt ston

Tack för svar, jag förstar att du tycker det later konstigt och farligt. Här där jag bor (södra Spanien) är det dock enda valet om jag vill rida utanför hagen, och det vill jag ju och anser nödvändigt för att fa en allsidig träning av hästen.
Jag försöker ofta rida ut tillsammans med ngt av vara ston (som han känner och är lugn med) da det tar bort uppmärksamheten fran dom andra ( och att den som rider andra hästen kan fösa bort lösgaende hästar).

Det är inte ok här att hingstar (om den mot förmodan skulle ta sig lös) betäcker, men det händer ( dock inte min hingst som tur är har han ej tagit sig lös, varken fran hage eller under ryttare) iar finns det manga mulor när en asnehingst tog sig lös förra varen och betäckte hej vilt, inte sa populärt.

Han är relativt lugn i jämförelse med manga andra hingstar jag ridit ( som jag slutat rida nu + att jag inte vill rida ute bland ston med vissa när det ibland blir rent farligt)

Jag vet inte heller att manga har samma dilemma, därför skriver jag här för att fa eventuella rad/ideer.
 
Sv: Hingsthantering bland ston/ridning hingst runt ston

Ja, det är ju alltid ett alternativ, men med den alder han har (12-13) sa är ju risken stor att hingstbeteendet sitter i och att det tillkommer komplikationer vid kastrering betydligt större.

Nu är ju tanken att även betäcka med honom iar sa jag har inte tänkt att kastrera.

Han är inte extremt hingstig, gar tillsammans med valacker och vi har vara ston 2 hagar bort vilket fungerar alldeles utmärkt.

Det enda 'problemet' är just detta med ridningen under denna arsperiod för att det blir bråkigt (som jag tycker är väldigt tråkigt) när jag rider ut.
 
Sv: Hingsthantering bland ston/ridning hingst runt ston

Vilken sorts kallblod är det du har? Bara rent nyfiken. :)
 
Sv: Hingsthantering bland ston/ridning hingst runt ston

Ett franskt kallblod :) har tyvärr inte stam pa honom da jag köpte honom i södra Spanien av en bonde som bara hade honom pa ett fält utan att göra ngt alls. Vet inte hur jag lägger in bild här :crazy: maste kika hur det fungerar..:crazy:
 
Sv: Hingsthantering bland ston/ridning hingst runt ston

Tack för svar, jag förstar att du tycker det later konstigt och farligt. Här där jag bor (södra Spanien) är det dock enda valet om jag vill rida utanför hagen, och det vill jag ju och anser nödvändigt för att fa en allsidig träning av hästen.
Jag försöker ofta rida ut tillsammans med ngt av vara ston (som han känner och är lugn med) da det tar bort uppmärksamheten fran dom andra ( och att den som rider andra hästen kan fösa bort lösgaende hästar).

Det är inte ok här att hingstar (om den mot förmodan skulle ta sig lös) betäcker, men det händer ( dock inte min hingst som tur är har han ej tagit sig lös, varken fran hage eller under ryttare) iar finns det manga mulor när en asnehingst tog sig lös förra varen och betäckte hej vilt, inte sa populärt.

Han är relativt lugn i jämförelse med manga andra hingstar jag ridit ( som jag slutat rida nu + att jag inte vill rida ute bland ston med vissa när det ibland blir rent farligt)

Jag vet inte heller att manga har samma dilemma, därför skriver jag här för att fa eventuella rad/ideer.

Kan du inte frakta hit mulorna? Vi har mul-brist i sverige!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! Hoppas pa att fa lite inspiration fran er kloka bukisar! Jag och min sambo har tva hundar (GSD 4 arig hona, Vastgotaspets 1.5...
Svar
4
· Visningar
1 049
Senast: niardasp
·
Hundavel & Ras Jag trodde jag hade hittat en bra uppfodare. Jag trodde jag hade hittat en eventuell parning som sag mer an intressant ut. Huruvida jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 186
Senast: Corminta
·
Hästvård Hej,vill höra lite kloka råd ifrån er på buke,som har mer vana med hingstar! Har för en månad sedan "räddat" en hingst ifrån slakt...
2
Svar
21
· Visningar
3 610
Senast: Mia_R
·
Hundhälsa Jag har hort mig for med lite vanner, men ingen verkar riktigt ha nagon storre kunskap om saken. Darfor vander jag mig till er kloka...
Svar
18
· Visningar
3 125
Senast: Lizah
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Monarki - för eller emot?
  • Vad gör vi? Del CXCVIII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp